Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektro

#1
Elbiler i media / Krasjer moderne biler oftere?
fredag 31. januar 2025, klokken 08:41
NRK hadde en litt pussig nyhet på morgenen i dag. Nemlig at forsikringsselskapene er sikre på at folk bulker mer enn før, selv om ingen av dem har tall på det. De hevder at moderne biler med støttesystemer og skjermer har skylden. Så var det intervju med en bilmekaniker som kunne bekrefte denne oppfatningen. Om han har en dragning mot biler med forbrenningsmotor og synes alt var bedre før, sa saken ikke noe om..

Saken sier heller ikke noe om statistikken over antall mennesker som blir alvorlig skadet og drept (i personbiler), som faktisk finnes. Det er klart det er irriterende for forsikringsselskapene å utbetale penger, men;

- Er det flere saker, eller koster bare skadene mer fordi alt har blitt dyrere?
- Er det andre ting som tar oppmerksomheten, f.eks. mobiltelefoner?
- Bruker folk bilen annerledes, f.eks. mer småkjøring til aktiviteter, handlesenter ol. Er folk mer stresset?
- Er det trafikkbildet generelt blitt mer komplisert?
- Har parkeringsplassene blitt trangere?
- Har klimaet og kjøreforholdene forandret seg? Samtidig som færre kjører med piggdekk..

Eller var det faktisk bedre før, uten touchskjerm og ryggesensor- og kamera? Kjør debatt.



#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
mandag 27. januar 2025, klokken 22:07
Jeg kan ikke si at jeg merker noen problemer med dette, unntatt enkelte feiljusterte nærlys og førerfeil.

Folk irriterer seg over alt mulig. Og mange blir nok også litt lurt av at de ikke alltid kan se tydelig at motgående bil blender ned. Så gir de seg til å stirre på lyktene. Jeg tror at LED og Matrix type lys gir økt trafikksikkerhet for alle. De har kommet for å bli og vil bare bli bedre.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Enyaq vs IX3 - driftskostnader
mandag 27. januar 2025, klokken 18:19
Som sagt, det kan ha vært vinterhjulene, veiens beskaffenhet, egen udugelighet, eller en kombinasjon, men følelsen av at det ikke skjedde noe da jeg dro febrilsk i rattet glemmer jeg aldri.

Ståle Frydenlund i Elbil.no skriver i sin test:
"For begge testbilenes del må vi legge til grunn at de rullet på piggfrie vinterdekk, men BMW-en framstår uansett ikke med typiske kjøreegenskaper vi forbinder med merket. Styrefølelsen mangler en god del på å kunne kalles direkte, og fjæringsoppsettet virker åpenbart innrettet mot komfort."

Dette er da åpenbart feil.

Lyd & Bilde skriver:
"Styrefølelsen er uansett litt vag, og ikke så direkte som man skulle tro, selv i sport."

Businesscar.co.uk skriver:
"The tall body equals some roll, and more steering feel would be welcome."

Så finne det selvfølgelig mange tester av mer anerkjente nettsteder som skriver det motsatte. Jeg ville likevel bare dele min erfaring, og vise at den ikke er helt unik. Kjøp skikkelige vinterdekk, og ikke aller minste dimensjon, så blir det sikkert bra. Bilen er for øvrig flott.

Kjørte nylig iX1, den opplevdes veldig stabil og fin på motorvei i alle fall. Men mangler litt rekkevidde og ladeeffekt. Samt at jeg ikke fant ut av betjeningen på skjermen som sitter litt langt unna, iX style. Jeg fant faktisk ikke kjørecomputeren(!), eller justering av avstand på adaptiv cruise ila. 50-60 mil. iX3 har tradisjonell iDrive som nok faller bedre i smak hos en del.

#4
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Enyaq vs IX3 - driftskostnader
søndag 26. januar 2025, klokken 11:19
Enig med @Vaduz, kjøp den du liker. iX3 gir mer tradisjonell BMW mht. betjening mens Enyaq blir litt mer trykking på skjerm med «MEB logikk» og det veldig lille displayet langt foran føreren, som jeg personlig ikke er så glad i. (Lånte naboen sin forleden, og fant heller ikke noen volumknapp i mørket. Viste seg at man kan bruke hjulet på feil side av rattet, men dette venner man seg vel til..  :D )

BMW byr tradisjonelt på bunnsolide kjøreegenskaper. Man skal ikke kimse av MEB plattformen på dette området heller, men jeg synes BMW'en bare føles «mer premium». Ingen av dem har luftfjæring, som jeg mener ofte er et savn på elbiler, fordi de er tunge og krever en relativt stiv fjæring.

Jeg hadde en dårlig opplevelse med en leid iX3 på en tur mellom Oslo og Trondheim en gang. Alene uten noe last. Jeg var litt uoppmerksom i en dårlig dosert høyresving i 80-sonen, og opplevde at iX3'en hadde treg styrerespons som førte til at jeg kom farlig nær en møtende lastebil. Såpass nær at jeg har tenkt en del på det i etterkant. Dette var i oktober/november. Mulig det skyldtes myke vinterdekk på tørr asfalt, i tillegg til førerfeilen, men jeg har aldri opplevd noe lignende og er sikker på at dette ikke ville skjedd med alle andre biler. F.eks. Audi e-tron eller Model Y. Enyaq er jeg usikker på. Kan godt hende det ikke er relevant, men det står igjen som et spørsmålstegn for meg.
#5
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
fredag 24. januar 2025, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på fredag 24. januar 2025, klokken 17:32
Sitat fra: elektro på fredag 24. januar 2025, klokken 16:45Sjekk ut "The Cross Country I-90 Surge" på YouTube, 4.428 km. fra Seattle til Boston. Det er noen timer med materiale, fordelt på fire episoder, pluss egne Podcasts med evaluering av bilene.. SPOLIER ALERT:

Vi snakker Motorveihastighet+. Og tilsvarende kaldt, norsk sommervær. Porsche Taycan vinner, men Model 3 kommer på andre plass foran biler som Lucid Air, Model S, EQS, BMW i7, IONIQ 6 mf.

Hos Motor kommer altså  Model 3 på 16. plass av 24. Med biler med både dårligere ladeeffekt og rekkevidde enn i ovennevnte test foran seg på listen. Dette sier noe om hvor misvisende Motor sin 10-80% test er.
Er testen misvisende fordi en annen test med helt andre scenarier gir et annet resultat, eller er det ikke langt bedre å si at den viser 2 helt forskjellige use cases?

Nei, testen er misvisende fordi den 10-80% ikke sier noe som helst om hvor langt du kommer med det. En 1. gen Leaf kunne gjort det bra her. Hadde man i stedet målt f.eks. tiden det tar å fylle på 300 km. fra 10% SOC, basert på den reelle rekkevidden fra dagen før (disse tallene har man jo egentlig). Eller til 200 km. basert på en motorveitest samme dag, så hadde den vært supernyttig.

I motsetning til nevnte test som er førstemann over USA, Teslabjørn sin 1000 km test på kortest mulig total tid, Kris Rifa sin Oslo-Krisiansand-Oslo med kortest mulig ladetid, så forstår jeg ikke use casen i Motor sin test. Det er nettopp det som er problemet.

Her kaster Motor i stedet bort en unik mulighet, siden de har så mange biler under samme forhold.

#6
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
fredag 24. januar 2025, klokken 16:45
Sjekk ut "The Cross Country I-90 Surge" på YouTube, 4.428 km. fra Seattle til Boston. Det er noen timer med materiale, fordelt på fire episoder, pluss egne Podcasts med evaluering av bilene.. SPOLIER ALERT:

Vi snakker Motorveihastighet+. Og tilsvarende kaldt, norsk sommervær. Porsche Taycan vinner, men Model 3 kommer på andre plass foran biler som Lucid Air, Model S, EQS, BMW i7, IONIQ 6 mf.

Hos Motor kommer altså  Model 3 på 16. plass av 24. Med biler med både dårligere ladeeffekt og rekkevidde enn i ovennevnte test foran seg på listen. Dette sier noe om hvor misvisende Motor sin 10-80% test er.
#7
Hvor mange tror dere de kommer til å selge? Jeg tipper et sted mellom 0-3 stk. pga. timingen. Det er grenser for hvor mange som er villige til å bruke nesten to millioner på en elbil i utgangspunktet. Usikkerhetene ifbm. alt fra service til bruktverdi, kombinert med selskapets mildt sagt kontroversielle leder, gjør nok markedet om mulig enda mindre.

Kan man få den registrert som varebil? Da finnes det kanskje noen bønder og håndverkere som kan tenke seg en sånn.. På den annen side, er ikke F150 Lightning fra en norsk forhandler en bedre løsning?
#8
Sitat fra: Geir K på onsdag 22. januar 2025, klokken 10:55Nå eier Musk ca 13% av Tesla, samtidig er Oljefondet inne. Og har ingen tanker å selge. Det er viktig å skille person
og foretak.

Forventer at Tela vil distansere seg fra Musk

Vet du at oljefondet ikke har noen tanker om å selge? Jeg tenker dette er et godt tidspunkt. Også økonomisk.

Håper du har rett i det siste. Men familien sitter vel sentralt i styret, så han må vel gå etter eget ønske..
#9
Sitat fra: Blitz på onsdag 22. januar 2025, klokken 11:20Fire av ti nordmenn har blitt mer negative til Tesla, som en følge av Elon Musks politiske støtte til Donald Trump. Det er konklusjonen i en ny undersøkelse utført av InFact, på vegne av bruktbilforhandleren Rebil. Fordi dette  kommer til å påvirke bruktbilprisene og verditapet du må beregne på en ny Tesla, det er derfor veldig relevant å diskutere Musk og oppførsel hans. Kjøper du dagens modell kan du i alle fall sette på Tesla Bumper Stickeren  - "I Bought This Before We Knew Elon was Crazy!" det, blir vanskelig med den nye modellen :)

Jepp. Litt vanskelig å bortforklare en Juniper.

Vet du når undersøkelsen ble gjort? For det har kommet opp betydelige mengder grums på veldig kort tid her, som for Musks del foreløpig har kulminert i nazihilsenen. Mens Trump kjører på, minutt for minutt..

Blir overrasket om ikke andelen som er blitt mer negative er langt høyere i dag. Jeg ville forvente minst åtte av ti. Siden spørsmålsstillingen er såpass mild, og det må forstås slik at en del av disse foetsatt ikke utelukker å kjøpe en Tesla.
#10
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2025, klokken 05:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. januar 2025, klokken 19:32Det er bare en omskriving av nazismen. Du kan aldri sammenligne nazismen under 2 verdenskrig med nazismen du finner i dagens samfunn. Ideologien utvikles og endres. Du må se de store linjene. Jeg kaller det den nye nazismen. Og Musk er blitt en del av den.
Ja, og så kan vi kalle alt på venstresiden for ny-kommunister. Så kan vi bidra til enda mere polarisering. Sånn går vi da alle i Putins tjeneste.

Er alle som tar sterk avstand fra Trump, Musk, MAGA og de politiske partiene som de knytter seg til i Europa, da slike ny-kommunister? Eller hvordan skal man forholde seg?

Den tidligere strategen til Trump har et udødelig sitat som forklarer mye av løgnene og uhyrlighetene den nye administrasjonen er i gang med. Denne gang med Elon Musk på laget; «Flood the zone with shit.»

#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
onsdag 22. januar 2025, klokken 21:17
Sitat fra: daktari på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39Når selger oljefondet TSLA? Den prisen skal neppe opp herfra.

Godt spørsmål. Selv om den mot formodning går opp, er det etisk riktig å eie denne aksjen? Nå kan være et fint tidspunkt å selge på, på alle måter.
#12
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 22. januar 2025, klokken 13:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. januar 2025, klokken 12:30...en annen ting...

Polestar 3 endte jo opp med å kjøre en 4WD Performance utgave som har WLTP på 567km. Dersom de hadde kjørt med den planlagte (LR bakhjulstrekk), som har samme batteri, så hadde de hatt WLTP på 706 km. Hadde vært interessant å sett hvor langt den hadde kommet, og også om hvordan avviket til WLTP hadde vært da. Mistenker at den ikke hadde gått 139 km lengre.

Til sammenligning kjørte jo Model 3 akkurat en slik LR bakhjulstrukket med WLTP på 702 km. Dersom de hadde valgt Performance med 4WD så hadde WLTP vært 528 km. Interessant å sett om Model 3 hadde fått 174 km kortere distanse. Vil tro den ikke hadde fått det.

Interessant hvor like WLTP er på Performance-modellene på tross av den store batteristørrelses-forskjellen på ca 30 kWh.

Det var for ordens skyld ikke bakhjulstrekk utgaven av Polestar 3 de skulle teste. Det var en vanlig Dual Motor. 2024 modell (regnr. EJ42304) med oppgitt 620 km hos Vegvesenet. Den hadde nok ikke gått mye lenger, det er riktig. Men kunne sikert gått fem meter til, sånn at den kunne trillet 30 km. ned til Folldal++. Eller hadde den blitt vinket inn uansett fordi det var middagstid?

Model 3 Performance hadde gått vesentlig kortere enn Long Range RWD fordi den har større og bredere vinterhjul. Og man kan ikke bestille annet. Ytelsesforskjellen mellom Model 3 Performance og Long Range RWD er også enorm, med hhv. 3,1 sek. vs. 5,2 sek 0-100. Tesla oppgir selvfølgelig ikke hestekrefter, men det er vel nesten nødt til å være en større motor bak i tillegg til en motor motor foran som Long Range RWD ikke har. Som også øker vekt og kompleksitet.

Mellom Polestar 3 Performance og Dual Motor skiller det bare 28 hestekrefter og 0,3 sek.

Ville Model 3 Performance likevel kommet bedre ut av det enn Long Range RWD etter Motor sine kriterier? Kanskje. Men den hadde fort havnet sammen med røkla mht. rekkevidde. Og ladet saktere, relativt sett.
#13
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: torro på tirsdag 21. januar 2025, klokken 13:54Typisk clickbait dette som enkle sjeler faller for. Når det passer narrativet brukes det for hva det er verdt, i motsetning til når det ikke gjør det.
Kan du vedlegge videoer til de bildene? Kontekst har ganske mye å si.

Eksakt. En annen type kontekst er at Musk bare de siste ukene offentlig har støttet Englands mest profilerte nynazist, Tommy Robinson. Og at det ryktes at han skal gi pengestøtte for å få han ut av fengsel. Han har også nylig intervjuet- og gitt sin støtte til Tysklands ytre høyre parti AFD, som for øvrig også Putin har støttet økonomisk. I Nederland er Geert Wilders Trump og Musk sin favoritt, i Italia Giorgia Meloni og i Ungarn Victor Orban. I Frankrike har ikke Marine Le Pen og den amerikanske presidenten og lakeien hans funnet tonen helt, å de inviterte heller Eric Zemmour og Sarah Knafo til innsettelsen. Vel, dette er kortversjonen. Google det..

Og om noen fremdeles tror armbevegelsen er en misforståelse, vit at dette feires av høyreekstreme over hele verden. https://apnews.com/article/musk-gesture-salute-antisemitism-0070dae53c7a73397b104ae645877535

Det er over hodet ingen tvil om at Musk ønsket å provosere med denne bevegelsen som han utførte med stor kraft, to ganger. Enten var det planlagt, ellers har han impulskontrollen til et barn. Eller så var han ruset. Ingen av delene er noe du ønsker å ha i nærheten av en president. Eller kjøpe bil av?

Det haster etter min mening å få mannen ut av Tesla og finne en ny, karismatisk leder som holder seg unna politikk og rampelyset. Utover det som er relevant for driften av selskapet. For den nye Model Y er virkelig lovende.

Jeg ville vært bekymret hvis jeg skulle selge brukt Tesla nå. Jeg spår full stopp i Norge.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
onsdag 22. januar 2025, klokken 08:19
Må si jeg er spent på hva som skjer med selskapet fremover. Musk virket helt ute av kontroll i forbindelse med presidentinnsettelsen. Nå tror jeg alle, også de som ikke følger tradisjonelle media, har fått med seg hva han står for. Og heldigvis er høyreekstremisme og nynazisme fremdeles upopulært de fleste steder i verden. Også i USA. I tillegg til at Trump fjerne alle støtteordninger for elbiler i landet.

Eneste løsning er at sånn som jeg ser det at Musk må kobles fullstendig fra selskapet, som han ikke later til å være særlig opptatt av uansett.

Følgende historie er noe av det rareste jeg har lest på lenge. Jeg har ikke fått med meg at Musk ved siden av politikken bruker mye tid på.. gaming! Eller gjør han det?

https://cleantechnica.com/2025/01/19/what-is-actually-going-on-with-elon-musk/
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 20. januar 2025, klokken 15:42
Sitat fra: Vaduz på mandag 20. januar 2025, klokken 06:14
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. januar 2025, klokken 21:17Nøyaktig like meningsløs som enhver rekkeviddetest mener du?
Ja til en viss grad. For vanlige folk vil WLTP og 10-80% ladefart fra fabrikk være den mest nyttige informasjonen.

Det understreker jo bare behovet for at produsentene oppgir en edruelig WLTP.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA