Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Camiri

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
søndag 28. oktober 2018, klokken 17:40
Da tok min også kvelden. P85D 2015 - 40K km, under 5% med SC. Stavanger sier at det vil ta ca 1 måned.
#2
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
torsdag 28. desember 2017, klokken 22:12
Informasjon vil ikke virke. Poenget med SC er å gi mulighet til å dra på langtur, med nesten tilsvarende bekvemmelighet når det gjelder fylling av energi vs bensin/diesel. Enten så må SC ut på landet eller det må betales per minutt, jeg støtter det siste.
#3
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
torsdag 28. desember 2017, klokken 21:45
Løsningen er å betale. Etter to ganger i kø ved Åsane gjennom julen (på langtur), så er det klart at det som er gratis vil bli misbrukt. Dette kunne enkelt bli implementert med en avgift per tid. Kommer du med varmt batteri og skal til neste SC - så er det bare 15-20min. Så blir det mindre gunstig for de lokale som skal til 100% med kaldt batteri.
#4
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
torsdag 28. desember 2017, klokken 21:30
Alt som er gratis vil bli misbrukt, og jeg håper at Tesla avslutter gratis SC i nærheten av større byer. Var gjennom Åsane (Bergen) to ganger i julen - på langtur. Det var kø begge ganger, med kø av lokale som sikkert sparte noen kroner. Ville betalt gjerne for strømmen om jeg slapp å vente over en eller to ferger på fortsettelsen av reisen.
#5
Denne hendelsen og det som ser ut til å være årsaken, har gitt meg en vekker. Både bil og adapter er ca 6mnd gammel. Jeg hadde UMC sammenkoplet med adapter alltid, og normalt kastet inn i bagasjerommet i bilen etter bruk, og koblet på ca 2 til 3 ganger i uken. Det var ingen grunn til at de hadde blitt skitne eller våte, men det har vært mye ut og inn, og jeg har ikke sjekket om det har vært noe på kontaktene. Om rådene fra stikkontakt produsent om å kjøre maks 80% (25A) for langvarig kontinuerlig belastning, og at det uansett kan skje igjen, så er ikke det veldig tilfredsstillende.

Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.
#6
Har klippet bort plasten rundt adapter pluggen. Bildet er ved siden av en ny adapter plugg. Det kan virke som at det har vært varmest ved kontaktene (i pluggen), også siden stikkontakten vender nedover, og varmestrålingen vil være sterkere oppover. Det kan da se ut som at elektrikeren min kan ha rett, og at en evt uren kontakt kan være årsaken.
#7
Fikk svar fra elektrikeren min i dag:

"Har snakket med produsenten (Philip Hauge). De mener at ut fra det de kan se på bildene så er varmgang oppstått i kontaktpunktet mellom støpslet og stikkontakten. Årsaken til dette kan være urenheter eller partikler som gjør at kontaktflatene ikke får god nok forbindelse og derfor forårsaker varmeutvikling.
Ved høy belastning så vil dette medføre at temperaturen stiger og at dette i seg selv fører til at overgangsmotstanden øker som igjen gjør at varmeutviklingen intensiveres.
De sier videre at kontinuerlig belastning bør ikke overstige 80% dvs. 25 Amp. (ca. 5,75 kW)"


De har ikke sett andre bilder som viser kontaktflatene da adapteret fortsatt sitter smeltet i stikkontakten. Skal snitte opp kontakten/pluggen i kveld for å sjekke hvordan kontaktene ser ut.
#8
Kabelen er som nevnt svidd og isolasjon smeltet, og ser derfor tynn ut på bildet. Spesifikasjon på kabelen (alle 16m fra sikringsskap): PR pluss 500V 2X6 ER/6 MM2.
#9
Isolasjonen var helt smeltet bort. Her var det rart at det ikke ble overbelastning på 32A sikring, ingen jordfeil, og ingen feil på UMC. Ladingen avsluttet som normalt.
#10
Bilde av kontakten når den ble åpnet. Tesla ønsket ikke å ha den, og de er sikre på at det ikke er adapteret som har forårsaket dette. De ga meg et nytt gratis.
#11
Lading av Tesla / Blått 32A adapter til UMC smeltet fast i kontakt
tirsdag 11. august 2015, klokken 08:29
Ladet i går kveld fra 38% til 90% i min 32A plug. Ladingen gikk som normalt og fikk notifikasjon på iPhone til klokken 23:10 i går kveld, etter ca 6 timers lading på 32A. I dag tidlig ser jeg at det har gått varmgang og det blå UMC adapteret er smeltet fast i kontakten. Jeg får det ikke ut, og det lukter brent. Kontakten er under tak, og ble installert ca 6mnd siden av elektriker. Pluggen var tørr. Noen som har sett noe lignende?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Cruise control maks er 150km/t
lørdag 11. juli 2015, klokken 22:45
2015 P85D
#13
Model S 2013 - 2022 / Cruise control maks er 150km/t
lørdag 11. juli 2015, klokken 22:05
Noen som vet hvorfor den ikke går høyere enn 150km/t? Er det noen begrensninger på sensorer evt prosessering? Ser at også dødsone varslingen stopper på rundt 140km/t.
#14
Lading av Tesla / Lading på SC sør for Geneve
lørdag 11. juli 2015, klokken 21:53
Denne SC (som er på Fransk side av grensen fra Sveits) har nå bare en ladestasjon som virker (en av to). Når jeg kom der var det en lokal fransk Tesla taxi som ladet der, og han sa at han hadde 40min igjen til full tank. Jeg spurte om han hadde lov til å lade der hver dag, og han sa at han kan lade der hver dag resten av livet. Så om dere planlegger for denne SC, så kan dere måtte vente. Jeg dro videre, kjørte saktere enn vanlig, og kom til neste SC med 5%.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.2
lørdag 11. juli 2015, klokken 21:46
Jeg har også hatt problem med at ladeluken ikke åpnet seg, og måtte hjelpe med et kredittkort. Det skjedde i Italia og Frankrike med temperaturer over 30 grader, men når jeg reiste nordover og temperaturen sank så forsvant dette problemet. Magnet styrke blir svekket av høyere temperatur, og jeg tror at dette er problemet, dvs at elektro-magneten blir relativt mer svakere enn den permanente magneten når temperaturen øker.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA