Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joggamann

#1
Takker for gode svar!

Har ikke spikret at det blir brukt, men ser at Tesla har tålig bra priser med tanke på utvidet garanti. Når en referer til inventory er vel dette biler som er klar for omgående levering - Synes ikke jeg fant så mye av dem når jeg kikka på Tesla sine sider, muligens dette kun var sortert på Stavanger da det er her jeg holder reir.

Og ellers, hvor mye mer rekkevidde i km sånn ca får en fra en 70/75 til feks 90? Snakker vi typ 100km eller 50km feks?
#2
Ble det noe kjøp av TMS på trådstarter?

Har selv banet meg inn på en TMS etter lånebil på firmatur i Bergen for en god måned siden, hadde da en 70D.
Prøvd det meste av familiebiler som passat, mondeo, outlander etc. men har skrotet alt som heter diesel og hybrid. TMS virker som det beste alternativ akkurat nå med tanke på at vi ønsker fullelektrisk samt plass (barn på vei).

I den forbindelse hvilke årsmodeller og må ha utstyr anbefaler folk? Jeg går meg vill i jungelen av alle oppdateringer, endringer på TMS og har trålet denne tråden i håp om bedre forståelse.
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde brukt leaf
fredag 21. juli 2017, klokken 07:27
Jeg har en 2011 Euro modell som har mistet en bar etter ca 41 000KM. På vinteren kommer jeg kanskje 8-9 mil alt etter hvor jeg kjører, på sommeren kommer jeg rundt 12-14 alt etter hvor jeg kjører.

Siste 'langtur' jeg hadde var fra Sandnes tur/retur Stavanger på motorvei samt innom to kompiser - På google maps sier den 50 km totalt (85% av turen er på motorvei i 95km/t) når jeg kom hjem hadde jeg fortsatt 50km igjen på gjettometeret.

Men merker med en gang jeg bruker motorvei kontra sideveier i typisk 40-50 at den spiser på batteriet. Ville feks komt meg flere ganger tur/retur Sandnes Stavanger ved å kjøre gamleveien til Stavanger som er 50km/t kontra det å ligge på motorveien i 90. Så om du kan unngå motorvei er du langt på vei :)
#4
DRIFTSBATTERI / Sv: Vinterpakke med varme rundt batteriet
torsdag 20. juli 2017, klokken 14:37
Jeg har varme i seter, men dette er ettermontert. Har en kollega på jobb som har 'Norsk' leaf, setevarmen her suger i forhold til min - Jeg kan nærmest steke egg og bacon i mine seter :|
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Vinterpakke med varme rundt batteriet
torsdag 09. februar 2017, klokken 14:24
Supert, hjertelig takk for utfyllende svar!  :+1:
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Vinterpakke med varme rundt batteriet
torsdag 09. februar 2017, klokken 07:43
Liten bump på denne.

Har nettopp kjøpt en 2012 EU modell, denne har ikke varme i ratt men har varme i seter. Har jeg da også varmepakke på batteriet? Kan dette fysisk sjekkes på noen måte?
#7
LeafSpy / Sv: Dongle for avlesing
onsdag 08. februar 2017, klokken 10:14
Hei,

Har en 2012 EU modell, vil disse fungere her?
#8
Euroleaf / Sv: Garanti på europeiske Leaf
onsdag 08. februar 2017, klokken 09:59
Hei,

Akkuratt fått meg en 2013 EU modell. Forskjellen er at EU modellen ikke har nordisk pakke, det inkludere varme i ratt, varme i seter og varmenett over batteri (som slår seg på i -20 for å ikke skade batteriet). Utover mener jeg  du har garanti på 3 år/100 000 på karosseri og 5 år og 80/100 K på drivverk mener jeg? Litt usikker på sistnevnte så her kan de som vet komme med fasit.
#9
Leaf 2010-2017 / Ny Leaf eier 2012 EU modell
mandag 06. februar 2017, klokken 21:37
Hei,

Som tittel sier har jeg blitt eier av en 2012(2013 reg) Leaf i Acenta utstyrsnivå. Bilen har gått 3000km I Italia og 30 000 fra KRS til Grimstad på pendling. Vi fikk den for 95 000 ferdig reg av privatperson.

Kan noen komme med en type top10 liste med tips og triks som jeg bør vite sånn med en gang?
Har søkt på forumet generelt og på nett, men mye stoff og lese på som gjør at kritiske tips mottas med stor takk!

#10
e-Golf / Sv: hva lufttrykk kjører dere med?
onsdag 29. juli 2015, klokken 12:45
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Joggamann på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Tbg på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:04
Det å vite lufttrykket er jo litt uvesentlig når man ikke nevner dekkdimensjon, det er store forskjeller på anbefalt trykk :)
Dette må du forklare. Hvorfor er dekkdimensjon vesentlig for anbefalt trykk?

Grunnen til det er vesentlig sier seg vel selv?
Nei, det sier seg ikke selv. Det er en feilaktig oppfatning at dekkdimensjonen betyr spesielt mye i forhold til dekktrykk. Det er som jensjacob påpeker bilens vekt som er den vesentlige faktoren her. Dekk med forskjellig bredde vil kunne påvirke kontaktflaten forskjellig, men med mindre bredden endres ekstremt - f.eks man klistrer på widebody og 345/25-20 dekk - så er det ikke en faktor man regner med.

Morsom påstand du kommer med, tror ikke du skjønte innlegget :)
#11
e-Golf / Sv: hva lufttrykk kjører dere med?
onsdag 29. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Tbg på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:04
Det å vite lufttrykket er jo litt uvesentlig når man ikke nevner dekkdimensjon, det er store forskjeller på anbefalt trykk :)
Dette må du forklare. Hvorfor er dekkdimensjon vesentlig for anbefalt trykk?

Grunnen til det er vesentlig sier seg vel selv?
#12
e-Golf / Sv: Felg og dekk
tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:53


Da er E-golf bestillt som firmabil med levering 1. Desember (da utgår nåværende). Har bestillt med 18" Salvador felg som er den nye R-line felgen til golf med contidekk.

Noen som har disse?
#13
e-Golf / Sv: Ny egolf 2016 modell - hva kan vi forvente eller ikke?
tirsdag 14. april 2015, klokken 07:44
Sitat fra: bno på mandag 13. april 2015, klokken 21:31
Sitat fra: Joggamann på mandag 13. april 2015, klokken 11:31
Hei,

Var innom møller i dag for å levere demobil etter helga, spørsmålet mitt var jo om det ble endringer for 2016 modellen. Det som blir "nytt" er at anlegget henter ned bilder av radiostasjoner automatisk, mens du i dag må laste dette over med en minnepinne. Utover dette sa han at bilen ikke har noen forandringer, så spørs det om dette stemmer :)

Dette er ikke nytt. Det er et valg i menystrukturen. 2015 mod. Ellers registrerte jeg i dag at ladeforvalg kunne innstilles fra 5 til 16 A. Trodde grensen var 13. Men muligens jeg som har oppfattet dette feil

Ifølge selger var dette standard på den nye passaten og dette skulle videreføres på 2016 modellen som produseres i uke 22-23. Ikke at jeg bryr meg...
#14
Hei,

Var innom møller i dag for å levere demobil etter helga, spørsmålet mitt var jo om det ble endringer for 2016 modellen. Det som blir "nytt" er at anlegget henter ned bilder av radiostasjoner automatisk, mens du i dag må laste dette over med en minnepinne. Utover dette sa han at bilen ikke har noen forandringer, så spørs det om dette stemmer :)
#15
e-Golf / Sv: Ekstrautstyrstråden
mandag 13. april 2015, klokken 08:29
Hei,

Da har jeg prøvekjørt e-golf, som skal bestilles som firmabil med levering i November (Akk så lenge!) Den jeg prøvde hadde ikke lane assist, men er veldig interessert i å høre fra andre som har dette og  hva de syns? Eventuelt kan det slås av og forbli av, eller må en inn i "systemet" hver gang en starter kjøreturen og slå det av?

Samtidig stusset jeg over hvor utrolig lite varme som kommer fra bilen? Kjørte med ac på og 26 grader i normal mode, men utrolig lite varme som generes av ac. Er dette normalt? Nå er jeg usikker på om den jeg hadde til prøvekjøring var utstyrt med varmepumpe, men det kan gjerne forklare det om den ikke har?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA