Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Falsum

#1
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system [emoji849][emoji85]

Jeg har tidligere støttet argumentet om at man med fordel kunne ha lagt alt av avgiftsbelastningen på drivstoffet. Da oppnår man i teorien prinsippet om at "forurenser betaler", som er en grunnsten i miljøpolitikken de fleste er enige om.

I dag er jeg ikke like sikker. Utfordringene man har i Oslo med byutvikling, mobilitet, transport og samferdsel handler like mye om hvordan man utnytter en av våre knappeste ressurser; nemlig areal. Oslo vokser kraftig, og man må på en eller annen måte stimulere til tiltak som reduserer presset på tilgjengelig areal, slik at Oslo kan vokse uten at mobilitetsbehovet vokser tilsvarende. Her må vi elbilister erkjenne at vi ikke løser noen ting. Vi løser kun det lokale luftforurensningsproblemet, og reduserer klimafotavtrykket til kjøringen vår (som for all del er to viktige kvaliteter). Men dette må ikke komme i veien for målsetningen om at mer av vårt totale mobilitetsbehov må løses av noe annet enn svært ueffektiv personbiltrafikk. Derfor er jeg enig i at man innfører bompenger for elbiler nå, forutsatt at man har en kraftig differensiering av prisene slik at man relativt sett gjør elbiler enda mer attraktive versus bensin-/dieselbiler.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 28. mai 2017, klokken 23:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. mai 2017, klokken 19:55
Det vil nok gå raskere og raskere ettersom elbilene tar over. Man vil nå ett punkt der fossilbilene bare blir dyrere og dyrere å holde i drift. Ikke bare på grunn av økende bompenger, årsavgift, drivstoffavgifter o.l. Men også fordi det vil bli mindre og mindre konkurranse på vedlikehold, drivstoffsalg, o.l.

Jeg tror ikke vi vil helt komme tilbake til der at man kun får kjøpt bensin på apoteket, i hvert fall ikke i min levetid, men det er i den retningen vi er på vei.

Enig. Vi må ikke glemme at det er nå i høst Oslo virkelig strammer til bompengesatsene. Selv om elbiler nå også får bompenger, er økningen mye mer dramatisk for bensin og særlig dieselbiler. Pluss at vi får tidsdifferensieringen med ekstra høye takster i rushen. Mange vil nok reagere sterkt på dette, og salget av elbiler vil bykse videre opp.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Leef. Hvilket utstyr er et must??
tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:30
Jeg kjører 2. gen Leaf med Acenta utstyrsnivå. Dette er minimum i Norge, da særlig varmepumpen gir mindre redusert rekkevidde på vinteren.

Ellers er jeg enig i at brukt Leaf er i grenseland mtp. rekkevidde.
Vi kjører ofte rundt jul og nyttår fra Oslo til familie på Lunner. Dette er bare ca. 7 mil. Det går alltid helt fint, men vi har på kalde dager vært nede i 20 % gjenværende batt.kapasitet ved ankomst. 2 mil til, pluss eventuelt kø underveis, gjør Oslo-Fredrikstad litt guffent. På mellomkalde dager (0-5 grader C) og på sommeren har vi alltid over 30 % igjen. Det skal sies at det er noen høydemeter opp gjennom Nittedal, Hakadal og opp til gårdsbruket øverst på Lunner. Løypeprofilen er nok flatere mellom Oslo og Fredrikstad, men samtidig er det mer motorvei med fartsgrense på 90-100 som trekker mer strøm. Opp til Lunner er det mest 70 og 80.

Tror det er lurt å ha minst 30 kWh batteripakke.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladbare hybrider ødelegger for elbilsatsingen
torsdag 17. november 2016, klokken 13:00
Sitat fra: jcnorway på torsdag 17. november 2016, klokken 11:17
Møllergruppen har gjennomført en spørreundersøkelse hvor TNS-Gallup har spurt hybrideierne (GTE- og e-Tron-eiere) om hvordan bilen blir brukt.

SitatUndersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag.

Nær samme antall svarer at de fyller drivstoff en gang i måneden eller sjeldnere.

Det har også vært spekulert i om nedgangen i elbilsalget henger sammen med det økte salget av ladbare hybridbiler i år, etter at denne typen biler fikk en betydelig avgiftsfordel.

- De ladbare hybridene er ikke årsaken. Undersøkelsen viser at det er diesel- eller bensinbilene som byttes ut, mener Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Nær 70 prosent svarte at det var uaktuelt eller helt uaktuelt å kjøpe en elbil i stedet, noe de aller fleste begrunner med elbilens begrensede rekkevidde.

Rundt halvparten sa de først hadde sett på en bil med forbrenningsmotor som et reelt alternativ før de skaffet seg en ladbar hybrid.

http://www.aftenposten.no/bil/Blir-de-ladet-859027_1.snd

Volvo har vel gjort tilsvarende brukerundersøkelser (og innsamling av data tror jeg) hos eierne av sine hybridbiler.
Hvis jeg ikke husker feil kom de fram til en tilsvarende konklusjon, altså at folk er flinkere enn fryktet til å faktisk lade bilene og kjøre en god del helelektrisk. Har dessverre ikke link nå, men flere av dere vet sikkert hvilken undersøkelse jeg snakker om.

Dette er uansett positive nyheter. Selv kjører jeg ren elbil og må innrømme at jeg har vært skeptisk til ladbare hybrider. Da er det bare hyggelig dersom folk er flinke til å lade og faktisk bruker vesentlig mindre drivstoff.

Min største skepsis går mot bruken av hybrid i tunge premium SUV-er (Porche, Lexus etc.) og andre luksusbiler, hvor elmotoren og latterlig små batterier (relativt til bilens totale vekt) tilsynelatende kun er introdusert for å gi ekstra effekt tilgjengelig for mer sportslig kjørestil. Dette er rene "compliance cars" for å senke gjennomsnittsutslippet til flåten av biler innenfor merket. Men Golf og Passat GTE er tross alt mye mer fornuftige biler, selv om jeg helst skulle ha sett at de hadde enda større batteripakker og lengre helelektrisk rekkevidde.
#5
Elbiler i media / Sv: Dagbladet debat/meninger
onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:14
Av alle innlegg jeg har sett mot elbiler de siste par årene, er dette et av de faglig svakeste. Jeg trodde ærlig talt at vi var ferdige med denne diskusjonen man ofte så for 2-3 år siden. Her gjentar han bare gamle argumenter som for lengst har blitt i imøtegått og motbevist.

Det beste argumentet er å vise til omfattende LCA-studier som tar med seg ressurs- og energiforbruk i hele verdikjeden, inkludert effektivitetstap i alle ledd, til både elbiler og fossilbiler. De gode studiene sammenligner så flere scenarier hvor man ser effekten av ulike energikilder i el-miksen, og differensierer også på små og store biler (typisk f.eks. e-Up vs. vanlig Up, og en premium sedan mot en Tesla model S).

Typiske konklusjoner er at selv elbiler ladet med 100 % kullkraft (som i realiteten aldri skjer) vil forårsake ca. 80 % av CO2-utslippet sammenlignet med en tilsvarende fossilbil. Forspranget synker til rundt 60 % for en typisk nordisk elmiks, og videre ned på 20-40 tallet for el-mikser med stor andel fornybart (typisk norsk el-miks).

Studiene viser vanligvis at elbilene har et større karbonfotavtrykk "ut av fabrikk", altså oppstrøms i verdikjeden. Men i driftstiden blir dette spist opp, og etter forventet driftstid (levetid for bilen) er bortimot alltid konklusjonen at elbilen er best. Det skal sies at premium-elbiler med store batteriparker (typisk Tesla) naturlig nok kommer dårligere ut med høyt karbonfotavtrykk fra produksjon, og at disse bruker lenger tid på å komme ut i null/pluss. Men for fornuftige elbiler (små- og kompaktklassebiler) er fordelen ditto større.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Eksamen forsknings metode om elbil
onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:03
Besvart. Lykke til!
#7
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:29

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...

Er dette riktig? Jeg har ikke sjekket tallene, så mulig du har rett, men intuitivt så må jeg innrømme at jeg nekter å tro at dette kan være riktig. Energiforbruk per pesonkilometer er vanligvis svært mye lavere for kollektive transportmidler. Tilsvarende som buss er vesentlig lavere enn for fossilbil.
#8
Lading / Sv: Priser for hjemmelader/installasjon (Bergen)
tirsdag 06. september 2016, klokken 14:40
Jeg har akkurat fått tilbud på ca. 15.000,- for en Proxll-ladestasjon inkludert ny 16A kurs og installasjon. Må da grave en grøft ut til garasjen selv. Dette er i Oslo. Vurderer å hente inn flere tilbud, da det inne på forumet her kan tyde på at mange klarer å få prisen ned under 10.000,-, men det avhenger nok av individuelle forhold i det enkelte hus.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Trenger tips til hjemmelading
tirsdag 06. september 2016, klokken 14:32
Og når det gjelder type plugg. Jeg har Leaf 2013 modell sjøl som har type 1-plugg. Likevel velger jeg å montere ladestasjon med type 2 uttak, så kjøper jeg bare en overgangskabel med type 2 -> type 1 anslutninger. Da er jeg forberedt for at en eventuell ny elbil om 2-3 år bruker type 2-plugg, eventuelt ved å bare kjøpe en ny overgangskabel.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Trenger tips til hjemmelading
tirsdag 06. september 2016, klokken 14:28
Jeg er akkurat i prosess med å få dette på plass hjemme.
Ladestasjon fra Proxll, ny 16A kurs fra sikringsskap og 30 (?) m kabel i grøft fra sikringsskap ut til garasje.
Totalt vil dette komme på 12-15000 kr sier elektriker, og da skal jeg selv grave grøfta ut til garasjen.
Selve ladestasjonen koster vel rundt 6000 kr, men det er installasjonen og ny kurs som drar opp kostnaden. Det må borres opp litt føringsveier fra sikringsskapet og ned til hushjørnet før kabelen går i grøfta.

Kan likevel se ut som tilbudet mitt er i dyreste laget, eller hva synes dere?
#11
Medlemskap handler jo ikke bare om hvilken fordel du får i form av en enkelt ladebrikke eller noen (for så vidt gode) medlemsfordeler.

Elbilforeningen er vår viktigste interesseorganisasjon og lobbyorgan som stadig rykker ut i media og nyanserer saker og minner myndighetene på viktige momenter i overgangen til et miljøvennlig transportsystem. En høringsuttalelse fra Elbilforeningen når nye regler skal vurderes vil f.eks. veie tungt. Man kan ikke forvente at privatpersoner som kjører elbil vil bli hørt på samme måte. Derfor bør man støtte foreningen synes jeg.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Grønt skatteskifte
torsdag 04. august 2016, klokken 00:00
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. juli 2016, klokken 09:11
"gi høyere avgifter på ting du bruker som forurenser"

Hva med å redusere avgifter på ting som ikke forurenser eller beholde avgiftsfritak på ting som ikke forurenser (lokalt) som Elbil etc.....

en fjern tanke for en politiker trolig med mindre noen som Bellona presser de skikkelig  ::)

Dette er jo nettopp essensen i det de nå vurderer å gjøre, og som er gjennomført med stor suksess i Canada. CO2-utslipp skal skattes hardere, men netto skatteinngang skal ikke opp. Dette kan løses med mer progressive avgifter på f.eks. biler, redusert skatt på inntekt/arbeid eller mest sannsynlig en kombinasjon av disse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for el
søndag 05. juni 2016, klokken 20:48
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juni 2016, klokken 19:48
Jeg tror det vil øke elbilsalget. Det blir jo nå mer penger i kroner og øre å spare på å kjøre elbil enn før. For å sette det litt på spissen, hva selger mest elbiler av at:

- Fossilbiler har 10 kroner i bomavgift og elbiler 0 kroner

Eller:

- Fossilbiler har 1000 kroner i bomavgift og elbiler 10 kroner

Jeg er ganske sikker på at alternativ 2 fører til høyest elbilsalg ;)

Hvordan det påvirker byråkratiet rundt utleie er det ytterst få som bryr seg om.

Bomstress? Ærlig talt. Med autopass og avtalegiro er ikke dette noe jeg tenker på i det hele tatt. Får uansett bomregninger for Svinesundsforbindelsen.

Godt poeng. Hvis det er slik at forskjellen mellom å kjøre elbil og fossilbil gjennom bommen faktisk øker, skulle det bare øke salget av elbiler. Jeg kjenner ikke alle satsene godt nok, men dette høres lovende ut.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
søndag 05. juni 2016, klokken 16:52
Som elbilist i Oslo (med bolig rett utenfor bomringen og daglig pendling gjennom bommen) har jeg forlengst forsonet meg med at elbiler med tiden også må betale bompenger. Vi tar like mye plass på veien og forårsaker de samme problemene med trengsel og kø i indre by og tilgang til verdifulle arealer avsatt til parkering. Men vi bidrar ikke til lokalt utslipp, og det er en viktig del av totalbildet, selvsagt.

Likevel er jeg litt bekymret for hvor raskt de skal fase inn vanlig takst, og at de etter denne perioden på tre år ikke lenger vil ha stor nok forskjell mellom elbiler og fossilbiler.

10 kr fra neste år synes jeg er helt greit. Men jeg synes man innen 2020 burde ha hatt halv takst for elbiler.
For øvrig er det glimrende at man innfører tidsdifferensierte priser. Dette er vel det tiltaket som kommer til å monne mest på køproblemene, og er det tiltaket som forskere i lang tid har påpekt at vil ha klart størst effekt.
Men altså, selv med en tidsdifferensiering bør man opprettholde en forskjell mellom fossil- og elbiler. F.eks. 15 kr økende til 25 kroner i rushen for elbiler, og 30 kr økende til 50 kr i rushen for fossilbiler.

Er redd vi ikke får faset inn nok elbiler i løpet av disse tre årene.
Samtidig må vi innse at transport vil koste mer fremover, og at man i større grad må bruke prismekanismer for å løse trafikkaoset når byene vokser.
#15
Hm, ser at de siste to-tre sidene av denne diskusjonen handler om noe helt annet enn topic.
Er det ikke andre tråder hvor dere kan holde en mer generell diskusjon om hva rekkevidden til en elbil må være for å være nr. 1-bil/eneste bil, og hvordan batterikapasitet/rekkevidde vil utvikle seg i tiden fremover?
Interessante diskusjoner i seg selv, men ikke relevant ift. livsløpsregnskapet til elbiler vs. fossilbiler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA