Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RAS

#1
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:22
Business ser kjip ut...
#2
TAYCAN / Sv: Porsche Mission E
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:00
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:41
Ute og lufter seg på ringen.....med en haug lufttrykksmålere på undersiden! Her skal det luftstrømmer og marktrykk optimaliseres!

https://www.motor1.com/news/183619/porsche-mission-e-nurburgring-spied/
Det er ikke lufttrykksmålere, men et skumstoff som de bruker for å markere hvor hardt og hvor bilen slår ned.
Samme stoff i hjulbuene, for å markere hjulets vandring.
#3
BMW i3 / Sv: Lønner forvarming seg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:58
Takk for bra svar.
Du skriver 6A trefas? 400V? Er dette noe i3 94 Ah kan benytte?
Hvilken ladestasjon?

Sitat fra: Orbit på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:27
Kort svar: Ja, det lønner seg (så lenge du likevel skal ha på varme under kjøring, og det ikke er en tominutters tur rundt hjørnet)

Lengre svar: Med bare 10A (2.3 kW) har du ikke nok til å drive både kupévarme (3-4 kW) og batterivarme (?? kW), så resten må komme fra batteriet. Selv på en 16A kurs vil du på kalde dager se at du starter med <100% på batteri på innstilt avreisetidspunkt. Men du har i alle fall fått det strømkursen din kunne levere, som er bedre enn å tappe alt fra batteriet i det du starter opp. Batteriet lader seg opp igjen selv om det bare er tappet såvidt under 100%. Dersom du trenger maksimal rekkevidde med 10A, kan du sette forvarming til en halvtime tidligere enn faktisk avreise. Da er snø/is smeltet, og batteriet fremdeles på gunstig temperatur, samtidig som du har fått tilbake [det meste av] de 3-5% du tappet fra batteri. Dersom du starter med kaldt batteri, får du mye mindre energi tilbake på regen den første halvtimen eller så.

16A lader vil hjelpe mye (ser skjelden under 100% SoC etter forvarming med det), men du må nok opp i 20A (enfas) eller 6A (trefas) for å aldri tappe batteriet ved forvarming.
#4
BMW i3 / Lønner forvarming seg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 11:52
Lønner forvarming seg rekkviddemessig? Har lagt merke til at selv laderen er koblet til, og man kjører forvarming så tappes batteriet, og så er det vel ladingen som ikke starter før batteriet er nede i 95% eller noe?

Vil det kanskje lønne seg å planlegge, la oss si at man skal på tur klokken 16, at man da kjører 2 runder med forvarming slik at batteriet tappes så mye at ladingen starter igjen, en klokken 14 og en med planlagt avreise klokken 16, da når kanskje batteriet å bli ladet tilbake til 100%. Noen som forsket på dette?

Har standard lader hjemme 10amp, kanskje er det ikke nok strøm i denne til å "drive" forvarmingen, er det noen som vet hvor stor lader som trengs i såfall? Og vil den da holde 100% på batteriet selv under forvarming?
#5
BMW i3 / Sv: Lakkforsegling i3
fredag 20. oktober 2017, klokken 09:34
Jeg la Nanolex, både på lakk, vinduer og seter på vår i3 i fjor når den var ny. Kjempefornøyd. Beste coatingen jeg har prøvd uten tvil.
#6
BMW i3 / Gummimatter - vaske
onsdag 03. mai 2017, klokken 11:02
Gummimattene er umulig å få ren, flere som har opplevd det samme?
Noen som har brukt noe middel som fungerer bra? Etter å ha brukt mange forskjellige kjemikalier er de fremdeles
brun/flekkete etter sand og skitt i vinter.

Glemte å ta bilder:-X
#7
BMW i3 / Sv: Redusert ytelse i3 94ah
tirsdag 15. november 2016, klokken 20:55
Her er bilde av vår med redusert ytelse i -16.
Tok forbi kjøringer i 90sona uten problem
Hadde samme fenomen på vår forrige i3 og. Helt normalt og føles greit.
Når det er så kaldt er det sjelden man belaster bilene så hardt.
#8
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
fredag 28. oktober 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Beckern på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:42
Sitat fra: RAS på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:17
Problemet med LED er at de ikke er kraftig nok (foreløpig), de lyser godt på kort avstand som du også ser på videoen over, men har ikke kraften som trengs til å få kastet lyset. Har selv prøvd ut forskjellige LED pærer og konklusjon er at gode LED fjernlys pærer er greit nok, men ikke mere enn det. Liker fargen bedre enn halogen, men mere lys er det ikke.
Ofte om du måler ebay pærer, er de langt svakere enn det som er oppgitt i produktbeskrivelsen.
Driver med salg av bilbelysning og skal prøvemontere en ny type xenonkit med hurtigstart og 55watt på vår bil. Kommer med tilbakemelding når det er gjort.

Med respekt å melde har ikke lys en slik egenskap at det lyser godt nære men ikke har "kraft" til å sende lenger frem. Det som kan skje er at plasseringen av lyskilden på pæra er feil plassert slik at lyset ikke får det fokus det skal. Det kan gi en annen spredning på lyset enn originalt tilsiktet.

Du skjønner selvfølgelig hva jeg mener, lyset har ikke den egenskapen. Mengden lys fra en lyskilde har stor betydning for hvor langt/bredt den kan lyse. Uansett utforming av reflektor. Det har med lysmengde å gjøre. Har du for svak pære satt korrekt inn i en reflektor, sånn som den i3 vil lyset oppleves bare rett foran bilen, altså du mangler lengde. Dette er pga av reflektoren er konstruert for å lyse opp ett felt foran bilen og langt fremover.

#9
BMW i3 / Sv: Salg av i3
torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:48
Nåja, alle Tesla-eiere er ikke deltagende på forum. Folk gjør hva dem vil, og tviler på at noen "tar deg" for å selge for for lav pris.
Gå inn å les gjennom eldre poster hos Tesla også på facebook gruppen deres. Var ramaskrik om det var noen som annonserte en Modell under 500k...  ;D
#10
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:17
Problemet med LED er at de ikke er kraftig nok (foreløpig), de lyser godt på kort avstand som du også ser på videoen over, men har ikke kraften som trengs til å få kastet lyset. Har selv prøvd ut forskjellige LED pærer og konklusjon er at gode LED fjernlys pærer er greit nok, men ikke mere enn det. Liker fargen bedre enn halogen, men mere lys er det ikke.
Ofte om du måler ebay pærer, er de langt svakere enn det som er oppgitt i produktbeskrivelsen.
Driver med salg av bilbelysning og skal prøvemontere en ny type xenonkit med hurtigstart og 55watt på vår bil. Kommer med tilbakemelding når det er gjort.
#11
BMW i3 / Sv: Salg av i3
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: nasroht på mandag 26. oktober 2015, klokken 10:59
Takk for tips om utstyrsliste



2D6
19"BMW I LT/ALY WHEELS STAR SP.427/
LAURUSGRAU MET. M.AKZENT BMW I BLAU (B79)
Upholstery
NATURLED.KO.STELLARIC/DALBERGIABRAU (NLFT)
Prod. date
2014-09-22
2VB
TYRE PRESSURE INDICATOR
2VC
TYRE REPAIR KIT
230
EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
249
MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
3AG
BACKUP CAMERA
322
COMFORT ACCESS SYSTEM
4T9
HEAT PUMP
4U7
FAST CHARGING DC
4U8
FAST CHARGING AC
420
SUN PROTECTION GLAZING
423
FLOOR MATS, VELOUR
428
WARNING TRIANGLE
430
INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE
442
CUPHOLDER
473
ARMREST, FRONT
493
STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494
SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
5AR
TRAFFIC-QUEUE ASSISTANT
5AT
DRIVING ASSISTANT PLUS
5A2
LED HEADLIGHTS
5DA
PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE
5DP
PARK ASSISTANT
5DU
PARK ASSISTANCE PACKAGE
508
PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521
RAIN SENSOR
534
AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544
CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
570
STRONGER ELECTRICITY SUPPLY
6AC
INTELLIGENT EMERGENCY CALL
6AE
TELESERVICES
6AK
CONNECTEDDRIVE SERVICES
6AP
REMOTE SERVICES
6NS
CONVENIENCE TELEPHONY WITH EXTENDED
6S4
LANGUAGE VERSION SWEDISH
609
NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
654
DAB TUNER
674
HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON
7AQ
BATTERY CERTIFICATE
7GA
COMFORT PACKAGE ADVANCED
7KZ
BMW I INTERIOR DESIGN SUITE
8LZ
COUNTRY-SPECIFIC CONTRIBUTION 09090
8R9
REFRIGERANT
8SM
VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE
8TG
ANTI-THEFT SYSTEM
885
SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION
9AA
EXTERNAL SKIN PROTECTION

Godt utstyrt bil, jeg ville ha lagt meg nærmere 300.000 på finn pris. Viktig og holde prisene oppe, det er alle tjent med! ;) Vet Tesla klan er veldig nøye på hva bilene blir lagt for på finn.no, legger du for lavt får du høre det..(les: presset til å skru opp prisen...)
#12
BMW i3 / Sv: Batteri utladning ved parkering.
mandag 24. oktober 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Klykken på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:43
Oi, det var dristig og er vel mot anbefalingene i veiledningen, mener jeg. Hvorfor lot du den stå så lenge uten lading?
Lang historie, men la meg ta kort versjon, jeg leverte bilen inn hos lokal BMW forhandler, med feil for ente gang i april og tok kontakt med forhandler der jeg kjøpte bilen og sa jeg vil ha ny bil eller pengene tilbake. Det ble ny bil. Den kommer nå og jeg ble forespurt om å kjøre den gamle til transportselskapet.
#13
BMW i3 / Batteri utladning ved parkering.
mandag 24. oktober 2016, klokken 08:02
Kan opplyse om at i3 kan stå lenge uten å miste alt for mye strøm, parkerte i3 med ca 70km igjen på batteriet i slutten av april 2016, og hentet den i dag tidlig altså etter 6 måneder, startet bilen med 50km igjen, mye kaldere i dag (+4), så tror hovedårsaken til tap på 20km er utetemperatur.
#14
Veldig rart!
Har veldig liten tro på at den lille omkrets forskjellen gjorde at ESP grep inn. Men man vet aldri.
Noe må det jo ha vært. Vet at R2 er veldig myk i gummien.

Jeg har selv planlagt R2 for denne vinteren, så må bare spørre for å være sikker. Du kjører nå på 4 stk R2 og bilen er normal? Er de veldig myk i forhold til Bridgstone?
#15
BMW i3 / Sv: Nye BMW i5
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:38
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:18
Merker at rykter og uttalelser selv om de stammer fra BMW har liten verdi. Det er mye posisjonering for å virke best! Ref WV ID som skal ha 600 km rekkevidde osv.
Det er konkrete planer eller helst en kjørbar modell med lanseringstidspunkt som gjelder.

Patentegning var et lite lyspunkt, men det virker veldig langt frem.....

Det er jo bare å se på Bolt/Ampera-e som egentlig er klar men først leveres om et halvt år tidligst i Norge..... Eller Modell 3 som også er ganske ferdig men kommer tidligst i 2018 antagelig 2019 i Norge

Da blir det vel optimistisk med elektrisk X3 i 2018[emoji43]
Tesla Modell 3 er langt fra ferdig, det er derfor den ikke er lansert. Tesla har lagt seg til en strategi og det er slikt de har overlevd. Så fort som de har konseptbilen klar, så åpner de for forhandsbestilling. Da får dem inn milliard beløp de kan bruke på utvikling. Utvikling av ny bilmodell fra første tegne strek til ferdig produkt ligger på 4-5år, de som gjør det fortere enn det lanserer ett halv ferdig produkt. Forskjellen mellom neste gen X3 og modell 3 er at det allerede kjøres prototyper av X3, og har gjort det i flere år allerede.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA