Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system [emoji849][emoji85]
Jeg har tidligere støttet argumentet om at man med fordel kunne ha lagt alt av avgiftsbelastningen på drivstoffet. Da oppnår man i teorien prinsippet om at "forurenser betaler", som er en grunnsten i miljøpolitikken de fleste er enige om.
I dag er jeg ikke like sikker. Utfordringene man har i Oslo med byutvikling, mobilitet, transport og samferdsel handler like mye om hvordan man utnytter en av våre knappeste ressurser; nemlig areal. Oslo vokser kraftig, og man må på en eller annen måte stimulere til tiltak som reduserer presset på tilgjengelig areal, slik at Oslo kan vokse uten at mobilitetsbehovet vokser tilsvarende. Her må vi elbilister erkjenne at vi ikke løser noen ting. Vi løser kun det lokale luftforurensningsproblemet, og reduserer klimafotavtrykket til kjøringen vår (som for all del er to viktige kvaliteter). Men dette må ikke komme i veien for målsetningen om at mer av vårt totale mobilitetsbehov må løses av noe annet enn svært ueffektiv personbiltrafikk. Derfor er jeg enig i at man innfører bompenger for elbiler nå, forutsatt at man har en kraftig differensiering av prisene slik at man relativt sett gjør elbiler enda mer attraktive versus bensin-/dieselbiler.