Motoren (ICE) vil oppføre seg slik du nevner dersom du har på klima ja. Med PHEV vil du merke at livet blir en stadig kamp om og holde motoren av, til enhver tid, og dersom den slår seg på har du tapt;-)
Jeg "tapte" mye den første uka, men etter og ha kjørt en måned, taper jeg ytterst sjeldent. Klima blir din verste fiende, likeledes aksellerasjonsfelt.
Så, til ditt problem. Prøv og sett timeren til 30 minutter på "heater" med lading tilkoplet. Hvis det ikke varmer opp kupeen, selv i minusgrader, så er noe feil. Har du forvarmet bilen, og kjører avgårde umiddelbart, skal varmeanlegget virke fint fra start.
Du vil også merke ved å eksperimentere med klima at motoren slår seg på ved et visst punkt hvor du krever mye strøm. Eksempelvis kan du kjøre med temp satt til 18.5, klima på og en viftestrek uten at motoren kicker inn. Jazzer du på med mer trykk nå, litt avhengig av andre ting som utetemp, forvarming etc, så slår motoren seg på.
Dette er normalt. Dette er PHEV. Jeg skulle gjerne hatt en bil hvor jeg kunne hatt max temp og klima på om vinteren, tråkka gassen i bånn og fortsatt kjørt på bare strøm, men slik er nå ikke livet med PHEV.
Prøv deg frem, og du vil fort bli ekspert på når motoren slår seg på og av. Du blir rett og slett en økonomisk sjåfør av å kjøre PHEV. Jakke og lue i kupe vinterstid blir en vane, venstrefelt på e18 blir nesten aldri brukt lenger:-)
Resultatet av dette har blitt 0.13 liter pr mil de siste 800 km for min del:-)
Jeg "tapte" mye den første uka, men etter og ha kjørt en måned, taper jeg ytterst sjeldent. Klima blir din verste fiende, likeledes aksellerasjonsfelt.
Så, til ditt problem. Prøv og sett timeren til 30 minutter på "heater" med lading tilkoplet. Hvis det ikke varmer opp kupeen, selv i minusgrader, så er noe feil. Har du forvarmet bilen, og kjører avgårde umiddelbart, skal varmeanlegget virke fint fra start.
Du vil også merke ved å eksperimentere med klima at motoren slår seg på ved et visst punkt hvor du krever mye strøm. Eksempelvis kan du kjøre med temp satt til 18.5, klima på og en viftestrek uten at motoren kicker inn. Jazzer du på med mer trykk nå, litt avhengig av andre ting som utetemp, forvarming etc, så slår motoren seg på.
Dette er normalt. Dette er PHEV. Jeg skulle gjerne hatt en bil hvor jeg kunne hatt max temp og klima på om vinteren, tråkka gassen i bånn og fortsatt kjørt på bare strøm, men slik er nå ikke livet med PHEV.
Prøv deg frem, og du vil fort bli ekspert på når motoren slår seg på og av. Du blir rett og slett en økonomisk sjåfør av å kjøre PHEV. Jakke og lue i kupe vinterstid blir en vane, venstrefelt på e18 blir nesten aldri brukt lenger:-)
Resultatet av dette har blitt 0.13 liter pr mil de siste 800 km for min del:-)