Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nie

#1
Model X / Sv: Vinterhjul, utlevering
mandag 30. oktober 2017, klokken 16:29
Sitat fra: cirys1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 12:29
Hei
Er det flere som ikke har fått utlevert sine vinterhjul?
Bilen min står hos Tesla p.g.a. feil, er forespeilet at den blir stående en ukes tid til.
Har fremdeles ikke hørt noe ifra den eksterne dekkleverandøren som skulle ta kontakt med meg, dette er i Bergen men har hørt at de sliter med vinterhjul flere steder i landet.

Jeg kommer til og forlange og få på vinterhjulene når jeg henter bilen, ellers så må jeg få hevet kjøpet på de og anskaffe meg uoriginale, det er uholdbart og ikke ha vinterhjul tilgjengelig i november.

Synspunkt/erfaringer..?
Min erfaring er at hjulene mest sannsynlig ligger klare hos Vianor i Åsane men at de Vianor/Tesla ikke har fått informert deg ennå.
Når jeg hentet bilen min glemte jeg hele vinterhjulgreiene og måtte snu tilbake til Kokstad. Måtte da fylle ut et skjema med navn og nummer og skulle så bli kontaktet av Vianor når hjulene var klar. Hentet hjulene for 10 dager siden.  Fylte du ut skjema ved henting av bil?
#2
Model X / Sv: Leveres TMX 75D med 85Kw batteri??
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:30
Sitat fra: Quiste1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:06
Har lest at noen har funnet ut at 75D leveres med et 85Kw? Er det noe som andre har hørt?
Ikke nå lenger.
Dette gjaldt noen ytterst få biler som ble produsert i en periode på våren 2017.
Nå leveres X75 med 75 kWh-batteri.
#3
Tesla / Sv: Utlevering annet sted enn "hjemme-service center" ?
søndag 29. oktober 2017, klokken 14:54
Sitat fra: scopas på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:38
Blir alle bilene som skal til Norge lastet om i ZEEBRUGGE  før en ny båt går evt til Drammen?
Ja, alle blir lastet om i Zeebrugge
Nei, ikke alle bilene kommer til Norge via Drammen.
#4
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:49
Tiden renner nok ut for SC i Røldal i 2017 slik den ligger i kartet. Vinteren kommer når som helst så nå blir nok ikke dette før til våren/sommeren.
#5
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:08
Sitat fra: GOS på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:18
Ser det at Odda Energi har søkt om å grave grøft over veien ved Shell stasjonen i Røldal for å legge ned rør for "fremtidige kabler"......Kan det være Tesla SC? Det er jo i dette området det er indikert på Tesla sitt kart.
Noen som vet/hørt noe mer?

(Dette var fra postlistene den 09 og 10.10...søker videre for å se om det er annet mulig Tesla relatert)
Sikker?
Det ligger et dokument fra 9.10 men det er graving over veien ved Shellstasjonen i Odda, ikke Røldal.
#6
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:59
Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. oktober 2017, klokken 00:48
Sitat fra: nie på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:11
Hvis vi forutsetter at Tesla har 10 bukker og 10 mekanikere på Kokstad så har disse ca
10 mekanikere x 240 arbeidsdager x 8 timer/dag = 19200 servicetimer tilgjengelig per år, eller ca 10 timer pr bil.
Med 20 mekanikere øker dette til 20 timer per bil.

Aner ikke hva som er de rette tallene men dette vet Tesla og det burde jo være mulig å justere verkstedskapasiteten noenlunde i forhold til geografiske forskjeller i antall biler?

Tesla Bergen/Kokstad har over 20 bukker (mener det er 24) og er en av Europas største verksted. ;)
De har over 30 mekanikere...

Det aller største problemet til Tesla er dårlig kvalitetskontroll, noe som fører til enormt trykk på SC, klarer de og løse dette så går resten av seg selv.

Isåfall har de jo kapasitet både på bukk og bemanning til å holde på med hver Tesla i byen 25-30timer i året. Det burde holde...men når moder-selskapet i USA ikke klarer å skaffe deler hjelper det lite med bukker og mekanikere....bilene bare hoper seg opp på P-plassen istedet.

Angående lånebil så kjørte jeg lånebil nesten åtte uker sammenhengende for desember -16 til februar -17 mens jeg ventet på "ledig" lånebatteri til min 85D....så tre uker i en Volvo V70 er jo bare en liten runde rundt kvartalet.
#7
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:11
Sitat fra: rsomby på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:07
Sitat fra: nie på torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:49
@cyrus1
Basert på det som skrives både her og på Facebook-siden virker det som situasjonen ved mange av service-sentrene begynner å bedres med kortere ventetider, bedre kommunikasjon med kunden, raskere respons på  tlf etc.

Jeg tror dessverre at mye av problemet i Bergen er at antall Tesla i Bergen er altfor stort i forhold til servicesenterets kapasitet.

Før eller senere må de enten bygge ut på Kokstad eller etablere et ekstra servicesenter f.eks i Åsane for å betjene markedet. Dette må være på plass senest når de begynner å rulle ut Model 3. Alternativet tror jeg dessverre er fullstendig kollaps.

Bergen var på bedringens vei dette året og hadde fått ned ventetiden betraktelig, men nå har den gått opp igjen. Hadde bestilt time for vel 3mnd siden og når timen nærmet seg så ringte de å flyttet den ytterligere 2mnd :-(

Ifølge Teslastats er det historisk registrert ca 1880 Tesla i Bergen.
Hvis vi for enkelhets skyld forutsetter at biler inn/ut av distriktet balanserer noenlunde så er det disse 1880 bilene som skal serves i tillegg til en del som er registrert i omegns-kommunene.

Hvis vi forutsetter at Tesla har 10 bukker og 10 mekanikere på Kokstad så har disse ca
10 mekanikere x 240 arbeidsdager x 8 timer/dag = 19200 servicetimer tilgjengelig per år, eller ca 10 timer pr bil.
Med 20 mekanikere øker dette til 20 timer per bil.

Aner ikke hva som er de rette tallene men dette vet Tesla og det burde jo være mulig å justere verkstedskapasiteten noenlunde i forhold til geografiske forskjeller i antall biler?

#8
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
fredag 27. oktober 2017, klokken 09:30
@oleredv
Helt enig.
Mye både smart, fornuftig og logisk i dette resonnementet.
Problemet er jo bare at politikerne må utforme en politikk som sanker stemmer både hos de mindre smarte, ufornuftige og irrasjonelle velgerne.
Det er litt av årsaken til at politikerne kommer med såpass mange rare forslag.
#9
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:49
@cyrus1
Basert på det som skrives både her og på Facebook-siden virker det som situasjonen ved mange av service-sentrene begynner å bedres med kortere ventetider, bedre kommunikasjon med kunden, raskere respons på  tlf etc.

Jeg tror dessverre at mye av problemet i Bergen er at antall Tesla i Bergen er altfor stort i forhold til servicesenterets kapasitet.

Før eller senere må de enten bygge ut på Kokstad eller etablere et ekstra servicesenter f.eks i Åsane for å betjene markedet. Dette må være på plass senest når de begynner å rulle ut Model 3. Alternativet tror jeg dessverre er fullstendig kollaps.
#10
Sitat fra: MyMuffin på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:05
Sitat fra: fonberg på mandag 23. oktober 2017, klokken 07:52
Sitat fra: jo58 på søndag 22. oktober 2017, klokken 13:26
Må melde meg på her, begge fremre støtdempere siger. Akkurat nå så hviler den på treklosser foran i jack mode.  Bilen blir brukt bare til nødkjøring, vanskelig og få time for utbedring grunnet service sentere er over belastet med
div feil på biler. Håper luftkompressor holder til våren. :-1-:

Så bilen du kjøpte for over en mill. for fire mnd siden er knapt kjørbar? Da hadde jeg ikke funnet meg i lang venting på fiks, gitt.

Undrer litt på hvor i landet du befinner deg.
Skal vi tippe Bergen?
#11
Model X / Sv: Kjøpe brukt X60?
mandag 16. oktober 2017, klokken 23:13
Sitat fra: Kåress på mandag 16. oktober 2017, klokken 12:58
Nå har jeg ikke fulgt elbil-markedet så nøye, men jeg tenker også at en brukt x75 vil falle om noen år. Når leaf, Ampera med flere begynner å nærme seg på rekkevidde tror jeg prisene på «gamle» faller og spesielt da på de med lavere batteripakker. Blir spekulering, men jeg for min del kan jo i allefall håpe  :laugh:
Jeg regner med at min X75 vil ha et normalt verdifall for en bil i denne prisklassen. I såfall er jeg happy.
Hatt bilen i tre uker nå og er kjempefornøyd. Var på første langtur Bergen-Sunnmøre nå i helgen og det gikk helt fint. Ladet 10-15 min på Lavik og Sandane på vei nordover og 15 min på Lavik på vei sørover igjen.
Virkelig helt problemfritt med X75 når lærerne er så godt plassert
#12
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 13. oktober 2017, klokken 10:55
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:58
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
Så om de går til Os eller Samnanger, er det nok mye lettere.

Eier av kafé på motsatt side av vei ved Camillas kro på Dale (blir ikke det Samnanger? ) er i dialog med Tesla om superlader der.
Fin plassering det isåfall
#13
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:06
Sitat fra: Kristian Lind på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:52
Denne lurer jeg også på ..
avgiftene styres jo ikke av selger, så de kan nok ha sitt på det rene. Hos oss ble vi fortalt levering skulle skje i desember, men mytesla sier februar. Mail fra selger idag sa:
"Leveringavdelingen mener at alle norske Tesla skal bli hentet inn til en tidligere produksjonsdato ift å bli levert i år, og at den tiden som er nå vil endre seg."

Blir spennende å se...
Ja, her kommer nok Tesla til å omprioritere både i produksjon og transport. Norske ordre på TMX vil få prioritet på fabrikken og jeg tipper også at bilene vil bli sendt på raskest mulig vis for å få levert så mye som mulig i 2017.
Det betyr antagelig at samtlige "norske" biler blir sendt til Baltimore og med båt derfra. 30 dagers båttur Long Beach - Zeebrugge er de nok ferdige med for en stund.

Det positive er jo at alle norske som har bil i bestilling vil mottta bilen mye tidligere enn om denne avgiftstrusselen ikke hadde kommet.
Tesla kan når de vil
#14
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 13:53
Sitat fra: Avh på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48
Sitat fra: nie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:14

Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.

Det der rimer dårlig med hvor SC er plassert andre steder i verden. Nok av eksempler på sentrumsnære plasseringer.
Joda, jeg er klar over det og det er nok Tesla også.
Heldigvis er det slik at det normalt sett er enklere og billigere for Tesla å anlegge en SC i grisgrendte strøk enn skaffe seg tilgang på en attraktiv sentral beliggenhet nær eller i de store byene. Dette forutsetter da at det er tilstrekkelig tilgang på strøm i nærheten men denne forutsetningen vil jo gjelde uansett om man er på byen eller på landet.
Det fine er da at det er billigst for Tesla å bygge SC på de stedene hvor nytteverdien for de tiltenkte brukerne er størst :-)

(I tillegg  har vi effekten av at kommunene i de store byene kanskje fungerer litt mer firkantet/vanskelig enn hva tilfelle er "på landet" som o.b.lix er inne på i sitt innlegg)
#15
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:14
Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:36
Sitat fra: arnkl på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 00:11
Sitat fra: zendar på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:09
Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.

Tesla har då byggd ut to superladarar som passar godt for folk i bergensområdet. Det er Lavik og Nordheimsund. Eg har no ikkje lenger behov for å lade på Haukås, uansett kvar eg skal eller kjem frå.

Dekninga rundt bergen er no så god at Tesla burde gjort Haukås om til ein "urban superladar" og teke 1,40 kr/kWh for lading der. Då kunne den fungert som "nødladar" for folk som verkeleg treng rask lading nær Bergen sentrum.

Problemene her er muligens personvern, men også det at Tesla har solgt med fri supercharging uten kriterier.
Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA