Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Camiri

#1
Denne hendelsen og det som ser ut til å være årsaken, har gitt meg en vekker. Både bil og adapter er ca 6mnd gammel. Jeg hadde UMC sammenkoplet med adapter alltid, og normalt kastet inn i bagasjerommet i bilen etter bruk, og koblet på ca 2 til 3 ganger i uken. Det var ingen grunn til at de hadde blitt skitne eller våte, men det har vært mye ut og inn, og jeg har ikke sjekket om det har vært noe på kontaktene. Om rådene fra stikkontakt produsent om å kjøre maks 80% (25A) for langvarig kontinuerlig belastning, og at det uansett kan skje igjen, så er ikke det veldig tilfredsstillende.

Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.
#2
Har klippet bort plasten rundt adapter pluggen. Bildet er ved siden av en ny adapter plugg. Det kan virke som at det har vært varmest ved kontaktene (i pluggen), også siden stikkontakten vender nedover, og varmestrålingen vil være sterkere oppover. Det kan da se ut som at elektrikeren min kan ha rett, og at en evt uren kontakt kan være årsaken.
#3
Fikk svar fra elektrikeren min i dag:

"Har snakket med produsenten (Philip Hauge). De mener at ut fra det de kan se på bildene så er varmgang oppstått i kontaktpunktet mellom støpslet og stikkontakten. Årsaken til dette kan være urenheter eller partikler som gjør at kontaktflatene ikke får god nok forbindelse og derfor forårsaker varmeutvikling.
Ved høy belastning så vil dette medføre at temperaturen stiger og at dette i seg selv fører til at overgangsmotstanden øker som igjen gjør at varmeutviklingen intensiveres.
De sier videre at kontinuerlig belastning bør ikke overstige 80% dvs. 25 Amp. (ca. 5,75 kW)"


De har ikke sett andre bilder som viser kontaktflatene da adapteret fortsatt sitter smeltet i stikkontakten. Skal snitte opp kontakten/pluggen i kveld for å sjekke hvordan kontaktene ser ut.
#4
Kabelen er som nevnt svidd og isolasjon smeltet, og ser derfor tynn ut på bildet. Spesifikasjon på kabelen (alle 16m fra sikringsskap): PR pluss 500V 2X6 ER/6 MM2.
#5
Isolasjonen var helt smeltet bort. Her var det rart at det ikke ble overbelastning på 32A sikring, ingen jordfeil, og ingen feil på UMC. Ladingen avsluttet som normalt.
#6
Bilde av kontakten når den ble åpnet. Tesla ønsket ikke å ha den, og de er sikre på at det ikke er adapteret som har forårsaket dette. De ga meg et nytt gratis.
#7
Lading av Tesla / Blått 32A adapter til UMC smeltet fast i kontakt
tirsdag 11. august 2015, klokken 08:29
Ladet i går kveld fra 38% til 90% i min 32A plug. Ladingen gikk som normalt og fikk notifikasjon på iPhone til klokken 23:10 i går kveld, etter ca 6 timers lading på 32A. I dag tidlig ser jeg at det har gått varmgang og det blå UMC adapteret er smeltet fast i kontakten. Jeg får det ikke ut, og det lukter brent. Kontakten er under tak, og ble installert ca 6mnd siden av elektriker. Pluggen var tørr. Noen som har sett noe lignende?
#8
Model S / Sv: Cruise control maks er 150km/t
lørdag 11. juli 2015, klokken 22:45
2015 P85D
#9
Model S / Cruise control maks er 150km/t
lørdag 11. juli 2015, klokken 22:05
Noen som vet hvorfor den ikke går høyere enn 150km/t? Er det noen begrensninger på sensorer evt prosessering? Ser at også dødsone varslingen stopper på rundt 140km/t.
#10
Lading av Tesla / Lading på SC sør for Geneve
lørdag 11. juli 2015, klokken 21:53
Denne SC (som er på Fransk side av grensen fra Sveits) har nå bare en ladestasjon som virker (en av to). Når jeg kom der var det en lokal fransk Tesla taxi som ladet der, og han sa at han hadde 40min igjen til full tank. Jeg spurte om han hadde lov til å lade der hver dag, og han sa at han kan lade der hver dag resten av livet. Så om dere planlegger for denne SC, så kan dere måtte vente. Jeg dro videre, kjørte saktere enn vanlig, og kom til neste SC med 5%.
#11
Model S / Sv: Firmware 6.2
lørdag 11. juli 2015, klokken 21:46
Jeg har også hatt problem med at ladeluken ikke åpnet seg, og måtte hjelpe med et kredittkort. Det skjedde i Italia og Frankrike med temperaturer over 30 grader, men når jeg reiste nordover og temperaturen sank så forsvant dette problemet. Magnet styrke blir svekket av høyere temperatur, og jeg tror at dette er problemet, dvs at elektro-magneten blir relativt mer svakere enn den permanente magneten når temperaturen øker.
#12
Lading av Tesla / Sv: Lading ved hotell i Sveits
søndag 28. juni 2015, klokken 22:12
Ja det er strøm i kontaktene, målt med multimeter, og det blinker grønt før den kutter ut. Lånte en IEC320-C13 (kontakt i Sveits) overgang til schuko (da det var en av dem på samme ladestolpe). Samme resultat. UMC kutter ut så snart det flyter mer enn 1A. Antar at det må være noe med jordingen, som UMC ser først når ladingen starter, eller evt at UMC ikke er kompatibel.
#13
Lading av Tesla / Lading ved hotell i Sveits
søndag 28. juni 2015, klokken 19:27
Har jkirkebo rødt kabelsett, og ved hotellet her så har de to 16A uttak som passer den minste blå 16A pluggen. Bruker da overgangen fra jkirkebo settet fra den minste blå til rød, direkte inn i rød plug på UMC. Når jeg prøver å lade så viser den 230V-0A, og etter noen sekunder når den drar bare 1A så detter spenningen rett ned, og UMC kutter ut + at det lyser rødt ved kabelinngangen på Teslaen. Har prøvd med minste mulige ladestrøm 5A, uten at dette bedrer situasjonen. Dette skjer på begge uttak ved ladestasjonen på hotellet. Noen som har noen ideer om hvorfor dette skjer?
#14
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
lørdag 18. april 2015, klokken 22:21
Jeg, og jeg antar de fleste som kjøper dette adapteret, gjør dette for å ha det som backup til SC og for å ha mer fleksibilitet når en reiser, og ikke for daglig bruk. Da er lade hastigheten den viktigst parameteren for de fleste av oss. Siden det ser ut som det er en del barnesykdommer, og sensitivitet for forskjellige ladere/fabrikanter og dette sammen med firmware versjonen i adapteret, som muligens setter konservative grenser for effekt. Er det noen som har en oversikt over firmware versjonene og hva som er endret hver gang? Må en innom Tesla for å få oppgradering eller er det en mulighet til å gjøre dette selv (jeg fikk utlevert et adapter med "ny" firmware 5 dager siden, uten at jeg vet hvilken versjon dette er)?
#15
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
lørdag 18. april 2015, klokken 14:11
Ladet ved Fortum Kiwi Ålgård (ABB) i dag og fikk 44kW. 72% SOC og varm bil/batteri etter ca 2 timer kjøring i forkant. Første positive erfaring med adapteret.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA