Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pudderjagar

#1
Zoe / Kva vinterdekk kjører dere på?
søndag 29. oktober 2017, klokken 20:22
Hei

Eg måtte kjøpa nye vinterdekk til Zoe i høst og valget falt på Nokian Hakkapeliitta 185/65R15 (R92).

Kva kjører dere på av merke og dimmensjon?

Merker dere nokon forskjell både mellom sommer og vinterdekk samt mellom forskjellige vinterdekkmerke?
#2
Eit lite tips er å legge ein lapp i frontruta med telefonnummer og ca kor lenge ein skal lade enten i % eller minutter. Er det da noe som hender så kan folk kontakte deg.

Eg gjer da alltid når eg forlater bilen på ein hurtigalder
#3
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:41
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:33
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.

Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
#4
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:38
Da var næmlig dette eg var ute etter. Starta du på 100% så skal du ikkje kjøre så mykje lenger ned enn til 50% i bitende kulde før du har full fart på ladinga med Zoe.

Da er her mange gjer feil når dei skal på jobb. Kjører direkte til jobb og parkerer for så å kjøre på hurtigladestasjon når dei skal heim. Dermed klager dei på at hurtiglading om vinteren ikkje fungerer.
#5
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 19:26
Eigentleg synest eg dette er veldig gledelig. Da betyr ialfall at spådommen om elendige bruktpriser på elbilar er gjort til skamme.
#6
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
mandag 23. oktober 2017, klokken 19:24
Starta du på 100% og kjørte den til 30% for deretter å sette den rett på ein 22 kw lader?
#7
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
mandag 23. oktober 2017, klokken 09:58
Sitat fra: gr på fredag 20. oktober 2017, klokken 08:49
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:02
Kvifor seie du at Zoe ikkje takler IT/TT nett. Dette er heilt feil. Problemet er løyst og den takler alle nett no.
Sier du at det ikke lenger er behov for fastmontert skilletrafo, bøtte på 13kg eller Zapcharger til 20 lapper? ;) Mye av prisforskjellen til de som takler alle nett og faktisk også har hurtiglading forsvinner fort..

Heilt rett. Zaptec kostar ikkje 20 000kr som du skriver her. Den kostar 6000 kr når du kjøper bilen og vips så har du ein Zoe som du kan lade på alle typer straumnett.

Ladebøtta på 13kg er avlegs og fastmontert skilletrafo er ikkje nødvendigt når du har Zaptec.
#8
Forda om GK og Fortum ikkje kan motta denne støtta så kan komunane bestille bygging og drift frå GK og Fortum.
#9
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:24
Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:45
Noen som har data på en trafo som kan passe? Og er det alt som trengs, og så kan man kjøpe en ladekladd f.eks regulerbar fra 6-16A med type 2 kontakt?

Da er ei mulighet da også ja. Ville då ha kjøpt ein kladd med blå rund kontakt. Då kan du få 16A ladestrøm.
Da ligg ein del 6,5 KVA trafoer ute på nettet denne gjev deg 10A men kan fint levere 16A også hvis du har da travelt ein dag. Desse bør du kunne prute ned mot 2000 kr

Husk at trafo, sikringar og jordfeilvern må monterast av elektrikar.
#10
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
søndag 22. oktober 2017, klokken 11:12
Hvis du følger litt med på nettet så finn du fint 3fase trafo til 2000kr. Står 3 stk hjå meg som eg har brukar. Litt tolmodighet så går da fint å finne og prisen som står på Finn.no er da ofte mulig å prute på.

Komplett ladestasjon finn du også til rundt 3000 kr brukt på men er ikkje overflod av dei enno. Kvifor må ein alltid kjøpe nytt?

PS
Da går fint an å bygge ein ny modulbasert ladestasjon til den prisen og men då må du pårekne ein ekstra halvtime  på elektriker som skal montere den.
#11
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
søndag 22. oktober 2017, klokken 01:46
Hvis du har IT/TT nett heime så stikk innom www.finn.no og kjøp ein 3fase transformator frå 230V til 400V. Desse får du frå 2000 kr. Så treng du ein ladestasjon. Denne får du på nettet til ca 3000 kr. Så må du ha ein elektriker til å montere. Dette bør ikkje koste så mykje.

Vil tru at du klarer deg under 10 000 kr hvis da ikkje er lant til parkeringsplassen frå sikringskapet.

PS
Zoe er solgt ny ENTEN med ladestasjon ELLER Zaptec lader frå forhandler. Kunden må velge eit av alternativa.
#12
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
søndag 22. oktober 2017, klokken 01:42
Sitat fra: HCO på onsdag 06. september 2017, klokken 06:12
Nei, ikke året rundt. Vi har nå kjørt snart 30.000km med Zoe 240, og skal bytte til 400. Disse har identisk motor, sistnevnte veier 50kg mer. Vi ser at med vårt forbruk vil vi ha rekkevidde på opptil 32 mil om sommeren, og ned mot 18 mil om vinteren.

Men dersom du pendler denne strekningen med fossilbil i dag, vil du spare svært mye penger ved å bytte til EL. Da er det kanskje verdt å ta et kvarters ladestopp på de kaldeste dagene?

Du kan ikkje samenligne 240 med 400 på denne måten. Når batteriet nærmer seg driftstemperatur så vil batteriet gje meir effekt i forhold til når da er kaldt. Batteriet til 400 varmer seg like fort opp som batteriet til 240. Derfor vil du oppleve meir enn 2x kjøredistangse med et batteri som er dobbelt så stort. Eg trur nok trådstarter vil klare distangsen dei aller fleste dager med fornuftig kjøring og varme.

Kanskje han kan få til lading på jobb også?
#13
Zoe / Sv: Zoe 40 eller ikke?
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:42
Poenget eg prøver å få fram er at hvis ein velger ein bil som akkurat klarer brasene den dagen du kjøper den så kan ein sitja med katta i sekken om bare 1 år eller 2.

Ingen veit om ein flytter, må bytte jobb, kjøper hytte, barna får interesser som er lengre borte o.l. Då må ein enten ha ein bil til eller bytte ut elbilen. Dette kostar meir enn hvis ein planlegger litt fram i tid og heller beregner seg gode marginer på kjøredistangsen, så kan ein ha same bilen mykje lenger.
#14
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:22
Sitat fra: siddis86 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:39
Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Hvis du skulle finne på å vurdere Zoe MÅ du sette deg inn i ladeutfordringene denne bilen har.
1: Den har ikke mulighet for hurtiglading, bare 22 kW, mens fels Ioniq er forberedt for inntil 70 kW, dagens hurtigladere er i praksis 50 kW.
2: Zoe takler ikke IT/TT fordelingsnett, og det vet en ikke før en har prøvd på ukjente steder. En risikerer mao at en ikke kan plugge i og lade i en vanlig stikkontakt.

Dette i sum gjør at Zoe kan bli utfordrende å kjøre lenger enn bilens rekkevidde, kjedelig å lade langs veien uansett, men når en i tillegg må doble ladetiden blir det ekstra ille.

Når det gjelder Ioniq så benytter den CCS hurtiglader, ikke Chademo.
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Skal du kjøre fredag til søndag blir det fort fare for ladekø. Det er enklere hvis målet er rundt GP, da er det både kortere og en kan ta en ladetur på feks lørdagen.
Tenk deg om hvilken bil du velger, og om en kortrekkevide elbil er noe for deg.

Hva med Tesla X når det er rentekampanje, var nettopp 100% finansiering 10 år til 0,25% rente, da er rekkevidde og plassproblem ukjente begrep.

Kvifor seie du at Zoe ikkje takler IT/TT nett. Dette er heilt feil. Problemet er løyst og den takler alle nett no.
#15
Zoe / Sv: Zoe 40 eller ikke?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:20
Ikkje gløym at Zoe kan bytte batteri til største modell. Dette aukar bruktprisen på den fordi batteriprisen vil gå kraftig ned med den utviklinga vi har i dag.

Og hvis du mener at ein 240 vil ha like god verdi som ein 40 modell om 5 år så har du nok bomma litt. Ein 40 vil dekke ei mykje større kundegruppe etter 5 år enn ein 240 og dermed høgare pris uansett.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA