Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hmre

#1
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 27. mars 2017, klokken 16:23
Sitat fra: hmre på søndag 25. september 2016, klokken 23:00
Sitat fra: hmre på onsdag 30. mars 2016, klokken 20:55
413 tkm @ 90%, kliss ny 90D.

414 tkm fikk jeg nå, ganske nøyaktig 6 mnd og 9000 km senere. :)

409 tkm etter ett år og ca 17000 km. Always connected alltid på, og range mode off stort sett hele tiden. 1% tap på det første året etter bilens beregninger må vel være akseptabelt. :)
Ser forøvrig at jeg har brukt ganske nøyaktig 10% mer wh/km på vinteren med 19" kontra sommeren med 21".
#2
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2016, klokken 12:23
Har lurt litt på om batteriets totale størrelse er nominell + brick eller om brick er inkludert i nominell. Hvis sistnevnte så stemmer det bedre med wk057s tall.

Noe rot er det ett eller annet sted. I følge dataene til Cookie, ser det ut som wk har lagt til brick protection i 85, men trukket ifra for 90.

wk057:
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable

Cookie:
85: 83 kWh total, 79 kWh usable
90: 88,9 Kwh total, 84,9 kWh usable
#3
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 10:45
Hehe, vi snakker litt forbi hverandre tror jeg. 90 skal ha rundt 85kWh utnyttbart ja.

Ja, det er jo det jeg også mener :) Men det stemmer ikke med hva wk sier, derfor hadde det vært fint om noen kunne sammenlignet hva som er lest ut av Nominal Full Pack Energy på de forskjellige modellene.
#4
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:43
Problemet ligger i Teslas spenstige måte å avrunde til nærmeste '5'

60 (orig)61 kWh totalt / ≈ 59 kWh utnyttbart
60 (nye, SW-begrensede)62 kWh utnyttbart
70 (orig)71 kWh totalt / ≈ 69 kWh utnyttbart
70 (nye, SW-begrensede)66 kWh utnyttbart
7575 kWh totalt / ≈ 73 kWh utnyttbart
8582 kWh totalt / ≈ 78 kWh utnyttbart
9086 kWh totalt / ≈ 82 kWh utnyttbart
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:08
Legge til om det skal være noen forskjell til 85.

Så utfra tallene mine har jeg i min 90D ifølge wk057 81,3 kWh utnyttbart, og 85,3 totalt? Er det ikke omvendt, at jeg har 85,3 kWh utnyttbart, og 89,3 totalt?

Cookie, du har jo lest av flere modeller, hva sier tallene på andre modeller i forhold til dette her? (I forhold til tallene wk057 oppgir.)

#5
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
fredag 16. desember 2016, klokken 09:13
Sitat fra: Skjøteledning på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:49
Spurte kundebehandler om ventetid på verksted. Hun sa at det etter nyttår ville bli 1-2 uker ventetid for service og at småting kunne de fikse umiddelbart med den nye drive inn tilbudet de har fått.
Så det håp om bedre tider.

Samme sa de til meg, 1-2 ukers ventetid etter nyttår, og småting kan de ta umiddelbart ved oppmøte. Tidligere (nå nylig) har de ligget på 3 mnd ventetid. Spurte litt hva de har gjort for å kutte ned ventetiden så drastisk; først og fremst endret hele systemet for service og utbedringer, samt ansatt noen flere teknikere.
Når man leser i denne tråden, er det ingen hemmelighet at de har hatt utfordringer med systemet sitt!
#6
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:18
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:01
90-batteriet er 89kWh og du kan bruke ca 85kWh før bilen stopper.

Han roter altså?
https://mobile.twitter.com/wk057/status/808368346408304645

Her er tall fra min 90D. Spørsmålet er vel om man skal legge til eller trekke fra de 4 kWh i Energy Buffer. Det er det helt sikkert noen som kan gi et korrekt svar på, eller har en sammenligning med 85/75/70/60 og hva som står der?

http://www.screencast.com/t/IJOhZ5z57FJ
#7
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
fredag 09. desember 2016, klokken 17:20
Booket time til slutten av januar på Tesla Rud for utbedring av et par ting og første service. Var innom i oktober, 3 mnd ventetid. De ringte her om dagen og lurte på om jeg kunne komme innom neste uke allerede. Så da blir utbedringene tatt neste uke, og årlig service i mars. Kanskje det tyder på at ting går i positiv retning vedrørende ventetid? :)

Utbedringene skulle ta 2-3 timer mente hun, blir spennende å se hvor lang tid de faktisk bruker.

Forøvrig fornøyd med kommunikasjon der, de svarer kjapt på mail og telefon de gangene jeg har hatt behov.
#8
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 26. september 2016, klokken 17:27
Sitat fra: Øyvind Stenland på søndag 25. september 2016, klokken 01:52
Er på morningen. Ferdiglaget, men koblet til, i alt fra 1 til 8 timer

Kl 2043 i går kveld fikk jeg melding om charging complete at 414 km, idag kl 1134 satte jeg meg inn i bilen og den viste da 410km. På 14 timer forsvant 4km. Så det kan jo være en ting å tenke på :) (Always connected står på, range mode off.)

Cookie Monster har lest ut via canbus at bilen min har tilgjengelig 85,3 kWh pluss 4 kWh buffer. Såvidt jeg har skjønt er det ganske bra tall.
#9
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
søndag 25. september 2016, klokken 23:00
Sitat fra: hmre på onsdag 30. mars 2016, klokken 20:55
413 tkm @ 90%, kliss ny 90D.

414 tkm fikk jeg nå, ganske nøyaktig 6 mnd og 9000 km senere. :)
#10
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
lørdag 24. september 2016, klokken 23:31
Sitat fra: Øyvind Stenland på lørdag 24. september 2016, klokken 10:35
Er det vanlig at 90% SoC varierer fra dag til dag? Har 3 uker gammel 90D og der har jeg hatt 406, 404, 403 og 402km. Merk at den ikke har gått gradvis ned, men hopper i mellom disse opp som ned.

Hvorfor skjer dette? Trodde typical var basert på faste parametre og at jeg derfor ikke burde se variasjoner daglig

Leser du av rett etter du får melding om charging complete? Det går nedover etterhvert som timene går.
#11
Sitat fra: hmre på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:06
Har sendt en mail til tesla så får vi se om jeg får noe fornuftig svar, eller om det kommer en tredje teori kanskje  :P

Etter noen mail frem og tilbake har jeg ikke blitt noe klokere. Fikk ikke svar på alt jeg spurte om heller, men fikk i det minste kjapt svar.
Må si det er merkelig at de serverer tullesvar når folk spør, og spesielt fra de som sitter på telefonsupport. Man stoler jo generelt på at de har peiling..

Her er noe av svarene jeg fikk, som kan være interessante for andre:
---
Det finnes desverre ingen svar på hvilken ladehastighet du får på superchargeren når du har 25% igjen (eller mer) på batteriet da dette alltid vil variere. Det finnes ingen fasit.
Variablene vil ikke være så store at det blir vanskelig å planlegge en langtur. Man kan bruke trip planner som er i bilen, men husk at denne kun er i beta versjon pr dags dato.
---
Supercharging is one of the most amazing aspects of owning a Tesla. Since launching we have 611 Superchargers stations with 3,600 Superchargers and made long distance travel using electric vehicles not only possible but enjoyable

Tesla Superchargers have been designed to provide the fastest, safest charging possible. When Supercharging your vehicle can receive energy at a rate up to 15 times higher than what is available when charging at Level 2 charging. A Tesla Supercharger can provide so much power that the limiting factor is not the Supercharger but rather the battery's ability to receive the charge. For this reason, Supercharging rates are highest when the battery is at a low state of charge, and diminish as the battery nears full charge.

Supercharging can be thought of as like an athlete eating an energy bar:  it provides a fast way to refuel when needed, but shouldn't be the sole source of fuel day in and day out. Similarly, the battery in your Tesla will not be able to Supercharge at maximum speed an infinite number of times. If the battery repeatedly experiences the exceptionally high rate of charging that Supercharging provides it will gradually no longer be able to achieve the same maximum charge rate. The vehicle will always be able to Supercharge, and the peak charge rates will still fast exceed even the fastest DC or AC charging, but the time it takes to Supercharge may increase at low state of charge (most impacted below 30% State of Charge).

---
Jeg ba om en forklaring på: "A 90 kW limitation only adds about 4 min to the charging time from 0% to 40% state of charge, for the typical pack of this design in ideal conditions.
A cool battery or a supercharger that is being shared will often negate this 4 minute advantage.
"

Fikk til svar: "Beskrivelsen betyr at om du velger å lade fra 0kw til 90kw (100%) kontra 80% vil det legges til 4 minutter ladetid fra 0-40%. Merk at dette kun er det typiske for et 90kw batteri, altså ikke en konstant beregning.
Men igjen, dersom batteriet er kaldt eller om man superlader så vil ikke dette være gjeldende.
"

Dette svaret skjønte jeg enda mindre av, så jeg svarte: "Mener du at hvis jeg «drar streken» bort til 100% (for at bilen skal lade til 100%) så legger den på 4 minutter ladetid fra 0-40%? Hva om jeg ikke starter på 0%? Hva om jeg først starter med å sette den til å lade til 80%, og så forandrer til 100% etterpå? hvordan skal den vite hva jeg velger? Forstår ikke logikken her..."

Fikk aldri noe svar på dette. Det er vel ikke så viktig egentlig, men blir jo nysgjerrig.
#12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. mai 2016, klokken 22:28
Ladet en lånt helt ny 90D på Klett i dag. Startet på 108kW og 48%, og fikk fortsatt 90kW når jeg avsluttet på 60%.

Endret batteri på nye biler eller bare endret i software? Loaneren hadde 2.18.18.

Jøss, ikke værst! Hvilket vin nr har den bilen?

14. mai var jeg i Nes i Ådal og fikk 116kW@22%, 94kW@35%, 62kW@55%. Ingen andre som ladet, bortsett fra en som kom mot slutten.
(PS, måtte kjøre og kjøpe burger på bensinstasjonen siden Valdresporten var stengt, om den oppmerksomme av dere ser på klokkeslettene, hehe. Det slo meg forresten når jeg stod inne på bensinstasjonen, at all den tiden jeg brukte på å stå i kø for å bestille burgeren og vente på at den skulle bli laget, samt evt tiden på å fylle bensin/diesel, tok lengre tid enn det ville tatt å supercharge Teslaen nok til å minst nå neste SC. Og da er ikke tiden på å spise burgeren tatt med :))
#13
Sitat fra: RaBalder på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:25
Jeg tror at i 90% av tilfellene hvor man synes man får for lite ladeeffekt, så er det fordi batteriet ikke er varmt nok.

Men da vil vel hastigheten gå opp når batteriet blir varmere.

Det er vel bare til å innfinne seg i at man får den hastigheten man får, skjønner jeg.  ::)

Har sendt en mail til tesla så får vi se om jeg får noe fornuftig svar, eller om det kommer en tredje teori kanskje  :P
#14
Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mai 2016, klokken 06:43
Tesla må virkelig kurse kundebehandlerne sine bedre...

Man skulle tro det fantes kun én fasit på hva som er normale ladehastigheter ved optimale forhold. Ganske merkelig at de ikke har peiling, går vel på opplæring ja.
#15
Sitat fra: Achilles på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:01
Hei!

Jeg er lykkelig eier av en ny 90D  :) Har forsøkt 3 ganger på Supercharger med temp 8-10 grader, < 50% status batteri, varmt batteri og ingen andre ladene biler. Har da kun fått 60-70 kW!

Samme sak hos meg. Jeg ringte Tesla support to ganger mens jeg ladet. Første gangen på Lier hadde jeg ca 60KW på ca 50% soc, de sjekket og fant ikke noe feil, batteriet var varmt, ikke to på samme bås-nr etc. Prøvde forskjellige båser og både Lier sør og Nord, mens jeg snakket med dem på tlf. Spurte spesifikt om man får lavere hastighet ved forskjellige soc %, da sa damen -etter at hun sjekket med noen andre- at det kun var etter 80% man fikk lavere hastighet. De skjønte ikke hva som var årsaken, og opprettet en logg slik at det lå i systemet.
Jeg spurte to andre som ladet samtidig hvilke hastighet de hadde. Han ene kom dit med kald bil og hadde lav KW, han andre kom langveis fra og fikk ca 110KW - husker ikke hvor mye % de hadde. (Eller hvilken modell.)

Andre gangen i Nes i Ådal fikk jeg samme hastighet etc, her var det ingen andre Teslaer til lading. Snakket ikke så lenge nå, men de fant ingen feil ihvertfall. Heller ingen forklaring på hvorfor hastigheten var som den var. Ble logget.

Imellom disse to gangene testet jeg en gang til på Lier nord. Da var det kun en annen Tesla der, jeg fikk 69KW på 31%. Sank jevnt og trutt til 50KW på 68%.

Hadde bilen inne på servicesenter for dette og noen andre ting. Ingenting er feil med bilen visstnok, men nå fikk jeg ihvertfall en forklaring på hvorfor det er slik. Hun sa at man får maks effekt fra SC fra 0-200 km rekkevidde, har man mer en 200 km rekkevidde vil hastigheten falle. Dette fordi det er ca 200km mellom hver SC og formålet med SC er langkjøring osv., forklarte hun. (Har ikke fått testet på SC med under 200km igjen ennå. Når bilen var på servicesenteret hadde den heller aldri under 200 km.)

På tlf ble det sagt reduksjon i hastighet etter 80%, her etter 200 km rekkevidde... Kan ikke se noen har snakket om denne "teorien" med 0-200 km, her inne? Sitter nå her og lurer på hva som er riktig jeg..

Her er det som stod på Service Invoice´n jeg fikk:

-----------------------------------
Concern: Customer states: Vehicle does not charge fully. see notes.
Corrections: Supercharger General Diagnosis Conclusion: No Trouble Found
Upon inspection we verified normal operation of the Super charger ability of this vehicle.
No alerts set for any faults related to the constant Direct current charging ability. Test charged the vehicle here at our own Super charger with successful results.
-
Supercharger rate reduces as the battery becomes charged. A 90 kW limitation only adds about 4 min to the charging time from 0% to 40% state of charge, for the typical pack of this design in ideal conditions.
A cool battery or a supercharger that is being shared will often negate this 4 minute advantage.

-
Vehicle Super charging features is operating as designed.
-----------------------------------

Kan noen forklare meg hva det uthevet her betyr?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA