Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EikeOak

#1
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Vannscooter
tirsdag 24. mars 2015, klokken 00:40
Vekten på batteripakken ville absolutt vært helt levelig, drivlinjen ville vært ca like tung når bensintanken er full.

Når scooteren er i plan kreves det veldig lite for å holde god fart.

Når du sier 30 minutter tror jeg gjerne du har rett i det, og som du sier er nok moroen den dagen over da pga ladetiden med mindre jeg har batteripakke(r) på lur. Men da begynner vi gjerne å snakke kostnader tilsvarende det en ny scooter koster.

Jeg tror dette prosjektet kan skrinlegges fordi økonomien i det blir ugunstig, men det var artig å leke med tanken :)

Jeg har forrøvrig også en 41 fots seilbåt. Motoren i den har gått litt i overkant av 10 000 timer nå og ryker gjerne snart. Så det blir gjerne et prosjekt i nærmere fremtid.... Hadde passet perfekt med 2 genset, et lite som kan brukes til å toppe batterier, forbruk og eventuelt levere energi nok til manøvreringsfart, et større når det skal tilbakelegges litt distanse og vinden er borte. *drømme drømme*
#2
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Vannscooter
mandag 23. mars 2015, klokken 00:14
Jeg leser at både Griffel, emil og Elmo tenker at energitettheten i batteriene blir for lav, det er samme bekymring som jeg har.
At den blir for lav med "eldre" batteriteknologi tar jeg som en selvfølge, det gidder jeg ikke engang å regne på.

Men....
The Edison will last for over 8 hours pulling skiers and up to 24 hours just putting around or traveling at speeds of 20 Knots.
Dette tror jeg er "noe" overdrevet, men jeg kan tro på 5-6 timer leking med vannski.

Vannscooteren er og relativt stor, 9 fot med 3 sitteplasser, samt 50l bensintank. Jeg tenker derfor at jeg kan veie den ned med 2-300 kg hvis jeg er villig til å ofre 2 sitteplasser og fjerner motoren.
Skroget er av gammel type og er veldig "mildt", det straffer ikke ekstra kg i like stor grad som nyere og mer sportslige scootere

Så, gitt at jeg monterer en batteripakke på 200 kg med en energitetthet på 140 Wh/kg får jeg en batteripakke 28KWh, langt mer enn hva jeg tror jeg får bruk for.
Tenker at en batteripakke på rundt 5kWh burde holde i 45-60 minutter, da er det ofte uansett greit å ta en pause, gitt at jeg da monterer 7kWh gir det batteripakken en vekt på 50 kilo, hvis jeg har regnet riktig på Leaf-batteriene sin energitetthet.

Tenker jeg feil? Tenker dere enda at prosjektet er dødfødt? Og hva veier motor/kontroller fra en Think?

edit: 50l bensintank, ikke 80l.
#3
Avansert: Konvertering til elektrisk / Vannscooter
søndag 22. mars 2015, klokken 20:23
Hei internett :)

Ser at konvertering av fritidsbåter til (diesel)elektrisk fremdrift i mange tilfeller er blitt gjort med stor suksess.

Jeg har en gammel Yamaha Waveventure vannscooter med en 80 hk 2-takt motor som nå krever en del "vedlikehold" etter å ha vært under vann i litt over et døgn. Jeg tenkte derfor det kunne være et minst like artig prosjekt å konvertere den til eldrift.
Think-"pakkene" er blitt særs billig. Ser for meg at en slik med en 120V+ batteripakke kan bli artig, samt brukes til trekking av tube/vannski osv.

Hva tenker dere?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA