Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Stig

#1
Tesla / Sv: Model S, X, eller vente på Model 3?
tirsdag 23. august 2016, klokken 17:50
Kinder Egg:  - kjøp en MB B-el nå, - Tesla drivlinje og batt pakke, MB kvalitet, servicetilbud og troverdig garanti...
#2
Hei, -prøvde alle bilene i samme 'klasse' før vi bestilte MB B-el. Vel vitende om ulempene; bilen ER i en klasse for seg rent kvalitetsmessig, den har god plass, stort produksjonsvolum å vise til, og 'leverer' på distanse.  Har nylig passert 20.000 km, og det var en fryd å hente bilen på ettårs kontroll, og betale tot 880,- for service, inkl kart oppdatering m m (!)
Liten kunnskap om LiPo/ Li-ion bat, -men ser for meg at normal lading, til ca 80% av tot kapasitet, (Range + et must), vil vise seg å være en god filosofi om noen år...
#3
Mercedes B-Electric / Sv: batteri kapasitet
mandag 20. juni 2016, klokken 21:47
Hei, 13 md, og ca 17.000 km, kun Range+ < 5%, -kapasiteten indikerer fremdeles 100%.

Litt misfornøyd med visning av forventet kjørelengde, men % batt gir grei nok indikasjon.

Har et subjektivt inntrykk av lengre kjørelengde ved lavest mulig ladestrøm, om tiden tillater (?)
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Norsk språk?
søndag 13. desember 2015, klokken 13:59
Har selv Garmin Pilot, som I og for seg ikke har fått med seg at den sitter I en 'el-bil'- kun 'fosil' info vedr drivstoff m m...
Ellers fungerer talestyring (symbol på rattet)  kun på Engelsk,  Feks fungerer 'Go Home' bra, men ingen andre adr synes å fungere....
#5
Mercedes B-Electric / User Manual - PDF
søndag 11. oktober 2015, klokken 20:58
Heisan, kjekt alternativ til å sitte i bilen "å bla på skjermen", men allikevel kunne benytte bla søkeord;

http://www.mybclasselectricdrive.com/wp-content/uploads/2014/11/2015%20Mercedes%20B-Class%20electric%20drive%20user%20manual.pdf


-US versjonen av MB har også en rekke andre goodies, som Forum, egen Android eller Appstore APP, (krever amerikansk innstilling på tlf) m m...
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Varme i frontrute
søndag 11. oktober 2015, klokken 20:48
Heisan, knappen for varme på frontruta er sammenkoblet med "windshield defrost",  (Thewindshieldheatingisswitchedon usingthe"Windshielddefrosting"function) . ... -ref manual side 115 & 118;

http://www.mybclasselectricdrive.com/wp-content/uploads/2014/11/2015%20Mercedes%20B-Class%20electric%20drive%20user%20manual.pdf
#7
Mercedes B-Electric / Sv: Varme i frontrute
fredag 07. august 2015, klokken 08:34
...har du to 'knapper' på nedre del av midtkonsollen, har du nok varme i både front-, og bakrute. Har selv én med gull-folie i frontruta, men antar at ikke varmen skrus på over en gitt terskelverdi på temperaturmåler. (Ruta kjennes uansett ikke varm), - kun vifta som trår til på ruta, når man trykker inn knappen... Bakruta varmes dog op?
Andre med tilsvarende erfaringe?...
#8
- Størrelsen på bagasjeromet er ett argument som trekker i retning av nettopp MB B El...
Har noen et godt forslag på hundebur -/ gitter løsning som gir rom for en større hund?

MB har en egen takstativløsning, (for max 75 kg). Noen alternativer som også bør vurderes?
#9
Mercedes B-Electric / Sv: Hente bil på fabrikk i Stuttgart
søndag 05. april 2015, klokken 18:51
... Dersom man legger utsalgspris ( i Tyskland ) til grunn, burde absolutt en bil til ca 40.000€ være grunn god nok til å inkludere en MB-B-EL i listen over de som tilbys hentet på fabrikk (IMBAS). 

Vet det blir litt styr å komme seg fra Stuttgart til Kiel, nesten 800 km, eller lading hver 200  :-X

-Litt av grunnen for å få litt "blest" om hurtigladning for denne bilen (også)... 
#10
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
søndag 15. februar 2015, klokken 22:51
Bagasjerom, 500 kontra 341 liter, -favør MB
Rekkevidde, 230 kontra 190 km, favør MB

Førstnevnte "hard fact", mens sistnevnte nødvendigvis mer "soft fact" som gjenstår å se...

Begge er bygget på et "fosilt opphav", på godt og vondt.  Alt i alt gikk jeg for MB, men tiden vil vise hvem som følger opp kundende best. Kommer eksempelvis MB med hurtiglader "option", som jeg leste på et amerikansk nettsted? osv...
#11
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
søndag 15. februar 2015, klokken 12:33
...Kan man ikke koble sammen en 10 (13) og en 20 amp kurs i en og samme "input", for dermed å oppnå 30-32 amp, selv på et gammelt en-fas 230 volt anlegg ?
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Tilhengerfeste?
søndag 15. februar 2015, klokken 12:23
Neste Tesla X kommer jo med "Måke vinger", -muligheten for å få med feks ski, vil være å montere hengerfeste med ski/ sykkel stativ. Dette er alt planlagt som tilleggsutstyr på denne bilen...
#13
Mercedes B-Electric / Hente bil på fabrikk i Stuttgart
søndag 15. februar 2015, klokken 12:21
Mercedes har lenge hatt en mulighet for at kundene kan hente bilen på fabrikk, ( inkl omvisning på museet m m hvis man ønsker)...

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/hent_din_bil_pa_fabrikken.html

Det ER en fin opplevelse, og selv om TØI skriver at kun 3% av kjøreturer med priv bil er >80 km, hadde det jo vært en fordel med en eller annen hurtiglademulighet. For å utfordre Mercedes har jeg spurt om denne muligheten, inkl bedt om noen råd for vei-, og ladevalg; Stuttgart-Kiel. Så langt har de svart at de undersøker min forespørsel...








#14
Mercedes B-Electric / Sv: Rask levering fra Tyskland?
søndag 15. februar 2015, klokken 12:05
...Jeg har bestilt en i Norge, men sjekket med 2-3 forhandlere i Tyskland, all den tid mange har mottatt EN bil til demo/ utstilling.  Opplysningen jeg fikk, var at produsenten hadde en klausul på at de ikke fikk selge, eller i det minste levere bilen før 1 mars 2015...

( Med dagens € kurs, så jeg heller ingen vits i å benytte denne muligheten ;(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA