Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eldar

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Begrunnelse for å ha elbil
mandag 17. desember 2007, klokken 12:31
Min begrunnelse for å ha elbil er igrunn enkel:

Hovedårsaken til at jeg vurderte elbil var fordi jeg ønsket meg et fleksibelt fremkomstmiddel i byen. I forbindelse med jobben må jeg ofte ut på møter rundt omkring i Oslo og omegn, men samtidig har jeg ikke råd til alle de kostnadene det bringer med seg å ha en "vanlig" bil. Det passer meg perfekt å ha elbil i Oslo, fordi elbilen er lett å parkere og den smetter seg enkelt gjennom bytrafikken. De gangene jeg skal ut mot Fornebu-området, er det også ypperlig med fri bruk av kollektivfelt og passering av bomringene.

Jeg har i økende grad begynt å få øynene opp for klimakrisen, og ser derfor også heller ingen grunn til at jeg skal bidra til økt luft- og støyforurensning i denne byen. Dessuten liker jeg ambisjonene og visjonene rundt elbil i Oslo. Det blir stadig bedre forhold for elbil i Oslo, og det virker som om politikerne i større grad legger forholdene bedre til rette. Jeg vil bidra med det jeg kan, og elbil er i så tilfelle et godt tiltak.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Reva med klimagaranti
mandag 17. desember 2007, klokken 12:14
Dette er en spennende diskusjon. Som en naturlig skeptiker har jeg rotet litt rundt og undersøkt litt rundt dette, og mener at klimagarantien Reva og Norstart har innført på elbiler er et viktig signal på flere punkter:

1. Reva og Norstart viser samfunnsansvar og miljøengasjement utover det de faktisk behøver. Det er et positivt skritt i forhold til å gjøre elbilene så miljøvennlige som mulig, samtidig som man også setter fokuset på andre deler av klimakampen som foregår hjemme i stuene til folk. For meg er dette tillitsvekkende.

2. Grønn Hverdag skriver på sine nettsider at trafikken står for 22% av CO2-utslippet i Norge, og at økningen i veitrafikk er hovedårsaken til en utslippsvekst på 13% i Norge siden 1991 (SSB). Forbrukeren har makten til å velge elbil til dagliglivets små ærend, og kan dermed spare miljøet for nærmere 3 tonn CO2-utslipp i året (SSB). Reva og Norstart har makten til å gjøre elbilene enda bedre og miljøvennlige, og klimagarantien er et bevis på at de benytter seg av denne makten - kanskje også på bekostning av egen profitt? Jeg regner med at poenget er å sende ut signaler om at man sparer miljøet der man kan spare.

3. I følge Fortum sine hjemmesider (energiselskapet Reva kjøper sine klimagarantier gjennom), så står energiproduksjon for 40% av de menneskeskapte klimagassene. IEA stipulerer at det internasjonale energiforbruket kommer til å stige med 50% de nærmeste årene. Dette viser tydelig at det å skape awarness rundt elektrisitet og strømforbruk, er og kommer til å bli veldig viktig de kommende årene. En gjennomsnittlig norsk husholdning står for over 4 tonn CO2-utslipp i året. Slik Griffel skriver det, så ser det ut som at med klimagarantien til Reva, sørger de jo også for at strømforbruket til hele husholdningen blir dekket. Dermed kan man spare opp mot 7 tonn CO2-utslipp i året, og samtidig sørge for at de kraftselskapene som produserer energi fra fornybare kilder blir lønnsomme. En fin investering i fremtiden, spør du meg...

Jeg forstår ikke alltid helt mekanismene i dette, men har forstått at dette blir nøye overvåket av Statnett og NVE og setter min lit til at dette er en hederlig ordning som på lengre sikt kan være positivt på miljøet. Lykke til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA