Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stenvik

#1
Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?

Får en kar fra e-verket på besøk imorgen  :-\  El kontroll på huset - sjekke ladekursen?
Fikk brev i postkassa sist torsdag.
Har gravd ned 50 mm rør fra huset til garasje, lagt 4 kabler i denne 1: 2x16 mm^2+ jord, 5x 6 mm^2 (3 fas, N-leder + jord), knx-bus kabel, nettverks kabel cat 6.
kurs 1: hovedskap/40A vern -2x 16 mm^2 + jord - sikringskap garasje/32A jordfeilbryter - 2 x 6 mm^2 + jord - 32A 2P + jord kontakt Blå.   
kurs 2: hovedskap/25A jordfeilbryter 3x25A (230VAC) - 3x6 mm^2 +jord (N-leder i reserve) , sikringskap garasje 3x16A jordfeilbryter (ikke i bruk) + 16A jordfeilbryter - kurs til garasje (lys, port, stikk).

Har planlagt å installere lavtaps skilletrafo senere, ha denne i huset så varmetapet i denne går til oppvarming av huset, i kjeller.

Spørsmålet er jo hva el kontrollen kommer til å si om at jeg har lagt opp 32A 1-fase lade kurs til elbilen :/  Hva ville dere gjort ?
#2
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?
#3
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26


Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...

Vil heller ha noratel sin lavtaps skilletrafo... koster mindre i drift i form av lavere strømtap...
Men det sies at det har vært noen problemer med disse lavtaps skilletrafoene
#4
Angående lading av elbil, tesla model s.
Spurte everket om hvor mye det ville koste å få lagt 400V 3 fas til husveggen ->
svar: 500.000   :P   i samme svarmelding skrev de også at jeg maks kan lade med 16A til elbil  :-\ 

Kan de nekte folk å lade med 32A ? 

Jeg er vel av den mening at så lenge jeg ikke er i nærheten av at hovedsikring slår ut så bør det være uproblematisk å lade med 32A en fas.
På grunn av begrenset kapasitet i området så kan jeg lade med 16A på tidspunkt der det er høy belastning på nettet ved middags tider.

Burde kanskje komme med forslag til Tesla om at ladeprogrammet i bilen burde hatt en option der en kan begrense ladestrøm ved gitte tidspunkt på døgnet ved hjemmelading... Eller finnes den der allerede ?

Hovedsikring i sikringskapet er på 63A 3 fas, inntaks kabel er 3x 25 kvadrat + jord (skjerm rundt ledningene). Har tenkt å spørre om å bytte hovedsikring til 80A.

Kan jo eventuelt kjøpe 5 leder kabel, aluminium, grave til nærmeste 400 Volt trafo stasjon selv og be e-verket koble meg opp ?  regner med at det 'bare' blir snakk om 300 meter....  ville everket ha gått med på det ?

#5
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 30. april 2015, klokken 21:45
Hvilke forsikrings selskap er det som bekreftet tar glass tak på glass skade, ingen bonus tap ?
Prøver å hente inn tilbud flere steder og mange av de jeg har vært i kontakt med visste ikke hva deres vilkår sier om glass tak :/
#6
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 24. april 2015, klokken 03:09
Hvorfor velger dere superforsikring ? Er ikke superforsikring noe som gir tillegs forsikring mot dyre motorkostnader/drivverk. Tesla har jo 8 år garanti på batteri og drivverk så da er det ikke noe hensikt med superforsikring i så måte ?
Kasko med/uten leiebil må være mest aktuelt ?

Når en innhenter forsikrings tilbud så er det viktig å spørre om hva som blir dekket, slik som panorama tak, er det andre ting ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA