Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aerv

#1
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
fredag 13. mars 2015, klokken 19:10
Kraftig derail her på slutten, men jeg vil ellers takke for varierte synspunkt og svært nyttig feedback!
#2
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
torsdag 12. mars 2015, klokken 10:47
Jeg har sketchet opp et utkast for hvordan best å finansiere innkjøp av S85. Veldig åpen for tilbakemelding!

Pris brukt S85: 500k
Egenkapital: 300k
Grønt billån DNB: 200k    *(for høy gjeldsgrad på huslån til å få bilen inn der)

Nedbetalingstiden for billån settes så til 2 år (5,85% eff.rente) og månedlige avdrag = 9000kr.
Over disse 2 årene ofrer jeg min BSU pålydende 200k som da vil betjene huslånet og blø ut over 24 månedlige avdrag. Da har huslånet tilnærmet like månedlige avdrag som billånet. Dette medfører at månedlige utgifter for husholdningens vedkommende forblir uforandret i perioden. Etter 2 år er bilen nedbetalt og man fortsetter som vanlig på huslånet.

For dristig?
#3
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
torsdag 12. mars 2015, klokken 08:33
Sitat fra: Roma på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:50
Bestem deg superkjapt. Dollaren styrker seg mot krona i rekordfart. Tesla prisene i Norge henger etter i forhold til USA prisene. Dette får selvfølgelig impact på bruktmarkedet også. Det ser man jo på bruktbilprisene som rår der ute.

Bekymringsfull utvikling i denne sammenhengen ja! Bør nok også ta affære innen året før evt MVA og/eller engangsavgift blir innført.
http://www.valutakurser.no/kursutvikling.php?valuta=USD
#4
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 18:43
Sitat fra: cirys1 på onsdag 11. mars 2015, klokken 18:11
Jeg er i samme situasjon, 2 små barn hus og kjærring..
Hovedspørsmålet mitt hva er alternativene dine??

Det er greien her: vi kan ta litt sats og få oss en Tesla (på noe bekostning av husholdsningsøkonomien) eller "safe" med å kjøpe en helt gjennomsnittlig og fossil stasjonsvogn. Jeg har personlig fint lite til overs for stasjonsvogn-sjiktet av biler, så for meg er dette et ganske binært Tesla vs Kjedelig dilemma. Av fossile alternativer jeg har sett på så langt har vi Kia Ceed SW, V60, Ford Focus, Mazda CX-5, samtlige i underkant av 300k kroners-klassen. Etter å ha kjørt en S85P synes jeg alt fossilt er å regne som søppel, så jeg har vanskeligheter med å i det hele tatt skulle ta stilling til disse bilene.

Hadde jeg tjent 300k ytterligere i året vet jeg hva jeg hadde gjort, men her befinner vi oss i den økonomiske gråsonen der en S85 representerer en stor investering. Det er vel et oppgjør vi må ta med oss selv, om det er verdt å la husholdningsøkonomien lide litt for å ha denne herlige bilen.

Takk for innsiktsfulle innspill :)
#5
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 15:35
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:31
Det er SC i Åsane, kom forrige mnd. Ellers er det hurtigladere på Danmarksplass, skal visstnok bli verdens største ladeplass for elbiler.

Dette gjør livet og valget betydelig enklere! Takk for info

Ja som det nevnes her, med nedskriving over 10 år sparer man etter dagens regelverk og strømpriser inntil 100-300'000 kr relativt til fossilbil - avhengig av bruk. Men med mindre man er ivrig etter å inngå et større billån med 6% effektiv rente er den innledende kjøpssummen for selv en brukt 85S litt utenfor komfortsonen. Det arbeides altså med å myke opp damen for denne muligheten! For min del står jeg gjerne over en sommerferie for at det skal gå opp, men det konseptet er ikke like populært hos alle.
#6
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 13:25
Takker for respons!

Per idag bruker vi ca 20'000kr på bensin årlig. Vi bor i Bergen så der blir det ca 30kr/bompassering daglig, mer hvis rushtidsavgift er innført. Jeg har sett litt på dette excel Elbil-regnearket, men kommer frem til at kjøpet på ingen måte kommer til å "betale seg selv" inn i form av sparte utgifter med det første. Riktignok er sammenlikningsgrunnlaget nettopp mot investeringen som en Octavia representerer...

Jeg kan ikke se at Tesla enda har opprettet SC stasjon i Bergensområdet, men kanskje noen har funnet noe tilsvarende effektivt alternativ?
#7
Model S / Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 11:46
Hei! Jeg har lenge trålet rundt på elbilforumet men dette blir altså min første post.

Jeg og damen etablerte oss for to år siden, rundet nettopp 30 og har nå en jente på vei. Vår nedarvede Toyota Carina fylte nylig 19 år og er overmoden for huggeriet. Det er så opp til meg å finne en ny familiebil: jeg har naturligvis siktet meg inn på TMS85.

I denne sammenheng håper jeg å høre deres synspunkter om hvorvidt det følgende økonomiske scenarioet medfører at dette blir en tur i luksusfellen eller om TMS er en god idé. Min entusiasme for Tesla etter prøvekjøring er stor, men jeg (og aller mest damen) trenger rasjonelle argumenter før eventuelt innkjøp, da som eneste familiebil.

Situasjonen kan oppsummeres slik: 2x stabile middelklasse jobber, 2x studielån, 75% gjeldsgrad på 2mill huslån, 2x intakte+fulle BSU-konti samt ytterligere 300k egenkapital.  Bompenger hver dag, ca 16kkm årlig kjørelengde, ingen off-road.

Usikkerhetsmomentene:
1. Hvordan er TMS som eneste familiebil? Det er helt nødvendig med en romslig (den evinnelige barnevognen+barnesete) og pålitelig bil.

2. Kjøpe brukt S85 – hva er risikoen for å ende opp med mandagsbil med DU failure og diverse andre barnesykdommer? Er en gjennomsnittlig 2013-modell S85 til rett over 500k et bra kjøp når man klarer seg uten ACC?

3. Eventuelt kjøpe ny S85 og grave seg ned i kritisk mye gjeld?

4. Vår gamle bil vil havarere innen kort tid, men det vil ikke være mulighet for lading i privat garasje før til høsten. Holder det til hverdagsbruk (~40km/dag) med lading av S85 på jobb og offentlige stasjoner?

5. Kan man forsvare/er det forsvarlig å bruke så mye penger på bil i denne fasen av livet? Her sliter jeg med å overtale meg selv uten å trekke frem «YOLO-argumentet» som i grunn er holdbart for meg, men ikke for min tilkomne.

Det kan altså virke mer fornuftig å heller kjøpe en pent brukt Skoda Octavia og betale mer ned på huslånet fremover, men hva er da meningen med det hele?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA