Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1Ampera

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading av ampera e
mandag 30. oktober 2017, klokken 20:06
Jeg har montert denne lader på 32 amp sikring, lader har innebygd b vern.
Prisen jeg betalte gjennom min elektrikker var ca 10.000.- INK mva. + installasjonsarbeid, totalt ente jeg på ca 12.000.-

Denne kan tilpasses 10-16-20-25-32 amp sikring alt etter hvilken kapasitet du får godkjent.
#2
Her er en bolt for salg ! Her slipper de som har vurdert import selv, denne finnes i Norge

Har bra med utstyr, ikke hurtiglading.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436&fks=107060436
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Type-2 kabel og dekkreparasjonssett
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:42
Jeg fikk med alt dette levert når jeg fikk bilen! Har også fått dette en gang til, pakken inneholdt type-2 kabel og dekkreparasjonssett, dette mottok jeg i juni. Pakken var merket min bil, kom fra Opel. Her er det bare å slå i bordet til din forhandler. Forhandler leverte hva de lovet.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Hengerfeste
søndag 08. oktober 2017, klokken 18:51
Gratuler !
Men vær klar over følgende,

«Skal være synlig
Med høsten i anmarsj og mørkere kvelder, er synlige billys ekstra viktig.

– Registreringsnummeret skal synes, men det viktigste er at bilføreren i bilen bak ser når du bremser eller setter på blinklyset, sier Jacobsen.

Vegtrafikkloven påpeker at i tilfeller hvor sykler skjuler bilens lys og kjennemerke, må man bruke lysbjelke merket med med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.

Dessuten skal lysbjelken ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.

En annen mulighet for lovlig frakt av sykkel, er å feste sykkelen på skistativet på taket.»


#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bruktbilpriser på fossilt
tirsdag 26. september 2017, klokken 10:13
Jeg solgte en 2014 Opel Insignia Bi Turbo, km 19500 , 4x4 , aut., 3 år gammel. Lå ute 2,5 uke, solgt kr. 395.000.-
#6
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
søndag 24. september 2017, klokken 11:41
Går på TV 2
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Skal du se lansering i natt?
onsdag 06. september 2017, klokken 15:10
Sitat fra: sylwester på onsdag 06. september 2017, klokken 14:55
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. september 2017, klokken 10:01
Sitat fra: brako79 på onsdag 06. september 2017, klokken 09:10
Fortsatt chademo og type 1?

Tviler jeg på, er vel krav om Type 2 i nye elbiler/hybrider som selges i EU fra 2019 eller deromkring mener jeg. Så jeg antar den får Type 2 i Europa. Men om det blir CHAdeMO eller CCS for hurtiglading er nok mer usikkert.
Stikkordene er 2019 og nye.. En eksisterende modell fra 2018 blir nok unntatt den regelen og de vil nok holde bilene  så lik som mulig i alle markeder om de kan holde kost nede.

Type1 eller type2 på bilsiden gjør jo ikke sp mye, men de har tydeligvis valgt Chademo og jeg er usikker på om ikke det er lurt for europa.


Den blir levert med følgende.
BATTERILADER
Innebygd lader, kW
6,6
Hurtiglader, kW
50
Ladekabel
EVSE 10 amp Type2, Mode-3 32 amp Type2
#8
e-Golf / Sv: Ny pris på e-Golf fra 27.08.17
fredag 25. august 2017, klokken 23:47
Dette er normal måte for en importør som Møller å melke sine kunder.
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
fredag 25. august 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Radar70 på fredag 25. august 2017, klokken 13:22
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!

De dekkene som er solgt i denne pakken er v merket, mye hardere gummi enn vinterdekk med nordisk gummiblanding. Har selv kjørt på slike dekk, de fungerer fint på våt og tørr vei og snøslaps, de er total ubrukelig på isunderlag. Hardere gummiblanding mere støy.

Lykke til!
#10
e-Golf / Sv: Hvorfor selger FL eGolf så dårlig
torsdag 10. august 2017, klokken 13:57
Bilen er overpriset og har en importør/ forhandlernett som ikke tar kunder på alvor( dette gjelder ikke forhandlere som ikke er eid av importør). Møllers motto er , hør ikke på kunden, skal du ha bil så må du betale hva vi forlanger. Bilen får du, men du må bare vente.

Hvis du tar prisen på E golf og rekkevidde, sammenlignet med andre så skulle denne bil ikke kostet mer en ca kr. 200.000.- Har tatt og sammenlignet med hva jeg betalte for min bil. Pris bil 335000 / 520 km = 644 kr. pr km.

Det er nok enkelte her på forumet som ikke definere Opel som bil, men jeg har nå hatt min Ampera-e siden mai. Bilen har fungert helt perfekt. Angrer ikke en dag på valget.
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
torsdag 03. august 2017, klokken 21:31
Kom hjem fra Trondheimstur i kveld. Hadde to ladestopp på tur oppover, Koppang og Berkåk, begge på ca 20 min. Ankom Trondheim med gjenstående rekkevidde på 170 km. På retur startet fra Trondheim med 70% batteri. Første ladestopp Berkåk 20 min, neste ladestopp Tiurn kro, Koppang 1 time ladet opp til 80 % , ankom Oslo med 75 km rest. Har kjørt med klima og fulgt fartsgrensen. Det som tok mest av forbruket er motorvei når du ligger i 110. Snittforbruk motorvei ligger på ca 17 KW/100 km, forbruk Elverum - Trondheim lå på ca 13,8 KW/ 100 km. Temperaturen lå mellom 14 og 22, ac ble brukt hele veien.

Kjørte totalt 1090 km, forbruk 157 KW totalt. Forbruk klima 4 % av totalt engiforbruk.
#12
Kom hjem fra Trondheimstur i kveld. Hadde to ladestopp på tur oppover, Koppang og Berkåk, begge på ca 20 min. Ankom Trondheim med gjenstående rekkevidde på 170 km. På retur startet fra Trondheim med 70% batteri. Første ladestopp Berkåk 20 min, neste ladestopp Tiurn kro, Koppang 1 time ladet opp til 80 % , ankom Oslo med 75 km rest. Har kjørt med klima og fulgt fartsgrensen. Det som tok mest av forbruket er motorvei når du ligger i 110. Snittforbruk motorvei ligger på ca 17 KW/100 km, forbruk Elverum - Trondheim lå på ca 13,8 KW/ 100 km. Temperaturen lå mellom 14 og 22, ac ble brukt hele veien.

Kjørte totalt 1090 km, forbruk 157 KW totalt. Forbruk klima 4 % av totalt engiforbruk.

God tur, du har ingenting å frykte angående rekkevidde.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
fredag 07. juli 2017, klokken 21:49
Det er ikke noe problem å bruke 205/60 x 16

Her er forskjellen



SAMMENLIGN DEKKSTØRRELSER
Her kan du sammenligne ulike dekkdimensjoner mot din originale dimensjon og se alternative dimensjoner for sommer og vinterdekk. Husk at rulleomkretsen på hjulet ikke skal endres mer enn ± 5 %. Rulleomkrets/diameter følger verdier etter STRO standard (Scandinavian Tire and Rim Organization).
Dimensjon originale dekk.   Dimensjon nye dekk
/   
215/50-R17          205/60-R16   Endringer   Avvik 80 km/t
Omkrets
197.6 cm.                 198.9 cm         1.3 cm (0.66%)   0.52
Diameter
62.9 cm                   63.31 cm   0.41 cm   


Dette er marginal forskjell.

Du kan kjøpe orginalfelger i 16"  fra Opel, de har rett borring og innpress brukes på astra.

Forhandler vil helst selge 17".
   
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:30
Jeg har hjemmelader 32A  med fast kabel og har testet når den avsluttes ved "hilltop" eller 100 % er ledning utløst når jeg kommer til bilen og den har gitt beskjed om at lading er fullført. Når jeg lader ferdig med schuko 6A eller 10A i hilltop eller 100 % modus så er kabelen fremdeles låst når lading er fullført.
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Hvor sikker er Bolt / Ampera
tirsdag 27. juni 2017, klokken 12:55
Her er reportasje i Broom

http://www.tv2.no/broom/9208590/

Her er link til testen i USA.

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/chevrolet/bolt-4-door-hatchback

De har også testet biler fra Europa  også, her er testen på Golf

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volkswagen/golf-4-door-hatchback

Bmw I3

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/bmw/i3-4-door-wagon

Her er testen på Nissan Leaf

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/nissan/leaf-4-door-hatchback

Jeg er ikke bekymret for å kjøre rundt i en Ampera.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA