Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kretslopp

#2
Nå har jeg demontert og inspisert motoren.
Kullbørstarna var interessant att se på då en av dem var helt ny på grunn av felaktig montasje av tidligare eier/verksted.

Kullbørsten på andra sidan er utslitt og har gått varm og smeltet fjæren.
Tror dere andre att dette beror på den børsten som ikke var montert riktig?

Kommutatorn ser likedan ut hela veien rundt. Bør vel dreies antar jeg?
#3
4km senare. Bilen stopper etter en stunds hyling. Luktar svidd elmotor.
Ventar på tauing av kollega.

Bra beslut <klapp på skulderen> bra beslut.

Ja e int bitter.
#4
Jeg såg prosedyren beskreven av deg i en tidligare tråd. Mangler en lang nok forlenger till mitt 1/4" pipesett.

Har sovet på saken og bestemt meg for att kjøra til jobb idag. Håper på lite trafikk og kommer bruka håndbrekket isteden for motorbremsing så jeg kan hålle gasspedalen på null for att minimere hakkingen.
#5
Er i tvil om jeg ska prøve og kjøre på jobb imåra så jeg kan ta in den på verkstedet på kvelden så jeg kan se på børstarna og kommutatorn.

10km kjøring blir det. Men det kanskje ikke er så lurt.
#6
For ett år siden hadde jeg den på vannservice for første gangen.
I fakturaen står det så her:

Km stand 74377
Børster: 23,33mm eller 85% igjen
Kommutator: perfekt tilstand. Minimum slitasje men en del støv. Lekkasjefri motor.

På seinaste fakturaen står det så her:

Km stand 78416km

Motor har en del sot. Kommutator OK. Børster 22,6mm av minimum 14mm ok

-----------------

Med tanke på att det står børster låter det som att alla ær sjekkt opp?
Har testat lite i kveld. Skruvat bort lokket under børstarna og har sett på den nedersta børsten.
Har ingen jekk så jeg kan ikke snu på kommutatorn med hjulen på marken.
Når jeg sen testar att kjøra lite med bilen er det som om når kommutatorn står på ett spesielt sted får jeg ingen reaksjon fra bilen og sedan lyser ladingsfeil lampen. Trillar lite framover og sen fungerer det igjen, dokk veldige hakkigt.

#7
Under ferien har bilen vår stått still i 3 uker, når vi nå kjört 20km dannes det kraftiga rykk vid lav gass og regenering.

Ibland vid högare fart så ser jeg hur energimåleren vibrerar og bilen reagerer ikke like bra på gasspedalen som normalt.

Man kan tro att det er drit i förgasaren.   ;D

Såg den gamla tråden av Helge fra 2010 der det var during i motorn. Låter som noet liknande problem for meg.
Kan det kanske vara kolen?
Hade bilen på vannservice for några månader sedan. Kolen var ikke sletna då.

Jeg har hatt lite rykkning tidigare når jeg precis startat bilen og börjar köra. Då har det hänt vid tre anledningar att bilen stannat og stoplampan lyser samt ladingsfeil lampan lyser.
Då har jeg bare startat om og kört vidare.
#8
Nej jag ser ikke hur det kan vara en lösning. Ladingen startar ikke med luka "lukket" når jeg setter i ladekabeln. Det er ett rött lys ovanför ladekontakten og det sker inget.


#9
Takk Elmo. Det var brytaren for ladeluken som var feilet. Den hade lossnat från sitt fäste på grunn av att plasten som håller den på plats var ödelagd.

Den här bilen har blitt foliert av tidligare eier så saker og ting blev demontert då. Kan ha skett då.

Så for att starta ladingen nå setter jeg i brytaren i kontakten. Ansluter ladekabeln. Og "lukker luken" genom att ta vekk brytaren fra kontakten.
Ladingen startar som normalt.
#10
Fikk ett problem igår att ladingen starter ikke.
Det er något som sker.
Vannpumpen sviver.
Energimåleren viser aktuell %.

Blinklysena lyser ikke når jeg lukker ladeluka.
Gröna symbolen for lading blinkar ikke.

Jeg er på jobb nå så jeg kan ikke sjekke men sikring F8. 5A Luke for ladekontakt - styreenhet.
Kan det vara så simpelt som den sikringen?
#11
Ah, mye bedre pris!  :)
#12
Quote elbilwiki:

"original" vannpumpe koster ca 1300 kr hos Citroen, og samme pumpe ca 2400 kr hos Peugeot.



Syns du det är bedre att bara köpa den fra citroen?
#13
Vet noen hvor mange liter/minut originalpumpen ger?
Jeg fant denna Johnson CM10 med 16mm anslutningar. 15liter/min. Borde väl vara tillräckligt?

http://www.spxflow.com/en/johnson-pump-marine/pd-mp-marine-circulation-pumps-cm10-cm30-cm90/
http://stroem.no/product/605   cirka 2200NOK
#14
Hei. Jeg trenger en ny vannpumpe for kjölevannet.

Såg i wikin att det anbefales en borstelös pump.  Linken till denna är dock död.

http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72&docID=157&info=1

Noen som kanske har en pump liggande?

Hilsen
#15
Nej det har du säkert rätt i. Verkar vara svårt att finna någon digital spenningsmålere med separat jord.

Vore intressant om Saxo56 kunde skriva vad det är han har köpt för något.

EDIT:  Denna trenger en separat kraftkilde 12VDC: 

http://www.futurlec.com/Panel_Meters/XL3BL-100V.shtml
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA