Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MEM76

#1
Det står feil i vognkortet, lasteindeksen foran er 72.

Du må få rettet feilen i vognkortet..
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
søndag 24. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: EV666KM på søndag 24. september 2017, klokken 17:12
Hvem er de verste bilene?

Utifra det jeg har observert på destinasjon-ladere, så er det Renault Zoe som er verst. Den har en høyfrekvent pipelyd. På enkelte biler skulle det være relativ enkelt å redusere støy. F.eks. trillingene, så er det vannpumpa som støyer. Stillegående pumper er hyllevarer.

Den beste bilen er Tesla, den kan du ikke høre under normal-lading.

Dette er kun mine observasjoner...

Personlig så lader jeg ikke på campingplasser etter kl 22, fordi bilen støyer for mye... Skrekk og gru om alle bilene der hadde vært elbiler...
#3
AC fleksilading / Sv: Prisøkning
søndag 24. september 2017, klokken 16:43
Har heller ikke hørt om gebyr ved efaktura.. Men i allefall så gjør ikke Grønn Kontakt som en av sine konkurrenter,som ta 10kr i gebyr per lading ....

Vil også rose Grønn Kontakt for at dere har dynamisk prising etter effekt. Jeg mener dette er veldig viktig på destinasjonladestasjoner.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
søndag 24. september 2017, klokken 16:36
Ladestøy burde være en del av faktorene i biltester.. Det er stor forskjell på de forskjellige bilene hvor mye de bråker når de lader..

Det å ha soverom mot felles parkeringsplass blir ikke noe bra om støynivåen blir som på de verste bilene...
#5
Sitat fra: Hamiso link=topic=33383.msg592930#msg592930 date=150ł̉0759098
Vifta starta. Men merka at det ikkje varte så lenge som før. Kunne og ha testa det når det er køyrd lenger.

Klimaanlegget skrur seg av og på etter temperaturen på det varmeste batterietcella. Kjølingen starter ved 30°C, og om bilen ikke klarer å holde ned temperaturen blir ladestrømmen redusert. Når den varmeste cellen når 40°C, så reduseres ladestrømmen til 2C. Har opplevd ytterligere reduksjon pga varmt batteri, men vet ikke temperaturen på neste grense.

Det vil si at dersom klimaanlegget stoppet, så klarte den å kjøle ned batteriet, selv uten kompressoren.

AC-kompressoren er temperaturstyrt, den slår seg av og på etter tempraturen på kjøle-radiatoren. Denne termostaten ser ut til å være rundt 4 grader.. Dvs at om vinteren så brukes ikke kompressoren.

Du vil nok oppleve litt lengre ladetid, men du har fremdeles kjøling (i motsetning til Leaf). Husk at denne bilen brukes også i varme strøk.

Legger ved en graf som viser AC bruk ved hurtigladning (utetemperatur 9°C)
#7
Elbiler i media / Sv: Umulig å slokke brann i el-bil?
tirsdag 14. februar 2017, klokken 08:12
Sitat fra: pendleren88 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 06:17
https://www.nrk.no/ostfold/derfor-er-elbil-brann-ekspertenes-hodebry-1.13376358

Tanker omkring dette?

Påstanden at det er "umulig" å slukke er ikke sant.

Man trenger bare mere vann. Problemet er at de stopper for tidlig. Batteriet må kjøles ned til under  temperaturen som gir "Thermal runaway", som varierer litt fra batterikjemi til batterikjemi.

Dersom de ikke kjøler ned batteriet langt nok ned, så starter den bare opp igjen. Dersom enn bare kjøler ned bilen slik enn vil gjøre med en fossil-bil, så vil den blusse opp igjen. Batteriet må kjøles ned til iallefall 150°C.



MiEV sin instruks:
SitatA large volume of water, such as from a fire hydrant must be used. Make sure to use water not
containing salt, such as tap water, well water or pond water.
DO NOT attempt to extinguish the fire with a small amount of water. If a small amount of water
contacts the inner portion of the Main drive lithium-ion battery, a short circuit can occur causing the
release of toxic gas.
Unless a large volume of salt-free water is available, remain a safe distance from the vehicle fire
and wait for fire department to arrive.
#8
Elbiler i media / Sv: "Det står 70 000 brannfeller i norske garasjerr"
torsdag 22. desember 2016, klokken 20:45
Sitat fra: goggo på torsdag 22. desember 2016, klokken 20:14
Eller rettere sagt:  jeg er overbevist om at forsikringsselskapene har gode statistikker per bilmodell,  men hvorfor kan ikke disse offentliggjøres slik at vi kan få slutt på disse tulle-artiklene en gang for alle?

Dette er ikke snakk om at elbiler er farlige, men at schoku er farlig... Dvs lading..

Tallet 70 000 får de fra 70% av totalt 100 000 elbliler lader med schoku...

Dette er et problem for leietakere, som ikke bare kan gå ut å bestille en ny stikkontakt (enten CEE eller Type-2).
#9
Elbiler i media / "Det står 70 000 brannfeller i norske garasjerr"
torsdag 22. desember 2016, klokken 19:53
"Kjører naboen din el-bil, eller gjør du det selv? Da bør du lese dette." skriver DNB eindom på facebook...

https://www.facebook.com/dnbeiendom/posts/1444984882240533
http://www.dnbeiendom.no/altombolig/jus/forsikring/bilbrann-elbil/
Fra artikkelen:
Sitat7 av 10 lader bilen fra vanlig stikkontakt

Ifølge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2015» hvor 7 780 elbileiere ble spurt om sine ladevaner, svarte syv av ti (69 prosent) at de ladet elbilen via en stikkontakt hjemme.

Året før svarte 72 prosent det samme. Kunnskapen har med andre ord knapt økt, mens salget av el-biler omtrent har doblet seg.

-Når syv av ti elbileiere lader elbilen fra vanlig stikkontakt hjemme, og ikke via godkjent ladeboks øker risikoen for varmgang og brann, forklarer skadesjefen.
#11
Sitat fra: kaiat på søndag 28. august 2016, klokken 23:59
Når det gjelder Mitsubishi, har jo de blitt tatt over av Renault/Nissan-alliansen. Jeg vil tro at alle eventuelle planer Mitsubishi kan ha hatt om fremtidige modeller, uavhengig av drivlinje forsåvidt, har blitt lagt på is mens Renault/Nissan-boss Carlos Ghosn & co vurderer mulighetene. Renault/Nissan-alliansen har som kjent en ikke ubetydelig produksjon av elbiler selv og det er vel sannsynlig at det kommer en ny elbil fra Mitsubishi, dog ikke uten et visst slektskap til tilsvarende modeller fra Nissan og Renault.

Noe av argumentet til Nissan for oppkjøp av Mitsubishi er at Nissan ikke har god kompetanse på biler i kei klassen.

Så vit jeg vet så er i-MIEV den eneste elbilen i kei-klassen, slik at store endringer på i-MIEV vil vi nok ikke se, ettersom bilen ikke kan kan gjøres større.

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 28. august 2016, klokken 23:16
Trillingen har jo vært akterutseilt lenge og solgt kun på pris, men om et års tid har jo alle andre elbiler dobbel rekkevidde av Trillingen og tre ganger så mange hester.

Ang motor effekt, så har allerede  trillingene maks tillatt effekt etter kei-reglene, slik at det er lite sannsynlighet at noe skjer på den fronten.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32A Type 2 portabel ladekabel
søndag 28. august 2016, klokken 19:34
#13
Leietaker nektes å lade bilen... Vi har en lang vei å gå hvis vi skal fase ut fossilt ingen 2025..

https://facebook.com/story.php?story_fbid=10157448773020455&id=896810454
#14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny ladestasjon Kiwi Mandal
tirsdag 16. august 2016, klokken 08:58
Sitat fra: goggo på søndag 14. august 2016, klokken 08:50

Det er jo under en uke siden de begynte å grave, det tar vel litt tid til den er operativ.
Grønn Kontakt har en hurtiglader som ligger bare noen hundre meter unna ved kulturhuset i Mandal, så det er jo ingen krise.
Dessuten er det under 35 km til hurtigladere både østover (Brennåsen) og vestover (Lyngdal) på E39, så her på Norges sørspiss har vi elbilister veldig lite å klage på :)

Følger du GPS-en til laderen på Malmø, så vil du komme på feil side av kulturbygget, som medfører at bilister kjører frem og tilbake i små trange gater.

Det er derfor, etter min mening, bra at de nye laderene på Skinsnes kan sees fra gamle E18, ettersom veien er en gjennomfartsåre gjennom byen.

Det blir jo bra med at det blir mulighet for å velge.. En stasjon som er lett å finne, og den andre som har lekeplass og toalett-fasiliteter.
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny ladestasjon Kiwi Mandal
fredag 12. august 2016, klokken 10:24
Denne ladestasjonen er synlig fra gamle E18, så det er vell gode nyheter for de som ikke er lommekjent...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA