Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SilverArrow

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. september 2017, klokken 09:18
Sitat fra: Tesley på tirsdag 12. september 2017, klokken 08:49
Jeg er så lei av denne saken. Begynner å bli smålig spør du meg (uten at jeg kjenner til bakgrunnen til akkurat den saken det linkes til utover forlikssaken).

Eg er heilt enig at dei som eventuelt går til sak no, er veldig seint ute:)
Min sak er heldigvis ferdig:)
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. september 2017, klokken 08:25
#3
Model S / Sv: How was your service appointment? Take Survey
mandag 11. juli 2016, klokken 10:00
Sitat fra: Ljosdal på søndag 10. juli 2016, klokken 20:06
Jeg gnisset ganske bra ifra meg en gang, og forventet nesten en tilbakemelding fra noen et sted. Men nei. Bra å høre at noen har fått tilbakemelding. Tror dere disse meldingene blir lest av noen på det service senteret bilen var inne på?

Hadde min bil inne på garanti i Stavanger. Når eg fekk bilen igjen så var matter veldig skitne av fotspor og førersete også tilgrisa. Eg skreiv at eg var veldig skuffa av å få bilen tilbake i den tilstand og spurde om dei ikkje brukte tildekning av seter og matter som andre proffe verksteder bruker. Fekk henvendelse fra service sjef som beklaga på da sterkeste og fortalte at dei skulle bli flinkere med å passe på kunder sine biler, så ja trur dei fleste service senter les tilbakemeldingene:)
#4
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
mandag 07. desember 2015, klokken 22:06
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 11:01
Å - så sikkerhet oppi hodet ditt eksisterer ikke  - vi andre som også eier biler er faktisk opptatt av akkurat sikkerhet - og har angst for å møte mennesker på veien med kun HK - fortest til 100 - som ligger i ræven på alle andre og skal forbi - og siden blir det ulykker - jeg er mildt sakt forbanna på denne meningsløse tråden som kun fyrer oppunder trafikkulykker og elendighet som rammer helt uskyldige ansvarsfulle mennesker.

Og så skal de attpå til ha denne siden for seg selv og skal som alle andre egoer ha enerett på å drite i alle andre. Holdningene deres oser av forakt for sikkerhet og bygger om myter om fart og akselerasjon er veien til himmelen og trafikk politiet er de dumme.

Da var no voldsomt kor mykje vrøvl da skal komme fra deg da!
Uansett kor mykje Hk ein bil har så kan ein kjøre etter fartsgrensa.
Å dra inn sikkerhet og ulykker inn i denne tråden fortel ALT om kva type du er.
For ein til kverulant du er.

#5
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
søndag 06. desember 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Tesla65 på søndag 06. desember 2015, klokken 11:46
Forskjellen på 85D og P85D var vel ca 120 tusen høsten 2014.
I tillegg fikk du også med +understellet?
Jeg betalte 665000 for min 85D. Jeg spekket også en P85D og mener jeg da havnet rund 785000. ( Uten de nye setene )Det var etter at det var mulig og bestille med 19" hjul. Så er vel ikke helt riktig å si 150 tusen bare for røde kalippere. Jada, vi som bestilte en 85D fikk mer en det vi bestilte.

Ein fullspekka P85D (5 seter) bestilt ved lansering i oktober kosta 880000,- , så prisen du viser til der er totalt feil.
#6
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
søndag 06. desember 2015, klokken 11:54
Sitat fra: Griffel på søndag 06. desember 2015, klokken 10:44
Sitat fra: SR på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:58
Sitat fra: El-boy på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:00
Tesla kan ta med seg sine ekstra 150.000,-kroner og le hele veien til banken.

En del fornuftige synspunkter i innlegget ditt.  Men svarer du ikke selv på ditt eget spørsmål om "sakens kjerne"?

I og med at markedsføringen (i hvert fall rettet mot oss som ikke har doktorgrad i batteri og elmotor) fikk oss til å betale 150.000 ekstra uten å få noe særlig "ekstra", så er vel det et rimelig utgangspunkt for å diskutere størrelsen på tapet. Og som du selv skriver, gir Tesla grunn til å "le hele vegen til banken".
Det artige er vel at prisforskjellen stadig er der, selv om teksten på hjemmesiden nå er mer komplett. Tesla mener øyensynlig at P85D bør koste drøyt 150.000 mer enn 85D. Så de ler nok godt hver gang noen kjøper en P variant, eller har salget av P stoppet helt opp? Er bruktbilprisen på P85D nå den samme som 85D? I så fall har du sikkert et poeng i forbrukertvistutvalget.

De kunne jo egentlig droppe produksjonen av P og ta 150.000 mer for den andre siden ingen merker noen forskjell allikevel?

De fleste, da som nå, forstår/forsto at rent objektivt er den uten P et bedre kjøp enn P. Det ligger litt i folk natur å ville ha den beste selv om prisforskjellen, rent objektivt, ikke kan forsvares. Dette er noe jeg ofte har merket selv.

Spørsmålet for de som vil ha prisavslag blir hva vil dommeren i forbrukertvistutvalget mene at du har krav på siden du har blitt lurt av en ufullstendig spesifikasjon til å tro at bilen klarer 0-100 på 3,3sek uten rollout. Hvor mye bruktbilprisene sank med når den grufulle sannheten om rollout slapp ut kan gi en indikasjon, om dommer er enig i at du ble lurt blir erstatningen mer enn det.

Spørsmålet for de som vil heve kjøpet blir om dette er en vesentlig mangel, dersom 3,3 sek uten rollout var vesentlig for ditt kjøp av denne modellen bør du kunne få medhold. Hvilken bil ville du ha kjøpt isteden? (Neppe en som bruker over 4 sek uten rollout).

(Jeg er enig i at Tesla fortjener kritikk for sin spesifikasjon, men om det er ganske langt mellom ufullstendig spesifikasjon og svindel)

I svaret fra Tesla så har dei lagt med ein graf som viser at P85D i Insane klare 0-60mph (0-97km/t) på 3,43s.
I tillegg så viser grafen at bilen har 2mph når tida starter å telle.
Mens i samme graf i Sport viser 0-60mph (0-97km/t) på 4,35s
I tillegg så viser grafen at bilen har 1mph når tida starter å telle.

Då er vel dette tidene bilen klare med rollout, siden bilen allerede har fart når tida begynner.

Så til test-sertifikatet for motorene som er vedlagt.
Tydelig at Tesla har testa motorene for seg. Noko også svaret fra Tesla også viser.
Motorene er testa med 320v, så dersom dette er spenningen motorene får tilført i bilen og sikringene er på 1300A,
så vil maks være 565Hk. Men så treng diverse deler strøm. Motorene kan aldri få maks støm for då vil systemet bryte i sammen.
Tesla har oppgitt 469Hk på sine hjemmesider, noko dei sjølvsagt ikkje nevner med eit ord i svaret.

Motorkraft var ikkje nevnt i oktober 2014, så den kan dei heller ikkje sjule seg bak.

I følge "kos" så er da ingen som vil heve kjøpet? Kjenner du "kos"alle som har klaga?
At bilen ikkje kan brukes medan klagen pågår er også berre vrøvl.

Eg har sjølv kjørt ein sak gjennom forbrukerrådet, den vart først avslutta etter ca 2 år fordi meglingen ikkje førte fram. (Brev mellom forbrukerrådet og motpart gjekk vel ca i 2 år.)
Så etter ca 3 nye måneder fekk eg nytt brev fra forbrukerrådet at han ville ta opp saken igjen fordi han hadde funne nokon nye paragrafer. Då gjekk da ikkje lang tid før motparten gav opp og eg vant saken og fekk erstatning med renter på dette. Saken tok ca 2,5år, men kosta ikkje meg ei krone.
I mellomtida så brukte eg sjølvsagt bilen.

At ingen har bruk for 700Hk fordi i Norge er fartsgrensa 110 er også urelevant for saken.
Trur "kos" at alle P85D eiere kun kjøre i Norge?

Saken vil nok fortsette uansett kva "kos" meiner.
Å sei at da er fosilfolket som har laga denne saken og at P85D eiere blir brukt av fosilfolket er også berre vrøvl.
Eg kjøre faktisk sjølv meir i mine fosilbiler enn i min Tesla.
Da finnes mange biler der ute som er bedre enn Tesla.
#7
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. desember 2015, klokken 14:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:22


Det som er morsomt med denne tråden er at alle som er uenige med saksøkerne (delvis eller helt), blir kalt spammere, troll eller Teslafanatikere. Fantastisk lite rom for andre meninger. På ett diskusjonsforum må man bare forvente at ikke alle er enige, og prøve å overbevise på ett saklig grunnlag. Her praktiserer man heller personangrep og hersketeknikk.

Vennligst les tittel på denne saken.
Trådstarter var interessert i å komme i kontakt med andre P85D eiere.
Me har NULL interesse i å vite kva "kos, Oblix, nisser og troll" meiner om saken!
70% av denne tråden er skriven av kos, Oblix, Griffel og andre nett-troll.
Kan dåke ikkje lage ein tråd der dere syng Halleluja og diskutere så bra 85D er? Da er jo der dåke høyre heime.
#8
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 13. november 2015, klokken 21:02
Fekk mail fra min NAF advokat idag.
Da er ein del P85D eiere som har sendt saken til NAF sine advokater.
NAF har tett dialog med Forbrukerrådet og avventer svaret fra Tesla til Forbrukerrådet.
NAF advokaten skriv at "Det er imidlertid veldig viktig at hver bileier sender reklamasjon til Tesla for å unngå å tape et evt. krav".
Så dersom da er nokon P85D eiere her som vurdere å reklamere, så gjer da no.  :)
#9
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 13. november 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Griffel på fredag 13. november 2015, klokken 10:49
Sitat fra: SilverArrow på fredag 13. november 2015, klokken 10:33
Er da nokon P85D eiere som seier at dei vil tape masse penger på bortfall av ein forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler?
Ja.
F.eks. VG kommentar hentet fra http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/klagestorm-fra-sinte-tesla-eiere/a/23558890/
Sitat
Det er da ikke snakk om å føle eller ikke føle hestekreftene. Det er snakk om at man ikke får like mye for bilen når man selger den etter at avgifter på EL biler endres. Det er snakk om noen hundre tusen kroner i urealisert gevinst hvis bilen kun har 500Hk.

Har du noko bevis for at vedkommende er P85D eiger og har levert inn klage til Tesla og Forbrukerrådet?
#10
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 13. november 2015, klokken 10:33
Sitat fra: Griffel på fredag 13. november 2015, klokken 09:49
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 12. november 2015, klokken 22:54
You're missing the point.
Poeng: Idiotisk å ikke fokusere på maks ytelse.
Poenget mitt var at: Avgifter er en "tilfeldig" beregningsmetode for å kreve inn et beløp, og at kW avgiften på fossilbiler nok på sikt bli helt erstatte av andre mer meningsfylte komponenter.

Uansett tror jeg at argumente om at P85D eiere taper masse penger på bortfall av en forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler, ikke vil ha annen effekt enn at meglingsmann/dommer rister oppgitt på hodet.

Er da nokon P85D eiere som seier at dei vil tape masse penger på bortfall av ein forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler?
Da er ingen som veit kva avgifter som eventuelt kjem.
Avgifter kjem vel tidligst i 2017, så har uansett ingen ting med klagesaken som ligg hos Forbrukerrådet/Tesla å gjere!
#11
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 12. november 2015, klokken 16:23
Sitat fra: flux på torsdag 12. november 2015, klokken 15:58

Effektavgiften på P85D i Norge vil bli basert på tall i vognkortet og det tallet er 66kw for P85D som er < 70kw  derfor 0 kr i effektavgift i Norge.

Om avgiftene for elbil blir like som for ladbare hybrider, vil en Tesla omtrent ikke få noen engangsavgift, kun moms.

I dag så betyr ikkje tallet som står i vognkortet nokon ting.
Men når avgiftene kjem så vil mest sannsynlig tallet i vognkortet være reelle tall.
Staten ønsker å få inn penger og da er mange som synest at Tesla er for stor og tung til å slippe avgifter.
Så rekner med at når avgiftene kjem så blir da meir enn moms, sjølv om ikkje alle avgiftene kjem for fullt fra den dagen dei vel å begynne med avgifter.
Avgiftene kjem til å gjelde på nybiler så kva som står i vognkortet idag betyr ingenting.
#12
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 12. november 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. november 2015, klokken 15:02
Et interessant scenario ville vært om det var effektavgift på elbiler i Norge. Ville man fortsatt blåst opp effekttallene, eller oppgitt så lite som mulig for å få ned prisen? Og hvordan ville det endt f.eks. i FTU om kundene hadde betalt alt for mye i avgift som følge av feilspesifikasjon på kjøpstidspunktet?

I Danmark, så kjem da vel avgifter på elbiler fra 01.01.2016, så då er da ekstra viktig at Tesla oppgir rette effekt tall og ikkje teoretiske effekt tall, ellers så blir da veldig lite salg i Danmark.

Rekner med at danske kjøpere ikkje finn seg i å betale for max teoretisk effekt i avgift.

I Norge så kjem vel avgiftene her også, så då vil salget minke enda meir.

Dersom Tesla ønsker å få solgt bilene sine, så må di oppgi reelle tall.

#13
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 12. november 2015, klokken 14:55
Enig med Dag A her.
Dersom regelverket er slik Esben Pedersen oppgir, bryt BMW EU reglene når di oppgir Norgesmodellene med mindre effekt enn da motoren kan gi?
For eksempel så er 2 liters motoren den samme, men med Norgesmodellen er den strupa ned software messigt for å få mindre hestekrefter og dermed mindre norske avgifter.
Motoren er den samme som blir levert i for eksempel Tyskland. Men i Tyskland har den meir hestekrefter.
Då må vel også BMW oppgi kva motoren kan levere dersom di skal følge loven?
Dersom ein skal oppgi den effekt motoren i ein bil kan levere, skal ein da også ta hensyn til for eksempel chip-trimming av motoren?
Med kun software så kan du ta ut ein del ekstra på dei fleste motorer.
Trur Esben Pedersen har misforstått litt her.
#14
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
onsdag 11. november 2015, klokken 14:06
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/klagestorm-fra-sinte-tesla-eiere/a/23558890/


Klagestorm fra sinte Tesla eiere. No er me oppe i 150 som har klagd, tilsvare 1 av 4 av P85D eiere så begynner å bli meir enn ei handfull som ikkje er fornøgd;)
I tillegg er også saken hos NAF;)
#15
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
tirsdag 10. november 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. november 2015, klokken 11:36
Sitat fra: Dag A. på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:21
Og med det sagt så ønsker jeg at tråden skal tilbake til opprinnelig tema, slik at vi som faktisk har noe igjen for å følge denne saken kan gjøre det uten alt for mye støy fra andre.
Med andre ord ønske om å fortsette med å hisse hverandre opp med å si at eneste forskjell på P85D og 85D er  de røde bremsecaliper .

At ufullstendig informasjon i reklamesammenheng er det samme som feilinformasjon og svindel
(Jeg er enig i at beskrivelsen var for dårlig, og jeg synes den enda har mangler)

At å ta til seg kritikk å gjøre beskrivelsen litt mer fullstendig er det samme som å innrømme svindel.

At 700 hk ved et hvilket som helst turtall er det som må til for å få en tilfredsstillende akselerasjon.

At maksimal effekt på motorene er irrelevant siden motorene ikke har maksimaleffekt ved samme turtall.

At bilen føles slappere enn en tidligere muskel-bil jeg har kjørt.

At høy maksimaleffekt på motoren ikke har noen fordeler siden den begrenses av batteri og motordrift..

At P85D er dårligere en antatt fordi 85D var bedre enn antatt

Det  jeg ser som mest relevant er om dette med roll-out er  helt uvanlig. Kan Tesla ikke vise at dette er  vanlig brukt på power biler i USA  kan de ha et problem.

Men i det store å hele, Så lenge dette er argumentene er min oppfatting at dere går i motbakke.

Men det går an å håpe på at Tesla tar til seg kritikken og gir noe til trøst.

Og til trøst for mange er dette mitt siste innlegg i denne tråden, ikke på grunn av klager og hyling men fordi jeg ikke ønsker å gjenta meg selv at for mye.



Kjempeflott!!! Bye Bye!!!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA