Hvorfor tror du at jeg ikke er helt med? Det er en selvfølgelighet at 16A sikringer begrenser strømmen, men selv 16A er imidlertid mer enn nok til å passere 200kr/mnd, som f.eks. tilsvarer under 4A i 10 timer hver natt. Enkelheten i prismodellen er attraktiv, men jeg var (som sagt til det kjedsommelige) overrasket over hvor lavt prisen var satt.
Når man starter fra scratch så ønsker man selvfølgelig også å levere en best mulig tjeneste, og å være litt framtidsrettet. Med en litt begrenset hovedtavle har man da valget mellom å starte forsiktig og bygge ut med f.eks. faste 10A kurser, eller å gå for mer intelligent strømstyring mellom laderne. Det første er naturligvis en møkkaløsning, siden kapasiteten da er strupt ned uansett om de andre laderne brukes eller ikke. Med intelligent strømstyring og en begrensning på totalen for alle laderne er det fortsatt begrenset hva borettslaget er eksponert for av utgifter, men samtidig åpnes det for rask(ere) lading når kapasiteten er der. Her har jeg lært noe nytt og nyttig, nemlig at bare to og to Type 2-ladere kan koples sammen uten en tilleggsboks.
Askøy: Det er ikke snakk om å legge til grunn noe som helst om Tesla-eiere spesifikt. Jeg er som nevnt ikke fremmed for at enkelte kan bruke den lave marginalkostnaden til å kjøre mer, men dette handler også om at det kan være svært ulikt behov og bruksmønster i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om å regne/tenke litt på hva prismodellen kan innebære av kryssubsidiering mellom ulike brukere. Det er flere mulig prismodeller, og det er fordeler og ulemper med alle. Hvis det å tenke før man handler anses på som bakstrebersk, så får det så være.
Når man starter fra scratch så ønsker man selvfølgelig også å levere en best mulig tjeneste, og å være litt framtidsrettet. Med en litt begrenset hovedtavle har man da valget mellom å starte forsiktig og bygge ut med f.eks. faste 10A kurser, eller å gå for mer intelligent strømstyring mellom laderne. Det første er naturligvis en møkkaløsning, siden kapasiteten da er strupt ned uansett om de andre laderne brukes eller ikke. Med intelligent strømstyring og en begrensning på totalen for alle laderne er det fortsatt begrenset hva borettslaget er eksponert for av utgifter, men samtidig åpnes det for rask(ere) lading når kapasiteten er der. Her har jeg lært noe nytt og nyttig, nemlig at bare to og to Type 2-ladere kan koples sammen uten en tilleggsboks.
Askøy: Det er ikke snakk om å legge til grunn noe som helst om Tesla-eiere spesifikt. Jeg er som nevnt ikke fremmed for at enkelte kan bruke den lave marginalkostnaden til å kjøre mer, men dette handler også om at det kan være svært ulikt behov og bruksmønster i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om å regne/tenke litt på hva prismodellen kan innebære av kryssubsidiering mellom ulike brukere. Det er flere mulig prismodeller, og det er fordeler og ulemper med alle. Hvis det å tenke før man handler anses på som bakstrebersk, så får det så være.