Denne hendelsen og det som ser ut til å være årsaken, har gitt meg en vekker. Både bil og adapter er ca 6mnd gammel. Jeg hadde UMC sammenkoplet med adapter alltid, og normalt kastet inn i bagasjerommet i bilen etter bruk, og koblet på ca 2 til 3 ganger i uken. Det var ingen grunn til at de hadde blitt skitne eller våte, men det har vært mye ut og inn, og jeg har ikke sjekket om det har vært noe på kontaktene. Om rådene fra stikkontakt produsent om å kjøre maks 80% (25A) for langvarig kontinuerlig belastning, og at det uansett kan skje igjen, så er ikke det veldig tilfredsstillende.
Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.
Jeg har derfor bestilt en fast ladestasjon 32A 1-fase, med fast kabel type-2. Slik jeg ser det så er den blå 32A stikkontakten for delikat, spesielt om den er satt opp en plass hvor den kan forårsake at huset brenner ned. Det som også er problematisk er at både adapter og stikkontakt kunne brenne opp og smelte sammen uten at det ble jordfeil eller at sikringen slo ut. Som nevnt før så stoppet dette opp kun fordi Tesla var ladet ferdig til 80% (innenfor planlagt tid), og bilen stoppet ladingen. Hadde det vært nødvendig med en time til, så kunne dette fått et annet utfall.