Regner med at det er flere enn meg som venter på bil.
Ser Nordic Ray er på vei mot Drammen og ankommer 24.
Ser Nordic Ray er på vei mot Drammen og ankommer 24.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: automat på søndag 10. november 2019, klokken 10:29
Å dra på langtur med kortrekkeviddebil blir i større og større grad en øvelse for spesielt interresserte. (Siden det kommer fler og fler egnede biler).
Skal man ved utbygging av ladeinfrastruktur ta hensyn til denne mer og mer marginaliserte kundegruppen?
Sitat fra: sylwester på mandag 21. mai 2018, klokken 20:51Slapp av Sylwester. Det er ingen dekk som eksploderer med det første.
Dekktrykket på min på vei til/fra jobb er 250kPa. Jeg lot merke til at jeg var oppe i 290kPa på langturen min på motorveien igår og det må være på grunn av at dekkene er varmere under bruk.
Uansett hva som står i døra skal man aldri gå over det som står på dekket. Det står under WARNING på EC300-dekkene som kommer med bilen at man aldri skal ha over 40psi/275kPa. Dette er selvfølgelig også mens dekket er kaldt. Sikkert lurt å ligge litt under hvis du ikke er interessert i eksploderende dekk![]()
Den gamle leafen min med Ecopia-dekk har 51psi/350kPa som makstrykk så man skal være forsiktig med å ta råd om dekktrykk fra leafeiere da de nye dekkene rett og slett ikke tåler like mye trykk som de gamle.
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.
Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.
Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.
Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !
Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.
Sitat fra: Imagine på lørdag 23. mars 2019, klokken 07:39
Det kunne gjerne vært innført som generell regel at alle hurtigladere automatisk stopper når batteriet har nådd 90%. Alle elbiler lader mye saktere over dette og ingen er tjent med (selv ikke batteriet) at man lader helt opp. Man kan godt innføre en spesial-funksjon der man kan betale nye 50kr for å få den fra 90-100%. Da er det kun de som virkelig trenger dette som lader til 100%.
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:26Det er lett å redusere rekkevidde med 40% og ganske normalt.
Som i3-eier: hvordan i all verden klarte de å få 50% kortere rekkevidde av å ha på varmeapparatet på vinteren?
Denne testen må være med biler uten varmepumpe i tillegg til at de har gjort noe seriøst galt når de sammenlignet tallene. Min egen erfaring med egen bil uten å kjøre som et Bellona-medlem:
* Sommer på motorveien: 180+ km reell rekkevidde
* Vinter på motorveien i -5 til -10: 160+ km reell rekkevidde (11% redusert rekkevidde)
* Vinter på motorveien i -15 til -20: 140+ km reell rekkevidde (22% redusert rekkevidde)
Altså ikke engang i det kaldelste jeg opplever på Østlandet hvor varmepumpen ikke lenger virker, så har jeg ikke 50% redusert rekkevidde.
Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 09:44Alle som har kjørt spreke biler og motorsykler _fort_ vet at det enkleste (selv om det er farlig nok) er å gasse. Kunsten er å bremse hardt nok og sent nok. Farten inn i svingen bestemmer hastigheten ut vel så mye som den enklere gassingen. Tror ikke el-sportsbil blir veldig annerledes.
Når du «kjører» en elbil så styrer du egentlig bare bilen rundt.
Bilkjøring med sportsbiler er girskift, motorlyd, bilens respons ut fra det man gjør med den og ikke nødvendigvis rsskest mulig tider, men mest mulig moro og jo vanskeligere bilen er å kjøre jo morsommere er det så lenge bilen kan temmes og belønner deg for gode sjåførskills.
En elektrisk sportsbil skal bare gasses, slippe epedalen, styre rundt svingene kanskje etter en pc-skjerm der alle bilens systemer kan hjelpe deg med perfekt sladd eller perfekt linje... blir jo nesten playstation.
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. februar 2019, klokken 19:19
Det jeg synes er mest problematisk hvis bilen har stått nedsnødd i lengre tid, er å komme til for å lade 12V-batteriet.
Jeg mener å ha sett biltema-lader som har plugg til sigarettenneruttak, så man kan lade batteriet uten å åpne panseret.
Sitat fra: Burger på torsdag 07. februar 2019, klokken 12:38
Leaf har ladeluke i front og virker som de har fått det til. Sliter mer med i3.
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40Det er nesten alltid bilen som setter begrensingen. Kaldt batteri er en vitkig faktor. Batteri vil/kan være kaldt etter mange mils kjøring. Avhengig av bil/batteri bør tempen opp i 10-20 grader før det tar akseptabel mengde lade-effekt.
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr. Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....
SitatDet er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir