Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tarjenk

#1
Model S / Sv: DIY - Kroker i trunk
mandag 28. mars 2016, klokken 23:19
Kroker til bæreposer i trunk. Veldig praktisk, hindrer at varene slenges rundt i bagasjen når man kjører.

Tidsbruk cirka 1 time fra start til slutt, veldig enkel jobb.

Jeg har gjort dette selv og fulgte denne DIY'en fra det amerikanske forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/581083/

Jeg kjøpte krokene på ebay, bare å søke etter "VW bag hooks" også sortere med billigst først. Da bør du finne noe tilsvarende dette:  https://www.ebay.com/ulk/itm/200979265996

Slik blir det (bilder hentet fra DIY'en):





#2
Model S / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
tirsdag 15. mars 2016, klokken 08:09
Mulig jeg er på tynn is, men å gå via frunk virker for oss vanskelig hvis man ikke løsner lyktene helt. Ballasten Er festet på undersiden av lyktene og det er ganske trangt.

Flott om noen kan bidra
#3
Model S / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
mandag 14. mars 2016, klokken 20:34
Det stemmer, men er det rimelig å anta at reflektoren i projektorlyktene er forskjellig avhengig av om det benyttes xenon eller halogen?
#4
Model S / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
mandag 14. mars 2016, klokken 17:43
Xenon bruker vel i tillegg en annen reflektor vil jeg tro?

For de som ønsker å ta pærebytte et steg lengre  eller ønsker å lære litt mer om oppbyggingen av lyktene til Tesla anbefales denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64212-Optimized-Optics-High-Performance-Headlights-Improved-Output-Improved-Aesthetics

Dette kunne jeg tenke meg å gjort, men det får vente litt...
#5
Model S / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
mandag 14. mars 2016, klokken 13:30
Det var det du nevner Havebigfun og prisen på ledbar som gjorde at vi gikk for pære- og ballastbytte.
#6
Model S / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
lørdag 12. mars 2016, klokken 22:41
Veldig gode poeng du kommer med Muffinman. Vi var inne på tanken med å installere ledbar, men valgte dette. Det man kanskje fortsatt savner etter 35W montering er en bredere lyskjegle på fjernlyset. Det vil ledbar kunne løse.

En annen utfordring med ekstra fjernlys er at de må installeres parvis (2, 4, 6 osv) for at det skal være lovlig. Ledlampene gir rett og slett ulovlig mye lys, slik at man med 2 i fronten omtrent ber om trøbbel med myndigehtene.

Hadde 2stk Rigid Dually på en Ford Focus før jeg kjøpte Tesla. Det gir som du sier ekstremt mye lys, men er følsomt for skitt, slaps og snø. På Ford'en ble overgangen fra fjern til nærlys for stor, den hadde halogen på nærlys. 
#7
Model S / Sv: DIY - tråden
lørdag 12. mars 2016, klokken 16:15
DIY Installere 35W pærer og ballast

DIY ligger her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27183.0.html
#8
Model S / DIY Installere 35W pærer og ballast
lørdag 12. mars 2016, klokken 16:14
Jeg og to kompiser har fulgt "Fjernlys på TMS" tråden i flere måneder ettersom orginallysene er ganske svake. Tråden tar primært for seg installasjon av ledbar, men toucher innom pære- og ballastbytte. Det er mange som har bidratt veldig positivt i den tråden. Tråden er pdd på 42 sider så det kan være tungvint å finne frem rett info.

Hensikten med denne posten er å samle all infoen vi erfarte fra kjøp til installasjon. Vi prøver på ingen måte å si at dette er fasiten, men heller vise hva vi gjorde.

Disclaimer: På grunn av bilens mangel av lyktespylere er max effekt per lykt 25W. Å installere 35W kan potensielt medføre bøter og trøbbel med service / garanti.

Dette bestilte vi (man trenger 2 av hver til en bil):
Vi handlet alt vi trengte fra www.ilovexenon.com. De holder til i Litauen og så langt virker det som de selger orginaldeler. Alt er i tillegg ubrukt i motsetning til en del andre nettbutikker som har rettet seg inn mot europeiske Tesla-eiere. Hvis du bestiller fra samme sted gjør du lurt i å spesifisere at kablene må ha 90graders bend i pæreenden.

OSRAM 35XT6-A-D3/12V 35XT6AD3 12V XENAELECTRON Xenon Ballast €68.77
Philips D3S X-tremeVision C1 Xenon Bulb €89.97
D3S Cable Wire for Tesla Model S Headlight €9.00

Totalpris €335,48 + frakt.

Vi var som sagt 3 stykk og sluttprisen per mann ble 3495kr. Vi fikk varene levert til Sverige (Storlien) for å unngå toll, mva osv.

Verktøy:
Jobben krever at man har en Dremel (eller tilsvarende) for å frese spor i de nye pærene. Vi brukte 17083 fra Biltema. Vi brukte Diamantslipestift som følger med minisliperen.

I tillegg bør man ha:
Kombinasjonsnøkkelsett (11664 fra Biltema)
Klipsfjerner (191426 Biltema)
Diverse skrutrekker, skraller og kopper.
Jekk, støttebukk og verktøy for løsne hjulbolter

Installasjonsmetode:
Vi gikk inn via hjulbuene på våre biler. Vi har hørt at man kan gjøre dette via frunk, men det gjorde ikke vi.

Start med å ta av et av framhjulene. I hjulbuen er det et plastdeksel i front samt en større filtduk. Litt avhengig av modell så er plastdeksel og filtduk festet med forskjellig antall såkalte "push retainers" (plast klips).

Å fjerne disse er enkelt med Biltemas panelklips-verktøy. Google push retainer for å forstå funksjonen. Hvis du skulle ødelegge klipsene kan du spørre på et service center eller bestille de på nett. Se denne linken for specs på diverse klips til Tesla
https://www.belmetric.com/honda-toyota-tesla-clips-tesla-c-12_688_1061.html


Støttebukk kan plasseres slik at navet (der hjulet sitter) hviler på den. Støttebukk er billig livsforsikring og til denne jobben trenger man attpåtil bare en.





Avhengig av hvilken modell du har kan det hende at det er en temperatursensor i en av hjulbuene. Denne er stripset fast og bør løsnes for å gjøre ting enklere. Vi hadde en 2014 P85, 2013 S85 og en 2015 70D. Kun S85'en hadde tempsensor.

I tillegg til plast klipsene er dekselet festet med en mutter mot rammen (i retning frunk) og 2 skruer og en plastklips under fronten.


Legg merke til at det er 2 forskjellige plastklips, en kort og en lang. Det er greit å ta bilde, notere, eller merke hvor de lange står slik at remontering går litt enklere. Mesteparten er korte.


Med alle klips og skruer fjernet kan man lirke ut plastdekselet. Man trekker det ut av gjengestaget (der mutteren stod) først. Når plastdekselet er ute vipper man filtduken til sides (i retning bakover) slik at det ikke er i veien.

Nå skal du ha tilgang til baksiden av lykten. Rett over viften på begge sider av bilen finner vi ballastene. De står opp/ned og har 3 skruer med sekskanthode. Her er det de små fastnøklene til Biltema kjekke å ha.

Skru løs de 3 skruene, og med en liten flatskrutrekker løsner du kontaktene fra den. Kontaktene har en enkel låsemekanisme man åpner med skrutrekkeren.


Trekk ut gummihetten som beskytter lyktehuset mot støv og fukt. Plasser denne en lur plass så den ikke blir skitten på innsiden.

Du skal nå kunne se baksiden av pærene. (merk at bildet er av ny pære).


Så til det som kanskje er det vanskeligste:
Pærene er festet med en slags skrulås. For å løsne den må man ha små sterke hender for å få tak. Hvis jeg husker korrekt skal man skru mot klokken for å løsen (akkurat som en bruskork).
Heldigvis klarte en av oss å skru løs pærene. Vi andre hadde for feite pølsefingre ;D


Når pæren er løsnet trekkes den forsiktig ut med kabelen hengende på. Observer at kabelen du har bestilt til de nye pærene har 90 graders bend (i pæreenden) akkurat som orginalkabelen.


Napp ut kabelen og med en skrutrekker som brekkstang vipper du av den svarte låsemekanismen. Denne skal gjenbrukes på ny pære. Vær forsiktig da ringen kan knekke.



Sammenlign gammel og ny pære. Legg merke til at den gamle pæren har et lite hakk som den nye pæren ikke har. Du må nå frese et lite spor i den nye pæren.


Ta fram Dremel/minisliper med en rett diamantstift. Merk cirka hvor du skal frese, dekk pæreglasset med noe (vi brukte tørkepapir)


Aldri på noe som helst tidspunkt skal du berøre glasset til pæren med fingrene. Det gir dårligere lys og levetid. Bruk gummihansker hvis du er redd for å komme borti.

Underveis i fresingen passer du på at du freser på rett plass. Det gjør ingenting om sporet du freser ut er større enn sporet i gammelpæren.

Nå er du klar til å installere den nye pæren og ballasten. Installasjonen beskrives ikke så detaljert da du på dette tidspunkt vet veldig godt hva du skal gjøre.

Fest svart låsering til ny pære og koble til den nye kabelen. Lirk pæren på plass og lås ved å rotere låsemekanismen. Pass på at kabelen er tilgjengelig på undersiden, der balasten skal skrus på plass.

På med gummihetten bak lykten. Koble til ballast og skru denne fast.

På dette tidspunkt er det lurt å teste at lyset fungerer som det skal

Vipp fram filten og inn med plastdekselet i hjulbuen. Bruk litt tid på plassere alt på rett plass, det er mange punkter som skal stemme. Ikke glem skruer og klips på undersiden av bilen.

Da er du ferdig på en side. Gjenta på den andre siden.

Resultat:
Vi tok noen bilder for å se om de nye pærene utgjorde noen forbedring. Det er vanskelig å ta gode bilder som viser forskjellen fra gammel og ny pære, men lyset blir mer intenst.

Nærlys med gamle pærer


Fjernlys med gamle pærer


Nærlys med nye pærer


Fjernlys med nye pærer


Nærlys med nye pærer og gatelys


Nærlys med nye pærer i mørket


Vi merket stor forbedring på både nær- og fjernlys. At nærlyset ble mye bedre er en stor fordel kontra ledbar da det kun forbedrer fjernlyset.

Alt i alt er vi kjempefornøyd med å ha gjort dette.

Link til album med alle bildene http://imgur.com/a/5mMmW
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA