Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Totte

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
onsdag 28. januar 2015, klokken 17:50
Hvorfor tror du at jeg ikke er helt med? Det er en selvfølgelighet at 16A sikringer begrenser strømmen, men selv 16A er imidlertid mer enn nok til å passere 200kr/mnd, som f.eks. tilsvarer under 4A i 10 timer hver natt. Enkelheten i prismodellen er attraktiv, men jeg var (som sagt til det kjedsommelige) overrasket over hvor lavt prisen var satt.

Når man starter fra scratch så ønsker man selvfølgelig også å levere en best mulig tjeneste, og å være litt framtidsrettet. Med en litt begrenset hovedtavle har man da valget mellom å starte forsiktig og bygge ut med f.eks. faste 10A kurser, eller å gå for mer intelligent strømstyring mellom laderne. Det første er naturligvis en møkkaløsning, siden kapasiteten da er strupt ned uansett om de andre laderne brukes eller ikke. Med intelligent strømstyring og en begrensning på totalen for alle laderne er det fortsatt begrenset hva borettslaget er eksponert for av utgifter, men samtidig åpnes det for rask(ere) lading når kapasiteten er der. Her har jeg lært noe nytt og nyttig, nemlig at bare to og to Type 2-ladere kan koples sammen uten en tilleggsboks.

Askøy: Det er ikke snakk om å legge til grunn noe som helst om Tesla-eiere spesifikt. Jeg er som nevnt ikke fremmed for at enkelte kan bruke den lave marginalkostnaden til å kjøre mer, men dette handler også om at det kan være svært ulikt behov og bruksmønster i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om å regne/tenke litt på hva prismodellen kan innebære av kryssubsidiering mellom ulike brukere. Det er flere mulig prismodeller, og det er fordeler og ulemper med alle. Hvis det å tenke før man handler anses på som bakstrebersk, så får det så være.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
onsdag 28. januar 2015, klokken 15:33
Vel, ifølge Tesla kan man bruke dem til å kjøre 40 mil, eller deromkring. Svaret ditt har et glimt i øyet som får meg til å anta at du er blant dem som egentlig skjønner hva et maksimumsanslag er for noe, og hvorfor det er relevant, så det er flott om du også kan du si det videre til de minst oppvakte ;)
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
onsdag 28. januar 2015, klokken 14:36
Sukk, før man prøver å være smart-ass, så kan man kanskje tenke gjennom forutsetningene litt, og hva man prøver å regne på?

Er Teslaer begrenset til 16A lading? Ikke? Så gjør regnestykket med 32A og se om svaret blir like morsomt.
Er det relevant å oppgi maksimal rekkevidde når man skal regne på et worst-case scenario? Er ikke spørsmålet snarere hvor raskt det er mulig å tappe ned batteriet?

De som gidder å lese kan se at denne faktoren på 10 var et løst anslag på teoretisk maksforbruk, altså et worst-case scenario for å illustrere at 200kr/mnd høres snaut ut. Om noen vil regne seg fram til en annen faktor, så vær så god, poenget er uansett at den lett blir større enn 1.

La oss angripe dette fra motsatt side, og si f.eks. 50kWt per arbeidsdag (altså med en solid sikkertsmargin på batteriet), noe som gir drøyt 1000kWt på en mnd, og dermed en faktor på over 4. Med tilsvarende helgeforbruk, så er faktoren 6.

De mest oppvakte vil nå kanskje også klare å forstå at mitt maksimumsanslag baserte seg på én full lading per dag, og 85kWh batteripakke. Urealistisk forbruksmønster? Ja. Relevant som maksimumsanslag? Ja.

#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
onsdag 28. januar 2015, klokken 10:56
Kanskje vi kan droppe diskusjonen om strømforbruk per kjørte km for de forskjellige bilene? Jeg har en følelse av at dere har hatt disse diskusjonene før.

Når jeg stiller spørsmål ved ordningen med en fast månedsbetaling på f.eks. 200kr, så er det fordi jeg ser at dette tilsvarer ca. 250kWh per mnd. Det er selvfølgelig mulig å gå over dette med enhver elbil, men jeg ser det som hakket mer realistisk at noen pendler 20-30 mil/dag med en Tesla (nettopp fordi den er egnet til å kjøre langt) enn at noen tømmer og er hjemom igjen og fullader en bil med mindre batteri flere ganger om dagen. Derfor er bruksmønsteret som er praktisk mulig å få til med en Tesla et relevant regnestykke. Det betyr selvfølgelig ikke at alle (eller de fleste) bruker Teslaen sin slik, eller at noen har kommet med påstander om det, kun at det er mulig.

Dette blir litt det samme som at med felles varmtvannsoppvarming så kan noen velge å koke potetene sine under rennende varmtvann i springen, og på den måten spare privat strøm (Og nei, dette er heller ingen påstand om alle som har felles varmtvann, kun et annet eksempel på at feilkonstruerte betalingssystemer (der marginalkostnaden for et gode er null) kan oppfordre til et idiotisk forbruksmønster).

Takk til Olatho, som har høyst relevante innspill.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:43
Nei. Hva var denne stråmannen godt for?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:24
Skeptiker til hva, og hvor har du sett denne tøvete påstanden du refererer til? Er dere veldig glade i stråmenn her inne?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
tirsdag 27. januar 2015, klokken 17:09
SitatHvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.

For et fint stråmannsargument!

For det første er det også noe som heter kjørestil. For det andre så må man i et borettslag være forberedt på at noen av beboerne kan finne på det utroligste, og da er det størrelsen på batteriet og ladehastighet som setter grensene for de potensielle utgiftene for borettslaget. Der er Tesla foreløpig i en særklasse, og dermed er det Tesla som er relevant test på om opplegget er holdbart.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:15
Takk for alle svar så langt.

Jeg har sendt en epost til Oslo Kommune og bedt om en presisering av hva som menes med kombinasjonen "Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, dvs. den kan ikke reserveres for enkeltpersoner" og "Ladestasjonen må være låsbar eller på låsbart område".

Interessant dette med Type 2. La oss si at det blir 4 ladere i umiddelbar nærhet av hverandre, og at disse også deler kurs med 5-6 motorvarmere. For argumentets skyld, la oss kalle det en 40A kurs, slik at det garantert blir litt snaut for 4 Teslaer. Er man da altså avhengig av en kontrollerboks i tillegg til selve laderne dersom en ønsker å justere strømmen dynamisk, og ikke strupe ned til <10A på hver enkelt lader permanent?

Når det her snakkes om 200kr/mnd i fast avgift, er det da noen kontraktsfestet begrensing på mengde strøm? Helt teoretisk vil jo ikke en Tesla ha problemer med å spise strøm for det 10-dobbelte i mnd? Jeg trodde ærlig talt at det var et krav om at brukerne måtte betale faktisk forbruk, og at dette var lagt inn for å sikre at det fremdeles er et insentiv til å begrense bruk.

'Totte'
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestolper for borrettslag
mandag 26. januar 2015, klokken 15:25
Felles skap innendørs er en løsning, ja. Poenget er imidlertid at det bør være brukeren/leietakeren som er ansvarlig for måleravlesning, og ikke minst at det er brukeren som står ansvarlig overfor netteier. I et borettslag ender det lett med gjennomtrekk av brukere, og at det blir et administrativt h***** å få folk til å gjøre opp for seg. Så om det er en moderat ekstrakostnad for å få til dette, så er det noe vi må ta med på kjøpet. At brukeren betaler for strømbruken er for øvrig et krav for å utløse støtte fra Oslo kommune.

Merk at det er snakk om utendørs stolper; Vi har per d.d. ikke mur/vegg å henge løse bokser på, og om jeg har forstått det riktig er det krav om vannslanger for å opprette ladeplasser innendørs i fellesgarasje.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Ladestolper for borrettslag
mandag 26. januar 2015, klokken 10:58
Hei,
borettslaget der jeg bor skal prøve å tilrettelegge for lading av elbil. Per i dag har vi en bunke motorvarmere i skrøpelig forfatning, og det er 8-10 motorvarmere som deler hver 25A kurs. Her er det med andre ord duket for graving, ny kabling og nye stolper.

I en ideell verden ønsker vi låsbare stolper, og med separate strømmålere innebygget i hver stolpe, slik at brukerne kan inngå egen avtale med nettleverandør og faktureres for egen bruk uten at borettslaget må involveres mer enn høyst nødvendig.

Type 2 mode 3 hadde vært kjekt med tanke på låsbare kontakter, men det er lite trolig at vi vil få oppgradert kursene til en sikringsstørrelse som tilsier at effekten per stolpe blir noe høyere enn hva vanlige stikk kan takle.

Så, er det noen som har noen råd om hvilke stolper som kan være aktuelle, og gjerne uten at de koster skjorta? Jeg har sett på Garo, men de er langt fra en estetisk nytelse, og kostnadene baller også veldig fort på seg, ettersom kravet om individuelle målere og individuell låsing ikke er forenlig med dobbeltstolper.

Mvh
'Totte'
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA