Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helikopter

#1
Mercedes B-Electric / Sv: 1 års service?
tirsdag 05. april 2016, klokken 18:40
Jeg fikk nettopp et tilbud på en serviceavtale over 8 år/200000km til 18500kr, men er i tvil om jeg skal gå for den. De hevder at det blir vesentlig billigere med denne avtalen. Om jeg selger bilen før avtalen går ut, og det gjør jeg vel, så blir det sannsynligvis noe tap der.
#2
Mercedes B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
onsdag 13. januar 2016, klokken 21:19
Har aldri fått beskjed om at det er begrensninger på bruk av Range plus. Passerer straks 20000km med bilen og brukt R+ sikkert 80 ganger. Virker utrolig om man skal betale 6000kr for et produkt med en slik begrensning. Har heller ikke savnet hurtiglader men det er fordi jeg gjorde grundig research på hvilke behov jeg hadde før jeg handlet.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: Forvarming
fredag 23. oktober 2015, klokken 15:30
Takk for innspillet, bruker bilen til pendling 26 mil pr. gang, med lading halveis. Dette har gått uproblematisk så langt, men trenger den strømmen jeg kan få nå utover, men om forvarmingen tas rett fra batteriet er jeg like lang antar jeg, selv om ladingen fortsetter den halvtimen forvarmingen tar.
#4
Mercedes B-Electric / Forvarming
torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:15
Usikker på om det er mangel på intelligens eller tålmodighet, men forsøkte nylig å lese meg opp på den digitale instruksjonsboka for hvordan bilen forvarmes med nøkkel, uten å få det til! Selgeren fortalte at bilen kunne forvarmes en halvtime med strøm fra nettet, det har jo blitt kaldere så denne funksjonen kunne vært praktisk nå. Noen som steg for steg, og med teskje kan geleide meg gjennom prosessen?
#5
Har kjørt 5000km med min nå, langtidsforbruket ligger på 17,1 kwh/100km på blandet kjøring, men mest motorveg. I dag brukte jeg 32% av batterikapasiteten på 71 km, for det meste motorveg med fart 100-110 km/t. Dette er uten bruk av rangeplus. Så under forhold som i dag holder bilen absolutt hva produsenten har lovet. Bilen er suveren å kjøre, quashqaien står og støver ned på gårdsplassen.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
torsdag 07. mai 2015, klokken 17:34
Har hatt min i snart en måned, og har prøvd den ut i litt ulike kjøreforhold.På langkjøring langs E6 klarer jeg opp mot 18-19mil uten bruk av range+, om farten er oppmot 90-100 virker ikke veldig avgjørende, mitt laveste forbruk ved slik kjøring er15,9kwh/100km, men om jeg trenger varme og luft, øker forbruket betraktelig, også om vegbanen er våt, da ligger forbruket på 30-33. Bykjøring er også energikrevende, det er en tung bil, så akselerasjon, vertikalbevegelse krever mye. For min del har dette liten betydning siden jeg lader hjemme. Har også lært meg å se på prosent rest på batteriet i stedet for km, altså litt skuffende rekkevidde under dårlige forhold, men aldri under 12mil, strålende på langkjøring og tørre forhold.
#7
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
fredag 24. april 2015, klokken 11:32
Måtte en rask tur til Lillehammer i dag tidlig, bor på Hamar, t/r nøyaktig 120km, 2 plussgrader, 20 grader i bilen, lå mellom 80 og 90. Ladet i natt uten range pluss. Rest ved hjemkomst 24%, snittforbruk 20,7kWh/100km, så det er klart dette stemmer ikke helt med potensiell kjørelengde på ca 155km og batterikapasitet på 28kWh. Men interessant å sammenligne med Osloturen i går hvor forbruker var 18,5kwh men adskillig høyere temperatur. Greit at batterikapasiteten er lavere når det er kaldere, men forbruket burde vel ikke variere så veldig?
#8
Øyvind.h,
Nei snittfarten ble lavere, 90 kun der det var mulig, men det er snart hele vegen. Er fortsatt i utforskerfasen, men det er klart at restkapasiteten blir nok vesentlig mindre med hastigheter opp mot 110km/t, drar nok på litt mer på turen hjem, kjipt å ligge i 90 på 4-felt, men om vi kan spare 4-500kr pr.tur så får det gå! Blir interessant hvordan regn og våt vegbane innvirker på rekkevidden også.
#9
Her er mine vurdringer rundt dette: I fjor høst gikk jeg gjennom spekteret med prøvekjøring av Soul, Leaf, Golf, Zoe. Målet var å få tak i en bil nr.2, som gjorde unna Hamar-Oslo et par ganger i uka. Svindyrt med bompengene på denne strekningen nå. Vi likte i grunnen alle, Zoe var suveren i bykjøring, Golfen bød på kvalitet, Soul var tøff og ville levere på rekkevidde, men ikke på leveringstid. Samtlige ga oss pristilbud på over 250K, Golf opp mot 275K. Da er det ikke langt opp til MBE som vi betalte 300K for. Riktignok er ikke MBE'en så godt utstyrt, men vi hadde ikke behov for GPS, ryggekamera, DAB etc. Selvfølgelig kan det være at behovet for lengre turer dukker opp, men jeg har langt fra det inntrykket at dette er en slags tullebil som er sammenrasket for å etterkomme evt. politiske vedtak! MBE har gitt den overlegent beste kjøreopplevelsen for min del, i dag ble Hamar-Oslo gjort unna med 40% rest på batteriet, fart ca.90km/t. For meg spiller det ingen rolle hvilke merke bilen er(anser meg som nøytral), og har ingen ønske om å drive noen form for reklame, men hvis det finnes noen som sitter på gjerde og sliter med å avgjøre hvilke bil de vil velge, så kan jo jeg komme med mine subjektive meninger etter å ha vært gjennom denne prosessen. Så langt er vi veldig fornøyde, med leveringstider, rekkevidde og kjøreopplevelsen.
#10
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
tirsdag 21. april 2015, klokken 09:01
Første tur mellom Hamar og Oslo er unnagjort, 136 km, fine veger, fint vær men kaldt, ned mot null kl. 05.30. i dag tidlig. Kjørte sjeldent over 90, og nesten ikke kø inn mot sentrum. lading med med range plus over natten ga
37%, restverdi på batteriet, altså et potensialet på over 21 mil. Nullstilte verdiene før avreise, men GOM' en virker som verdiløs informasjon, kjørelengden falt med 30-40km før jeg passerte Stange, sjekket heller batteriforbruket opp mot tilbakelagt kjørelengde med jevne mellomrom. Men uansett kjempefornøyd med både rekkevidden og bilen.
#11
Fikk min mercedes BE på fredag, betalte 300k blank med range plus, cruisecontrol og blutooth. Prøvekjørte tidligere golf, seol, zoe, leaf. Likte i grunnen alle, men ønsket meg seol. Fullstendig ubestemmelig leveringstid gjorde at jeg gikk for MBE uprøvd. Etter ca 30 mil er inntrykket mitt utelukkende positivt, den beste Elbilen jeg har kjørt til nå. Bilen skal brukes til pendling fra Hamar til Oslo, 13,4 mil. Kun på gode dager vel og merke. Testen i dag tyder på at dette skal gå greit, kjørte 103 km på E6 med fart mellom 80 og 90, mye å spare på å ligge nærmere 80 ser det ut for men dette må testes ytterligere, kjørte i E+ mode, og holde såpass avstand at jeg slapp å bremse unødig. Hadde 40% igjen på batteriet da jeg kom hjem, dette tyder vel på en rekkevidde på ca 17 mil uten bruk av range plus. Mulig behovet for hurtiglader vil melde seg fordi jeg liker bilen såpass godt og sikkert vil kjøre lengre turer med den, men til mitt bruk pr. I dag er dette en optimal bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA