Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tkjoerlaug

#1
Model S / Sv: Effektoppgradering også for S75D levert før Juni?!?!
fredag 27. oktober 2017, klokken 07:35
Sjekket min. 75D utlevert i januar 2017 med VIN 165xxx. Denne får oppgradering på neste service.
#2
Model S / Dekksensorer - hvordan er de programmert?
lørdag 30. september 2017, klokken 15:43
Jeg byttet til vinterhjul i dag, og dro på bensinstasjonen for å etterfylle litt luft. For å unngå at luftslagen lagde riper på panseret fylte jeg først på den ene siden og så snudde jeg bilen etterå. I det jeg snudde bilen så jeg at bilen oppfattet at høyre fremhjul og venstre bakhjul hadde fått mer luft (altså ett hjul på hver side, mens jeg hadde fylt på kun venstre side).

Er dette fordi alle hjul er kodet forskjellig, mens det er bare en mottager som leser signal? (Jeg hadde kanskje tenkt meg at alle hjul hadde en egen radio-mottager som kun leste sitt hjul).

Ser også at to sommerdekk er slitt 1mm mer enn de andre, men glemte å notere meg om disse stod bak eller foran. Når sommeren kommer igjen, bør jeg sette de med mest mønster foran eller bak?
#3
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 11:08
Ang 1 - så har vel teslabjørn testet at effekten er helt minimal med å kjøre i low. Å kjøre litt saktere sparer vel mye mer strøm. Å senke bilen spiser vel bare dekk?
#4
Model S / Sv: Kjøp av TMS 85
mandag 04. september 2017, klokken 10:56
Sitat fra: sfinxern på mandag 04. september 2017, klokken 10:21
Finnes det noen muligheter for å endre dette nå når bestillingen er låst?

Mulig det er endret nå, men jeg bestillte en 85D i mai 2015 uten autopilot. Angret på den beslutningen og prøvde å få det "ettermontert" før utlevering av bilen. Jeg måtte betale pris for "ettermontering" den gang, selv om det da bare var at moms ble lagt til (ca 19.000kr for AP1, og jeg betalte ca 25.000kr med moms den gang).
#5
Model S / Sv: Oppgradert ytelse 0-100
mandag 28. august 2017, klokken 13:50
Har ikke helt fulgt med i timen i det siste. Har selv en 75D fra januar 2017. Vil denne kunne oppgraderes med oppgradert ytelse?  (Evt. med HW-fix som man betaler for?)
#6
Lading av Tesla / Sv: Effektdeling Superlader stall a og b
torsdag 24. august 2017, klokken 10:32
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:46
Kjenner ikke teorien bak, men jeg har aldri opplevd høyere enn 95kW.

Jeg får 99kW som max på min 75D.
#7
Model S / Sv: Erfaringer med vanlig stålfjær i Model S?
lørdag 29. juli 2017, klokken 18:58
Har hatt to model S, en med luft og en med stål. Jeg kan ikke si at jeg merker stort til forskjell i comfort. Forskjell mellom vinterdekk/sommerdekk og 19/21" oppleves større. Eneste fordel med luft slik jeg ser det er at du kan heve bilen, noe som nå er mer viktig nå som bilen har blitt senket noe fra tidligere utgaver.
#8
Model S / Sv: Oppgradere S60
fredag 14. juli 2017, klokken 13:04
Vær obs på at gammel S60 lader mye tregere til 100% en ny S60, og heller har ikke alle gamle S60 tilgang til superladere.
#9
Lading av Tesla / Sv: Europatur - trenger jeg backup?
fredag 14. juli 2017, klokken 09:49
Oppdatering:
Da er det bare sjarmøretappen igjen før jeg er hjemme. Er i Købenavn nå og kjører til Oslo i dag og videre til Trondheim på søndag. Hele ferien har blitt gjennomført på superladere, og har ikke hatt behov for noe annen backup. Den eneste gangen jeg har vært litt nervøs var i Wiesbaden der det kun er 4 stolper, og to fossilbiler hadde parkert foran to av de. Den første stolpen jeg koblet meg på virket ikke, men heldigvis virket den andre.

Konklusjon:
- Tyskland og autobahn går treeegt. Mye trafikk og veiarbeid. Jeg hatt høyere snittfart i Danmark, Sverige og Italia enn på autobahn.
- Unngå å komme til superladere med bare fire stolper med helt tomt batteri
- Parkeringshuset på Zurich lufthavn er helt krise med en så bred bil som Tesla med 21" felger. Etter å ha kjørt med hjertet i halsen et kvarter unngikk jeg såvidt kantkjøring.

#10
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
torsdag 13. juli 2017, klokken 06:17
Får opp videoen fra Tyskland.
#11
Model S / Sv: Software oppdatering denne uka
onsdag 12. juli 2017, klokken 22:07
Kjørte 700km Autobahn i dag med 17.26.76. For to uker siden kjørte jeg tilsvarende tur sydover med 17.17.17. Mine inntrykk så langt er at:
- styringen er helt klart mer jevn og "silkysmooth"
- cruise har blitt mer ujevn og brå i bevegelsene.
- filskift i høy fart er brutalt - det virker som den gjør samme rattutslag i 150km/t som i 80km/t
- selve filskiftet er raskere enn før, men den er for treg/uforutsigbar fra man blinker med lyset til bilen faktisk svinger. På autobahn med mye trafikk og hyppige filskifter og agressive sportsbiler som kommer i høy fart bakfra i venstrefila er den alt for treg til å kunne brukes.
- avstand på 1 og 2 innstilling har økt. Kjørte noen lange strekk med lav batteristatus og måtte "hvile" litt bak trailere i 80-90km/t i dag, da synes jeg korteste avstand ble for stor og jeg kunne tenke meg å ligge tettere på
- Kamera og radar ser overaskende bra i skikkelig dårlig vær. Kjørte sikkert 200km i skikkelig sprutregn i dag og på autobahn blir sikten dårlig når man får vanndrev fra bilen foran mitt i trynet. Bilen lå dønn stabilt i fila si og det føltes trygt og behagelig.
#12
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 21:35
Smaken er som baken:) alt det er et MUST for meg i en såpass dyr bil...

Har man tenkt å beholde bilen i 8 år er nok "must have" utstyr mindre viktig, da blir nok km-stand og evt. skader mer utslagsgivende ved et evt. videresalg. Tenker man å selge bilen etter 2-3 år er det nok viktigere å få med autopilot, premium, nextgen og vinter som er det pakkene som er mest etterspurt.
#13
Sitat fra: johnpettermellin på søndag 09. juli 2017, klokken 12:05
Ville også nevne vår refleksjon rundt det å velge ny bil i etableringsfasen. Slik vi ser det med vår økonomi tåler vi bedre høyere faste utgifter, enn for mye risiko, les store verkstedregninger i 20k+ klassen som vi har opplevd noen ganger.

Slik refleksjon tror jeg er å lure seg selv.

Med prisreduksjonen som kom i vår, rentekampanjen, ytelsesøkning på 75D, AP2 og model 3, tror jeg at gullalderen for lavt verditap de fleste her på forumet har vært med på er over, og at man vil få verditap i 100.000-klassen per år på tesla som på andre biler i prissegmentet 700-1000.000kr. Man kan ha flere verkstedsbesøk på 20.000kr og fortsatt ende opp med å ha et billigere bilhold med en billig passat eller octavia.

Når det er sagt så vil jeg selvsagt anbefale Tesla, men det er en dyr familiebil sammenlignet med mange alternativ. 
#14
Model S / Sv: To spørsmål
fredag 07. juli 2017, klokken 16:04
Tror ikke du trenger å bestille time for å få opprettet mytesla-konto og registrert bilen på deg.
#15
Model S / Sv: To spørsmål
fredag 07. juli 2017, klokken 16:03
Skal du lade på "vanlig" hurtigladestasjon (ikke Tesla sitt nettverk) trenger du Chademo-adapter eller type2-kabel. Chademo lader 2-5 ganger raskere enn type2 og anbefales dersom du ferdes utenfor tesla sine hovedleder. Da bør du også få RFID-brikke gjennom elbilforeningen og registrere denne på Grønn kontakt og Fortum som er de mest vanlige leverandørene. Disse tilbyr også egne RFID-brikker. Du kan også betale med mobil-app, men det er mye raskere med RFID-brikke enn å synce med mobiltelefon. Vanlig pris er 2.50kr per minutt for Cademo og 1kr per minutt for type2. Enkelte leverandører, bl.a Arctic Roads krever engangsavgift på opptil 250kr for å starte lading (disse bør du styre unna). Cademo-adapteret koster ca 3500kr hos Tesla og type2-kabel rundt 1500kr (disse kan kjøpes andre steder enn tesla).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA