Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - N00b

#1
Model S / Sv: Beskyttelse mot katter
søndag 29. oktober 2017, klokken 22:25
Har korthåret Vorsthe. Trivelig hund. Når vi fikk henne som valp så skjønte katta vår tegninga i løpet av 6mnd. Ho flytta
#2
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:49
Mente bare å illustrere at det å hoppe mellom superladere og komme inn med lav SOC er om ikke direkte lurt for batteriet så langt fra problematisk å gjøre for å maksimere ladehastighet.

Om det er for hvermansen å gjøre? Njai, kanskje en sport for spesielt interesserte.  Å se km rekkevidde tikke ned ubønnhørlig mens bilen trygler deg om å kjøre saktere for å rekke frem mens jeg står på mitt og holder farten oppe.

I all hovedsak ville jeg sagt 75 batteriet gjør jobben tilnærmet like bra som 85 batteriet.  Ville seriøst vurdert det iallefall om jeg var i markedet for å svi av mange penger på bil.
#3
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 13:44
Var t/r Oslo - Brønnøysund, opp ene dagen og retur neste morgen. 

Startet i Oslo med rett under 50% og hadde følgende SOC ved ankomst superladere:

Elverum: 13%
Alvdal: 23% (ble stående å prate med TeslaBjørn på Elverum)
Klett: 13%
Grong: 4%

Retur:
Klett: 4%
Alvdal: 9%  (ble stående å prate med noen på Klett)
Elverum: 2%

Gjennomsnitts ladehastighet på denne turen ar 400km/t.
#4
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:44
Forskjellen er om du er en dreven EL billist og kjører på marginene kan du lade en 85D mye raskere om du sørger for å komme til superlader med under 10% og gjerne ned mot 0. Da har du 116kwh helt opp til begrensing starter å slå inn, på min bil er det nå 22% etter 152.000km

Men i den store sammenhengen så er det snakk om et par minutter og hva er det egentlig? 

Rekkevidden er omtrent nøyaktig lik. En 75D er lettere enn en 85D og forskjellen i utbyttbart kwh er mer i størrelse 5kwh.  Vil tro du ruller like langt.

Så er det med Autopilot, V1.0 er faktisk enda idag i oktober 2017 bedre enn V2.0 og V2.5 

Ny bil er ny bil, det er gøy det da!
#5
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
mandag 23. oktober 2017, klokken 12:52
For å unngå at superladere blir for fulle så vil nok ikke Tesla selge månedsabonment på superlading.
#6
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
søndag 22. oktober 2017, klokken 23:19
Det er grisebillig hurtiglading
#7
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 06:04
Har du råd til bilen så har du råd til å fylle strøm også
#8
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
onsdag 18. oktober 2017, klokken 06:02
Det rapporteres at T3 har begrensing på 90kw på longrange modellen. Det er ikke ille det
#9
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:36
Tror ikke det er ladehastigheten som gir besparelse, heller motsatt, men heller at bilen er MYE mer effektiv enn en Tesla S
#10
Kangoo / Sv: Kangoo ZE 33 kWh
lørdag 07. oktober 2017, klokken 07:00
For mange firmaer og leveringsbedrifter som Posten fungerer dette ypperlig.  Hadde denne bilen fantes når jeg kjøpte elektrisk Berlingo så ville jeg valgt den uten tvil, selv uten hurtiglading.

Der er kundegrunnlaget til bilen. Det de selger utenom er amuse boche'
#11
75 og 90 batteriet har silikon i anoder. Det har ikke 85 batteriet.  Mye superlading vil redusere hvor fort bilen superlader. Se TeslaBjørn sine videoer, han er cappet på 90kw på sin bil men får nå 100kwh batteri fra Tesla.
Disse batteriene vil også lade vesentlig tregere på veldig lav SOC på superlader. 85 batteriet gir full gnu fra 0.

Nå er mitt 4 år og 150.000km 85 batteri også redusert i hastighet på superlader og den starter nedtrapping før den gjorde tidligere.  Tror det er tidens tann som tærer her.  Den holder 115kw+ til ca 22% før den starter nedtrappingen.

Bottom line, kjøp den bilen du har lyst og ikke minst råd til. Du blir ikke skuffet uansett.
#12
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
lørdag 30. september 2017, klokken 18:05
Snitt etter 152.000km på 4 år er 202wh/km
#13
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
tirsdag 26. september 2017, klokken 07:14
Min 4 år bil med 150.000km leser jeg av til 75kwh utnyttbart her og nå. En veldig typisk verdi for norske biler iallefall.  Muffinmann var vel nede på 68 med sin?   
Som ny var de vel på typiske 77+ utnyttbart.
#14
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 16:39
Et viktig poeng med Li-ion batterier er de eldes og blir dårligere etterhvert. Du får opp mot 5% tap første året, så i snitt 1% pr år deretter.

Alder kan vi ikke gjøre noe med.
Men vi er velsignet med en lav gjennomsnittstemperatur i landet vårt, da går de kjemiske reaksjonene i batteriet tregere og det eldes saktere.

Hvor mye superlading innvirker på elding vet ikke vi som menigmenn så mye om, vi gjetter og synser. Det er jo ikke som batteriene får så enormt mye strøm i seg sett i forhold til kapasiteten. Sammenlign med en mobiltelefon som fullades på 30 minutter.

Personlig så tror jeg det henger sammen med temperaturen batteriet får ved superlading.  Hvis du hører vifter dra igang og AC kjøler batteriet på en lang ladesesjon så vær sikker på det er varmt der.  Der tror jeg slitasjen ligger.
Etter mitt resonnement så vil ikke kortere superlader stopp slite noe særlig i det hele tatt. 
Men som sagt, vi synser og gjetter.
#15
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 16:28
Sålenge du holder på med AC er maks 22kw på dobbelader, 11kw på enkeltlader og 16.5kw på facelift lader.

Dette er ikke hurtig i det hele tatt sett mot kapasiteten i batteriet og du kan med fordel ha maks strømstyrke. Som bonus er ladingen også mest effektiv da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA