Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sibir

#1
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 31. januar 2016, klokken 23:19
Opplever ca 120 km på gom nå i noen minusgrader, kjører ganske kupert vei. Antar at reell rekkevidde ligger på rundt 135 km utifra mine beregninger på kjørt distanse kontra restbatteri, bruker å ha ca 55% restbatteri etter 66 kjørte km. Det som jeg synes er rart er at forbruksmålingen ligger på ca 18,1-18,2. Med 27 kwt batteri totalt, burde ikke da rekkevidde vært ganske nøyaktig 148,4 km?
#2
Avansert: Batterier og Lading / Problemer med Salto 572
mandag 18. januar 2016, klokken 17:47
Hei

Har en Salto 572, 32a med type 2 uttak. Opplevde for noen uker siden at jeg fikk følgende feil varsel på diodene: det blinket vekselvis grøntx2 og blåttx2. Elektriker var her og byttet noe i stasjonen og det fungerte i nøyaktig tre dager før samme feil kom igjen. Kan det være noe med bilen? Kia Soul 2016. Den lader perfekt på medfølgende kladd. Kjenner frustrasjonen tar meg litt da jeg er avhengig av raskere lading enn 8a via kladd.
#3
Har for første gang sett at det flimrer i displayet på batteristatus, eller feilfri de første 7000 km. Tar det med displayet på neste service. Ikke så veldig plagsomt under daglig bruk.
#4
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. januar 2016, klokken 00:03
Sitat fra: Sibir på fredag 01. januar 2016, klokken 22:38
Har ikke prøvd ved vanlig lading, lader kun på 32a ladeboks hjemme. Medfølgende kabel ligger trygt i bilen.

Edit:

Tror ikke det vil fungere å starte bilen for varming med medfølgende kabel da den leverer alt for lite strøm. Varmen kan trekke opp til 3,5 kw/h ved oppstart når det er kaldt ute.

32a ladeboks er vanleg lading (i motsetning til hurtiglading). Får du varmluft på 32a?

Både og. Tror det henger litt sammen med problemet med programmert varming. Ser ut som ikke bilen skjønner at den er koblet til strøm noen ganger.
#5
Har ikke prøvd ved vanlig lading, lader kun på 32a ladeboks hjemme. Medfølgende kabel ligger trygt i bilen.

Edit:

Tror ikke det vil fungere å starte bilen for varming med medfølgende kabel da den leverer alt for lite strøm. Varmen kan trekke opp til 3,5 kw/h ved oppstart når det er kaldt ute.
#6
Hei

Har en Salto 32a ladestasjon. Har problemer med at programmert forvarming ikke fungerer hver gang. Bilen lades til 100% etter jobb/trening. Når ladingen er ferdig blinker indikator på stasjonen blått for å indikere at ladingen er sluttført. Bilen starter ikke opp forvarming og jeg må starte med kald bil og skraping av vinduer. Noen som har løsning eller erfaringer med dette?

Spm 2: Er det noen som har funnet ut hvordan man kan få bilen til å starte varmingen med tenningen på tilkoblet strøm? Har forsøkt , men ser ut som det bare blåser kald luft og det tapper 12v batteriet. Det er heller ikke noen indikasjon på strømbruk i ev-displayet.


#7
Kjøpe elbil? / Egolf vs Soul EV
søndag 14. juni 2015, klokken 22:08
Har siden 17.02 i år hatt bestilling inne på Soul, antatt levering nå er ca november. Har ikke tenkt så hardt på egolf da denne normalt har ligget høyere i pris. Har nå et tilbud på egolf på samme pris som jeg må betale for Soul når den kommer. Egolfen er da utstyrt med varmepumpe osv. Er det så stor rekkeviddeforskjell at det lønner seg å vente på Soul?
#8
Hei

Litt samme problemstilling, men med en ny 16a kurs med eaton jordfeilautomat på. Har stikk på siden av huset mot parkeingsplass, er en dobbel schuko. Har brukt denne til både varmepumpe og lading med std. kabel som trekker 10a. Må finne en annen løsning. Kan det være tilstrekkelig å trekke kabel og legge opp et nytt kombistikk fra eksisterende stikk?
#9
Model S / Sv: Hva kvitter vi oss med av fossilbiler?
fredag 20. februar 2015, klokken 12:13
Ut: Fabia Scout 1.6 tdi stv.  2011 mod.
Inn: Soul EV
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:59
Ja. Tildels enig, men opplevde bedre rekkevidde på Soul enn på Leaf pluss at bilen tiltalte meg mer. Regner med at ev. problemer greit blir ordnet på 7  års garantien.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
mandag 16. februar 2015, klokken 18:46
Skrev under kontrakt i dag. Levering tidligst i mai. Senest juni/juli.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
lørdag 14. februar 2015, klokken 23:30
Ved bestilling nå får jeg bilen i juni/juli. Kan leve med det. Ny runde nå i kveld. Startet på 84%. Klima på 22 grader. Kjørt ganske nøyaktig 70 km. Restbatteri 30%. Gjennomsnittlig forbruk 18.9 kw/h. Temperatur mellom 8 og 16 minus.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
fredag 13. februar 2015, klokken 23:08
Har nå Soul på prøve i helga. Kjører rett under 2 kwh pr mil i 10 minus med varmen på 20 grader i kupe. Kjenner jeg er litt gira på denne. Har kjørt 76 km i dag og hadde 40% igjen på batteriet. En del bykjøring. Vinterføre. Varme på. Synes dette ser ut til å være bilen som løser våre transportbehov i 90% av tilfellene.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på Leaf
søndag 08. februar 2015, klokken 09:04
Hvor finner dere ny Tekna til 229' ? Her skulle de ha over 250'
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
lørdag 07. februar 2015, klokken 21:46
Tror jeg skal sjekke ut Soul før jeg bestemmer meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA