Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fredrik/E-golf

#1
Sitat fra: emil på mandag 30. mars 2015, klokken 23:23
Uten å gå i detalj på ladevaner vil ikke e-Golf lade mer enn 3.6kW fra AC ladepunkter siden det er det som er begrensningen på laderen som sitter i bilen. Veggboks/ladestolpe er bare en litt fancy kontakt som sier hvor mye effekt laderen i bilen får lov til å bruke.

Så selv om ladestolpen kan levere 22kW (3-fase 32A) vil ikke bilen kunne utnytte mer enn 3.6kW (1-fase 16A).

På langtur kan det fort bli nødvendig med 2-6 hurtigladinger uten at du bør bli bekymret. Bruk bilen som en bil og ikke la deg begrense av at du skal følge "perfekte" ladevaner.


Takk for godt svar. Jeg var faktisk ikke klar over begrensningen på 3,6kW. Det er vel ikke det bilselgeren bruker mest tid på... Tross det er jeg godt fornøyd, men det tar tid å sette seg inn i dette. Bitt av basillen!
#2
Ladeplasser og ladekabler / Semihurtig lading vs hjemmelading..
mandag 30. mars 2015, klokken 22:52
Helt ny el-bil eier, på andre uken nå og veldig fornøyd! Spørsmål til de med litt mer erfaring og kunnskap. Jeg har en e-golf med egen lader hjemme og har mulighet for å lade på jobben. På jobben er det en semihurtiglader ac 6-22 kWh dynamisk avhengig av hvor mange som lader. Denne lader batteriet fullt og kutter ikke ved 80%. Har forstått det slik at de siste 20% er for å stabilisere cellene da Dc lading går rett på batteriet? Fikk beskjed av forhandler at jeg bør lade en gang hjemme etter hurtiglading. Gjelder dette kun ved hurtiglading ved Dc eller også ved semihurtiglading ved AC ?

Er det stuerent å parkere på ladeplass uten å lade? Vanvittig irriterende å trenge lading når andre okkuperer plassen enten ved å ikke lade eller ikke flytte bil etter endt lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA