På tur med elbil (Nissan Leaf) Stjørdal – Stockholm juni/juli 2015
Vi sjekket å kjøre sørover mot Oslo og deretter E15 til Stockholm. Vi synes det er vel tøft å kjøre den turen før det blir flere lademuligheter over Dovre. Den turen blir noe lengre, men vi vil kanskje velge den ruten en annen gang likevel.
Vi valgte å kjøre vår første langtur med elbil langs E14 til Sundsvall, og deretter E4 til Stockholm. Vi fant at denne ruten har lettest tilgang på lademuligheter. Turen var nyttig med hensyn på å få erfaringer med ulike situasjoner som gjerne oppstår på en slik tur. I perioder valgte vi å kjøre 50/60/70 km/t for å spare strøm. Sånn sett hadde det nok vært lurere å kjøre andre veier enn motorveier – men det var dette med ladestasjoner da. Vi hadde stort fokus på trafikken rundt oss og kjørte til side for å slippe forbi andre biler. Ettersom vi kjørte på motorvei kan det være en utfordring å gjøre dette hele tida. Heldigvis er det ofte to eller flere filer i hver kjøreretning på E4, så det gikk som regel bra. Vi brukte to dager begge veier.
Noen ganger ladet vi 100 %. Andre ganger ladet vi mye mindre, avhengig av hvilke lademuligheter det var i nærheten av ruta. I løpet av turen fikk vi feil info fra GPS da vi skulle finne hurtigladestasjonen i Kvissleby. Det var ingen ladestasjon der GPS sa det skulle være. Vi ladet derfor i Sundsvall istedenfor.
Da vi nærmet oss Hudiksvall var det endringer pga. veiarbeid. Det begynte å bli seint på kvelden, og sammen med kveldsmørket og tykk tåke ble det ekstra sakte kjøring, og det ble seint før bilen stod på ladeplass. Var godt å komme til hotellet og roe ned.
Neste morgen kjørte vi videre på E4 uten å saktelade i Søderhamn som vi hadde planlagt. Vi stoppet derfor på Tönnebro Värdshus. Der var det egentlig ingen ladestasjon, men vaktmester Pelle var hyggelig og tjenestevillig og vi fikk saktelade 2 timer på vertshuset. Dermed hadde vi nok strøm for å komme oss til Gävle.
Etter hurtiglading i Gävle kjørte vi greit til Uppsala og overnattet hos datter og svigersønn.
Dagen derpå kjørte vi videre til Stockholm, og et fantastisk og trivelig bryllup til barnebarnet og hennes kjære. (Men det er en annen historie)
På retur kjørte vi samme rute, men ladet noen ganger andre steder enn på tur. Begge veier ble det overnatting på hotell og saktelading om natta i Hudiksvall, ettersom det er ingen hurtiglading mellom Hudiksvall og Gävle. På tilbaketuren overnattet vi på et lite hotell som heter Glada Hudik, og ligger rett ved E4. Enkel frokost, men her får du lade elbilen.
Turen ble slik:
Stjørdal – Storlien (71,5 km) Hurtiglading (Coop Konsum)
Storlien – Åre (61 km) Hurtiglading (Holiday Club)
Her er både hurtig-, semihurtig- og saktelading
Åre – Østersund (100 km) Hurtiglading (Hagvägen 1b, Lillenge)
Lillenge – Pilgrimstad (36 km) Saktelading (jernbanestasjonen)
Pilgrimstad – Bräcke (35 km) Saktelading (Riksvegen 25)
Bräcke – Støde (76 km) Hurtiglading (Stödevägen 44)
Støde – Sundsvall (63 km) Hurtiglading (Sjøgatan 5)
Sundsvall – Hudiksvall(83 km) Saktelading (Brandgaraget, Norra Kyrkogatan)
Overnatting på hotell
Hudiksvall – Tønnebro (82 km) Saktelading (Tönnebro Värdshus)
v/hyggelig og hjelpsom vaktmester Pelle
Tønnebro – Gävle (57 km) Hurtiglading (Förrådsgatan 6)
Gävle – Uppsala (106 km) Hurtiglading (Årstagatan 1)
Uppsala – Stockholm (80 km) Hurtiglading (Ulvsundavägen 112)
Det er mange hurtig- og saktelademuligheter i Stockholm.
Vi hadde første stopp hos Nissan i Ulvsundavägen.
Vi sjekket å kjøre sørover mot Oslo og deretter E15 til Stockholm. Vi synes det er vel tøft å kjøre den turen før det blir flere lademuligheter over Dovre. Den turen blir noe lengre, men vi vil kanskje velge den ruten en annen gang likevel.
Vi valgte å kjøre vår første langtur med elbil langs E14 til Sundsvall, og deretter E4 til Stockholm. Vi fant at denne ruten har lettest tilgang på lademuligheter. Turen var nyttig med hensyn på å få erfaringer med ulike situasjoner som gjerne oppstår på en slik tur. I perioder valgte vi å kjøre 50/60/70 km/t for å spare strøm. Sånn sett hadde det nok vært lurere å kjøre andre veier enn motorveier – men det var dette med ladestasjoner da. Vi hadde stort fokus på trafikken rundt oss og kjørte til side for å slippe forbi andre biler. Ettersom vi kjørte på motorvei kan det være en utfordring å gjøre dette hele tida. Heldigvis er det ofte to eller flere filer i hver kjøreretning på E4, så det gikk som regel bra. Vi brukte to dager begge veier.
Noen ganger ladet vi 100 %. Andre ganger ladet vi mye mindre, avhengig av hvilke lademuligheter det var i nærheten av ruta. I løpet av turen fikk vi feil info fra GPS da vi skulle finne hurtigladestasjonen i Kvissleby. Det var ingen ladestasjon der GPS sa det skulle være. Vi ladet derfor i Sundsvall istedenfor.
Da vi nærmet oss Hudiksvall var det endringer pga. veiarbeid. Det begynte å bli seint på kvelden, og sammen med kveldsmørket og tykk tåke ble det ekstra sakte kjøring, og det ble seint før bilen stod på ladeplass. Var godt å komme til hotellet og roe ned.
Neste morgen kjørte vi videre på E4 uten å saktelade i Søderhamn som vi hadde planlagt. Vi stoppet derfor på Tönnebro Värdshus. Der var det egentlig ingen ladestasjon, men vaktmester Pelle var hyggelig og tjenestevillig og vi fikk saktelade 2 timer på vertshuset. Dermed hadde vi nok strøm for å komme oss til Gävle.
Etter hurtiglading i Gävle kjørte vi greit til Uppsala og overnattet hos datter og svigersønn.
Dagen derpå kjørte vi videre til Stockholm, og et fantastisk og trivelig bryllup til barnebarnet og hennes kjære. (Men det er en annen historie)
På retur kjørte vi samme rute, men ladet noen ganger andre steder enn på tur. Begge veier ble det overnatting på hotell og saktelading om natta i Hudiksvall, ettersom det er ingen hurtiglading mellom Hudiksvall og Gävle. På tilbaketuren overnattet vi på et lite hotell som heter Glada Hudik, og ligger rett ved E4. Enkel frokost, men her får du lade elbilen.
Turen ble slik:
Stjørdal – Storlien (71,5 km) Hurtiglading (Coop Konsum)
Storlien – Åre (61 km) Hurtiglading (Holiday Club)
Her er både hurtig-, semihurtig- og saktelading
Åre – Østersund (100 km) Hurtiglading (Hagvägen 1b, Lillenge)
Lillenge – Pilgrimstad (36 km) Saktelading (jernbanestasjonen)
Pilgrimstad – Bräcke (35 km) Saktelading (Riksvegen 25)
Bräcke – Støde (76 km) Hurtiglading (Stödevägen 44)
Støde – Sundsvall (63 km) Hurtiglading (Sjøgatan 5)
Sundsvall – Hudiksvall(83 km) Saktelading (Brandgaraget, Norra Kyrkogatan)
Overnatting på hotell
Hudiksvall – Tønnebro (82 km) Saktelading (Tönnebro Värdshus)
v/hyggelig og hjelpsom vaktmester Pelle
Tønnebro – Gävle (57 km) Hurtiglading (Förrådsgatan 6)
Gävle – Uppsala (106 km) Hurtiglading (Årstagatan 1)
Uppsala – Stockholm (80 km) Hurtiglading (Ulvsundavägen 112)
Det er mange hurtig- og saktelademuligheter i Stockholm.
Vi hadde første stopp hos Nissan i Ulvsundavägen.