Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BjarteLunde

#1
I helgen kjørte vi fra Bergen - Hemsedal - Oslo. Vi planlagte å lade på Trengereid først (fredag). Der virket kun 1 av laderne og det var flere biler i kø. Så kjørte vi til Voss, der virket den ene laderen vi fant, men det var kø. Så kom vi til Aurland, der virket 1 av de 2 laderne.

Søsteren min kjørte så videre fra Hemsedal til Oslo på Søndag.
På veien sier hun at flere av hurtigladerne ikke virket.

Vi kjørte hele strekket på eco pluss og klarte oss dermed fint, men midt på vinteren så er jo dette ekstrem sport.

Er det flere av dere som opplever at hurtigladere ikke fungerer? Jeg er utrolig skuffet over at så mange nye hurtigladere ikke fungerer.





#2
Volkswagen VW / Sv: Hurtiglading på Aurland
mandag 18. januar 2016, klokken 13:01
Takk for svar!

Er ikke Vinje (Åmot) veldig langt sør i forhold til der jeg skal? Eller snakker vi ikke om samme sted?
Har ikke tenkt på prisen på ladingen, men må innrømme at det sitter langt inne å betale 240 kr for en lading.
#3
Volkswagen VW / Hurtiglading på Aurland
mandag 18. januar 2016, klokken 12:19
Hei,

Jeg planlegger å kjøre fra Bergen til Aurland rundt påsketider i min flotte e-golf.
Tenker å lade på Trengereid, Voss og Aurland.
Jeg vet at ladestasjonene på Trengereid og Voss fungerer, men er det noen her som har forsøkt å lade på Aurland?

Kan ikke finne noe info her på forumet eller på google som bekrefter at den stasjonen er operativ.
#5
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 16:04
Eletrikeren mente at det kunne være brannfarlig å lade en elbil med schuko kontakt. Går sikkert bra å lade med schuko kontakt i 99,9% av tilfellene, men kjipt hvis du tilhører den 0,1% der det brenner. Jeg er blitt fortalt at å lade via en schuko kontakt kun bør gjøres i nødtilfeller. Nå vet jeg at mange sikkert ler av dette, men de ler neppe så mye hvis det skulle brenne hjemme hos de.

Til trådstarter: sjekk med fagfolk og gjør som de sier. Ikke verdt å ta risikoen for å spare noen få tusen.









#6
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 15:15
Er vi enige om at det å lade med 16 A på en 16 A kurs ikke er godkjent ift dagens forskrifter?

Hvis man skal lade med 16 A må han ha en kurs på 20 A? Evt lade med 13 A på en 16 A kurs?

Har jeg fortått det rett?
#7
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 14:53
Hva som er en god deal kommer ann på hva man sammenligner det med.

Nok 9500 for en hjemmelader ferdig monert var den beste dealen jeg kunne finne på vestlandet for 3 måneder siden. Fikk inn 3 tilbud og nest best var nok 16500 ink mva. Godt mulig det finnes bedre tilbud, men jeg vet iallefall at det er kvalitet når man kjøper Siemens. Eletrikeren jeg snakket med mente at det kun var hjemmelader som var lovelig å montere nå for tiden. Iallefall hvis du ga beskjed om at du skulle lade en elbil.

Å sette opp en CEE 16 amper for å lade med 16 amper er vel heller ikke bra? Er det ikke sånn at hvis du skal lade med 16 amper så må/bør kursen være 20 amper? Det var iallefall det jeg fikk vite av eletrikeren mener jeg.

J
#8
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 14:23
Greit jeg gir meg.
#9
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 13:52
Vel...dette er iallefall fakta:

Vanlig lading av E-Golf fra 0-100% tar ca 12 timer med ladekladd som følger med bilen.

Semihurtigladeren som du kan kjøpe hos Møller lader e-Golf fra 0-100% på ca 6 timer.

Så kan du selv vurdere hva som er og ikke er "semihurtig"





Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 13:25
Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.

Ingen av ladeformene du får hjemme til e-Golf er i nærheten av hurtig eller semihurtig. Vanlig ladekabel med kladd gir laderen i bilen mulighet til å lade på rundt 2-2.2kW, en fastmontert laderegulator gir mulighet for ladehastighet på 3.3-3.6kW. Dette er maks av hva laderen i bilen takler. Alt raskere krever Combo hurtig- eller semihurtiglader og vi snakker priser på noen hundre tusen kroner som gir 20-50kW i ladeeffekt.

Husk at veggboksen kun er en litt avansert kontakt som ikke gjør noe som helst med strømmen og at laderen sitter i bilen, ikke på veggen.
#10
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.
#11
Elbilen i Samfunnet / El-bil boom i Nederland?
onsdag 24. juni 2015, klokken 14:49
http://www.bbc.com/news/world-europe-33253772

Snart blir det kanskje el-bil boom i Nederland også? :)
#12
e-Golf / Sv: Hvordan få bilen varm på et bestemt tidspunkt?
onsdag 24. juni 2015, klokken 12:20
Thanks! :-*
#13
e-Golf / Hvordan få bilen varm på et bestemt tidspunkt?
onsdag 24. juni 2015, klokken 10:47
Hoy!

Hvordan får jeg stilt inn bilen til å være varm kl 0800 hver ukedag?

Takk for svar :)
#14
e-Golf / Sv: Bilder: Dyp sort perlelakk med Marrakech-interiør
onsdag 24. juni 2015, klokken 10:16
Meget flott bil! Kan/bør senkes :)
#15
e-Golf / Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?
tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:20
Hei

Er det noen her som har kommet noen vei med Møller ift denne saken?

Jeg ringte de i dag tidlig og da ba de meg sette opp lyden på iphonen på maks og sa at det ville løse problemet. Da jeg var på vei til jobb fikk jeg ikke testet dette. Men utifra det jeg leser her er jeg ikke veldig optimistisk.

Synd at dette skjer på en ellers meget flott bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA