Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MaritaT

#2
Sitat fra: tomrh på mandag 01. juni 2015, klokken 17:29
Hvordan gikk turen?

Ups, har glemt å svare ;)

Men kan fortelle at turen gikk kjempefint   8)
#3
Leaf 2010-2017 / Hjelp-selge 2012 Nissan Leaf, bulk
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:51
Noen som har erfaring med å selge elbil? Taper man mye på å selge gjennom forhandler, i såfall hvor mye? Har aldri solgt bil før så det virker mer lettvindt å bare gjøre det gjennom forhandler  ;D

Også - det er en liten bulk og noen skraper på bilen. Noen som har erfaring med hva det koster å få det ordnet (vet at det varierer, men sånn ca!), eller lønner det seg å selge bilen som den er og heller slå av litt i pris?
#4
Sitat fra: e-h på torsdag 30. april 2015, klokken 23:44
Hvis du heller kjører til hurtigladeren i Ølensvåg så sparer du 2 mil og bør kunne klare dette med ok margin.

Nå ringte jeg til statoilen på Ølensvåg hvor ladestasjonen skal komme, de hadde ikke fått den enda men sa at jeg kunne sette bilen i kontakten der! At jeg ikke har tenkt på det, å stoppe innom bensinstasjoner for å lade litt om det skulle bli helt krise! Så får jeg heller bare stå der i en hel evighet, viktigeste er jo at jeg kommer frem  ;D

Også: kan jeg kun bruke chademo til å lade bilen, eller kan jeg også bruke type 2? Og hvis det regner, er det fremdeles trygt å lade, eller er det farlig å risikere at det drypper vann på? Har aldri brukt hurtiglading før  ::)
#5


Nei. Det vil ikke bli noe koselig - jeg kan love deg det!

Jeg har kjørt oslo - vaset (i vestre slidre) i vinter, 210 km og 1000 meter over havet. Da måtte jeg kjøre opp til Nes i Ådal for å hurtiglade først (116 km). Fikk skilpadde 500 m. foran hurtigladeren, så det gikk såvidt bra. Hurtiglader i Fagernes var selvfølgelig i ustand. Brukte i alt åtte timer på en tur som tar tre med bensin, og det er ikke særlig komfortabelt å tenke på at du skal ned igjen heller (og da virket selvfølgelig ikke laderen i Nes).

Med din distanse er du også meget sårbar for regn. Det er som å kjøre i -10 grader på vinteren.

Ikke bruk leaf på langtur med mindre du har tid og lyst til å stoppe hver 60. km for å lade, kanskje i ladekø, og med rikelig av backup-løsninger når ladere ikke virker. Og forbered deg mentalt på ikke ha på varme.
[/quote]

Så når skilpadda kommer så betyr det at bilen stopper hvert øyeblikk? Er kjempenervøs for den første strekningen på 118 km! Hvor mye kan det regne for at jeg burde utsette turen? kan jeg se det på hvor mange mm regn det er meldt på værmeldinga?
#6
Sitat fra: e-h på torsdag 30. april 2015, klokken 23:44
Hvis du heller kjører til hurtigladeren i Ølensvåg så sparer du 2 mil og bør kunne klare dette med ok margin.

Ja, men den er ikke oppe å går enda, kommer ikke før i andre kvartal :( Hadde den vært på plass så hadde jeg ikke vært bekymret :D
#7
Om det skulle gå helt galt og bilen stopper (og det ikke er hus i nærheten), hvem ringer man til for å få hjelp til å bli tauet til nermeste ladestasjon? Er det slik som dekkes av forsikring osv? Greit å være forberedt på worst case scenario :P
#8
Lønner det seg forresten å kjøre i eco mode hele turen? Jeg føler det er flere dotter i dashbordet i oppoverbakker med eco mode enn vanlig, stemmer det? Og er det lurt å se på dottene? etter som jeg forstår så er det jo mindre dotter jo bedre kjører du??  ???
#9
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:31
I mine øyne ; dette ville jeg ikke prøvd på regulær basis , og ihvertfall ikke vinterstid. :P
Pessimist! ;D
Neida, men jeg forstod det slik at trådstarter skal på denne langturen uansett.(?) Kanskje det dreier seg om å kjøre hjem en bruktkjøpt Leaf? Da er det ikke regulær basis, men snakk om kun å få gjennomført turen fordi alle andre opsjoner blir dyrere eller mer kompliserte. Man kan alltids kjøre mye lengre om man bare kjører sakte nok, det som gir aller lengst rekkevidde er å holde 40 km/t (fremdeles uten bruk av varme).

