Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondi

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
torsdag 23. april 2015, klokken 13:36
Det var bare ment som en hjelp, da jeg opplever at det er mange som ikke er på elbilforum, mens de aller fleste er på facebook (med forbehold) .. Var vel heller ikke ment å skape konkurranse med forumet.  Dere er  fullstendig frie til å bli med/ ikke bli med.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
torsdag 23. april 2015, klokken 01:00
For dere som er på facebook så gjøres det ett forsøk på å starte opp en gruppe for alle som eier leaf i norge. 

Her kan dere dele bilder av bilen deres. Bli kjent med andre "leafere" samt stille spørsmål og komme med tips og triks slik at andre Leaf-eiere kan få mere glede av bilen.

https://www.facebook.com/groups/101369833529337/
#3
Hei! Jeg har en 2012 leaf. Jeg har ikke "B" modus. Jeg kjører alltid i ECO mode (regen, samt litt mindre responsiv)  Jeg pleier vanligvis aldri å trykke speed mer enn 50% , hvis det ikke er behov for det. Jeg ser langt frem på bykjøring, tilpasser farten til neste lyskryss osv.  Bruker nesten aldri klima anlegg, Har lagt på RainX anti fog, for å unngå kondens på innsiden av rutene (som følge av ingen klima) Kjører mest mulig cruise control på langkjøring med jevn hastighet.  Kjører aldri over 95km/t. Følger fartsgrenser ellers.

Ligger på ca 1,47kwh/mil. Føler dette er nokså greit.

Min far har samme bil, samme årsmodell osv. Han tenker ikke så mye over kjøringen, og kjører som vanlig. Bruker lite D, og behandler den som en vanlig fossil bil, Han ligger vanligvis på 1,92 kwh/mil.

Jeg fikk ingen innføring i dette, men jeg har prøvd meg litt frem og jeg anbefaler deg i grunn å gjøre det samme. Å være fokusert på forbruk gjør også at turen ofte går fortere.. :)  Kjøp av elbil har også gjort meg til en mye mer årvåken og bevisst sjåfør. Tar mindre sjanser og er blitt mye flinkere å følge trafikken på en god måte.

#4
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
søndag 19. april 2015, klokken 14:30
Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 09:36
Sitat fra: trondemor på mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

Svarte han i annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html

Har det ellers blitt noen Oslo-tur på deg enda?

Skviste selv ut ca 95 mil på E18 gjennom Agder, Telemark og Vestfold i helga i Leafen.

Hei igjen emil. Tar litt tid for meg å svare i blant.

Vi planlegger å kjøre til Oslo førstkommende helg . Blir første gangen for oss med ny bil, Har lagt opp kjøre rute og planlagt dette litt. 

Ruten er totalt 320 km. Lader bilen fullt før vi kjører, Forhåpentligvis første stopp på brokelandsheia etter 107 km. Håper dette holder. Neste stopp blir så på Heistad som er 53,2 km unna. Neste stopp er holmestrand som er 84,1km etter heistad. Etter dette kjører vi inn til sentrum (Nordberg) ..

Spørsmål
- Er dette den "billigste" måten med tanke på pris av hurtigladere? Har en fortum og en grønnkontakt ladebrikke.
- er det mulig å kjøre brokelandsheia - holmestrand? Er jo 135 km.
- Trengs det noe brikker for å lade på gateparkering i oslo sentrum?

#5
Mekanisk / Sv: montere skvettlapper selv?
mandag 13. april 2015, klokken 16:16
Sitat fra: MindViruz på mandag 13. april 2015, klokken 12:59
Originale skvettlapper til leaf koster 2440kr hos Nissan, og 1300kr inkl frakt på e-bay fra england.

Det stemmer, men prisen jeg regnet med var inklusiv montering.. Uansett.

Prisen er ikke verdt det.. Etter mine erfaringer og observasjoner er skvettlappene fra ebay lengre og bredere enn de originale. Dermed beskytter de også bedre.
#6
Mekanisk / Sv: montere skvettlapper selv?
mandag 13. april 2015, klokken 00:08
Til dere som ville se på skvettlappene jeg bestilte for en hundre lapp + en hundrelapp i porto.  ( http://www.ebay.com/itm/381025211431?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Etter mye om og men kom de omsider på. Først og fremst var medfølgende bruksanvisning ubrukelig, det følgte ikke med særlig mange skruer heller. Skruene som følgte med var ikke syrefaste og var elendig kvalitet, så dem rustet etter 3-4 dager.  Kjøpte derfor skruer på clas ohlson for 25-30 kroner.

Jeg satt i gang med drillen og skrudde skvettlappen inn i plastikken, tok alt på øyemål, ettersom det ikke var noe mal, eller noe som gav en indikasjon på plassering av gummien,  passet på å ikke drille i metallet. Tok mange skruer for å sørge for at dem satt ordentlig. Gjorde ingenting med skruene som sto i hjulbuen fra før av, selv om jeg i utgangspunktet tenkte å bruke samme hull først. Dette viste seg å være to forskjellige skrue typer og skruer som var altfor korte til å "forlenge".

Ferdig montert og prøvekjørt oppdaget jeg at skvettlappene var altfor lange.  Dem subbet nedi i hver eneste fartsdump og i hver sving hvor jeg krenget.

Kjøpte derfor en platesaks og klippet dem til en sånn tålig lengde. Igjen på øyemål.


Oppsummert:
Greit å ha, mye knoting og diverse jalla fiks ved montering. 

Det faktum at selger skriver at disse passer perfekt til nissan leaf rett ut av boksen tror jeg hadde vært snacks for forbrukerrådet i Norge om salget var i Norge.

Men til tross for dette, Nå har jeg kjørt med dette i to uker, har nesten ingenting søl langs sidene i forhold til før. Legger nesten ikke merke til dem heller, med mindre man ikke ser etter. Jeg er faktisk fornøyd. Tro det eller ei. 

Viktigst av alt, jeg har spart minst 3000 kroner. 

Blir jeg "lei", eller oppdager at dem ikke er verdt det lengre,  er det bare å skru dem av og tette skruehullene med litt silikon.


Dette forumet slet litt med mine bilder.

Bilder finner dere derfor her:
https://www.dropbox.com/sh/36mlcwkv8l13fwn/AABJLBZS2VF6UkvtkZKfYMDya?dl=0
#7
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbederet Leaf ??
lørdag 11. april 2015, klokken 12:00
Er batteri på 100% realistisk med tanke på 33000 km?

Tror neppe dem bruker Leafspy..  :P
#9
Hei! tenker muligens en påsketur til Aalborg med vår nye leaf. Maps sier dette er 68 km kjøretur fra hirtshals, som bør gå fint. Men hjem igjen er det sikkert greit å ha ladet den litt, i tilfelle. Hvordan gjør man dette i danmark? Enkelt? Hva trenger jeg?


Tenkte jo litt på slike clever kort, men jeg vet ikke om jeg trenger det for så lite kjøring.

Jeg har en USA import 2012 .. Display viser meg km/kwh.  Denne står og veksler mellom  6,7-6,9..

mulig jeg er helt på bærtur nå men for å finne kwh/mil tar jeg og deler oppgitt forbruk på 10 (km/mil)

( 6,8km/kwh) / (10km/mil) = 1,47kwh/mil. 

Stemmer dette at jeg bruker ca 1,47kwh/mil med dette forbruket?

15mil (overslag tur retur hirtshals - aalborg)  blir isåfall 22,05kwh.. Greit med lader, men er i nøden faktisk mulig. Men så kommer jo alt det andre i tillegg.  varme, temperatur, dekktrykk, hastighet osv osv.   Vil også kunne slippe å gå fra havna i kristiansand og hjem.

#10
Av erfaring så har 2012 versjonen mest utstyr for prisen. Setene, lysene og enkelte andre finesser er nedgradert fra 2012-2013 for å kunne være konkurransedyktig prismessig med alle de andre elbilene som kom denne perioden. Varmefunksjonen i 13eren har såvidt jeg vet ikke noen revolusjonær betydning for den høyere prisen. 

Anbefaler også å få tatt en ordentlig batteri analyse før kjøp (leaf spy app til android og OBD dongle.)  Hvis bilen er usa import, bør du også sjekke om bilen er solgt som vrak fra usa. Har vært noen sjeldne tilfeller hvor dette har skjedd. USA import er kanskje billigere, men du får ikke navi eller carwings på disse. (det går helt fint for de fleste som er klar over dette, men greit å være forberedt)
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
torsdag 26. mars 2015, klokken 13:44
I tråd med all snøen som har kommet over natta var dagens kjøretur første møtet med glatt føre og jeg må oppriktig si at jeg er imponert over ferdighetene til denne bilen på glatta! Wow. Hadde en brøytekant på 0,5 meter utfra boligfeltet mitt og leaf pløyet igjennom uten å gi så lite som ett lite varsellys om ESP eller lignende. . Det var imponerende. Når jeg skulle parkere så var parkeringsplassen "snødd" ned og flere andre biler klarte ikke komme seg inn her, (med unntak av SUV) . Mitt lille løv tok denne saken som ingenting og gav meg absolutt ingen utfordringer.

Det eneste jeg skulle ha gjort var å sette på forvarming om morgenen, så jeg slapp å bruke 5 minutter på å få bort all snøen om morgenen.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte spyledyse på Leaf?
mandag 23. mars 2015, klokken 13:41
Måtte du ta dette på egen kappe, eller fikk du det dekket?
#13
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
mandag 23. mars 2015, klokken 10:37
#14
USAleaf / Sv: Vidvinkelspeil på europeiske modeller?
onsdag 18. mars 2015, klokken 01:39
Speilene er håpløse, ja.. Ryggekamera er det eneste som fungerer for meg..
#15
Mekanisk / Sv: montere skvettlapper selv?
onsdag 18. mars 2015, klokken 01:37
Etter bekreftelse på PM fra selger om passform bestilte jeg noen slike her: http://www.ebay.com/itm/381025211431?_trksid=p2059210.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Tror det holder med dem foran så bestilte bare to. Kan komme tilbake med en update når det kommer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA