Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rosovag

#1
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
fredag 13. februar 2015, klokken 12:58
Sitat fra: Klykken på fredag 13. februar 2015, klokken 12:48
Hurtigladerne skal normalt sett lade til 100%, men fra rundt 80% slakkes ladefarten ned.
Så ca 30 min til 80% og hvor lang tid på de resterende 20%?
#2
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
fredag 13. februar 2015, klokken 12:44
Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 12:42
Rekkeviddeindikatoren min ligger på rundt 100-110 km nå på vinteren, dette stemmer bra. Da snakker vi om normal daglig kjøring i 50-80 soner. Om sommeren bør du klare 180km på langkjøring, selv med motorvei.
Så forstår jeg det slik at hurtigladeren lader opp til max 80%, dvs at jeg da kan forvente en ny rekkevidde på rundt 80 km på vinteren?
#3
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
fredag 13. februar 2015, klokken 12:34
Sitat fra: Klykken på fredag 13. februar 2015, klokken 12:31
Baserer du all lading på hurtigladere? Ingen lademuligheter hjemme? For over 10 mil på vinteren uten forvarming og lading er i mange tilfeller vanskelig eller umulig spør du meg.
Joda, jeg kan lade hjemme, så utgangspunktet hjemmefra vil være en 100% oppladet bil. I min daglige bruk vil ikke det være problemer. Tenker på lengre turer.
#4
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
fredag 13. februar 2015, klokken 12:20
Vurderer å bytte ut min Toyota Prius med en i3, som dermed blir min første el-bil. Prøvekjørte den i går og er veldig imponert. Det eneste som gjør at jeg er i tvil er rekkevidden. Bor på Vestlandet, der hurtigladerne gjerne har 10 mil mellom seg, og da må jeg ha en bil som klarer dette. Forhandleren skriver:

"I teorien er rekkevidden 190KM, men dette er jo under optimale forhold og usannsynlig å få til. Vi sier at rekkevidden er fra 130-160km om sommeren og fra 110-140 om vinteren. Demobilene ligger generelt på rundt 100-115 nå, men de er veldig hardt kjørt."

Høres dette ut som en fornuftig vurdering? Vet det er mange faktorer som spiller inn her, men hadde vært fint å høre deres formeninger. Husk på at Vestlandet ikke er flatt, og det går både oppover og nedover.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA