Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaM

#1
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:15
Spør du SVV får du synsing, og sannsynligheten for at en person der vil forplikte seg og godkjenne noe per epost er lav. Får personen derimot teste løsningen i praksis og se den i aksjon kan utfallet bli et annet.

Blir det ikke synsing uansett? Jeg poster det jeg får, enten det er synsing eller ikke. Det er uansett ikke Vegvesenet som dømmer, hvis noe skulle skje, så derfor hadde det vært greit å spørre noen i politiet.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:15
Er du bekymret for at vakuum skal forsvinne ved temperaturendringer?

Ja. Du kan trekke det til på en kald morgen ved Stadt, så hiver du surfebrettet på taket og kjører innover. Det er alltids litt luft igjen, og svart gummi kan bli veldig varmt i solsteiken. Da utvider den lille luften som er igjen seg og vakuumet reduseres. Hvis man pumper det ned på hver lading/ferge/dobesøk hjelper det nok veldig. Ellers ville jo et is-ruglete, vinterskittent tak være helt håpløst å få feste igjen på, hvis det skulle løsne på skitur.
#2
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:10
Jeg lurer også veldig på dette. Sugekoppene virker sårbare for temperaturvariasjon og skitt på taket. Etter § 36-1 kan du nok spikres grundig til veggen om de faller av og gjør skade. En vanlig skiboks kan også løsne, men da kan det jo bare være et hendelig uhell. Sugekopper er lite brukt, kan gi dårlige assosiasjoner og en dommer godt kan finne på å mene at dette ikke var "solid utført, egnet for formålet og forsvarlig festet til kjøretøyet".

Har sendt mail til vegvesenet, skal rapportere tilbake hva de svarer. Kunne vel også spurt politiet, men usikker på om de har en mail egnet til slikt? Blir vel litt grinete hvis jeg spør på 112...
#3
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:56
Jeg har opplevd dette problemet på MC. Ved kalde, våte bremser tok det 4-5 sekunder å bygge opp full bremseeffekt, det var praktisk talt ingen bremseeffekt første sekundet - noe som føltes som et minutt. Dette oppsto etter jeg hadde byttet klosser. De forrige fungerte fint i regn, men var utslitt. Skivene var stripete og slitte. Endte opp med å bytte klosser og skiver, da var det bra igjen. Det jeg konkluderte med var at de nye klossene ikke hadde slitt seg ordentlig til de gamle sporete skivene, dermed tok det lengre tid å få vekk vannfilmen ved oppbremsing. Nye, plane skiver og klosser løste det problemet. Men jeg kan ikke utelukke at jeg kunne funnet et par nye klosser som fungerte bra.

Så jeg er ikke sikker på hvor bra det lar seg overføre til situasjonene nevnt i denne tråden, her er det vel relativt uslitte skiver uten spor. Jeg ville forsøkt noen innkjøringsbrems. Med tørre bremser, gjør 4-5 stadig hardere oppbremsinger fra stadig høyere fart, nesten ned til 0, men ikke helt. Gjenta 2-3 ganger med nok tid i mellom til å kjøle bremsene ned. En økt hver morgen til jobb, 2-3 dager er fint. Se om dette gjør forskjell.

Ellers kan nok materialet i klossene ha noe å si. Gitt at dette er modellene som deler klossene:

Sitat fra: E_S på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:53
Bak:
CADILLAC   CTS   2004-2017
CADILLAC   STS   2006-2011
CHEVROLET CAMARO   2010-2017
CHEVROLET SS   2015-2017
CHRYSLER   300   2005-2014
DODGE CHALLENGER   2008-2016
DODGE CHARGER   2006-2016
DODGE MAGNUM   2006-2008
HYUNDAI GENESIS COUPE   2010-2016
JEEP   GRAND CHEROKEE   2006-2017
TESLA MODEL S   2012-2015

Foran:
CADILLAC   CTS   2015-2017
CADILLAC   ELR   2014-2016
CHEVROLET CORVETTE 2014-2017
CHEVROLET SS   2014-2017
TESLA MODEL S   2012-2014

Skulle det ikke overraske at det var den aller billigste driten som er mulig å selge uten at erstatningssakene overgår innsparingen, noe som er det underliggende prinsippet i amerikansk bildesign.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:49
Alle Model S, fra første bil levert i Norge, har fått bremsetørkefunksjonen levert over software for et par år siden. Bilene legger klossene periodisk innpå noen sekunder av gangen så snart kjøreturen starter når temperaturen er under en viss grense.

Men er disse kun basert på temperatur? Var på VW-kurs en gang for en del år siden, der fortalte instruktør om bremsetørkefunksjonen. Siden det var en slik funksjon i det hele tatt, så må jo redusert bremseeffekt være et mulig problem også der. Men input til denne funksjonen var regnsensoren. Og det er jo ikke nødvendigvis uproblematisk på Tesla.
#4
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
mandag 23. oktober 2017, klokken 18:55
Strøm tilsvarende 0-100% på en Leaf lader du på ca et kvarter. Typisk 20-80 lading (som jo gir godt over 250 km rekkevidde) tar litt over halvtimen. 20 mins stopp gir vel 150-180 km rekkevidde. Sånn ca.  :)
#5
Model S / Sv: Folie Bergen
fredag 06. oktober 2017, klokken 14:49
Hadde vært fint om dere som bestiller dette poster deres erfaringer. Synes Bergensmarkedet innen foliering virker litt rart, spesielt dette med at de er vanskelig å få i snakk. Kanskje de er vant til å ta firmajobber gjennom reklamebyrå og ikke har særlig kundekontakt. Skal man legge en god del laken i en jobb så hadde det jo vært litt betryggende om det virket som selger hadde lyst på jobben. Hvis ikke er det jo ikke så kjempelangt til østlandet.
#6
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 01. oktober 2017, klokken 13:03
Ser jeg er litt sent ute til denne skandalen, håper det fremdeles er fakler og høygafler tilgjengelig.
#7
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
Dette var det jeg var bekymret for når jeg så de første interiørbildene. Masse "innovativ" flytting av fysiske kontroller til skjermen.

https://arstechnica.com/cars/2017/09/tesla-model-3-owners-are-sharing-more-info-on-model-as-deliveries-increase/

SitatFor instance, the windshield wipers are turned on and off by a stalk like just about every other car on the market, but changing the speed (slow/fast/intermittent) is handled by a menu on the touchscreen. The stalk also does double duty turning on the headlights, and there are no rain sensors for the wipers.

https://model3ownersclub.com/threads/our-very-own-m3oc-model-3s.4685/page-6

SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig. Kan nesten ikke tro noen er så tett i pappen at de lager det slik med vilje, kanskje de nye spakene viste seg å ikke ha roterende tupp, så derfor måtte de plastre på en skjermløsning så godt de kunne? Lett å bomme på detaljer hvis man er for opptatt med å designe måter man kan bestille Marsbilletter med tankekraft.
#8
Model S / Sv: Tesla S100D. Bra pris?
onsdag 27. september 2017, klokken 20:44
Sitat fra: tesla100 på onsdag 27. september 2017, klokken 19:21
Bilen er kjørt 7000 km.
2017 modell. Inventory. Demobil.

Ville du fortsatt kjøpt en helt ny S90D? :)


Som sagt, 90D finnes ikke lenger, du mener sikkert en ny 100D.  :) Hvis ski ikke var spesielt viktig så tror jeg kanskje at jeg ville gått for demobilen. 7000 km demokjøring kan jo være ganske hardt, ville kanskje prøvd litt pruting og.
#9
Model S / Sv: Tesla S100D. Bra pris?
onsdag 27. september 2017, klokken 19:14
90D selges ikke ny lenger. Det nærmeste du kan konfiguerere nå blir en blå 100D med autopilot uten premiumpakke til 844.150 uten vinterdekk.

Forskjellene ligger mest i at premiumpakken er annerledes enn før. Den bilen har premiumpakke med HEPA-luftfilter, interiørdetaljer osv, men ikke oppgradert lydanlegg. Den har luftfjæring som tilvalg, mens det nå er standard, så det vil begge biler ha. Den har vinterpakken, som den nye bilen ikke vil ha hvis man ikke velger premium.

En ny bil med premiumpakke og autopilot kommer på 884.550, den vil da ha alt utstyret som demobilen har pluss glasstak, nyere seter og oppgradert lydpakke - og muligens andre små oppgraderinger. Hundre tusen grunker for det virker ganske kostbart. Trenger du takboks blir det dyrere igjen, med panoramatak er det 900.750.

Ser ikke noe km-stand, er det en kansellert bil eller bil med demo-km? Hvis det er en kansellert bil uten særlig km stand så er det en god deal, spesielt hvis en ikke trenger taklast (fin plass til ski inne i bilen med 3 eller færre personer på tur). Hvis det er en demobil med et par tusen km er det en helt vanlig pris. Anbefaler uansett å la høyeste baksetepassasjer få teste karosseritak mot glasstak, det er førstnevnte er lavere og litt vond å sitte i for de som er godt over 1.80.
#10
Model S / Sv: Tesla S100D. Bra pris?
onsdag 27. september 2017, klokken 18:44
Sitat fra: tesla100 på onsdag 27. september 2017, klokken 18:43
Ok. Men det går ikke ann å bytte til glasstak på en bil med karosseri tak?
Blir kanskje dyrt)

Nei, det går ikke an. Karosseritak er heller ikke tilgjengelig på nybestilte biler lengre.
#11
Model S / Sv: Tesla S100D. Bra pris?
onsdag 27. september 2017, klokken 18:20
Sitat fra: tesla100 på onsdag 27. september 2017, klokken 18:12
Dyrt å bytte til glasstak?

En vinkelsliper er ikke så dyr. ;D Ellers ikke mulig å bytte på ferdig bil. Karosseritak har et par fordeler da, varmere om vinteren, lavere vekt, mindre støy - men her er de subjektive opplevelsene sprikende. Trenger du skiboks er det bare å se på andre biler.
#12
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
tirsdag 19. september 2017, klokken 19:37
75D er mer enn nok. Det blir antagelig ikke noe ekstra stopp på feriene heller med mindre du har en blære av jern!
#13
Model S / Sv: Frustrasjonen koker over.
søndag 17. september 2017, klokken 21:02
Alle tre S75D som var listet på Tesla Inventory, inkl en fra 2016 med AP1, har 4,4 sek 0-100. Er det bare tull? Er det bare standard tekst som automatisk fylles ut?

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E28HF212568

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24GF144932

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E24HF203267
#14
Model S / Sv: Frustrasjonen koker over.
lørdag 16. september 2017, klokken 15:23
Sitat fra: Guybrush på lørdag 16. september 2017, klokken 14:19
Ser virkelig ikke problemet. Du bestiller en bil og får (kunne fått) en bil slik den var når du bestilte. Hvordan er du blitt lurt?

Tesla sa at bilen ikke gjorde 4,6 sek 0-100, derfor kansellerte han den. Nå sier Tesla at nøyaktig samme bil gjør 0-100 på 4,6. Enten så er en av disse utsagnene feil, eller så kunne den oppgraderes for penger og så har de gjort dette selv.
#15
Model S / Sv: Oppgradert ytelse på 100D - rykte eller faktum?
onsdag 13. september 2017, klokken 13:06
Står 4.1 sek 0-60 mph i UK konfigurator nå i alle fall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA