Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonastr

#1
Når vi først snakker om batterier til PSA;

Hvor stor jobb er det å "senke ned" batterikassene?? (7 og 11)

Har en P106 som er ombygget til lituium. Har behov for å kontrollere battericellene, ettersom BMS varsler feil på en av kassene. Det er mulig å finne ut hvilken kasse det gjelder uten demontering, men deretter må kassen åpnes for å finne feilen.

mvh

Jonas
#2
Hei,

Takk for tips og råd!

mvh
Jonas
#3
Hei,

Hadde akkurat bilen på EU-kontroll og fikk feil pga. slitasje i forstillingen.

"Kringbolt og/eller foringer eller opphengsskrue/ledd. Høyre nede foran og venstre nede foran"

Bilen er en 2001 P106. Noen som vet hvor man får tak i slitedelene til forstillingen?
Er det i ovennevnte tilfelle de samme delene som sitter på bensinutgaven av P106?
(det ville i isåfall gjøre delesøket litt lettere)

mhv

Jonas

#4
Takk for det Elmo! Kommer antagelig til å benytte meg av det tilbudet :)
Har fortiden relativt mye å gjøre, men sender en melding når jeg har fått feilsøkt problemet.
Må først verifisere at det ikke er BMS som trigger på alarm fra battericelle, el. feil på en BMS-brikke.
Har fått noen feilsøkingstips fra som firma utførte oppgraderingen.

SAGEM boksen som sitter i bilen er forresten  "3000 seiren"


Jonas
#5
Vannkjølekretsen virker å være iorden. Trodde først det kunne være noe med væskestrømmen, ettersom problemet bare oppstår i krappe høyresvinger.(Gitt at bilen ikke har blitt for varm ifm med lading, da kutter den helt ut) . Derfor har jeg nylig byttet vannpumpe. Ellers er det sjelden behov for etterfylling av kjølevæske.
#6
Oslo. Kjøpte en batterisikring av deg i fjor :)
#7
Hei,

Takk, skal sjekke det ut!  Mulig biler med litium-bms oppfører seg litt annerledes dersom denne
sikringen slår ut.

Jonas
#8
Hei folkens,

P106``n (forøvrig en 2001 model) har fungert fint i hele vinter. Nå som det har blitt
varmere i været, dukket temperaturfeilen fra forrige sommer frem igjen.
Hadde et innlegg for en tid tilbake vedr. samme feil:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22096.msg407256.html#msg407256

Kort fortalt:

- Kjørestrøm kuttes og lampe for elektriskfeil tenner.
- Feilen oppstår ofte etter lading i varmt vær.
- Etter at bilen har kjølt seg ned, fungerer den som normalt igjen
- Ved å åpne panseret og la komponentene "kjøle" seg ned, tar det ofte kortere tid før kjøring kan
  iverksettes igjen..
- Feilen kan "fremprovoseres" ved å ta krappe høyresvinger, eller
  kjøre på humpete underlag

Tips til hvor jeg bør begynne å lete?
Noen som vet om det sitter  bimetallssikringer i sagemboksen eller andre steder
på bilen? Synes det kan virke sannsynlig ettersom disse er mekanisk påvirkelige og endrer
egenskaper over tid..

takk =)


Mvh

Jonas
#9
Nå har jeg byttet vannpumpe, men feilen oppstår fortsatt.  Heller fortsatt imot at dette er en elektromekanisk feil, som oppstår som følge av temperatur og krefter i den retningen.

Sitat fra: Elmo på fredag 14. august 2015, klokken 23:59
Sitat fra: jonastr på fredag 14. august 2015, klokken 20:12
-Feilen slår raskt inn når bilen kjører i skarpe høyresvinger!.

Det tyder jo på ar det er noe eksternt, og påvirket av tyngdekraft eller vridning som er årsaken. 
Det eneste jeg i farten kan tenke på da er bevegelsessensoren bak på motoren. En av mine biler hadde nesten avrevet ledning til den en gang og det skapte mye rare symptomer.
Sjekk dem. 10 ggr enklere å komme til hvis du først løsner det bakre motorfestet for da kan du svinge/tvinge motoren fremover og få bedre plass.

PS: jeg tror mere på dette en det forrige forslaget mitt

Det som har rart, er at feilen uten tvil er temperaturavhengig. Etter lading i sollys, kan feilen ligge konstant inne, og det er umulig å kjøre før bilen har kjølt seg ned. Under "mildere" omstendigheter kan problemet oppstå ved kjøring i høyresvinger(ikke i venstresvinger!!), og da kan man som regel kjøre videre ved å vri om nøkkelen. Heller imot en av sensorene/følerene eller  en fysisk kobling, slik Elmo hinter til.
#10
Hei,

Nå er jeg tilnærmet 100% sikker på at problemet er temperaturrelatert. Grunnen er at feilen kun inntreffer på varme dager, og blir forsterket hvis bilen i tillegg har stått i sola eller nettopp har avsluttet lading. Problemet oppstår stort sett ved kjøring i lave hastigheter.
Kjørestrømmen kuttes og stopp-lampe + elektriskfeil lyser. Ofte får man kjørt videre ved å vri om nøkkel på nytt, men under ekstra varme forhold (eks: varm lufttemperatur + nyladet) hjelper ikke dette. På kvelden, når bilen har kjølt seg ned, fungerer den utmerket igjen.

Har merket meg følgende:

-Kjølevifte for radiator virker tilsynelatende normalt, den slår bla. inn under lading.
-Nivå for kjølevæske er er på topp.
-Vannpumpe virker tilsynelatende ok, man kan se "strømninger" reservoaret.
-Feilen slår raskt inn når bilen kjører i skarpe høyresvinger!. Eks påkjøringsrampe til motorvei eller kjøring i sirkler på en parkeringsplass.
-Ved å aktivere kjølevifte for radiator(koble fra tempføler) skal det mer til før feilen oppstår, men krappe svinger(mot høyre) tvinger fortsatt problemet frem.

Jeg heller i mot slitt vannpumpe, som jeg misstenker svikter under visse forhold..
Noen forslag?


Jonas


#11
Ja, det kan tyde på en dårlig kobling. Bilen har fungert fint den siste tiden. Har tilbakelangt en god del mil siden feilen oppstod. For sikkerhets skyld renset jeg kontakten til ECU og skiftet 12v batteri(noe jeg hadde tenkt til å gjøre uansett grunnet alder)
I dag kom feilen tilbake og jeg mistenker den kan være relatert til temperatur, da det var varmt vær i begge tilfellene. Må prøve å sjekke sensor tilkobligene på motor og radiator. Forslag til andre sjekkpunkter?
#12
Ok , det er kjekt å vite. Er bilen din periodisk kjørbar eller ligger feilen inne konstant? På min slukket lampen av seg selv og bilen virker nå  å fungere normalt. Slettet feilmeldingene og de forble borte. Bare usikker på hvor lenge den eventuelt har bestemt seg for å fungere normalt.
#13
Hei,

Bilen stoppet under kjøring i dag. Den har fungert veldig bra etter at en av hovedstrømssikringene ble byttet for kort tid tilbake.

Lampen for elektrisk feil lyste og hovedrele kuttet kjørestrøm. Jeg aktiverte tenningen på nytt og kunne kjøre ytterligere noen meter, før det samme inntraff.  Den tredje gangen virket alt normalt, bilen ble parkert, men da skulle kjøre 1 time senere ville ikke bilen starte. Lampe for elektrisk feil lyste og ingen "klikkelyd" å høre fra hoverele. Tydelig at styringsenheten ikke hadde rette initialbetingelsene for "start av kjøring". Etter flere timer på parkeringsplassen, fungerte bilen som normalt igjen.(det var nå betydelig kjøligere i været, vet ikke om dette hadde noen innvirkning)

Jeg fikk uansett lest ut følgende feilkoder fra styringsenhet(se vedlagt bilde)

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, men virker som det ha vært en feil på potmeter for "gasspedal"?  Er det noen som har erfaring med rens av disse. Regner med at det er av typen "kullkompositt" og at banen for "slepearm" blir slitt med tiden.


Jonas
#15
Oppdatering.

Bilen er frisk igjen! Fraktet den hjem fra verkstedet i dag, ettersom det ble antatt feil på styringsenhet. Pris: 240 000kr fra Peugeot. Da jeg kom hjem sjekket jeg sikringene, etter tips fra Alternativ Energi AS. Det viste seg at sikringen som sitter på venstre side ved bakre batterikasse var kraftig korrodert. Mellom kontaktpunktene var resistansen ca 50 Ohm, etterhvert 800 Ohm da jeg hadde snudd litt på den. Elmo var raskt ute med tilbud om reservesikring og den fungerte utmerket!
Har prøvd å legge ved noen bilder av den gamle sikringen her!

Takk for råd og forslag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA