Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emagic

#1
Jeg har brent av schukoen på min 16A ladekabel to ganger på 5,5 år.  Begge gangene var årsaken dårlig kontakt i kontakten i veggen, ikke inni støpselet.

Om du føler deg konfortabel med det så vil jeg anbefale å skru av dekselet på kontakten på veggen for å se hvordan den ser ut inni.  Er det svimerker inni den ber du en elektriker sjekke! Mne, skal du først bestille elektriker hjem så bør det være for å sette opp en "hjemmeladestasjon".  Bedre å bruke noen kroner enn å svi av huset mens du sover...

emagic


#2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / i.miev "XL"
mandag 08. august 2016, klokken 21:02
Er det noen her som har kjøpt noen av de usa-importerte "XL"-modellene???

emagic
#3
Kjenner jeg blir litt sår og vonbroten av å høre dette.   Jeg har også en 2011 som snart har gått 90.000 og fulgt alle servicer.  Jeg må vel si at jeg hadde forventer batteriproblemer før girkassa bokstavelig talt eksploderer...

Med tanke på at Mitsubishi tjente meeeeget gode penger på 2011 modellene så burde de strekke seg lengre enn langt. 

emagic
#4
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
fredag 01. april 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Diravi på fredag 01. april 2016, klokken 20:26
Sitat fra: Tekberg på fredag 01. april 2016, klokken 19:27
Dette er ment som nr 1 bilen til familien og da må bagasjerommet minst kunne ta inn en barnevogn bak og det har denne trøbbel med. Tesla selger til nå ca 10% av bilene sine i Norge, og her på berget er det ikke spesielt populært med sedaner. Heller ikke i resten av Europa. Hva har de tenkt på her?

Dude, what's the prob? You wanna load lotsa stuff, you bring your SUV... You don't take it in your small car.

Ut fra amerikanske standarder er nok ikke Model 3 ment som eneste bil i en familie. Det er eneste bil for en person eller til nød et par, eller en av flere biler for en familie.

Det er også først og fremst (Nord-)Europa som har et krav om at små biler skal være 5-dørs. Sedan er et mye større produkt både i Sør-Amerika, Nord-Amerika og Asia.

Og dette er en BMW 3-serie-konkurrent. Hvor stor er bagasjeromsåpningen på en moderne 3-serie?

Bil nummer to - da trenger man ikke mer enn en trilling, så den idden er jo helt floppa da...

#5
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
fredag 01. april 2016, klokken 20:01
Sitat fra: Tekberg på fredag 01. april 2016, klokken 19:27
Dette skal være bilen tesla selger til massene. Dette er ment som nr 1 bilen til familien og da må bagasjerommet minst kunne ta inn en barnevogn bak og det har denne trøbbel med. Tesla selger til nå ca 10% av bilene sine i Norge, og her på berget er det ikke spesielt populært med sedaner. Heller ikke i resten av Europa. Hva har de tenkt på her?
Glasstak er jo heller ikke spesielt smart hverken i California eller kalde Norge hvor vi kjører med ski (box) på taket. Her håper jeg de tenker seg fort om å re-designer hvis de skal overleve lenge nok til å få denne i produksjonen...

Ja dette var litt snodig.   om man ikke har barnevogn så har man jo alltids noen ølkasser, sementsekker, en vaskemaskin eller noe annet å drasse på.

Som "massemarkedsbil" så føler jeg designet flopper litt - selv om bilen er kul og sporty så tror jeg massemarkedet heller mot at et design mer i retning av Chevy Bolt hadde vært bedre for en massemarkedsbil.

emagic


#6
Sitat fra: emagic på fredag 06. november 2015, klokken 21:28
Da har jeg gravd i arkivene:
8 mars 2012: "20.000 service" på 16505 km:  46,8Ah ved 98,5% SOC  1495 driftstimer
14 mars 2014 : "3 års service" på 49540 km:  43,3Ah ved 97,5% SOC 4436 driftstimer
6 november 2015 :                      76252 km:  40,8Ah ved 97,5% SOC 6765 driftstimer


Da har bilen vært til siste sjekk før garantien går ut om noen dager

3 mars 2016 "100.000 service" på 81731 km 40,3ah ved 96% SOC 7396 driftstimer

emagic
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 02. mars 2016, klokken 17:48
Har dessverre opplevd noe av det samme, og det som fascinerer mest er at "menigheten" blir så utrolig gira på at "trosfellen" har rett og "motparten" har minst 50,5% av "skylda".

Selv om enhver som ser dette forstår at alle som brakechecker andre, uansett grunn, uansett hva slags bil partene kjører og uansett hvor "sur" man måtte finne på å være, utsetter andre trafikanter for en betydelig risiko.

Så kan man jo håpe at man ikke ender slik:

#8
Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:20
Av flere tusen biler er det jo alltids noen batterier som ryker hvert år.
Det er vel kanskje det som er problemet, at dette er såpass sjeldent at det knapt skjer...?

Hvor mange her på forumet har fått nytt batteri?

emagic
#9
Sitat fra: dosmont på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:40
Nå passer ikke Tesla inn i Christensens teorier :)
Må si meg enig med Lokführer her.
Tesla greier som første ren elbilprodusent, og bevise gjennom Model S, at elbiler fullt ut kan erstatte Fosilbiler.

Tesla har vist at de kan fullt ut erstatte meget dyre fossilbiler.  Tesla har ennå ikke vist at de kan lage en bil for hvermansen (i andre land enn de som har ekstremt høye fossilbilavgifter)

Model S "fra" pris i USA er fremdeles 3x "fra" prisen på masseselgerne i USA. (Camry/Fusion/Impala - nivået)

Når det er sagt så er ikke model S noe dårlig bil, eller Tesla noe dårlig selskap, men det ER et spesielt forhold i Norge at man har ekstreme avgifter på både fossilbiler og fossil fuel.

emagic
#10
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 22:07
Hva er det han har kritisert brannvesenet for - er vel ikke at de ikke brukte vann -? Lurer litt på hva som er feil ?
Om det er rett at de ikke foretok seg noe så er vel det i seg selv ikke helt etter rutinene eller? Eller er det slik at brannvesen ikke slukker branner i elektriske annlegg over 400 V ? Hva gjør de da brenner det ned?

Husk at det er 400V DC, ikke AC.  Det har fakttisk noe å si rent sikkerhetsmessig.

emagic
#11
Artig å lese, jeg har en av de første I.miev'ene i Norge, den er snart 5 år og den har gått rundt 80.000km nå.  Jeg kan underskrive på at om du som meg ser på bil som et fremkomstmiddel og ikke en prestisjesak, så er I'en en helt fantastisk bil!

Det mange ikke vet er at den jo har sin litt snodige form fordi den er bygget for å være en "Kei Car", som er en avgiftsklasse i japan for mikrobiler.   Disse kjennetegnes av små ytre mål, men god plass inni.  Jeg sitter bedre i baksetet på I'en enn på veldig mange andre biler :-)

emagic




#12
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. desember 2015, klokken 13:49
Logikken er enkel:

Mitsubishi oppgir batterikapasitet i KWt men gir rapport i Ahr.  :o

Dermed er det ikke mulig å se eventuell reduksjon i kapasiteten.  Eldre celler får gjerne økt impedans, og med det redusert spenning under utladning. Ahr forblir kanskje likt, men kapasiteten og rekkevidden er redusert.

Mål hvor mye strøm bilen bruker på en full opplading,  trekk fra 10-15% tap i lader og regn ut hvor mye brukernes kapasitet batteriet har til neste tur. Husk en får ikke mer ut enn en putter inn i batteriet

Nå er det ikke veldig vanskelig å regne om fra kWh til Ah...  Effekt (W) er produktet av Spenning (V) og Strøm (A).  Nå er det slik med LiIon batterier at spenningen i praksis holder seg temmelig lik helt til det nærmer seg utladet. Nå husker jeg ikke merkespenningen på trillingene så jeg regner ikke ut dette nå...  Husk at k er 1000 :-)

emagic
#13
Elbiler i media / Sv: Første li-ion elbilbrann i Norge?
tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:11
Ser det er en e-Up. Tipper VW er interessert i å finne ut hvorfor den tok fyr. Batteriet burde jo koblet fra i sammenstøtet, men det kan jo skyldes kortslutting i selve batterikassen.
Det ser ut som den tok fyr når de begynte å vinsje bilen ut på veien. Noe har nok kortsluttet i batterikassen. (Jeg kan se for meg at den vil være ganske deformert.)

Noe har kortsluttet i batterikassen?  Her er vel trolig en god del batterier totalt most flate. 

Minner meg litt om en tragisk dødsulykke på E16 på den tiden der airbag var noe nytt, og en lastebil presterte å miste en veivals (!) fra lasteplanet ned midt oppå en passasjerbil som kom i mot i en sving, og media presterer å slå opp "dødulykke fordi airbag ikke løste ut"...  Bilen var jo mer eller mindre flat som en pannekake.

emagic
#14
Da har jeg gravd i arkivene:
8 mars 2012: "20.000 service" på 16505 km:  46,8Ah ved 98,5% SOC  1495 driftstimer
14 mars 2014 : "3 års service" på 49540 km:  43,3Ah ved 97,5% SOC 4436 driftstimer
6 november 2015 :                      76252 km:  40,8Ah ved 97,5% SOC 6765 driftstimer

Det går iallefall nedover...

emagic

#15
Da har vår vært inne i dag.  Den er 2011 modell, kjørt ca 76.000 km.

Akkurat HVA de har gjort er jo litt vanskelig å si, det står "utført batteritest" på fakturaen.

De måtte ha bilen i to dager, så noe har den nok bedrevet tiden med i natt :-)

De eneste interessante tallene på rapporten er ladestatus (SOC) på 97,5% og "Battery current capacity" på 40,8Ah.  Bilen har 6800 driftstimer

Jeg innbiller meg faktisk at battery capacity har vært lavere på tidligere
målinger, skal se om jeg kan finne noen gamle papirer her.

Verkstedmannen mente at 40,8 var "midt på treet" på hva som var definert som "innafor".

"Følelsesmessig" føler vi at bilen ikke går like langt som før,  det var grunnen til at vi leverte den inn for sjekk.

Vi bemerket også at det virket som om AC aggregatet "gryntet" litt når det startet, og det ble også fikset, det hadde vært ganske løst, noe som er en kjent sak.

emagic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA