Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Enigami

#1
Her er hva James Bond trenger:

https://m.youtube.com/watch?v=6_J8Cvqc5Ns

Noen elbiler som holder følge? Tenk om Bond-skurken kjører en slik dersom James Bond bare har en elbil.

V12 > 12V  ;D
#2
Audi e-tron / Sv: Tester Audi E-tron
onsdag 08. mai 2019, klokken 23:35
Siden de 5 siste innleggene også i denne tråden handler om Tesla kan vi jo komme med en stilig Etron-video eller to.


https://m.youtube.com/watch?v=y-Qk3Q2h454

https://m.youtube.com/watch?v=hRZpWwWOoLs
#3
Audi e-tron / Sv: EPA-rating 204miles
onsdag 08. mai 2019, klokken 23:02
Hva er egentlig rekkevidden til denne Audi Etron i praksis?
#5
Focus / Sv: Bilen kortsluttet!
tirsdag 07. juni 2016, klokken 17:20
Kjipt selvsagt. Men for meg er det helt utrolig at noen kjøper seg bil på så stramt budsjett at man ikke tåler 1250-1500kr ekstra i mnd. Da har man etter min mening ikke råd til ny bil. Bilen koster vel 300.000kr i utgangspunktet?

Du kunne kjøpt en bensinbil til kr 20-30.000 og kjørt i "evigheter" gjennom både bom og med drivstoff. Man får også mye fint til 50-100.000 om man ønsker seg noe finere enn en billigbil.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
mandag 06. juni 2016, klokken 19:13
Jeg bruker også bil i jobbsammenheng og en dag uten bil er slik sett nesten utenkelig. Jeg kjører enkelte ganger både 2 og 3 ganger gjennom bommen i løpet av en arbeidsdag. Men jeg belaster utgiften på firmaet.

Når det er sagt er kostnadene såpass lave i den store sammenhengen likevel (akkurat som bensinpriser) at det i praksis ikke har noe å si. Men vil tro det har mye å si for familier med vanlige inntekter og liten interesse for bil. Da føler man nok at elbil er en slags "gavepakke" der man sparer noen få titusener ekstra i året.
Hadde jeg jobbet i Oslo uten behov for bil i jobben hadde jeg garantert bosatt meg slik at jeg kunne bruke kollektivt til og fra. I Bærum og Oslo (områder hvor jeg holder til) er det plenty av gode kollektivtilbud, med mindre man bor helt avsides. Utfordringen er vel heller at busser og t-baner er overfyllte og oppleves ikke akkurat eksklusivt versus det å ta egen bil. I tillegg kjøres de av folk som kjører hakkete og ikke vet hva yrkesstolthet ved å kjøre mykt for passasjerer dreier seg om.

Man kan jo kjøre barna i barnehagen først og deretter ta kollektivt? Men siden det er så mye kø i rushtiden enkelte steder rekker man kanskje ikke hjemom med bilen først...

Noen steder går det til og med en passasjerbåter som kollektivt.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
mandag 06. juni 2016, klokken 08:14
Dette er bra. Er for rushtidsavgift da dette hjelper på kø. Et problem dog kan være at folk kjører til siden kl 08.55 for å vente på at klokken slår 9.00 før de igjen kjører utpå og gjennom bommen.

Derfor bør satsene være like fra 07.00-10.30 og 15.00-18.00.

Selv kjører jeg bensinbiler og kommer til å fortsette med dette. Merker helt ærlig ingen stor forskjell på om avgiften pr passering er 32kr eller 64kr selv om jeg kjører ofte gjennom bommen. Synes de godt kunne vært høyere for alle, også elbiler, slik at kollektivtrafikken ble prioritert. Men da må kollektivtilbudet først være bedre (fornebubane, bedre bussfelt uten elbiler, etc).
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 04. juni 2016, klokken 08:57
Tull. Elbilfordelene er omtrent helt like i dag som da de ble innført.
At man ikke lenger kan kjøre alene i rushtiden i kollektivfeltet tilsier at "her kommer jeg"-folket skaffet seg en for å komme seg raskere frem.

Saken er at det som regel kin er en tilleggsbil. Flere jeg kjenner (langt fra alle dog) med Model S ønsker nå å selge og heller bare ha en liten elbil til turer der elbilfordelene kan være kjekke. Så savner de skikkelig bensinbil med godlåt som kjører bra.

Hybrider er det selvsagte valget for å skaffe seg miljøalibi og få sterk stor bra bil for lavere pris. Hvorvidt en bil er miljøvennlig eller ikke bryr de færreste seg om. De bryr seg som oftest kun om hva slags signaler bilen sender. Elbil er heller ikke spesielt miljøvennlig, men imaget er veldig grønt. Mange ønsker å kjøre en biltype som er "politisk korrekt" og som samtidig er deres favoritt å bruke/kjøre.
Hybrider finnes blant de foretrukne merkene og man slipper sære merker som Tesla og sære bilmodeller som Leaf, i3 og andre biler som ser så elektriske ut.
#9
Et slikt forbud er ikke lovlig så lenge vi har EØS-avtale. De norske politikerne forsøkte seg med forbud mot salg og bruk av vannscootere, men de kan ikke forby bruk eller salg av produkter som omsettes og produseres (mer enn 50%) i Europa. Dette ble "komplisert juss". Til slutt måtte de oppheve forbudet og heller regulere det strengt. Det er jo bare tull, så nå opphever de trolig særegne regler for vannscootere likevel.

For at Norge skal kunne forby bensin- og dieselbiler må altså Europa i så fall gjøre det samme. I tillegg vil det trolig fortsatt være lett å bruktimportere nye biler fra andre EU-land.

Løsningen blir nok heller å regulere dette i avgifter, slik at de av oss som har råd kan fortsette å kjøre bensinbiler og diesel om man ønsker dette.
For meg må gjerne folk kjøre elektrisk, så lenge jeg slipper selv.

I tillegg vil nok bensinbiler få en liten elmotor slik at de kan kalles hybrider og overleve i "all fremtid". Hybrider har jo to mnd på rad nå slått elbilsalget ned i støvlene, til tross for at disse ikke har elbilfordelene.
#10
Sitat fra: Falsum på onsdag 18. mai 2016, klokken 10:26
Mange gode argumenter her allerede (både for og imot).

Vi har kort dagpendling og klarer oss fint med en helt ordinær Leaf. Vi har solgt den gamle bensinbilen og er nå medlem i bilkollektiv (Oslo) som vi har brukt to ganger siste halvåret da vi skulle til fjells i vinterferien og til Danmark i påsken. Så slipper vi kapital- og driftskostnader på en bil som bare står og ruster og står seg i hjel utenfor huset.

Folk som kjøper GTE eller tilsvarende må være forberedt på å lade absolutt hver dag, og helst både på arbeidsplass/bestemmelsessted og hjemme. Hvis de skal få noe i nærheten av det lave forbruket. Dette slipper vi i dag, da vi sommerstid kun må huske på å lade litt ca. hver fjerde dag, og noe oftere (hver 2./3. dag) på vinteren. Jeg har en mistanke om at mange vil glemme/droppe å lade såpass hyppig, og derfor bruke vesentlig mer bensin enn de hadde håpet. Men dette kan man selvsagt styre selv og være disiplinert.

Ok som en ventepølse, men Ampera-E, Model 3 m.fl. vil etterhvert gjøre at hybrider faller litt mellom to stoler.

Du glemmer at samtidig som elbilene utvikler seg så utvikler hybridene seg også. Slik at når Model 3 kommer om to lange år så har man kanskje bensinhybrider rett rundt hjørnet som kan kjøre som en BMW i3 på eldrift.
#11
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. mai 2016, klokken 21:11
En offentlig person bør tenke på hvilke signaler hun sender. Ved å kjøre en bil beregnet på turer i ulendt terreng inn i en bysone som allerede sliter med både trafikk og luftkvalitet og så parkere den på en ladeplass skaper rettmessig debatt.

Kristine kunne leid en mye mer egnet bil av f.eks undertegnede. Range Roveren kunne hun lagret ved siden av dieseldyret mitt til det dukker opp et behov for bilen som mer fornuftige biler ikke kan dekke.

Vårt 2,5 T dieseldyr ble sist brukt til Lillehammer OL i februar, og neste oppstart er ikke før Roskilde i Juli. Klarer vi dette, bør også resurspersoner som en ordfører klare det samme.


Jeg blir så flau på dine (og norske) vegne når jeg leser slike uttalelser.
Hvem er du som skal bestemme hva slags behov en annen person har. At du lider deg gjennom livet i elbil og lar dieselbilen stå gleder ingen andre enn deg selv. Om hun og resten av Stavanger kjører dieselbilen eller elbilen har så utrolig lite å si.

Og selv om vi er for lave utslipp betyr ikke det at man er i mot fossilbilene. Det går heldigvis an å være for begge deler.
I tillegg sier hun at hun kun bruker bilen i blant nå hun skal lenger enn en EGolf klarer å kjøre. Elbilene har for dårlig rekkevidde, slik er det bare.

En av mange grunner til at jeg byttet ut til en V8er til (bruksbilen) var at folk spurte meg så ofte om jeg snart skulle kjøpe elbil. Jeg bruker V8 bensin til vanlig og den bør ha 98 oktan. Og jeg kjører mye i byen og omegn og 25-30.000km årlig. Hvem bryr seg egentlig?
Jeg går foran med et godt eksempel. :-)
#12
Elbiler i media / Sv: Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler
søndag 08. mai 2016, klokken 06:29
Sitat fra: Taffelman på søndag 08. mai 2016, klokken 00:17
Kommer ikke til å skje, om 5-6 år dominerer plug-in hybridene.

Elbilbatterier er store, tunge og vil bli mangelvare i lang tid fremover. Elbilen vil dominere på lang sikt, men det ligger mye lenger frem enn mange tror, og elbilen kan aldri overta 100% av markedet.

Så til påstanden "Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler"

Den korrekte, ikke tabloide, fremstillingen er: hvorfor skal bensin og diesel versjonene belastes med høyere avgift enn hybrid versjonen?

Svaret: fordi det er ønsket at alle skal velge det mest miljøvennlige alternativet, også de som kjøper store luksusbiler.

Når den første bensin V8 kommer som hybrid så skal jeg vurdere en jeg også :-)
#13
De som mener at en bensinmotor er illeluktende, slik forfatteren av kommentaren i automotorsport er, er jo mye mer opptatt av miljø enn av biler.

Jeg regner med at folk lar bilinteresse gå foran miljø.
Elbiler er bare marginalt mer miljøvennlige enn en bensinbil.slik at vi redder ikke miljø ved å gå over til elbiler. Vi kan derimot kjøre bensinbiler lenger da oljen holder lenger.

Så det er positivt dersom det blir slik at mange kjører elbiler i fremtiden, slik at vi som ønsker å kjøre bensinbiler kan gjøre dette.

Oljen vil jo sikkert "ta slutt", men det er mye mer olje enn det man hittil har funnet. Og man har nylig funnet et stort område med olje. Slik at oljealderen kan vare i 100 år + + om man vil. Og uansett er det en del olje og plast på en elbil også. Det er olje på nesten alt vi har av presisjonsbevegelige deler, om man tenker seg om.

At man ikke skal ha lyst på Ferrari om 8 år, og at man istedet skal ha lyst på en Ferrari med skikkelig elmotor blir spennende å se.

Personlig mener jeg motorlyd og eksosfylt er en vesentlig del av min bilinteresse. Om det bare blir elbiler blir jeg bare middels interessert i biler. Da blir bilen bare et fremkomstmiddel som kjedelig tar deg fra A til B. Slik en trikk eller et tog gjør.

Har prøvekjørt i3, eGolf, Tesla P85D og en del andre elbiler uten å være i nærheten av å få lyst til å kjøpe en. Artig med gassrespons og gode ytelser, men det kjennes kjedelig ut. Nei, vi får se om Porsche Mission E frister og er god nok, når den kommer.
Det er jo trist om bilverden skal bestå av bare kjedelige (el)biler. Skal elbilen bli morsom for bilentusiaster slik at de skal overta for bensinbiler må bilprodusentene skjerpe seg kraftig.
#14
Hehe - sterke meninger og voldsomt hissig uttale. Jeg tror nok hybridbilene blir såpass mye bedre at de blir fremtiden de neste 20-30 år og at elbilen vil bli et viktig bybil/Nr 2 bil bidrag og at man også kan ha elbil som Nr 1 er jo fint for de som vil utsette seg for dette.

Å ha et mål om å fjerne oljeindustri og bensinmotorer er jo veldig urealistisk og også dumdristig.

Men jeg ønsker disse pådriverne lykke til. Det er jo alltid bra med pågangsmot og sterke meninger om man skal få til noe her i livet.
Men verden er aldri svart/hvit.

Den er dessverre styrt av økonomi.
#15
Elbiler i media / Sv: Ladbare hybrider selger bedre enn elbiler
tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:44
Dette er langt fra overraskende, og også litt gledelig for meg som liker bensinmotorer.
Jeg tror mange tar seg en pause i elbilmarkedet da de fleste i fremtiden kommer til å ha en grei elbil som Nr 2 og en hybrid som bil Nr 1. Dermed vil ønskedrømmen for folk flest være hybrid og for de med behov for flere biler vil den neste være en bybil/konebil i form av elbil.

Hvorfor? Folk ønsker frihet, minst mulig "hassel" og å kunne reise på lange turer, og samtidig kjøre gratis, parkere gratis på byturer/småturer, eller til og fra jobb. Veldig mange nordmenn har dessuten hytte/fritidsbolig. Og ikke alltid med lademulighet. Da er man nødt til å ha bensinmotor eller hybrid.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA