Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joachim@sancon.no

#1
Subjekt sier vel det meste..
#2
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
fredag 20. oktober 2017, klokken 15:57
Jeg for min del håper, og tror Model 3 kommer med hengerfeste opsjon når AWD og luft kommer. Jeg tror vel også at AWD er klart når bestillinger til Norge åpner.

Jeg tror også at Tesla kunne få god butikk på å selge hengerfeste til en litt høyere pris en hva de tok på X. Jeg tror de fleste som vil ha hf lett strekker seg til 20-25 lapper for å få det på. Burde vel være mulig å bare ha godkjenninger for HF med biler som er levert orginalt med HF? På den måten tvinger du alle til å ta et hengerfeste til stiv pris, da sikkert ingen vil brenne inne med den Model 3 en som ikke kan dra henger..

For min del er X uaktuelt pga størrelse, pris og de jalla dørene bak.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Transport ved kjøp
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:43
Fikk sendt en Kangoo fra OSLO området til Trondheim i fjor sommer. Kostet ca 1700kr.

Brukte autolink.

#4
Model S / Sv: Premiumpakken verdt 40000?
torsdag 17. august 2017, klokken 12:15
Sitat fra: BMW850 på torsdag 17. august 2017, klokken 11:59
Faktisk kun 6050,-. Rasende billig :)

Pakkehylle til 1600. Utrolig at den papp plata var et tilvalg. Ikke fikk du med hyssing så den løfta seg når du åpna bakluke heller. :)
#5
Model S / Sv: Innbyttepriser
søndag 13. august 2017, klokken 20:39
Selv er jeg i markedet for å bytte ut min S85d med en 75d. Utstyrslisten er ganske lik, men jeg bytter bort panotak og skinn.

Når jeg nevnte det for en kollega så fikk jeg som spørsmål tilbake om hvorfor jeg bytter til en dårligere bil, med lavere rekkevidde?

Tror mange av de som kjøper 85d i dag brukte er førstegangs kjøpere av Tesla som er veldig fokusert på rekkevidde. Kanskje de tenker at en 75 ikke er godt nok?

For mitt bruk ser jeg at 75d vil gi meg nok rekkevidde, men at den årlige Kroatia turen nok til ta en par timer ekstra hver vei.  Det kan jeg leve med.
#6
Model S / Sv: Nybegynnerspørsmål
tirsdag 01. august 2017, klokken 07:58
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 01. august 2017, klokken 07:35
1.

Jeg lader med 10 A. Synes også det er tregt  ::) Og for et par år siden ville jeg gjort hva som helst for å få 32A.

Men nå har jeg innsett at det faktisk er nok for mitt normale behov.
Har jeg behov for noe kjappere en gang iblant kan jeg dra innom en hurtiglader.


16A fyller på omtrent 16km for hver time det lades.
12 timer lading på natten fyller på nesten 200 km.

Hold det opp mot hvor mye som kjøres hver dag.

Ingenting er vel rimeligere enn å innse at det man har idag er tilstrekkelig  ;)

Når jeg fikk bilen så ladet jeg på 10amp på et gammelt stikk. Etter noen måneder opplevde jeg at plasten hadde smeltet på stikket en morgen da jeg koblet av UMC. Etter det fikk leg lagt ut en 16amp kurs med ett blått 32amp stikk,som passet til blått adapter. Aldri hatt behov for mer en 16 amp.

Nå sover jeg for det meste hjemme hver natt og våkner til alltids full bil, de kveldene/nettene jeg velger å lade. Kjører ca 20000 i året.
#7
Model S / Sv: S må oppdateres snart!
søndag 30. juli 2017, klokken 09:41
Siden nå M3 ser ut til å komme uten hengerfeste tror jeg at det hadde vært fornuftig å fått en ny oppgradering av TMS med hengerfeste, litt lavere pris på 75 modellen og øket kvalitet på interiør. Etter hva jeg forstår tjener Tesla godt med kroner per solgte TMS og det kunne kanskje være greit å få flyttet noen M3 kunder over til TMS.

Jeg hadde ihvertfall kjøpt en ny TMS om den kom med en slik oppgradering. Etter 3 Europa turer siste årene ser jeg at kapasiteten til 85 er mer enn nok. Og vi fint kan klarer 10 min lenger ladestopp noen ganger på sommeren om det betyr 150k lavere pris.
#8
Model 3 / Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste
lørdag 29. juli 2017, klokken 22:34
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:41
Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:09
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.

Jeg har en Kangoo med hengerfeste, og selv om den ikke kan dra så veldig mye lovlig, så er det null problem å dra ett tonn med bilen.

Selv bruker jeg en henger som veier 250kg og da har jeg ca 150kg til jeg når Max grensa.  Skal jeg hente noe tunge saker som tørrbetong og murstein, så slenger jeg bare inn i bilen.

Bilen funker faktisk meget bra til henger bruk, og jeg er svært fornøyd med at jeg skiftet ut vår gamle vw sharan.

Hvilke Kangoo har du? Har aldri sett en med henger før.

Helt vanlig kangoo vare. Alle kangoo vare kan trekke henger mener jeg. Hengerfeste kostet 6000kr ferdig montert.
#9
Jeg har selv hatt kangoo i ett år nå oh er kjempe fornøyd. Jeg bruker en henger med kasse mål på 140x250 som har vekt på 250kg. Det gir ikke rare lovlige lasset på hengeren. Men bilen har 3m3 varerom og jeg har også takstativ. Så i de fleste tilfeller så hiver jeg det jeg handler inn i bilen eller på takstativet. Skal jeg ha noe tyngre og lenger så bruker jeg henger. Det er sjeldent jeg har noe på hengeren som veier mer enn 200kg, og da snakker vi så liten overlast at gebyret ved en teknisk stopp vil være beskjedent.

Bilen mangler hurtiglading, men min erfaring er at den går 8-10 mil med henger og 12 mil uten henger. Skal jeg kjøre lenger en 10-12 mil er det gjerne uten henger, og da tar jeg heller Tesla'n. Kangoo'en er og blir en jallabil, lite kjøreglede men veldig praktisk.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Kangoo. :)

#10
Model 3 / Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste
lørdag 29. juli 2017, klokken 20:09
Sitat fra: cirys1 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:05

Tesla er fremdeles det eneste bilmerket som tilbyr h.feste på en elbil.

Jeg har en Kangoo med hengerfeste, og selv om den ikke kan dra så veldig mye lovlig, så er det null problem å dra ett tonn med bilen.

Selv bruker jeg en henger som veier 250kg og da har jeg ca 150kg til jeg når Max grensa.  Skal jeg hente noe tunge saker som tørrbetong og murstein, så slenger jeg bare inn i bilen.

Bilen funker faktisk meget bra til henger bruk, og jeg er svært fornøyd med at jeg skiftet ut vår gamle vw sharan.

#11
Model 3 / Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste
lørdag 29. juli 2017, klokken 14:19
Sitat fra: Mippen på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:45
Jeg ble i hvertfall usikker nå på hva jeg skal gjøre.

Jeg tar ihvertfall ikke ut mine M3 uten hengerfeste for eget bruk. Da blir det kun mtp videresalg. De fleste jeg kjenner som har reservasjoner har satt hengerfeste som viktig årsak for reservasjonen.

Bilen er for liten for vår familie som nummer 1 bil. I dag har jeg en EL kangoo med hengerfeste som nr2 bil, og det er helt uaktuelt å bytte den ut med en bil som ikke har hengerfeste.
#12
Model 3 / Sv: 27.7.2017: D-dag for Model 3
onsdag 19. juli 2017, klokken 18:41
Sitat fra: GOS på søndag 16. juli 2017, klokken 22:55
Sitat fra: DagfinnN på søndag 16. juli 2017, klokken 21:51
Sitat fra: GOS på søndag 16. juli 2017, klokken 17:04

Da tror jeg du vil bli skuffet. Det er vel ingenting av det som er kommet ut så langt som tilsier at ny kjemi i batteriene skulle kunne tillate så høy ladefart!?

I dag så lader vel en 85 batteripakke ca 80 kw ved 50% SOC. Det at en skulle kunne lade med 50% høyere effekt på ett litt mindre batteri høres for godt ut til å kunne bli en realitet alt nå.
Har fått 110 Kw på min S85D på Nebbenes.

110 er ikke noe problem. Jeg får 118 på min S85. Men jeg får det overhodet ikke ved 50% SOC, og tror heller ikke du får 110 ved 50% SOC?

Edit: Her ses typisk lade-effekt versus %SOC på min S85. Som en ser så er det ikke lenge jeg få gleden av >110 kw lade-effekt. Alt ved ca 23% SOC så begynner den å trappe ned rimelig lineært, dermed har jeg ingen tro på at model 3 vil gi i nærheten av 120 kw ved 50% SOC som var utgangspunktet for denne diskusjonen.

Kanskje forbedret kjemi kan gjøre at Model 3 75 kwh batteri vil ha noenlunde samme kurve som denne. Jeg håper den ikke trenger trappes så fort og lineært ned.

Grafen over er vel så å si 100% identisk med hva min erfaring er etter årets Europa turne. 118kw opp til 20% og bikker rett under 110 når den passerer 30%. Deretter går,det fort nedover. Har TMS 85d.
#13
Model S / Sv: Brukt Pris s85d?
onsdag 19. juli 2017, klokken 06:59
Jeg har nå tatt en titt på de S85d 2015 modellene som er blitt langt ut på finn.no den siste uken, og 4-5 av bilene som ble lagt ut i prisområdet 610-640 ser ut til å være solgt nå. Jeg kontaktet også ett par av de og de bekreftet at de fikk omtrentlig prisen de ønsket.

Det kan derfor se ut til at markedet er villig til å betale 630'ish for en bil som er lik min.

Da gjenstår det bare for meg å komme meg hjemme fra utlandet og fjernet kjeksrester fra ungene og gitt bilen en god Shine etter årets ferietur, så legger jeg den ut i samme prisleiet.
#14
Model S / Sv: "Ettermontere" luftfjæring
tirsdag 18. juli 2017, klokken 19:51
Bare sånn av nysgjerrighet.. hvordan oppstod behovet for luftfjæring?

Jeg har selv luftfjæring, og synest det er kjekt å ha. Noen som forresten vet hvor mye høyere den er i very high kontra standard stålfjærer?

For min del kjøpte jeg det pga dårlig vei ned til hytta. Sånn til ettertanke hadde kanskje en 3-4 lass med subbus gjort samme nytten. :)
#15
Model S / Sv: Tips til overnatting i liten by langs A7.
fredag 14. juli 2017, klokken 20:22
Det ble Dahls hotel på Løddekøpinge. Barnas favoritthotel pga spennendes etasjeseng som kom ut fra et skap, og god frokost.

Ganske nøyaktig 12 timer bruke vi fra vi startet fra Rothenburg til vi kom til Løddekøpinge. Tok båten Puttgarden - Rødby og Øresund broen. Totalt 950km.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA