Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - illmatic

#1
Heisann!

Lurer på om noen har erfaringer med denne elsykkelen? Ser en test ligger på nettet, men den er fra 2014 om nevner blant annet dårlige bremser. Ser ut som denne modellen nå har mekaniske skivebremser.

Den skal brukes til å trekke sykkelvogn opp en 1km relativt bratt bakke og deretter til jobb. Rekkevidden er mer enn bra nok. Det jeg er nysgjerrig på er hvor mye hjelp en sykkel med denne type motor kan bidra til en slik jobb?

Til sist vet jeg det finnes kraftigere modeller ute, blant annet SCE comp som er testvinner. Pris er imidlertid en viktig faktor
#2
Jeg opplevde nøyaktig det samme i går. Hadde 14% igjen og regnet sterkt med å komme meg hjem som da var 9km unna med 70 sone og slak nedoverbakke. Plutselig detter den rett til 10% og noen hundre meter etter til 6% før den går til ---. Da hadde jeg til alt hell en hurtiglader 1,5km unna og jeg kom meg dit. Da den begynte å lade viste Fortumladeren at det var 2% igjen på batteriet. Jeg ladet til 20% og kjørte ca 10km og da var det fremdeles 17% igjen! Som virker som en feil det også...

Bestemte meg egentlig der for å selge bilen for jeg pendler ganske mye og kan jeg ikke stole på prosentvisningen engang blir det helsefarlig å kjøre den bilen hver dag (høyt blodtrykk)
#3
Carwing / Carwings nede?
mandag 31. oktober 2016, klokken 20:57
Er det flere enn meg som har problemer med å oppdatere status på bilen?

Jeg har auto-oppdatering på fram til 100% oppladet og siste status kom ca kl 18:30. Siden har jeg ikke fått status hverken på Leaf Manager, EV Connect eller på nett...
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil uten lademulighetter hjemme
lørdag 29. oktober 2016, klokken 21:16
Jeg har hatt en Leaf 2. gen i litt over ett år nå. Kjører ca 30 000 i året. Bor i blokk og har ikke mulighet for lading. Jeg har derimot totalt 12 offentlige ladere innen 5-6 min gåavstand og jeg opplever svært sjelden å ikke få plass. I de tilfellene har jeg parkert utenfor blokka og prøvd igjen senere. Var en periode det var veiarbeid ved halvparten av laderne og da måtte jeg "nødlade" med skjøteledning ut vinduet. Ganske kleint og sikkert ikke så populært, men det gikk greit.

Så for å oppsummere: Du må sjekke at det er nok ledige ladere i gåavstand fra deg, og hvis det skulle skjære seg noen ganger må du ha mulighet til enten å hurtiglade eller bruke skjøteledning :)
#5
LeafSpy / Info fra Leaf Spy vs panel
søndag 13. desember 2015, klokken 20:57
Heisann

Har kjøpt sånn BT-greie for å lese av batteriinfo. I dag pusha jeg grensa litt på rekkevidde, trodde jeg da.

Kjørte en stund med --- i Leafen. Åpnet så Leaf Spy som viser SOC 20% (!). Kjører derfor videre (er nær ankomst). Ikke lenge etter får jeg noe info om at motorkraft er redusert, da er SOC ca 18%. Litt etter når jeg har lastet av bil og er på vei til lader får jeg skilpadden opp i displayet og får den vel opp i 40 km/t og kjørte med det i kanskje en kilometer. Ved ankomst ladestasjon har jeg i følge Spy en SOC på 16%. Tok en screenshot etter å ha slått av bilen...

Kan det stemme at bufferen er såpass stor? Virker ganske unødvendig og rart at den ikke viser prosent i bilen ved så mye igjen, og at den skremmer vettet av de som ikke har Leaf spy når det strengt tatt er mye rekkevidde igjen?

Eller er det noe jeg har misforstått med appen og at jeg hadde flaks som kom fram i dag?
#6
Lading / Sv: Ladekabel ny type
onsdag 04. november 2015, klokken 19:02
Takk for svar! Da er kabel kjøpt inn.
#7
Lading / Sv: Ladekabel ny type
tirsdag 03. november 2015, klokken 19:46
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:20
Her finner du riktig kabel!

Gå for 32A kabel selv om din bil bare støtter 16A lading. Da ungår du kompabilitetsproblemer som kan oppstå på enkelte stolper!

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

Takk. Kan denne brukes på vanlig stikkontakt med overgang? Vil den lade raskere enn min originale 10A lader? Hvorfor er den så mye billigere enn Charge amp spark?
#8
Lading / Sv: Ladekabel ny type
tirsdag 03. november 2015, klokken 19:45
Sitat fra: kakraemer på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:18
Søk på Type 2 til type 1 (eller motsatt) på Finn.
Fant en til 1000 spenn nå nettopp.
:)

Link? Finner over 6000 treff på de søkeordene..
#9
Lading / Ladekabel ny type
tirsdag 03. november 2015, klokken 19:07
Hei

Har en Leaf 2013 mod (oktober) og har den vanlige ladekabelen. Funker greit selv om jeg gjerne skulle hatt litt raskere lading.

Men av og til parkerer jeg steder der de ikke har vanlig stikkontakt, men en større type som er rund nederst og flat øverst. De har den blant annet på IKEA furuset. Andre steder jeg har sett de står det "salto" på boksen. Her får jo ikke jeg ladet.

Finnes det noen kabler jeg kan kjøpe for å bruke disse? Eventuelt overganger? Og hvis jeg skulle finne en slik kabel, kan de gi 16a? (forstått det slik at original gir 10a)
#10
Lading / Sv: Leaf, hurtiglader
lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:15
For å lade litt raskere på kommunale ladeplasser tenkte jeg å kjøpe en ladekabel som tillater 16a i forhold til 10a som jeg forstår er standard. Er dette da riktig type kabel? http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/16A-5m-type-2-til-type-1-mode-3-ladekabel/3215161
#11
Lading / Sv: Leaf, hurtiglader
lørdag 03. oktober 2015, klokken 19:17
Takk for svar alle sammen. Gode svar fra dere førte til at jeg kjøpte bilen uten mulighet for 6,6 kW. Norsk Leaf fra oktober 2013. Føles veldig bra :-)
#12
Lading / Sv: Leaf, hurtiglader
lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:08
Ok, så hurtigladere langs veien kan brukes selv om bilen ikke har mulighet for 6,6 kW?

Det at bilen kun har 3,3 kW mulighet - hvilke negative effekter har dette for meg som har tid til å ha bilen på lading i 6 timer? (på jobb)


Takk for raskt svar forresten!
#13
Lading / Leaf, hurtiglader
lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:30
Hei!

Er på utkikk etter en Leaf fra 2013 og oppover. Har kontaktet en selger som har en fin norsk Leaf Acenta uten noen feil. Eneste negative slik jeg ser det er manglende hurtiglader.

Hvordan er dette negativt i praksis? Hvor lang tid vil det ta å lade uten denne? Får man bruk for den på offentlige ladestasjoner(kommunale)? Får man bruk for den hjemme i vanlig stikkontakt? Hvis jeg finner en Leaf MED hurtiglader, følger det med kabel for dette som standard?

Bilen skal brukes Oslo-gardermoen, lades ila arbeidsdagen. Hjemme vil den enten ikke lades, eller lades ved kommunal parkering de dagene det trengs.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke elbiler er aktuelle
søndag 13. september 2015, klokken 16:27
Takk for svar alle!

Jobben har fire dedikerte ladestasjoner, ikke noe problem å få ladet.

Dette er kun for sparing av drivstoff og bompenger. Hver mnd uten elbil koster meg ca 3000,- i drivstoff og bom.

Høres jo dessverre ut som dette blir vanskelig å få til.

En 2013+ Leaf vil vel greie det lett vår, sommer, høst? Hvis jeg da bruker bensin på de kaldeste eller mest sørpete dagene evnt lader kommunalt (500m unna) så bør det vel gå?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke elbiler er aktuelle
søndag 13. september 2015, klokken 11:38
Gjelder dette også 2015 zoe?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA