Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Larsj84

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
mandag 27. mars 2017, klokken 12:21
Sitat fra: Håkon77 på mandag 27. mars 2017, klokken 11:57
Jeg har ikke 32A lader. Kan jeg da bruke en 16A kabel på alle disse kontaktene eller må kabel være dimensjonert for det ladepunktet kan gi?

Hei det er rapportert at folk med 16A kabler kan ha problemer med å lade på noen stolper.

Kjøp 32A - det er ikke store forskjeller i pris.
#2
Carwing / Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager
tirsdag 15. mars 2016, klokken 15:16
Virker som de har tatt ned PC siden nå også? får bare en side ikke funnet melding..

Mulig de ruller ut ny løsning?lever i håpet iallefall :)
#3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Faktura fra Fortum på kr 0,-
søndag 20. desember 2015, klokken 07:44
Send dem en epost eller hør på Facebook siden dems
#4
Kjøpte elbil pga lave drivstoff kostnader, samt at jeg har interesse for "ny" teknologi. Bruker ingen av de andre imsensitivene,  utenom de "obligatoriske" avgiftsfrtiakene/lettelsene.  Har uansett gratis parkering på jobb, kjører ikke gjennom  bommer,ingen kollektivfelt å snoke i i. Kun 1 mil til jobb, kjører maks 15k i året. Sparer endel drivstoff kostnader, og nyter en helt annen komfort enn i  fossilene.

De som nå virker overasket at fordelene forsvinner og truer med å bytte ut elbilen  når godene  forsvinner må ha vært veldig naive og fronter ikke elbilen på en god måte
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Reel batterikapasitet på Leaf 2. gen
mandag 07. desember 2015, klokken 11:53
Hei,

Må bare dra opp igjen denne.


I går ladet jeg bilen 100% kjørte jeg til ett sted som var 51km unna  temperatur var ca. 10 grader- når jeg kom frem til destinasjon hadde jeg 50% batteri igjen. Mens jeg var der borte ladet jeg til 72%. Når jeg kom hjem hadde jeg igjen 27% på batteriet.
Altså hvis batteri prosenten i bilen er korrekt hadde jeg brukt 95% av batteriet kapasitet tur retur.(102km)

da batteriet er nede på 27% kjører jeg ett lite ærend til - på 15km faller SOC kun ned til 23% - selv om terreng og kjøremønster er ca. likt som langturen - i tillegg er det blitt ca. 7 gradere kaldere. Det forunder meg da veldig at batteriet tilsynelatende holder veldig mye lenger på lav SOC

Regner man sammen dette har jeg ifølge batterimåleren i bilen har jeg da brukt 99% av batteriet kapasitet


Sjekker Carwings i dag og da er kjøringen registrert - med 17kWh totalt forbruk. dette virker litt rart å bruke 99% av kapasiteten, når det skal være iallefall 19kWh effektiv tilgjenglig etter hva jeg har hørt(har 2015 leaf)


For meg virker det helt klart som om bilen er mer "gjerrig" etter SOC er under 25.. mener å opplevt dette tidligere også.

I starten når jeg fikk bilen tenkte jeg å se hvor langt den gikk etter low battery på 18% kjørte da 2 mil og da var jeg nede på 10%, men tenkte ikke så mye på dette da..


Det skal sies at bilen brukes stort sett rundt 1 mil om dagen - og SOC ligger stort sett mellom 60 og 80% hele tiden - kan det være at den trenger og blir brukt "ordentlig" regelmessig for å kalkulere riktig?
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Lading fra 80 til 100%
torsdag 03. desember 2015, klokken 10:41
Skjønner ikke hvorfor det skal være verre og lade fra 80 til 100 enn fra f.eks 46 til 100..
#7
Carwing / Sv: Carwings/Forbrukerrådet?
onsdag 02. desember 2015, klokken 08:26
Jeg har fast avreise tidspunkt om morgenen - så bruker stort sett bilens timer, men testet og starte lading over carwings i dag ca. 0730 og det fungerte veldig bra.
#8
Sitat fra: Eternities på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:19
I Porsgrunn er det 2 dc hurtigladere med CCS og chademo, og en 22kw type 2 stolpe med 2 uttak.
Dessverre ingen oppmerking av plassene enda, så i dag er det to ICE biler som opptar begge plassene til 22kw stolpen.
Satser på at oppmerking/skilting kommer..

Her er det offisielt https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/541903165966267
#9
Carwing / Sv: Carwings kan brenne i h.....
tirsdag 01. desember 2015, klokken 13:17
#11
Carwing / Sv: Carwings/Forbrukerrådet?
onsdag 25. november 2015, klokken 18:34
Jeg er med. Nissan reklamerer så mye for carwings,  jeg mener når dette ikke fungerer så er det en vesentlig mangel.

#12
Carwing / Sv: Carwings og (ikke eller) LeafManager
mandag 23. november 2015, klokken 16:02
Er det noen som faktisk har vurdert å ta dette opp med forbrukerrådet? Det blir annonsert fra Nissan som en av de store fordelene med bilen og når det ikke fungerer vil jeg kalle det en vesentlig mangel.

Da mener jeg at Nissan sin offisielle app må fungere. Om det fungerer greit med enn 3. part er jo fint for oss. Men helt uakseptabelt at løsningen vi har betalt for ikke virker.

Ser på Nissan sin FB side at det stort sett dukker opp en til to klager rundt carwings nesten hver dag
#13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
fredag 20. november 2015, klokken 21:22
Hva AR har gjort får de nesten svare på selv.


" Så fort CHAdeMO Association med deres medlemmer får vedtatt et høyere effektnivå til deres standard, vil Arctic Roads og Delta Electronics stå klar til å levere effektnivå som vi har demonstrert at er mulig å levere her idag"
"
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

Se også https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO som bekrefter maks hastighet..
#14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
fredag 20. november 2015, klokken 19:29
Ja det er ikke bilen som er begrensningen men chademo "standarden"

Fortum skriver på sine fb sider: CHAdeMO standarden er i dag sertifisert til maks 65kW. Det kommer utvidelse senere, men foreløpig er det begrenset. Kia Soul er klargjort for 100kW ved senere utvidelse.


En kar fra ABB har tidligere skrivd her inne: Når det gjelder KIA Soul så kan denne i teorien lade på høyere effekt enn 50kW, men begrensningen ligger i CHAdeMO. Der finnes ingen CE godkjenning for mer enn 125A på denne.
Batterispenning på elbilene som finnes i dag og de neste 3 årene ligger på mellom 350-450VDC, dvs at KIA kan lade maksimalt 450V x 125A = 56,3kW i følge standarden. I kortere perioder kan batterispenningen økes slik at en kan se noe høyere effekt en kort periode.
CCS er CE godkjent for maksimalt 200A, dvs makseffekt på 450V x 200A = 90kW. Denne maks effekten kan imidlertid ikke dras ut på dagens biler (BMW i3, VW eGolf og eUP) pga begrensninger som produsentene har lagt inn for å beskytte batteriet.
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
fredag 20. november 2015, klokken 19:07
Det er jo nevnt i andre tråder også at Chademo standarden kun er godkjent for 125A noe som ga teoretisk maks på 65kW eller noe slikt. På ett batteri med Soul sin størrelse så er det nok ikke veldig lenge man kan lade med slike hastigheter
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA