Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hammerholt

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ikke varme fra el-vifte?
torsdag 09. april 2015, klokken 22:38
Motoren (ICE) vil oppføre seg slik du nevner dersom du har på klima ja. Med PHEV vil du merke at livet blir en stadig kamp om og holde motoren av, til enhver tid, og dersom den slår seg på har du tapt;-)
Jeg "tapte" mye den første uka, men etter og ha kjørt en måned, taper jeg ytterst sjeldent. Klima blir din verste fiende, likeledes aksellerasjonsfelt.
Så, til ditt problem. Prøv og sett timeren til 30 minutter på "heater" med lading tilkoplet. Hvis det ikke varmer opp kupeen, selv i minusgrader, så er noe feil. Har du forvarmet bilen, og kjører avgårde umiddelbart, skal varmeanlegget virke fint fra start.
Du vil også merke ved å eksperimentere med klima at motoren slår seg på ved et visst punkt hvor du krever mye strøm. Eksempelvis kan du kjøre med temp satt til 18.5, klima på og en viftestrek uten at motoren kicker inn. Jazzer du på med mer trykk nå, litt avhengig av andre ting som utetemp, forvarming etc, så slår motoren seg på.
Dette er normalt. Dette er PHEV. Jeg skulle gjerne hatt en bil hvor jeg kunne hatt max temp og klima på om vinteren, tråkka gassen i bånn og fortsatt kjørt på bare strøm, men slik er nå ikke livet med PHEV.
Prøv deg frem, og du vil fort bli ekspert på når motoren slår seg på og av. Du blir rett og slett en økonomisk sjåfør av å kjøre PHEV. Jakke og lue i kupe vinterstid blir en vane, venstrefelt på e18 blir nesten aldri brukt lenger:-)
Resultatet av dette har blitt 0.13 liter pr mil de siste 800 km for min del:-)
#2
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Norsk bil/tysk import ???
fredag 27. mars 2015, klokken 15:15
Sitat fra: Fonnis på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:49
Spør fordi jeg driver og bestiller spesialtilpasset hundebur og leverandøren er tysk - de samarbeider derfor med tyske bilforhandlere.

Er det spesielt gunstig å få hundebur tilpasset i Tyskland mtp pris? Med frakt, toll og moms høres jo ikke det spesielt lukrativt ut, eller har du gode kontakter? Jeg trenger også et litt mer tilpasset bur til min mellomstore malinois, og har fått et tilbud på tilpasset bur + frakt på 4.750 fra en norsk forhandler. Dette er da et sveiset stålbur som tar ca 60% av bagasjerommet.
Har du fått noe prisoverslag og info fra Tyskland som er bedre?
#3
Plugg-inn hybrider / Sv: Ladbar hybrid og elbilparkering
fredag 13. mars 2015, klokken 23:53
Fikk da svar fra Q-Park, og ikke uventet ble det avlag. Ja, da har jeg ihvertfall forsøkt og feilet.

"Viser til Deres henvendelse i forbindelse med ilagt kontrollavgift. Deres kjøretøy var oppstilt på en reservert parkeringsplass for el-bil. Vi legger til grunn at en hybridbil ikke er en el-bil og viser til at alle el-biler må være registrert med bokstavene 'EL'. Deres hybridbil er registrert med bokstavene 'DP', og er følgelig ikke en el-bil. De har derfor parkert i strid med det skiltede vilkåret for parkering på den aktuelle oppstillingsplassen. Vi gjør oppmerksom på at De som bilfører har en plikt til å undersøke hvilke regler som gjelder på et parkeringsområdet, jfr. standardvilkårene § 1. Vi kan dessverre ikke frafalle dette kravet.
På denne bakgrunn opprettholdes vårt krav på betaling av kontrollavgiften. Klagen er etter dette å anse som endelig avslått, og saken vil ikke bli tatt opp til ny intern behandling."

Kan jo være greit for alle og merke seg siden Q-Park er en stor parkeringsaktør i Oslo by.
#4
Plugg-inn hybrider / Ladbar hybrid og elbilparkering
søndag 01. mars 2015, klokken 13:15
Jeg har da fått min første parkeringsbot for parkering på elbilplass.
I går kveld parkerte jeg på Q-park sin parkering hvor det på skiltet står: "Reservert elbil". I tillegg står det på skiltet at plassen er avgiftsbelagt.
På kontrollavgiften i vindusruta sto det under årsak: "Reservert EL motorvogn".
Jeg hadde betalt avgift, og bilen sto til lading.

Alt jeg kan finne av konkret info om dette på nett, er Oslo kommune, bymiljøetatens sider. Der står det ganske klart at ladbare hybrider kan parkere på elbilplasser gitt at de lader, samt at de følger andre gjeldende regler(tidsbegrensning, betaler avgift etc).

Spørsmålet et jo da om Q-park opererer med sitt eget sett med regler som trumfer bymiljøetaten. Rart egentlig siden ladestasjonen de bruker, er den du trenger bymiljøetatens nøkkel for å bruke.

Jeg har levert inn en skriftlig klage, og vil oppdatere hvordan denne saken utvikler seg. Hvis noen har innspill på dette hvor man kan vise til regelverk, ville det være til stor hjelp. Jeg er redd for at denne saken er i beste fall er i en gråsone hvor regelverket er uklart. Svarene man får kommer ofte an på personen som gir dem.
#5
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ssid og passord
søndag 01. mars 2015, klokken 12:52
Sitat fra: drphev på søndag 01. mars 2015, klokken 08:06
"Ladbar motorvogn"er det jo. Eg har sett detbskiltet eg og, men der stod det også "el-bil" på eit anna litt lenger borte (Bystasjonen i Bergen). Men jammen såg eg ikkje ein Opel Ampera som lada, utan bot ennå i alle fall :)

Dette må du klage på og få eit klart.svar frå.Q-park som du kan dele her. Prøv å google litt også, fant litt om det her og der. Starte ny tråd?

Ja, starter en ny tråd. Kan være interessant for mange det her.
#6
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ssid og passord
søndag 01. mars 2015, klokken 01:06
Da fikk jeg tilsendt ssid og passord fra Tyskland, og alt løste seg enkelt.
Har nå full kontakt med bilen og appen fungerer perfekt
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ssid og passord
torsdag 26. februar 2015, klokken 11:02
Jeg får bare et pip. Det står at det skal komme to pip dersom den får kontakt med en enhet. Er dette feil?
#8
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ssid og passord
onsdag 25. februar 2015, klokken 21:06
Nei, har ikke funnet ssid, men får heller ingen respons på disse klikkene. Jeg har en 2015 mod instyle+ fra Tyskland så wifi burde vel være med. Dessverre er manualen min på tysk, så jeg skjønner ikke et kvekk
#9
Mitsubishi Outl. PH / Ssid og passord
onsdag 25. februar 2015, klokken 14:01
Jeg har da fått min nye phev fra Tyskland i går. Har sjekket bilen rundt etter dette kortet med ssid og passord, men finner det ikke. Lå det på et "lurt" sted når dere fikk bil?
#10
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Lading og KM
søndag 15. februar 2015, klokken 15:12
Så trikset er og slå av AC før man forlater bilen, og bruker forvarming 15-20 minutter før man skal kjøre? På den måten klarer man å dra 40-50 km på strøm gitt at AC er av?
Gir appen også mulighet til å lagre innstilling om at den starter forvarming hver dag kl 0600-0620 feks?
Er dette både motor og kupevarming?
#11
Mitsubishi Outl. PH / Bilimport Larvik
søndag 15. februar 2015, klokken 13:44
Jeg har akkurat tegnet kontrakt med bilimport Larvik, hos Hagen.
Har bestilt en ny svart instyle+ phev og gleder meg voldsomt!
Har noen andre handlet her? Regner egentlig med det ettersom de er veldig gode på pris.
Noen erfaringer?
#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Lading og KM
søndag 15. februar 2015, klokken 03:10
Jeg har også hørt dette fra flere, kan det bekreftes fra andre? Jeg prøvekjørte en phev hos mitsubishi vollebekk, og den var fulladet men viste kun 30 km. Forhandleren forklarte dette med at det var kaldt ute nå, så det påvirket batterikapasiteten.
Er det sånn og forstå at hvis man bruker motorvarmeren fra ladenettet så vil man komme tettere opp mot 50 km som er oppgitt rekkevidde?
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Veiledende pris
lørdag 14. februar 2015, klokken 13:23
Bestilte en ny instyle+ i går som hentes fra Tyskland til forhandler i Larvik. Pris for denne ble 424000,- med vinterhjul på 16", og avtagbart hengerfeste. De tyske bilene har også soltak som standard, noe jeg synes en nybil i 2015 bør ha.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA