Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andy_

#1
Mekanisk / Sv: En uke med splitter ny leaf - allerede på verksted
fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Jeg kan innrømme at innlegget var skrevet da jeg var preget av litt oppgitthet/frustrasjon over det som hadde skjedd med bilen da jeg hadde både frue og barn i bilen.

Jeg har selvfølgelig ingen agenda med dette innlegget for å skulle "ramme el-biler". Jeg har nettopp kjøpt meg el-bil. Jeg har vært mye inne på dette forumet i tiden forut for kjøp av leafen, så mye av det jeg vet er basert på kunnskap fra nettopp dette forumet og har vært til stor nytte.

Grunnen til at jeg la ut denne posten var fordi jeg ønsket å informere resten av forumet om feilen som skjedde og om noen hadde opplevd en lignende situasjon. Så, ja jeg syns du kanskje er litt vel konspiratorisk...

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 11:02
Leafen har jo et normalt bremsesystem så kjører du bremsepedalen "i gulvet" skal den jo stoppe uavhengig av sensorfeil og regenerering. Hvis man bare har trykket lett på bremsepedalen der regenerering normalt sett har stått for bremsingen kan muligens denne kobles ut ved sensorfeil og man mister bremsekraft med samme trykk, men man skal oppnå full bremsekraft ved å presse hardt på pedalen.

Har trådstarter derimot kjørt pedalen i gulvet uten at bilen har gitt antydninger til å ville bremse er dette ikke bra og noe Nissan virkelig burde sjekke opp.

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg trykket nok ikke bremsepedalen helt i bånn da dette skjedde. Det er nok mulig at dette hadde fått bilen til å stanse med en gang. Jeg satser på at når ABS-sensoren er byttet ut er bilen i topp stand igjen!  :)
#2
Mekanisk / Sv: En uke med splitter ny leaf - allerede på verksted
torsdag 02. april 2015, klokken 22:10
Hva er det denne ABS-sensoren egentlig gjør? Kan det forklare denne hoppingen på speedometeret?

Skal holde dere oppdatert etter hvert når jeg vet litt mer om hva som er defekt, og om de evt. finner mer dersom de graver litt til på bilen  ;)
#3
Mekanisk / En uke med splitter ny leaf - allerede på verksted
onsdag 01. april 2015, klokken 22:28
Jeg er helt ny innenfor elbilberdenen, men så virkelig frem til å bytte ut fossilbilen med et renere alternativ. Den gang ei.

Allerede på dag nummer 2 med en 2015 svart acenta skjønte jeg at det var noe galt. Det første jeg lå merke til var at speedometeret "hoppet". Det vil si at jeg kunne kjøre i 70 km/t da speedometeret plutselig viste 35 km/t før det igjen spratt opp igjen til 70. Tenkte ikke mer på det. Dag nummer 2 med ny bil har man har kanksje større tilbøyeligheter med å "tilgi" småfeil siden den er flett ny.

Jeg merket ingenting mer før senere på dagen, jeg kom inn i en høyresving og skulle bremse for bilen foran meg. Det som skjedde da var at bilen ikke ville lystre da jeg bremset, den bare fortsatte. I det jeg bremset koblet ABSen og ESPen seg inn og den oransje varseltrekanten lyste. Samtidig virket det som om at bilen sjanglet litt fra side til side uten at jeg helt kan forklare hvordan, det gikk fort. Jeg fikk omsider stoppet på en busslomme og pustet lettet ut. ABSen, ESPen og varseltrekanten slukket etter hvert. Slo av og på igjen og det så tilsynelatende ut til å være OK. Fikk kjørt hjem uten problemer, men med en følelse av dårlig bilkjøp.

Var inne hos Nissan-forhandleren neste dag, og fikk beskjed om at jeg måtte kom inn dersom det skjedde igjen. Jaja, greit nok, det kunne jo faktisk være en engangshendelse.

I forgårs skjedde nesten det samme. Jeg skulle bremse inn mot et kryss da plutselig bilen bestemte seg for å fortsette i samme hastighet mens jeg bremset. Denne gangen hadde jeg ingen biler foran meg, men det var utrolig ubehagelig å ikke ha full kontroll på bilen. Kjørte sporenstreks til Nissan-forhandleren og sa at jeg ikke kunne kjøre med den, den var jo trafikkfarlig.

De tok inn bilen og jeg fikk en lånebil, en Leaf Tekna. De hadde ikke hørt om dette problemet før og syns det var veldig rart. Ettersom jeg ikke fikk låne leafen over påske måtte jeg bytte til en fossilbil. Kjedelig å ikke ha en leaf som lånebil, men uansett glad for å kunne dra derfra med lånebil.

I dag var jeg innom for å høre om de hadde fått sett på leafen. Det hadde de. De forklarte da at det var en defekt ABS-sensor. Jeg vet ikke hva en slik ABS-sensor er eller gjør, men synes det er langt under pari at en helt ny Leaf leveres defekt.

Ellers synes jeg servicen var god på det stedet jeg kjøpte bilen og det var ingen problemer med noe som helst, men det skulle da bare mangle med en bil som var splitter ny? De estimerte at bilen kunne være ferdig til over påske.

Noen andre som har vært ute for dette eller lignende?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA