Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1000kwh

#1
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 18:36
Får litt sånn "de som ønsker elbilen/Tesla dit pepperen gror"-følelse av trådstarter. Setter seg ikke inn i noen som helst før man roper varsku. Du kan jo skrive et blogginnlegg og dele det på face?;)
#2
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
torsdag 26. oktober 2017, klokken 18:55
Sitat fra: steam på onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:48
Da var det endelig min tur å ha overlevering av bil hos Tesla Drammen (24.10.17) klokken 12:00. Det ble mildt sagt en uhyggelig opplevelse.

Etter å ha ventet nesten tre måneder på bilen ringte jeg Delivery torsdag 19.10 for å høre hvordan det stod til med bilen. Etter å ha snakket med en meget hyggelig dame på telefon fikk jeg vite at bilen min dessverre hadde fått en transportskade og at den måtte utbedres. Den gode nyheten var at det var en såpass liten skade at de skulle klare å utbedre det på kort tid. Jeg fikk mulighet til å velge levering mandag 23.10 16:00 eller når som helst mellom 10-16 tirsdag 24.10. Jeg ville så gjerne ha med min samboer slik at hun også kunne få med seg alt om bilen, så jeg valgte tirsdag 12:00.

Mandag 23.10 ringte jeg tilbake til delivery for å bekrefte leveringsdato og be dem om å levere bil på vinterdekk og lade til 100 % da jeg ikke har lader hjemme (det kommer) og vi skulle ut på en lengre kjøretur rett etter overtakelse. Fikk beskjed på telefon om at bilen var klar og at det ikke skulle være noe problem å få den ladet.

Da jeg endelig ankom Tesla Drammen tirsdag 11:45 så ringer samtidig delivery meg på telefonen og sier de har dårlige nyheter. Jeg ba han om å komme og prate med meg siden jeg stod i butikken. I følge den hyggelige mannen hadde service ikke en gang begynt å se på bilen min og de kunne derfor ikke levere bilen til meg før 16:00 samme dag. Jeg spurte dem om de en gang hadde sett på lakkskaden min, men det visste han ingenting om. Han løp opp på kontoret igjen for å prate med service og jeg fikk så beskjed om at de ikke ville kunne levere ut bilen i løpet av dagen hvis de også skulle fikse lakkskaden. Jeg sa "Greit, klargjør bilen og så tar vi en titt på den sammen". Jeg ba dem om å refundere meg alle reiseutgifter jeg måtte ha samme dag og da foreslo de en leiebil. Jeg takket pent ja til det tilbudet og etter 1,5 time venting fikk jeg til slutt en nitrist Audi Q3. Fin bil, men ikke det jeg ville ha.

Jeg avtalte med delivery at utleveringen skulle skje 16:00 ikke 16:01 og det sa de at skulle gå fint.

Tilbake hos Tesla 15:50 så kommer det en mann løpende bort til meg og forteller meg at bilen ikke ennå er klar, og at det skal ta maks et kvarter til. Etter en time kommer det til slutt noen og forteller meg at vi kan begynne med papirarbeidet. Jeg signerer på lånepapirer, mannen tar med seg førerkortet mitt og blir borte i over et kvarter. Hvorfor trenger de å ha førerkortet mitt så lenge uten å gi beskjed? De skulle jo bare ta en kopi.

17:15 kommer endelig samme mann som tok meg i mot 11:45 samme dag og forteller meg at bilen er klar. Vi går ut for å ta en titt og bilen i seg selv er jo flott. De har nettopp polert bilen for så å kjøre den ut i regnet så det var så mye "såpeflekker" på bilen at jeg nesten ikke så lakken på panseret. De beklager seg og sier at det var fordi de skjønte at jeg var lei av å vente. Godt poeng, men gjør ting skikkelig neste gang. To bittesmå lakkskader på bilen klarer jeg å finne med lommelykten, og dette blir notert. Bilen er ikke fulladet, den var på snaue 15 % da overtakelsesprosessen begynte. Stod heldigvis i en hurtiglader mens vi gikk gjennom ting så endte opp med litt over 50 til slutt. Men nå måtte jeg bruke 30 minutter ekstra på å lade bilen for å komme frem dit jeg allerede var 5,5 time forsinket til. Vinterdekk var ikke montert på bilen, ei heller noe sted å finne. Jeg fikk beskjed om at de skulle sende vinterdekkene til Skøyen, og at de skulle bytte dekkene kostnadsfritt. Det var jo en selvfølge. Bilen var ikke oppdatert til nyeste versjon og da jeg i går kveld prøvde å oppdatere den så feilet den. Great, ny bil med gammel software som ikke en gang klarer å oppdatere seg.

Etter alle fadesene så fikk jeg til slutt viljen min og fikk et gratis Chademo-adapter. Dette skulle jeg uansett kjøpe før jul så det sparte meg jo for mellom 3500 og 5000 kr (tocn eller privatkjøp) så det var et akseptabelt plaser på såret, men fortsatt ikke helt fornøyd.

Så en gladnyhet. Service hadde klart å fikse transportkaden på fronten, så da slipper jeg en tur til service senere for å rette opp dette.

I dag tidlig oppdaget jeg også at hjulene går inn i hjulbuene når jeg svinger maks mens bilens tår i ultra high posisjon. Noen som vet hvor lang tid Tesla bruker på å fikse det?

TL;DR

  • Levering planlagt til 12:00
  • Levering ble utsatt til 16:00
  • Levering begynte 17:15
  • 2 små lakkskader
  • Ekstremt "møkkete" bil
  • Bil ble ikke levert med vinterdekk som avtalt
  • Bil ble ikke levert med 100 % batteri som avtalt
  • Fikk gratis Chademo-adapter som plaster på såret
Alt i alt så var vel dette ikke såå forferdelig? Folka var hyggelige og forsøkte å rette opp? Du fikk leiebil og gratis adapter.

Tenker man skal stå på krava, men når folk prøver å få det til og det til slutt ordner seg så pleier jeg å tenke det var en bra opplevelse.
#3
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
mandag 23. oktober 2017, klokken 12:38
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 12:01
Husk at ZOE lader omtrent like fort som gammel Leaf om vinteren, kaldt batteri = sakte lading. Og i og med at det er mindre kø på 22kw kan ladestoppet faktisk bli kortere...
Lader ikke Zoe ENDA saktere da? Eller er det så sakte at det umulig kan gå saktere? ;P
#4
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
fredag 13. oktober 2017, klokken 19:56
Sitat fra: Tai på torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:15
Bestilt 12 aug..Beregnet 29 okt-12nov.

Hadde roen, men nå som andre som bestilte samme dato får bekreftelse blir jeg lett oppdaget..... :o

Tai
Jeg har fått 2.nov til 16.nov og bekreftet 6. aug
#5
Model S / Sv: Bakovervendte seter i bagasjerom - hvor sikre er de?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:23
Musk sa for en stund siden at de bakovervendte setene i Model S statistisk sett er de sikreste setene i bilen å sitte i.
Noe som jeg synes høres logisk ut, da påkjørsel bakfra kun står for ca 14% av alle ulykker. Og de aller fleste av disse ulykkene skjer nok i lav hastighet.
Men å sitte igjen uten barna må jo være helt grusomt.. Jeg hadde satset på et enda større 7 seter hvis jeg skulle ha bare i alle setene.
#6
Tesla / Sv: Til alle dere som har hentet ut bil!
tirsdag 19. september 2017, klokken 08:37
Lån kan infris helt eller delvis når som helst, kostnadsfritt.

Så i grunn trenger du strengt tatt ikke betale med enn 15K i egenkap.

#7
Model S / Sv: Kjøpshjelp/tips - Model S
søndag 17. september 2017, klokken 12:14
Sitat fra: Tony Phan på søndag 17. september 2017, klokken 09:55
Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must?

Tony
Billigste design er ikke noe ribbet bil! Nå får man jo luftfjæring som standardutstyr! Det er ganske digg. Pluss at det er lynkjapp bil :D
#8
Model S / Sv: Kjøpshjelp/tips - Model S
søndag 17. september 2017, klokken 09:15
Jeg stod mellom billigste Model S på finn eller helt ny S75D :D det er behagelig å starte på 0 km og ha full lengde med garanti. Det velger jeg å betale litt for. Renta er så god at det ble avgjørende til slutt.

Brukt bil uten garanti skal jeg aldri ha igjen. Særlig som familiebil.
#9
Model X / Sv: Model X på Finn.no
fredag 15. september 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Luring på fredag 15. september 2017, klokken 14:00
Vekker denne til live igjen....

Etter å blitt litt fedup med salgsorganiasjonen til Tesla såg eg meg litt om på finn.no, trudde vel egentlig det burde normalisere seg litt etter at de nye prisene er har vært i markedet litt, men det ser ikkje slik ut.
Fortsatt er det X60er som iallefall ligg 100 000 for høgt.
Nokon som kjenner til kva dei egentlig går for?

Når ein tar nyprisen for ein X75 og trekker 8k fra henvising og for nåverdi av rimelig rente på 0,25%(ca. kr 50k for et lån på 700000/10 år og 1,5% rentefordel kontra innskudd) får ein jo ein standard NY X75 ned mot og under 620000,-
Da burde ein X60 2016 modell kostet godt under 550000,- med 60kWh batteri.
Hva gikk galt med Tesla sin salgsorg?
#10
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
onsdag 13. september 2017, klokken 19:41
Min S75D 6. Aug, endret seg til oktober-tidlig november (litt fremskyndet) og endelig endring på status; på tur til havna:D
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
mandag 11. september 2017, klokken 20:05
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. september 2017, klokken 20:40
Sitat fra: 1000kwh på søndag 10. september 2017, klokken 19:32

Har du sett Hans Rowlings dokumentar om befolkningsveksten?  Han påsto at eksplosjonen er over og at veksten har stoppet. Dette pga familieplanlegging , fokus på utdanning, kvinnefrigjøring osv..

Jorden har plass til mange fler mennesker. Sørg bare for at du gjør ditt for at alle skal få det bedre.. pessimisme hjelper ingen

JA, har sett den.
1.
Befolkningsveksten har ikke stoppet opp.
De landene som minst av alle bør yngle som kaniner, gjør nettopp det.
Veksten stopper i alle fall ikke opp under 10 milliarder.

2.
HR ser helt bort fra det handler ikke kun om plass til å asfaltere og å bygge og bo.
Det handler om ikke å ødelegge det biologiske mangfoldet mennesket på toppen av næringskjeden ikke kan eksistere uten. Det handler om ikke ødelegge klimaet. Det handler om å slutte med forbruk og forureining kloden ikke tåler. Det handler om å kutte ut evig og aksellerende uendelig vekst på en endelig klode.

Siterer litt fra denne
http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/2987672/alert_critically_endangered_species_homo_sapiens.html

Now, you might say: there are approaching 7.5 billion people on earth and you could hardly call that a critically low number. And you are right the number is not critically low. It is critically high. It has been growing exponentially since the 18th century as can been seen in the picture below. And this is exactly where the problem lies...

Exponential growth in a biological system occurs when the number of organisms in a culture increases exponentially until an essential nutrient is exhausted.

You probably remember the experiments from biology class, where you would grow cultures of bacteria on a petri dish. If you don't remember, or haven't done the experiment, just watch the exponential growth of E.coli. The colony grows rapidly in the petri dish up until it has depleted all the food.

Then it dies.

3.
Å omformulere realisme til pessimisme hjelper heller ingen.
Tvertom kan det være kontraproduktivt ved å forlede til å tro nødvendig handling er unødvendig.
Hvem "yngler" og hvorfor har de mindre rett til å få barn? Hvis du tenker på afrikanske land så er det de som bruker DESIDERT minst av jordas ressurser.

Bedre levestandard og bedre økonomi er det som vil gjøre at befolkningsveksten stopper (og for mange land vil redusere i alt for få ungdom).
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
søndag 10. september 2017, klokken 19:32
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. september 2017, klokken 18:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. september 2017, klokken 15:18
Jeg velger livet - ikke MDG!
Uansett klimakatastrofe eller ikke,
er som tidligere påpekt ødeleggelse av det biologiske mangfoldet en reell trussel
mot arten homo sapiens/storhjerna prima sin overlevelse på planeten:

Ecologist Special Report: Biological Annihilation on Earth is Accelerating
Robert J. Burrowes 1st August, 2017

Human beings are now waging war against life itself as we continue to destroy not just individual lives, local populations and entire species in vast numbers but also the ecological systems that make life on Earth possible. By doing this we are now accelerating the sixth mass extinction event in Earth's history and virtually eliminating any prospect of human survival

Nøkkelord: virtually eliminating any prospect of human survival

Du kan lese hele artikkelen her:
http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2989161/ecologist_special_report_biological_annihilation_on_earth_is_accelerating.html

Minner videre om ytterligere 3 trussler som meget lett kan eliminate any prospect of human survival:
-  befolkningseksplosjonen
-  ikke bærekraftig forbruk og forureining
-  uendelig vekst på en klode endelig i størrelse og ressurser

Nåværende generasjon sitt testamente til de(n) neste er alt annet enn noe å glede seg til å åpne!

Har du sett Hans Rowlings dokumentar om befolkningsveksten?  Han påsto at eksplosjonen er over og at veksten har stoppet. Dette pga familieplanlegging , fokus på utdanning, kvinnefrigjøring osv..

Jorden har plass til mange fler mennesker. Sørg bare for at du gjør ditt for at alle skal få det bedre.. pessimisme hjelper ingen
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
søndag 10. september 2017, klokken 12:30
Ingen endring på min bekreftet 6. aug. Fortsatt i produksjon :(

#14
Model S / Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen
mandag 04. september 2017, klokken 08:48
Har ikke fått min bil levert enda, men hittil har jeg bare gode ting å si om Tesla Drammen og den service jeg har fått der.
#15
Elbiler i media / Sv: Mercedes kjører TV reklame for EQ
mandag 04. september 2017, klokken 07:43
De skryter av at de skal revolusjonere bilen, men den muligheten var det nok noen andre som tok ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA