Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - signal

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: TPMS lampe lyser - noen tips
onsdag 15. mars 2017, klokken 07:52
Da du registrerte sommerhjula, spørs det om du ikke har fjerna registreringa av vinterhjula.

Jeg har lurt på om bilen husker 2 sett hjul, eller om den kun husker ett sett. Kjenner du til det?

Jeg har opplevd at dersom denne framgangsmåten med Leaf Spy Pro feiler, kan man prøve på nytt:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Registrere_TPMS

Sjølv så har jeg bare gjort det enkelt og klona TPMS, så sommerhjula har samme IDer som vinterhjula.

Er du i nærheten av Akershus, kan du gjerne sende PM, så kan vi se om vi får fiksa det på en kjapp og enkel måte med tpms-utstyr, men når du bytter til sommerdekk, så vil du kunne få samme problemet igjen.
[/quote]

Har også lurt på om det kun er et sett med hjul som kan være i minnet på en gang. Min andre bil, Outlander, har to sett som det er lett å skifte mellom i menyene. På Leafen ser jeg ikke det.

På den linken du viser til så ser det ut til at rekkefølgen av hjulene med forskjellig lufttrykk er snudd om i forhold til hva som LeafSpy Pro har. Kan dette gjøre forskjellen med suksess i å registrere hjulene?
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: TPMS lampe lyser - noen tips
onsdag 15. mars 2017, klokken 07:32
Takk for alle svar.
Har inntil nå godkjent EU kontroll da de fortalte at TPMS ikke er et punkt på kontrollen.
Settet som er på bilen nå er de originale som var med bilen. Har kontrollert luften og vil sjekke mer når jeg skifter dekk. På sommerdekkene er det nye sendere som ble kjøpt for et år siden fra USA. Får se da.
Jeg bor i Molde så det er ikke planer om å reise til Østlandet med denne bilen.
#3
Leaf 2010-2017 / TPMS lampe lyser - noen tips
tirsdag 21. februar 2017, klokken 20:48
Siden vinterdekkene ble påmontert i fjor har lampen lyst. Året før var alt ok. Prøvde en ny prosedyre for å gjenkjenne hjulene ved hjelp av LeafSpy Pro. Det gikk ikke.
I dag var jeg på første EU kontroll og de klarte heller ikke å resette dette.
Sensorene er de originale som var påmontert bilen som ny.
Ameriksnsk bil med 315 Mhz frekvens. Har også sommerhjul med USA TPMS og disse var lette å fikse med Leafspy.

Er det noen som har tips? Fikk ett forresten i kveld, å spørre om bilforhandler som har importert US biler i mange år kan hjelpe med re-setting.
#4
Min bil har ikke problem med å åpne sidedører eller bakdør med nøkkelen i lommen. Pråvde å stå ca 1 meter unne og å strekke meg til knappene men samme resultat. Nissan skiftet batteriet i nøkkelen jeg brukte på service uten at jeg klagde på det.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Hva skal jeg se etter når jeg kjøper Leaf?
torsdag 07. juli 2016, klokken 22:35
Jeg trodde at "Klossen" er til og med 2012 modell. Ikke 2013.
#6
LeafSpy / Sv: Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro
torsdag 07. juli 2016, klokken 22:29
Det var et bra resultat sammenlignet med meg. Men det er normalt forstås.
#7
Hadde service på bilen i dag. Fikk tatt batteritest som er vedlagt. Pris på service var veldig bra synes jeg. 3 års elbilservice. Kr 2792 + moms.
Jeg ser at i rapporten så kaller de batterikapasitet prikkene for Voltmeter.

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
mandag 04. juli 2016, klokken 17:42
Sitat fra: D9 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:15
Kan noen sette dette i system? I f.eks google spreadsheet sortert på fylke?
Jeg kan godt gjøre det om trådstarter kan legge inn linken til spreadsheetet i første tråd når det er opprettet.
Er jo fryktelig uoversiktlig å gå gjennom side opp og side ned når denne tråden blir lang.

Helt enig. Vil legge til at jeg betalte hos Auto88 på Eide i Møre og Romsdal.
Service hette Årsservice El 3 år. Pris: Kr 2792,00 + moms.
Prisen inkluderte skifte av lokket på hurtiglader kontakten. Luftfilter , bremserens, Batteritest, totalt 28 inspeksjonspunkt. Utført 04.07.2016.
Vil legge til at selv om jeg har egenimportert USA bil så ble jeg veldig godt mottatt og det kom ikke et eneste negativt ord om det. Veldig fornøyd.
#9
LeafSpy / Sv: Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro
søndag 03. juli 2016, klokken 22:25
Result:
#10
LeafSpy / Sv: Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro
søndag 03. juli 2016, klokken 21:20
Thank you for your words.
I am charging the veichle right now as I am going to service tomorrow. They will also recrd the status of the battery.
As for the charging info, I read right now 86,1 SOC at SOC 86,1%. Charging is not finished.

Have a nice evening with looking at football France vs Iceland.
#11
LeafSpy / Sv: Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro
søndag 03. juli 2016, klokken 15:33
Takk for mange gode svar. Testet kjøring til jobb en dag siste uke. Kjørte 47,2 km en vei = 94,4 km uten å lade på jobben. Tørr veg. Hadde kun 9 km igjen på dashboardet. Det betyr maks circa 100 km på en ladning.

Jeg har lest mye om dekk og felg størrelser den siste tiden her og skjønner at mitt valg av 17 toms Tekna felger kombinert med et C dekk på rullemotstand ikke var så lurt for rekkevidden. Jeg tror vinterdekkene ville ha gitt mange flere kilometer for meg.
#12
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
søndag 03. juli 2016, klokken 14:19

Av disse så får Bridgestone, Goodyear (Performance) og Dunlop en A også på våtgrep (bremselengde).

I Tekna-dimensjonen 215/50R17 er det heller dårlig utvalg i A-dekk, så langt bare Toyo NanoEnergy 2.

EU-karakteren A betyr bare at rullemotstandskoeffisienten (RRC oppgitt i tusendeler) er maks 6,5 (neste trinn B betyr 6,6 - 7,7). Det er forskjell også på A-dekk, f.eks. har Continental to dekk med A, men eContact er spesialdesignet for EV og har nok enda lavere RRC enn EcoContact 5. Allerede i 2003 fantes det dekk med så lav RRC som 6,15, dette er nok blitt enda bedre i dag. Et dekk med 5,0 er jo 23% bedre enn et med 6,5 - det er vesentlig, men begge får A. Vi trenger målinger av faktisk RRC for å kunne rangere A-dekk.

Jeg tenkte at denne tråden kunne være viet til informasjon om og rangering av sommerdekk med aller lavest rullemotstand for Leaf, slik at de som er opptatt av rekkevidde kan gjøre fornuftige dekkvalg.
[/quote]

Takk for god info.
Jeg har fått svar på hvorfor min bil bare klarer 6,1 KM/KWh med sommerdekkene Tekna 17 toms. Gummien er Goodride SA-37 Sport 215/50 R17 95V XL  som er C klasset.

På mine 16 toms vinterdekk uten pigg klarte jeg lett å oppnå 6,5 - 6,7 km/KWh. Gummien på disse hjulene vet jeg ikke noe om da de var kjøpt via en som driver med import av asiatiske dekk og de var billige dekk.
#13
Sitat fra: leafnor på onsdag 29. juni 2016, klokken 21:16
Stort sett samme info i det bilet. Finnes to menyer til, en med fordelingi spenning på celler, og da med data for batteri på den siden, slik som SOH, AHr og Shx.
Uansett, ditt batteri er mange år fra (Under norske forhold fremover) å miste de streker som er grensen for garantibytte i USA.
Som sagt, du har presis like mye strøm som min 2012. Den er dog gått 96.000 km nå, men det er nok mer alder og temperatur på batteriet de årene den har bak seg som reduserer kapasitet fremfor kjørelengde.

Har lagt til et bilde.
#14
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
fredag 01. juli 2016, klokken 10:59
Takk for interessant tema.
Skiftet til 17 toms Tekna felger og nye sommerdekk i vår. Passer på lufttrykket på 39-40 PSI.
Klarer bare 6,1 km/KWh med disse.
Vinterdekkene er 16 toms felger og med disse hadde jeg typisk 6,5-6,6 KM/KWH med samme lufttrykk.

Jeg fokuserte ikke på A-dekk når jeg kjøpte gummi dessverre. Men har lest meg til at med høyere profil og mindre felg diameter så minsker rullemotstanden. Også at vekten (gj. snittlig arm fra senter av hjulet) flyttes nærmere akselen. Da blir jo effekten ved akselerasjon mindre.
Ville da et smalt dekk, kanskje 15 tom og høyere profil være mer gunstig og få høyere KM/KWh? 
#15
Sitat fra: leafnor på onsdag 29. juni 2016, klokken 17:50
Sitat fra: signal på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32
I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
Tilstanden er som å forvente mer eller mindre på en 2012. At det er en USA modell gjør at det er en sannsynlighet for at den ligger noen måneder før andre 2012 i det å miste en strek.
Det finnes "norske" 2012 som har mistet strek, men gått langt lengre.
Trolig er det nok mer alder enn bruk som sliter batteri, enn kjørelengde.
Min 2012 lader presis like mange GIDS, ikke mistet strek. ennå men er nok bare noen måneder unna det.
Alt i alt, som forventet, og tut og kjør. Å bytte batteri er i alle fall ikke lønnsomt.
Når du blar til neste "meny" i LeafSpy, hvilke verdier får du da på SOH, Ahr etc?

Lagt inn et bilde til.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA