Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kleiven

#1
BMW i3 / Sv: Comfort Access
søndag 21. juni 2015, klokken 23:30
Sitat fra: bromm på søndag 21. juni 2015, klokken 23:01
Sitat fra: TorAtle på søndag 21. juni 2015, klokken 14:53
Når jeg ser en bruktbil til salgs uten keyless entry blir jeg umiddelbart skeptisk. Hvis forrige eier ikke så verdien i å slippe å fikle med nøkkel hver gang man skal inn og ut av bilen er det store sjanser for at han eller hun har hoppet over andre tilvalg som jeg vil ha også. Alle vil ha keyless entry, noen vil bare ikke betale for det.
Dette er jeg dessverre ikke med på i det hele tatt... Hvorfor i all verden skal det være en ulempe å ta hånda nedi en ren jakkelomme for å åpne/låse bilen istedet for å fikle med et skittent punkt på dørhåndtaket ? Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: CA er kun en fordel for folk som graver nøkelen sin dypt ned i "håndveska"  ;)

Før i tiden da man brukte "mekaniske nøkler" så var jo faktisk dette et poeng - men når man fjernstyrer både Frunk, sentral-lås og aktivering av Klimaanlegg (evt. åpning av bakluke) fra nøkkelen (som de tre knappene i A-stolpen som man betaler 2400 kr for), så har det ABSOLUTT ingen nytteverdi  ;D Er det virkelig noen med CA som velger å bruke knappene inne i bilen for å åpne frunk/bakluke når de allikevel har nøkkelen i lomma ? (Altså bortsett fra de med håndveske ;) )

...men hvis forrige eier har droppet 5AT m/nødbremssystemene og ACC til fordel for CA så er det imidlertid grunn til å bli skeptisk. Det betyr kort og godt at kjøperen ikke har skjønt hva som er virkelig viktig på en sånn bil... CA kan sikkert velges for de som ikke har et stramt budsjett, men i virkeligheten er CA det minst viktige tilleggsutstyret på hele i3 (foruten askebegeret) :)
Når bilen skal åpnes, må du ta på det skitne håndtaket selv om du har låst opp døren med en ren nøkkel. Som regel er håndtaket rent nok til å berøre lett med fingeren når døren skal låses :) Jeg bruker ofte knappene i bilen til å åpne frunk når lader/kabel skal hentes. Det blir CA på min neste bil selv om det fort koster noen øre per gang bilen låses opp :-o
#2
Takk for info, jeg kontakter forhandleren min, og håper en software oppdatering hjelper :)
#3
Noen ganger, når jeg kjører, blåser det kaldt når jeg forventer at luften burde være varm. Jeg setter den som regel i auto på 21 grader med AC på. Opplever andre det? Er det en feil/bug.

Forrige uke ble bilen min verdensmester i å se på kino med andre elbiler, men den blåste kald luft under hele filmen. Må bilen kjøres for å kunne varme kupeen?
#4
Sitat fra: Electrix på mandag 25. mai 2015, klokken 11:31
Ser bra ut,  men du bør kanskje dele opp type1 og 2 i tre kategorier:
Type 2 stikk. Dette passer for alle elbiler og man må ha med egen kabel.
Type 2 kabel. Dette passer kun for type 2 biler.
Type 1 kabel. Dette passer kun for type 1 biler.
Hei, det var en god idè. Det er mulig å få til med informasjonen tilgjengelig fra Nobil, så jeg skal få det inn i brukergrensesnittet så snart jeg får tid å jobber mer med kartet.

Asgeirn, nå står det rett enhet :) Jeg skal vurdere å legge inn filtrering på volt også, men har volt noe å si for laderene i bilen eller bryr de seg kun om kW? Altså, holder det å filtrere på kW?
#5
Grolub, veibeskrivelse fra enhetens posisjon til en ladestasjon er nå mulig:

Trykk på ladestasjonen du ønsker veibeskrivelse til og klikk "Start veibeskrivelse".
Dersom du har Google Maps sin applikasjon installert vil den åpne seg og gi deg turn-by-turn navigasjon fra din nåværende posisjon til ladestasjonen :)

Dessverre er det foreløpig ikke implementert å vise flere ladestasjoner i Google Maps sin applikasjon når veibeskrivelsen brukes.
#6
RaBalder, det virker som om versjonen av Firefox du benytter mangler støtte for det jeg benytter for å vise avkrysningsboksene (CSS: @font-face). Dersom du oppdaterer til versjon 36 eller høyere så tror jeg det skal se ut som i bildet under:


Takk for positiv tilbakemelding og feedback.

Jeg jobber litt i rykk og napp med denne siden, så fint å prioritere noe som andre har bruk for.
Så, skriv gjerne hva du (da mener jeg alle som leser dette, ikke bare RaBalder) ønske det var mulig å filtrere på?
#7
Jeg har laget et ladekart som gir mulighet på filtrering på kontakttypene:

  • CCS
  • Chademo
  • Tesla Model S
  • Type 1
  • Type 2
  • Schuko
  • Tesla roadster

Etterhvert håper jeg på å få tid til å legg inn filtrering flere attributter, blant annet ladehastighet (kW).

Kartet er tilgjengelig på denne adressen: http://maps.kleiven.technology
Det er dessverre litt tregt å laste ned dataene.

Kartet kan legges til din hjemskjermen på din iPhone eller iPad som vist i figuren under:

#8
BMW i3 / Sv: Kort lading ofte eller lengre lading sjeldnere?
onsdag 18. februar 2015, klokken 11:29
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:42
Nyere forskning fra ifjor høst med stort datagrunnlag, anslår at regularitet i ladingen er det beste. F.eks. lade hver natt er helt OK. Denne forskningen tok også "livet" av gamle sannheter som at hurtiglading er skadelig. De fant at det ikke var tilfellet, men som sagt, de kom entydig til at regularitet i ladingen (overraskende) var det overlegent beste for batterilevetiden.

Hva menes med regularitet i lading? Vil det si at å lade hver tredje dag forringer batteriet like lite som å lade hver dag? Jeg vil gjerne lese forskningsrapporten, så som Olemann ønsker jeg gjerne link :)
#9
BMW i3 / Kort lading ofte eller lengre lading sjeldnere?
tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:25
Jeg kjører omtrent 4 mil i snitt hver dag og trenger derfor ikke lade hver dag. Dersom batteriet lades hver dag, vil nivået som regel ligge høyt sammenlignet med om jeg kun lader hver tredje dag.

Noen her som vet hva som er best for batteriet?
#10
Gammel batteripakke har 21,6 kWh når den er ny.
Antar vi at den har 90% av kapasiteten om tre år vil det si 19,44 kWh.
Om noen betaler 18 000,- for 19,44 kWh er det altså 926,- per kWh. Det blir 154 USD med kurs på ca 6,-.

Gitt en utsalgspris på 250 USD/kWh synes jeg det høres optimistisk ut at en forhandler skal kjøpe inn gamle batterier for 154 USD/kWh. De 250 USD/kWh inkluderer forhandler sitt påslag og er eventuelt batteri med høyere tetthet og lignende. Altså, innkjøpspris for batteri med gammel teknologi kan hende er en god del lavere enn innkjøpspris for batteri med ny teknologi.

Anta vi får 18000 kr i innbytte og fortsatt 6 kr per dollar. Da blir regnestykket= 250*43,2*6 - 18000= 46 800,-

Selv har tror jeg ikke på batteri med utsalgspris til 250 USD/kWh i februar 2018, men jeg håper :)
#11
Hvor mye jeg er villig å betale kommer an på tilgjengelige alternativer, men jeg har liten tro på at det blir mulig å kjøpte en batteripakke med dobbel kapasitet til 30 000 kr innen tre år.

Dobbel kapasitet vil si 43,2 kWh istedenfor dagens 21,6 kWh.
Anta en pris på 250 USD per kWh for batteripakken om tre år og 100 USD per kWh i innbytte av gammel pakke.
Da blir prisen: 250*43,2 - 100*21,6 =  8640 USD for å bytte til batteripakke med dobbel kapasitet.
Da skal dollarkursen være veldig lav for å ende opp på 30 000 kr.
En dollarkurs på 6 kr per dollar gir 51 840 kr.

Det er vanskelig å finne gode estimat på hva prisen per kWh blir for kundene, men 250 USD om tre år er kanskje et optimistisk estimat?

Heldigvis er BMW i3 en effektiv bil, og en dobling av kapasitet bør koste mindre sammenlignet med dobling av kapasitet for enkelte andre merker. Under er samme beregning for andre merker:




ModellDagens batterikapasitet (kWh)Dobbel kapasitet (kWh)Prisestimat oppgradering (NOK)
VW E-UP18,737,444 880,-
BMW i321,6   43,251 840,-
Renault Zoe224452 800,-
Nissan Leaf244857 600,-
VW E-Golf24,248,458 080,-
Kia Soul EV275464 800,-
Mercedes B-Class Electric Drive367286 400,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA