Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stiannh

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken leaf skal jeg velge?
torsdag 26. februar 2015, klokken 19:32
Da var det avgjort , Det ble Tekna,
#2
ønsker å kjøpe lettmetall felger til Nissan Leaf, 16 eller 17"

Skal brukes til vinterdekk.

Er også interessert i felg med dekk.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken leaf skal jeg velge?
onsdag 25. februar 2015, klokken 23:10
takk for svar,

importøren er seriøs, og tilbyr 5 års garanti på bil likt med Nissan forhandler, (3 år hos Nissan og 2 år hos importør)

Ang Mazdaen og hjelp av forhandler syntes jeg det er bak mål, Jeg vet Audi har vært i lignende situasjon i Norge der de var lite villig til å være behjelpelig import biler, da kom konsernet inn og la klare retningslinjer.

Når det gjelder leafen og produksjon (slik jeg har forstått det) lages denne bare i tre utgaver i Europa og produksjonen er i Sunderland UK, så teknisk sett så skal det være samme bil, det eneste forskjellen er lyktespylerene som er montert på de "norske" leafene. Jeg har også blitt fortalt at Nissan Norge mener at biler uten lyktspylere ikke har dette varmebelte/teppe rundt batteriene, iflg en bekjent som er bilmekaniker er dette varmebelte/teppe egentlig varmekabel som er lagt rundt batteriene for å unngå skader ved ekstrem kulde. det er sagt at denne varmekabelen ikke slår inn før batteriene er -18C,

Når det gjelder utstyrs forskjellen mellom Acenta og Tekna er vel det mest fornuftige en Acenta i forhold til besparelse, men når jeg fikk tilbud om den import bilen ble jeg usikker.

Renault Zeo hadde vært ett alternativ men litt kort rekkevidde, samt jeg har hatt en Renault tidligere som jeg har mareritt om ennå,  skulle skifte varmeapperat i kupeen på en Renault Megane som innebar at frontruten måtte ut, halve motor rommet måtte demonteres, deler av torpedo veggen måtte fjernes for å komme til... kan tenke deg timene rullet på verkstedet...

Nissan Leaf har kampanje fram til 31.mars og Tekna starter på veiledende 229 900 + vinterdekk, metallic lakk etc så levert rundt 250 000, de har også kommet med en Nordic utgave som har alt Tekan utstyr utenom skinnsetene, denne starter på 222 900 ++. Nordic leveres også med Mode 3 ladekabel 32 AMP

Det var ikke lett å bestemme seg, googlet litt rundt import av Leaf og det viser seg at Nissan Leaf er den mest importerte bilen i Norge nå... men det er lite erfaringer å finne.
#4
Kjøpe elbil? / Hvilken leaf skal jeg velge?
onsdag 25. februar 2015, klokken 20:12
Jeg står foran mitt første EL bil kjøp og er blitt litt rådvill, håper på noen gode råd, Jeg har prøvd ut Kia Soul og Nissan Leaf. Eneste kriterie jeg har satt er at jeg vil ha 5 seter(bytter ut min Toyota Aygo 4 seter).

Kia Soul prøvde jeg ett døgn og etter mye om og men fant jeg ut at dette var ikke bilen for meg, designet er kultog Kia imponerte meg med løsninger.
Det jeg ikke likte var
Lite bagasjerom
Følte bilen var litt vinglete når jeg passerte 90 km
Gulvet ved baksete var høyt, følte jeg hadde knærne oppunder haken når jeg satt i baksetet.
Lang leveringstid
Samtidig er dette første gang Kia lager EL bil.

Egolf ligger over den prisen jeg hadde tenkt meg.

Så valget falt på Leaf, trodde nå at det skulle være enkelt.
Utgangspunktet for å kjøpe EL bil var å spare penger på avgifter og drivstoff.valget falt så på en ny Leaf Acenta fra forhandler.

Dagen etterpå fikk jeg tilbud om importert ny Leaf Tekna fra fabrikken i Nederland til 8000 mer enn Acenta, importør/forhandler gir 5 år på batteri og bil
Nissan Forhandler tilbyr så en Tekna til 12000 mer enn den importerte.
Eneste forskjellen jeg sitter igjen med er mellom importør og Nissan forhandler er noen lyktespylere
Så nå sitter jeg her i villrede, hadde bestemt meg for Acenta men en importert Tekna frister,

Det jeg og grubler på er resalg av de tre alternativene.

Vil det være lurest å velge Tekna fra Nissan forhandler med tanke på høyest bruktverdi? Samtidig vil denne bilen ta lenger tid ta lenger tid til å spare penger. Trenger jeg virkelig ekstra utstyret?

Hvordan er resalg verdien på Acenta? Dette er den mest fornuftige løsningen

Importert Tekna? Resalg verdi? Går jeg på en smell? Denne forhandleren ga meg grei pris på innbytte av aygoen og.

Håper noen har noen råd til en ELBil rookie
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA