Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hmre

#1
Jeg hadde likt problem nylig. Når jeg dreide rattet en runde, var det tungt-lett-tungt-lett. "Hakkete", og måtte manuelt svinge tilbake, den rettet seg ikke opp i sving. Men kjøring på motorvei/fin vei var ikke noe problem.

Meldte det inn 14. august, fikk normal inspeksjonstime i starten av oktober. Men de sa at siden dette har med styring å gjøre, så er det prioritert og jeg kunne bare dra inn på drop-in om jeg ønsket det. En måneds tid senere ble det værre, reiste på drop-in, fikk lånebil, og dagen etter ringte de og bilen var fikset. På Rud.

--------
Concern: Customers states that 14/08/18 09:46:46 [CEST] since yesterday it's a lot less
smoother to operate the steering wheel.
Corrections: Shaft - Steering Column - Intermediate Lower
Part Quantity Unit Price
I-SHAFT STEERING LINK - NON ISOLATOR - LOWER (1030622-00-
A)
1.00 0.00 0.00
Total Parts 0.00
Replaced I-shaft. Works now as designed.
Total Job Parts 0.00
--------
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Korrosjon på Tesla 19" felger.
søndag 22. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: async3phase på onsdag 18. april 2018, klokken 11:51
hmre, hvor gamle var felgene dine, og hvor langt hadde de gått da de ble byttet av Tesla?

Felgene fulgte med bilen, mars 2016. Kjørt ca 15000 km / 1,5 vintersesong.
Men det var ikke spørsmål om dette, de gikk rundt bilen og tok bilder av felgene. Dette var på Rud.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Korrosjon på Tesla 19" felger.
fredag 13. april 2018, klokken 01:01
Jeg hadde bobler som på bildene til GOS på mine felger av gamle typen. Tesla byttet uoppfordret, og heldig som jeg var hadde de noen slipstream felger liggende. Kliss nye dekk fikk jeg også!
Samtidig byttet de et speil og hele ladeporten av den nye typen med motorisert ladeluke. Kjørte ut med "ny" bil, uten å betale ei krone. Fantastisk service og goodwill! :)

Så vil absolutt anbefale å ta kontakt med SC ja!
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruke Summon i trang garasje
onsdag 08. november 2017, klokken 00:59
Jeg bruker summon flere ganger i uka etter jeg har hentet minstemann i barnehagen. Riktignok ikke den trangeste garasjen, men trang nok til at det ikke er mulig å hente ut ungen inne der. Holder han i ene armen, og kjører bilen inn med den andre, helt genialt!

Det funker stort sett glimrende. Har hatt én episode der bilen begynte å svinge hardt når den var nesten helt inne i garasjen, men aldri noe skummelt. Bare til å slippe "knappen". Jeg guider den alltid inn litt på skrå, slik at jeg enkelt kommer inn i bilen igjen når jeg skal ut. Kanskje hadde det noe å si for den plutselige svingingen, litt for skrått den ene gangen.
Og noen ganger stopper den for tidlig, slik at man må trykke en gang til på mobilen.
2016 AP1.

Sidespeilene klapper inn av seg selv når man starter summon, og det er innstillinger på om man har trang garasje/hvor nærme veggen den skal kjøre.
#5
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 27. mars 2017, klokken 16:23
Sitat fra: hmre på søndag 25. september 2016, klokken 23:00
Sitat fra: hmre på onsdag 30. mars 2016, klokken 20:55
413 tkm @ 90%, kliss ny 90D.

414 tkm fikk jeg nå, ganske nøyaktig 6 mnd og 9000 km senere. :)

409 tkm etter ett år og ca 17000 km. Always connected alltid på, og range mode off stort sett hele tiden. 1% tap på det første året etter bilens beregninger må vel være akseptabelt. :)
Ser forøvrig at jeg har brukt ganske nøyaktig 10% mer wh/km på vinteren med 19" kontra sommeren med 21".
#6
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2016, klokken 12:23
Har lurt litt på om batteriets totale størrelse er nominell + brick eller om brick er inkludert i nominell. Hvis sistnevnte så stemmer det bedre med wk057s tall.

Noe rot er det ett eller annet sted. I følge dataene til Cookie, ser det ut som wk har lagt til brick protection i 85, men trukket ifra for 90.

wk057:
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable

Cookie:
85: 83 kWh total, 79 kWh usable
90: 88,9 Kwh total, 84,9 kWh usable
#7
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 10:45
Hehe, vi snakker litt forbi hverandre tror jeg. 90 skal ha rundt 85kWh utnyttbart ja.

Ja, det er jo det jeg også mener :) Men det stemmer ikke med hva wk sier, derfor hadde det vært fint om noen kunne sammenlignet hva som er lest ut av Nominal Full Pack Energy på de forskjellige modellene.
#8
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:43
Problemet ligger i Teslas spenstige måte å avrunde til nærmeste '5'

60 (orig)61 kWh totalt / ≈ 59 kWh utnyttbart
60 (nye, SW-begrensede)62 kWh utnyttbart
70 (orig)71 kWh totalt / ≈ 69 kWh utnyttbart
70 (nye, SW-begrensede)66 kWh utnyttbart
7575 kWh totalt / ≈ 73 kWh utnyttbart
8582 kWh totalt / ≈ 78 kWh utnyttbart
9086 kWh totalt / ≈ 82 kWh utnyttbart
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:08
Legge til om det skal være noen forskjell til 85.

Så utfra tallene mine har jeg i min 90D ifølge wk057 81,3 kWh utnyttbart, og 85,3 totalt? Er det ikke omvendt, at jeg har 85,3 kWh utnyttbart, og 89,3 totalt?

Cookie, du har jo lest av flere modeller, hva sier tallene på andre modeller i forhold til dette her? (I forhold til tallene wk057 oppgir.)

#9
Sitat fra: Skjøteledning på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:49
Spurte kundebehandler om ventetid på verksted. Hun sa at det etter nyttår ville bli 1-2 uker ventetid for service og at småting kunne de fikse umiddelbart med den nye drive inn tilbudet de har fått.
Så det håp om bedre tider.

Samme sa de til meg, 1-2 ukers ventetid etter nyttår, og småting kan de ta umiddelbart ved oppmøte. Tidligere (nå nylig) har de ligget på 3 mnd ventetid. Spurte litt hva de har gjort for å kutte ned ventetiden så drastisk; først og fremst endret hele systemet for service og utbedringer, samt ansatt noen flere teknikere.
Når man leser i denne tråden, er det ingen hemmelighet at de har hatt utfordringer med systemet sitt!
#10
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:18
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:01
90-batteriet er 89kWh og du kan bruke ca 85kWh før bilen stopper.

Han roter altså?
https://mobile.twitter.com/wk057/status/808368346408304645

Her er tall fra min 90D. Spørsmålet er vel om man skal legge til eller trekke fra de 4 kWh i Energy Buffer. Det er det helt sikkert noen som kan gi et korrekt svar på, eller har en sammenligning med 85/75/70/60 og hva som står der?

http://www.screencast.com/t/IJOhZ5z57FJ
#11
Booket time til slutten av januar på Tesla Rud for utbedring av et par ting og første service. Var innom i oktober, 3 mnd ventetid. De ringte her om dagen og lurte på om jeg kunne komme innom neste uke allerede. Så da blir utbedringene tatt neste uke, og årlig service i mars. Kanskje det tyder på at ting går i positiv retning vedrørende ventetid? :)

Utbedringene skulle ta 2-3 timer mente hun, blir spennende å se hvor lang tid de faktisk bruker.

Forøvrig fornøyd med kommunikasjon der, de svarer kjapt på mail og telefon de gangene jeg har hatt behov.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 26. september 2016, klokken 17:27
Sitat fra: Øyvind Stenland på søndag 25. september 2016, klokken 01:52
Er på morningen. Ferdiglaget, men koblet til, i alt fra 1 til 8 timer

Kl 2043 i går kveld fikk jeg melding om charging complete at 414 km, idag kl 1134 satte jeg meg inn i bilen og den viste da 410km. På 14 timer forsvant 4km. Så det kan jo være en ting å tenke på :) (Always connected står på, range mode off.)

Cookie Monster har lest ut via canbus at bilen min har tilgjengelig 85,3 kWh pluss 4 kWh buffer. Såvidt jeg har skjønt er det ganske bra tall.
#13
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
søndag 25. september 2016, klokken 23:00
Sitat fra: hmre på onsdag 30. mars 2016, klokken 20:55
413 tkm @ 90%, kliss ny 90D.

414 tkm fikk jeg nå, ganske nøyaktig 6 mnd og 9000 km senere. :)
#14
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
lørdag 24. september 2016, klokken 23:31
Sitat fra: Øyvind Stenland på lørdag 24. september 2016, klokken 10:35
Er det vanlig at 90% SoC varierer fra dag til dag? Har 3 uker gammel 90D og der har jeg hatt 406, 404, 403 og 402km. Merk at den ikke har gått gradvis ned, men hopper i mellom disse opp som ned.

Hvorfor skjer dette? Trodde typical var basert på faste parametre og at jeg derfor ikke burde se variasjoner daglig

Leser du av rett etter du får melding om charging complete? Det går nedover etterhvert som timene går.
#15
Sitat fra: hmre på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:06
Har sendt en mail til tesla så får vi se om jeg får noe fornuftig svar, eller om det kommer en tredje teori kanskje  :P

Etter noen mail frem og tilbake har jeg ikke blitt noe klokere. Fikk ikke svar på alt jeg spurte om heller, men fikk i det minste kjapt svar.
Må si det er merkelig at de serverer tullesvar når folk spør, og spesielt fra de som sitter på telefonsupport. Man stoler jo generelt på at de har peiling..

Her er noe av svarene jeg fikk, som kan være interessante for andre:
---
Det finnes desverre ingen svar på hvilken ladehastighet du får på superchargeren når du har 25% igjen (eller mer) på batteriet da dette alltid vil variere. Det finnes ingen fasit.
Variablene vil ikke være så store at det blir vanskelig å planlegge en langtur. Man kan bruke trip planner som er i bilen, men husk at denne kun er i beta versjon pr dags dato.
---
Supercharging is one of the most amazing aspects of owning a Tesla. Since launching we have 611 Superchargers stations with 3,600 Superchargers and made long distance travel using electric vehicles not only possible but enjoyable

Tesla Superchargers have been designed to provide the fastest, safest charging possible. When Supercharging your vehicle can receive energy at a rate up to 15 times higher than what is available when charging at Level 2 charging. A Tesla Supercharger can provide so much power that the limiting factor is not the Supercharger but rather the battery's ability to receive the charge. For this reason, Supercharging rates are highest when the battery is at a low state of charge, and diminish as the battery nears full charge.

Supercharging can be thought of as like an athlete eating an energy bar:  it provides a fast way to refuel when needed, but shouldn't be the sole source of fuel day in and day out. Similarly, the battery in your Tesla will not be able to Supercharge at maximum speed an infinite number of times. If the battery repeatedly experiences the exceptionally high rate of charging that Supercharging provides it will gradually no longer be able to achieve the same maximum charge rate. The vehicle will always be able to Supercharge, and the peak charge rates will still fast exceed even the fastest DC or AC charging, but the time it takes to Supercharge may increase at low state of charge (most impacted below 30% State of Charge).

---
Jeg ba om en forklaring på: "A 90 kW limitation only adds about 4 min to the charging time from 0% to 40% state of charge, for the typical pack of this design in ideal conditions.
A cool battery or a supercharger that is being shared will often negate this 4 minute advantage.
"

Fikk til svar: "Beskrivelsen betyr at om du velger å lade fra 0kw til 90kw (100%) kontra 80% vil det legges til 4 minutter ladetid fra 0-40%. Merk at dette kun er det typiske for et 90kw batteri, altså ikke en konstant beregning.
Men igjen, dersom batteriet er kaldt eller om man superlader så vil ikke dette være gjeldende.
"

Dette svaret skjønte jeg enda mindre av, så jeg svarte: "Mener du at hvis jeg «drar streken» bort til 100% (for at bilen skal lade til 100%) så legger den på 4 minutter ladetid fra 0-40%? Hva om jeg ikke starter på 0%? Hva om jeg først starter med å sette den til å lade til 80%, og så forandrer til 100% etterpå? hvordan skal den vite hva jeg velger? Forstår ikke logikken her..."

Fikk aldri noe svar på dette. Det er vel ikke så viktig egentlig, men blir jo nysgjerrig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA