Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke... generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?
Får en kar fra e-verket på besøk imorgen El kontroll på huset - sjekke ladekursen?
Fikk brev i postkassa sist torsdag.
Har gravd ned 50 mm rør fra huset til garasje, lagt 4 kabler i denne 1: 2x16 mm^2+ jord, 5x 6 mm^2 (3 fas, N-leder + jord), knx-bus kabel, nettverks kabel cat 6.
kurs 1: hovedskap/40A vern -2x 16 mm^2 + jord - sikringskap garasje/32A jordfeilbryter - 2 x 6 mm^2 + jord - 32A 2P + jord kontakt Blå.
kurs 2: hovedskap/25A jordfeilbryter 3x25A (230VAC) - 3x6 mm^2 +jord (N-leder i reserve) , sikringskap garasje 3x16A jordfeilbryter (ikke i bruk) + 16A jordfeilbryter - kurs til garasje (lys, port, stikk).
Har planlagt å installere lavtaps skilletrafo senere, ha denne i huset så varmetapet i denne går til oppvarming av huset, i kjeller.
Spørsmålet er jo hva el kontrollen kommer til å si om at jeg har lagt opp 32A 1-fase lade kurs til elbilen :/ Hva ville dere gjort ?