Jepp. Da var man blitt eier av spell ny P85D - første Tesla (og elbil) ever!!
Er stoooorfornøyd med doningen, og følger med på diverse råd og tips her inne. Veldig bra side!!
Det som forundrer meg litt er disse evinnelige diskusjonenen om hvordan man skal lade. Det påstås at batteriets levetid opprettholdes best dersom man har rundt 50%. Man lader alt etter hvor mange km man trenger til daglig, og med utgangspunktet på disse 50% så er det visst ideelt å ligge nærmest dette - hhv 40-60%, 30-70%, 20-80%. Hvis dette er tilfelle, hvorfor har da Tesla på skjermen sin (når man går inn og stiller hvor mye lading man vil ha) satt "Daily" bruk til mellom 50-90%?
Jeg spurte Tesla i Bergen om dette, og de sa at til daglig kunne man fint ligge mellom 50-90% - ingen problem og dette ville ikke gå utover batteriet. Man kunne fint lade til 90 hver dag, dette var tatt høyde for og de hadde ikke satt den grensen dersom det var noen som helst fare for å skade batteriets kapasitet. De kan jo ikke sette daglig bruk til 90, mens batteriet ikke har godt av mer enn 80? De må da vite hva de snakker om?? Er disse diskusjonene rett og slett bare flisespikkeri - hvor man KANSKJE kan oppnå et par km ekstra etter noen år dersom man holder seg i området rundt 50%, eller er det faktisk av vesentlig betydning for batteriet??? .......eller er det bare meg som er heeelt på villspor???
Er stoooorfornøyd med doningen, og følger med på diverse råd og tips her inne. Veldig bra side!!
Det som forundrer meg litt er disse evinnelige diskusjonenen om hvordan man skal lade. Det påstås at batteriets levetid opprettholdes best dersom man har rundt 50%. Man lader alt etter hvor mange km man trenger til daglig, og med utgangspunktet på disse 50% så er det visst ideelt å ligge nærmest dette - hhv 40-60%, 30-70%, 20-80%. Hvis dette er tilfelle, hvorfor har da Tesla på skjermen sin (når man går inn og stiller hvor mye lading man vil ha) satt "Daily" bruk til mellom 50-90%?
![Hææ ???](https://elbilforum.no/Smileys/default/huh.gif)