Btw - kjørte forøvrig ofte en i-MiEV opp til hytta i Rindal sommers tid i 2012 og 2013, det er 100 km distanse fra 10 m.o.h. i Trondheim og parkerer oppe på 250 m.o.h. Holdt normale hastigheter. Og mjauen har bare 16 kWh batteri. Gikk såvidt. Men må innrømme at jeg gjerne stopper i Orkanger nå for å hurtiglade etter at den åpnet i fjor vinter.

Jeg må nok ta denne kjøreturen ja, flytter til Bergen så må nesten ha kjerra med meg ;) om det finnes flere tips for å forlenge rekkevidden mottas med glede!

Og takk for optimismen, nå ser jeg ikke så svart på det lenger! hehe
#10
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:54
Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:37
Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!
Joda, dette går bra! :)

Vi kjørte Rindal - Kristiansund i fjor sommer, det er 110 km i strekk uten ladestopp. To voksne i bilen + et par bagger. Startet selvfølgelig med fulladet batteri, hadde ca. 15 km rekkevidde igjen på displayet da vi kom fram (og det er enda ei mil tilgjengelig med strøm etter at displayet har nådd 0). Dette var om sommeren i 18 varmegrader, vi kjørte i Eco og med varmeapparatet slått av. Typisk 80 km/t landevei, litt opp og litt ned pluss en fergestrekning. Ispedd noen 50- 60- og 70-soner. Følte det gikk helt greit, ingen rekkeviddeangst. Standard 2012 modell med medfølgende Ecopia EP150 dekk, pumpet opp til ca. 2,8 bar (tips: litt høyere dekktrykk gir litt bedre rekkevidde).

For å være på den sikre siden så beregn god tid og kjør litt saktere enn fartsgrensen når du kan, det øker rekkevidden ytterligere.

Så bilen kan faktisk kjøre en mil etter at den viser 0? kjekt å vite :D godt å høre at det gikk godt for deg også med last!! Jeg skal kjøre nå om to uker, så er jo ikke sommertemperatur men i alle fall ikke minusgrader. Vet du hvor lave grader som påvirker rekkevidden? Om det er sånn 2-3 grader f.eks? skal sjekke luften i dekkene :D
#11
Sitat fra: kodalse på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:29
Hvis du beskriver litt fra - til kan det hende andre har forsøkt ruten før deg og kan gi noen råd.

Dette er en strekning i ryfylke (fra sauda til aksdal senter), type fartsgrense 80 med mye svinger, smale veier (opp og ned i fart) og ikke kjempe bratte oppoverbakker, men bakker som gjør at bilen kjører i 4 dotter i dashbordet (er ikke heeelt kjent med terminologi på dette enda som dere kanskje skjønner  ;D) og lite nedoverbakker og litt bortover.
#12
Leaf 2010-2017 / Dogg innvending ved regnvær
mandag 27. april 2015, klokken 17:38
Noen som har tips til løsninger ved dogg på rutene i regnvær? Uten å ta på vifteanlegget :)
#13
Hei!

Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!
#14
Leaf 2010-2017 / Trenger veiledning - er ny elbil eiger
mandag 16. mars 2015, klokken 13:02
Har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med, som ny elbil eiger er det mye å sette seg inn i. (har kjøpt brukt Nissan Leaf 2012 modell)

- Ved hurtiglading, må jeg ha egen kontakt eller er dette på ladestasjonene?

- Er GoCharge en pålitelig betalingsmetode på ladestasjonen (det står dette som et alternativ), eller er jeg nødt til å bestille ladekort fra grønn kontakt?

- Ang. ladekort fra grønn kontakt, har det stor betydning om jeg bestiller for nissan leaf med enkel eller dobbeltlader? Jeg vet nemling ikke hvilken jeg trenger

- Må jeg bestille bombrikke eller trengs ikke dette? Jeg har bestilt medlemskap i elbilforeningen, der står det at jeg mottar en eller annen brikke i velkomstpakken.. Er dette bombrikke eller hva brukes den til?

- Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å kjøre lengst mulig på batteriet? Jeg må kjøre et stykke etter å ha hentet bilen, så min første tur blir en tur på rundt 4-5 timer

- Ved hurtiglading, er det enkelt å se hvilken lader man skal bruke? Jeg har aldri sett en ladestasjon før!

- Kom over en artikkel der det sto at man ikke burde lade batteriet til mer en 80% for å øke batteriets levetid, stemmer dette og trenger man en timer til dette eller kan man instille at den ikke skal lade mer enn dette som standard?

Alle andre tips, ting jeg må tenke på og generell informasjon tas i mot med stor takknemlighet!!
#15
takk for oppklaring  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA