Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Autowinder

#1
Jeg forholder meg til det som er, ikke det som kanskje kommer.  ;)
#2
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 13:48
Angående OTA, BMW har vel sagt at de vil tilby OTA firmware-oppdateringer, men IKKE til dagens generasjon av i3.

Det var vel kartdata som OTA det gjaldt. 3G nett i i3 og da går det lang tid med så mange gb.
#3
BMW i3 / Sv: OBD app
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:20
Jeg har en kiwi wifi for OBD du kan prøve om du vil, kommer an på hvor du bor. Send evt PM.
#4
Sitat fra: Klykken på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:02
Hehe, så så. Tviler på at en epost om eventuelle batteriproblemer kan tolkes til kommende OTA-oppdateringer til bilen, altså. Det er virkelig å legge godviljen til.

Hvorfor ikke sette seg inn i scenarioet; Kan man sende beskjed om forhåndsklimatisering fra App via BMWs server til i3, og svar kommer til App'en, er det vel ikke umulig å sende FW oppgradering til i3'ens batterielektronikk, og at bilen responderer med å trigge en mail utsendt via server? Det er ikke fjernt, men ville være uproft av BMW.
Og jeg snakker ikke om kartoppdateringer, det er sikkert 5-6 eller fler subsystemer i i3 som jeg ikke har sett oppgraderinger for via minnepinne. Disse vil kunne komme OTA siden størrelsen er betydelig mindre enn kartdatabasen.
#5
BMW i3 / Sv: Skifte av vindusviskere
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:51
Sitat fra: Kjello3 på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:52
Er det ikke 29'' på i3?

Faktisk 29,52 ;o)
For de som skal kjøpe løsgummi og bytte selv; originalen er 75cm !!
#6
Fikk denne 12:40 og 12:44 i dag jeg også. Serveroppgradering med rot ? Tvinger firmwareoppgradering av noe slag på bilen ? Forberedelser til OTA oppgraderinger ?
#7
BMW i3 / Sv: Skifte av vindusviskere
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:20
Bosch rapporterer 750mm, Champion 700mm, begge går sikkert bra, men jeg ville tatt 800mm løsgummi.
https://www.autodeler.co.no/bmw/i3-i01/108045/10233/vindusviskere?criteria%5B100%5D=FS
#8
BMW i3 / Sv: Skifte av vindusviskere
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:24
Gummi i løsvekt har tidligere bare vært av den gamle typen. Ikke den nye typen flattliggende å finne. Originalpusheren tar 1148,- for to foran og den lille bak. Det er lite penger å tjene på elbiler, så de tar seg ekstra betalt for dette tydligvis. Koster maks 50,- å produsere og distribuere de 3 tipper jeg ...
Si gjerne fra om dere finner alternativer. 

Edit: tar selvkritikk her. Gummien ser ut som før merket jeg ved kontroll av viskerene. Da er det bare å skanne markedet og finne lange nok til den venstre foran. Kanskje to lange er nok til alle tre ;-)
#9
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:15

Ja, enten er DAB+ eller DAB+ radioen i bilen forferdelig dårlig. Før NRK forsvant fra FM brukte jeg kun FM, da DAB+ låt forferdelig lit dynamisk. Nå går det i nærradio på FM. Dab+ i bilen skyr jeg som pesten.

Min erfaring er at det er topp forhold alltid, Østlandet og sørlandet og i fjellet på DAB+. Kan det ha blitt byttet komponenter i Navi Pro siden det er så stor forskjell? Eller er det manglende oppdateringer utover kartene som ligger til grunn?
#10
BMW i3 / Sv: Vinterdekk i Osloområdet
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:05
Hvorfor ikke søke på nett og ta en telefon til Sverige? Ca 11500,- hos Bilia i Oslo.
#11
BMW i3 / Sv: Hva er RIKTIG lading av BMW i3?
fredag 27. oktober 2017, klokken 15:39
Jeg lader fullt hver natt, og dagsforbruket er for det meste 30-50%, men noen ganger ned til 10-20% når det er en lenger tur. Da hender det også at det er en hurtiglading. I og med at BMW økte battrigarantien med 60% fra 01.01.17, fra 8 år / 100 000km til 8 år / 160 000km og 70% kapasitet, vil jeg tro de har god kontroll. Det er sikkert synspunker i alle retninger, men jeg er ikke bekymret.

En interessant sak var at når jeg var innom og kjøpte 3 vindusviskere (ikke kjøp dette hos forhandler, blodpris) pratet jeg endel med ansatt der, som selv kjørte i3. Han fortalte at BMW har stålkontroll på alt av lading, daglige kjørelengder og øvrig som lastes opp fra bilene. Han påstod at gjennomsnitt daglig kjøretur på hele i3 parken under ett, er 54km, og at det er med på å styre at økt batterikapasitet ikke kom med faceliften, men at BMW hadde bestemt seg for at dette like godt kunne vente til senere ...
#12
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:51
Som mange har påpekt; Nokians myke dekk drar ned regen. Ikke BMW-problem, men dekkproblem.
#13
BMW i3 / Sv: Ny ladekabel november 2017?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:18
Jeg mener reglene tilsier at dette er lovlig, så lenge ladekladden har cee-stikk fast og ikke schuko med en overgang/adapter til cee.
#14
BMW i3 / Sv: Ny ladekabel november 2017?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:15
Ladet de første 2 årene med "sporadiskladekabelen" på 10A på 10A kurs hjemme over schuko. Ingen problemer.
Men siden elbiler kontinuerlig trekker ved høy belastning, ser jeg klart at valget med Philip Hauge/CEE er et bedre valg enten det er 10A over 1,5mm eller 2,5mm over 16A. Kabelen belastes mindre med bending siden den er nedovervendt og med egen låsehake, mindre trekk i kabelen siden det er mer "å gripe i" ved til/frakobling og i tillegg er pinnene/polene kraftigere og fører til mindre varmgang. Jordingspinnen er også litt lengre, så lysbuer unngås.

Burde vel kanskje vært krav til dette snarere enn schuko ved nyinstallering. Endel elektrikere kjenner ikke reglene vedrørende at 16A er tillatt, så jeg har selv måttet finne frem dokumentasjon på dette og bedt om at det sjekkes opp. De godtar dette når noen i firmaet får lest seg opp i "blåboka".
#15
BMW i3 / Sv: BMW i3 Remote App
mandag 23. oktober 2017, klokken 14:36
Samme her, men stabil nå i det siste, den har ikke hatt hikke på en stund. Men bruker forhåndsinnstilt klimatisering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA