Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - joa

#1
Lading / Sv: Leafen hurtiglader ikke
mandag 28. november 2016, klokken 14:33
Sitat fra: ironduke på fredag 25. november 2016, klokken 09:15
På en lengre tur (selvsagt) i går fikk jeg problemer med hurtiglading. Prøvde tre forskjellige hurtigladere, men fikk opp feil på alle om at den ikke kunne kommunisere med bilen. Andre Leafer var innom og fikk til å lade. Ringte Grønn Kontakt og alt var i orden med laderne, så det er vel ganske nærliggende at det er min bil som har problemet. På det vanlige ladeinntaket for saktelading kan jeg for øvrig lade helt fint. Noen tanker om hva dette kan være? Bilen ble levert inn på det lokale Nissan-verkstedet som skal se på den i dag. Fikk leiebil i mellomtiden.

Akkurat samme skjedde meg sist sommer, prøvde 2 ladere på stedet + type 2 lader.  Nissan fant ingen feil, og kunne ikke gi noe forklaring. Har skjedd et par ganger etter det, men ved flere forsøk at det gått tilslutt. Kjedelig når en ikke vet om det oppstår igjen.
#2
Sitat fra: Kim Morten på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 23:39
Det passer meg dårlig..  :'( Skal til Skjolden fra Oslo i helgen og hadde virkelig satt pris på om en av de nye laderne i området der var satt i drift ::) Ser ikke ut til at det går å kjøre mellom Skjolden og Hemsedal med eGolfen  :-[
Med Leaf, som eg har forstått er samenliknbar med eGolf, ladar eg til 90% på Hemsedal, det rekk til Hafslo. Då er den nede på ca 10%. Har køyrt fleire gonger slik. Frå Hafslo til Gaupne går det ikkje så mykje, max 10%, fordi det er mykje nedoverbakke. Lenger hadde eg ikkje kome utan lading med Leaf. Tilbaketuren krev noko meir straum. Frå Hafslo brukar eg ca 90-95% til Hemsedal.
#3
Endelig har Hemsedal fått hurtiglader - godt nytt for oss som kjører Hemsedalsfjellet. Ventet på Fortum, men Grønn Kontakt overrasket med å komme først. http://gronnkontakt.no/hemsedal-har-fatt-ny-hurtigladestasjon-
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
onsdag 06. april 2016, klokken 16:51
En enkel måte å kjøre ganske riktig etter speedometeret er å legge til enertallet i farten, 33, 44, 55, 66, 77,88, 99. Dette stemmer ganske bra med GPS og gjør det uanstrengt å følge speedometeret.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
søndag 03. april 2016, klokken 10:00
Blått lys til fjernlys burde vært plassert i øverste varslingsvindu  - sammen med km/h-viser. Jeg må stadig anstrenge med med å se ned for å sjekke om fjernlyset er på når jeg møter motgående trafikk. Dette er strevsomt og det gjør at jeg mister fokus på veien.
#6
Jeg vet jo at Fortum har frist til november dette år. Men er det noen som har mer eksakt kunnskap når de kommer?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sogndal
fredag 31. juli 2015, klokken 21:23
Sitat fra: joa på lørdag 25. juli 2015, klokken 10:42
Sitat fra: joa på onsdag 29. april 2015, klokken 06:49
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 23. april 2015, klokken 13:37
skal man fra Hemsdal/Fagernes og til skei/førde/nordfjordeid, så hjelper ladestasjonen i aurland lite.

fergekaien på manheller/fodnes hadde vært en flott plass, om man da fikk en avtale med fergeselskapet om å få fortrinn i fergekøen, slik at man slapp å stille seg bakerst i den vanlige køen når fergen gikk.

+ at selvsagt håbakken er et knutepunkt for også trafikken mot voss i tillegg til mot sogndal.

og sogndal er knutepunkt for trafikk over sognefjellet.

Er det nokon som har kome seg velberga over Hemsedalsfjellet og til Sogndal med ein Leaf? Skal til Hafslo i sommar og skulle gjerne teke med Leafen frå austlandet. Men siste ladepunkt er som kjent Kiwi på Hemsedal. Vil det hjelpe å halde traktorfart i oppoverbakkane?

For å svare sjølv: Lada til 93% på Gol (då stoppa hurtigladaren), lada til 100% på KIWI Hemsedal (lada 1 time og 15 min). 66% på toppen av Hemsedal. 73% nede ved Borlaug. Derfrå er det mykje nedover til Lærdal. Ingen problem altså å kome seg til indre Sogn den vegen på ein godværsdag.
Men eg er spent på korleis det blir tilbake, eit godt poeng at det er mykje meir stigning frå Lærdal til toppen av Hemsedal.

Tilbake frå Sogn over Hemsedalsfjellet. 72% ved Håbakken. 19% på toppen av fjellet. 13% ved Kiwi Hemsedal. Lading der. Brukte 13-14% til frå Hemsedal til hurtigladar ved Gol Auto. Så det ville vore knapt å komma dit utan lading på Hemsedal. Ser fram til ein hurtigladar i Lærdal.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sogndal
lørdag 25. juli 2015, klokken 10:42
Sitat fra: joa på onsdag 29. april 2015, klokken 06:49
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 23. april 2015, klokken 13:37
skal man fra Hemsdal/Fagernes og til skei/førde/nordfjordeid, så hjelper ladestasjonen i aurland lite.

fergekaien på manheller/fodnes hadde vært en flott plass, om man da fikk en avtale med fergeselskapet om å få fortrinn i fergekøen, slik at man slapp å stille seg bakerst i den vanlige køen når fergen gikk.

+ at selvsagt håbakken er et knutepunkt for også trafikken mot voss i tillegg til mot sogndal.

og sogndal er knutepunkt for trafikk over sognefjellet.

Er det nokon som har kome seg velberga over Hemsedalsfjellet og til Sogndal med ein Leaf? Skal til Hafslo i sommar og skulle gjerne teke med Leafen frå austlandet. Men siste ladepunkt er som kjent Kiwi på Hemsedal. Vil det hjelpe å halde traktorfart i oppoverbakkane?

For å svare sjølv: Lada til 93% på Gol (då stoppa hurtigladaren), lada til 100% på KIWI Hemsedal (lada 1 time og 15 min). 66% på toppen av Hemsedal. 73% nede ved Borlaug. Derfrå er det mykje nedover til Lærdal. Ingen problem altså å kome seg til indre Sogn den vegen på ein godværsdag.
Men eg er spent på korleis det blir tilbake, eit godt poeng at det er mykje meir stigning frå Lærdal til toppen av Hemsedal.
#9
Jeg er ute etter det som gir mest ladeeffekt på Leafen via en CEE kontakt, rimeligst mulig. Slik jeg forstår dette, vil en med 32 amp trefas (230V) kun utnytte 2 ledere og dermed gi 16 amp enfas = 3680W til ladestasjonen, mens en 25 amp enfas kan utnyttes fullt ut = 5750W til ladestasjonen. Hvis en skulle utnyttet Leafens lader måtte en hatt en 32amp enfas kurs.  Har jeg oppfattet rett?
#10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 05:00

Han må uansett ha en fast ladestasjon, og  kan fint utnytte en 25A enfase kurs. Det er bare å bruke en 32A 1-fase ladestasjon og justere ned pilotsignalet til 25A.

Jeg antar spørsmålet er stilt fordi nettselskapet ikke godtar 32A 1-fase kurser. En mulighet til å omgå dette er da å sette opp et 32A 3-fase blått CEE stikk og anskaffe en ladestasjon som kobles til dette.

Ja, jeg tenkte så sette opp en CEE stikk og så en fast eller semiportabel ladestasjon. Fikk et pristilbud om 25 amp enfas til en cee kontakt. Da kan jeg bruke noen av disse 32 amp enfas ladestasjonene som en kan skru ned til 25 amp, dvs 5750W. Men er det noen ladestasjoner som kan ta imot 32 amp trefas via en cee stikk og omgjøre det til 32 amp enfas ladning til bilen? Hvis ikke, så vil vel 25 amp enfas være det som utnytter hjemmeladeren best? (Vi snakker hele tiden om 230V)
#11
Planlegger å etablere en kurs i sikringsskapet (230V) med tanke på lading. Det står mellom 25 amp enfaset eller 32 amp trefaset. Jeg trodde at det ikke hadde betydning om denne kursen er enfaset eller trefaset for å utnytte 6,6 laderen på leafen fullt ut. Men så leste jeg et sted på forumet at leafen lader enfaset. Mulig det her tenkes på TN 400 V vs IT 230 V ?
Har det betydning for lading om strømmen kommer fra et trefaset eller et enfaset uttak (230 V)?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sogndal
onsdag 29. april 2015, klokken 06:49
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 23. april 2015, klokken 13:37
skal man fra Hemsdal/Fagernes og til skei/førde/nordfjordeid, så hjelper ladestasjonen i aurland lite.

fergekaien på manheller/fodnes hadde vært en flott plass, om man da fikk en avtale med fergeselskapet om å få fortrinn i fergekøen, slik at man slapp å stille seg bakerst i den vanlige køen når fergen gikk.

+ at selvsagt håbakken er et knutepunkt for også trafikken mot voss i tillegg til mot sogndal.

og sogndal er knutepunkt for trafikk over sognefjellet.

Er det nokon som har kome seg velberga over Hemsedalsfjellet og til Sogndal med ein Leaf? Skal til Hafslo i sommar og skulle gjerne teke med Leafen frå austlandet. Men siste ladepunkt er som kjent Kiwi på Hemsedal. Vil det hjelpe å halde traktorfart i oppoverbakkane?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA