Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espetor

#1
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
mandag 01. mai 2017, klokken 22:09
Skoda har vel en slags SUV på beddingen også?
#2
BMW i3 / Sv: Elbiler og BMW
mandag 01. mai 2017, klokken 22:08
De har nå laget biler med carbon. De er nødt til å lage lettere biler i fremtiden, og slanke eldre modeller er en god vei å gå. De MÅ slankes om de skal ha batterier. Når målsetningen i Norge(uten at det er hovedmarkedet for BMW generelt) er å kutte alle fossilbiler innen 2025, så må alle bilmerker gjøre noe drastisk. Alle piler peker nedover for fossilbiler. Uansett om fremtiden er batterier eller brenselceller, så må bilene slankes.


Og BMW har sett at VW Golf selger bra som BEV. Folk er vanedyr. Og foretrekker små skritt. Det er ikke alle som er som oss. :)
#3
BMW i3 / Sv: Elbiler og BMW
mandag 01. mai 2017, klokken 20:08
Vil de ikke bygge en 3 serie slik de har bygget i3?
Bruke det de har funnet ut av ved å bygge i3?

#4
BMW i3 / Sv: Familier med i3 som "hovedbil"?
mandag 01. mai 2017, klokken 19:42
Jeg er stort sett alene. Bilen er min eneste bil. En av mange vurderinger da jeg kjøpte den var at hadde jeg hatt små barn, så hadde jeg ikke giddet de bakdørene. Vurderer nå å oppgradere til ny med lengre rekkevidde.
#5
BMW i3 / Sv: Jack pad
mandag 01. mai 2017, klokken 14:58
Det følger ikke med en pad, men hvis du kjøper jekkpakken, så er vel toppen av den jekken tilpasset jekkpunktet på bilen, som en pad.
#6
BMW i3 / Jack pad
søndag 30. april 2017, klokken 18:31
Hei,


jeg så ikke svar på dette noe annet sted:


http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html


Denne pad'en, når du setter den opp i bracketten, er det toppen av pad som skal bære vekten av bilen, eller skal bilen hvile med kanten av bracketten på pad'en sin base?


Mener jeg leste et sted at pad fantes i 2 høyder...


Tor Espe
#7
BMW i3 / Sv: Elbiler og BMW
søndag 30. april 2017, klokken 18:23
Venter spent på om de kommer med elektrisk 3-serie  :D :+1:
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler ikke fritatt i Svinesund-bommen?
søndag 02. oktober 2016, klokken 16:43
Jeg fikk faktura fra Bergen Bompåengeselskap AS, som gjelder EasyGo passeringer på Svinesund, tilsammen 2 x 17,40 = 34,80NOK.
Det står på hjemmesiden til EasyGo at dette kreves inn både på ny og gammel bro.
http://easygo.com/brugssted/norge/svinesundsforbindelsen


Jeg går ut fra at dette er noe jeg faktisk må betale.


Tor
#9
BMW i3 / Sv: Bytte fra 60 til 94 ah batteripakke
onsdag 18. mai 2016, klokken 21:46
Hva får man egentlig for det gamle batteriet da?
#10
BMW i3 / Sv: Enkel tilgang til max kapasitet
lørdag 23. april 2016, klokken 15:02
Takk for svar, LMOR.
Når kan man snakke om at batteriet har tatt skade av f.eks for mye hurtiglading?
Er max soc på 18-tallet et sunt batteri?
#11
BMW i3 / Sv: Enkel tilgang til max kapasitet
lørdag 23. april 2016, klokken 12:25
var comp_soc = '12.984000205993652'; var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON'; var comp_socMax = '18.68'; var comp_chargingLevelHv = '71'; var comp_vehicleMoving = false;

Bil ny oktober 2015.
Siste SW.
Hva viser disse tallene egentlig?
Jeg hurtiglader en del.
Kan ikke lade hjemme, og relativt begrenset mulighet til å lade på jobb. 5 ganger fler elbiler enn kontakter.
#12
Model 3 / Sv: Prioritering av reservasjoner
søndag 03. april 2016, klokken 23:43
Noen som vet noe om antall norske reservasjoner?
#13
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. januar 2016, klokken 13:26
Samsungs nye batterifabrikk er vel svar nok på disse teoriene. Dagens batteri har celler på 60ah. Den nye fabrikken(som produserer for BMW) lager 94ah celler. Det er en økning på 56,67% gitt at batteriet har samme antall celler som før. Og det har det nok ettersom det blir hevdet at fysiske mål er identisk.
Samsung har også vist identiske celler på 120 ah.


Hvis batteriet har samme fysiske mål, men har 50% større kapasitet, er det da samme teknologi i de nye som i de gamle?
Er det sikkert at ladetiden blir tilsvarende lenger hvis det ikke er samme teknologi?


Tor
#14
Jeg kjørte Haukeli tilbake mandag 4.1. Da skulle jeg egentlig vært tilbake på jobb, men kjøring i helgen satset jeg ikke på da det var kolonnekjøring med lang ventetid og ganske kaldt.


Fordi min mor var innlagt på sykehus, brukte jeg litt tid på å støvsuge og vaske før jeg dro, og besøkte henne på sykehuset. Følgelig ble det sent før jeg kom meg avgårde. På vei til Drammen begynte jeg å tenke på fergen... Den har vel en siste avgang?


I Drammen var begge ladestolpene opptatt og en bil i kø. Ventet ca 20 min. Mens jeg ladet sjekket jeg fergetidene. Siste ferge gikk 22.20. Det kunne bli et problem.


Videre ladet jeg i Notodden, Seljord, Åmot, Haukeli og Røldal. I Odda ville ikke ladestasjonen lade, fikk feilmelding: "Kommunikasjonsproblem. Bilen må være slått av." Jeg prøvde flere ganger til ingen nytte. Jeg ringte Grønn Kontakt. De var hyggelige, men ingenting hjalp. De mente problemet lå i min bil. Jeg påpekte at jeg hadde ladet på GK sine stasjoner hele veien uten problem. Ja, det var vel så, men det var uansett ingenting galt med ladestasjonen, den hadde vært i bruk tidligere på dagen. Det er noe med BMW. Jeg kjøper ikke helt den, men hva kan jeg gjøre. Nå er jeg henvist til såkalt semi hurtig AC. Kl 1 på natten orker jeg ikke stå der lenger, og kjører mot Voss. Fergen gikk vel omtrent da jeg kom til Odda. Min feil, uten tvil. Etter å ha fått varmen i kroppen igjen går jeg til eco pro +. Det går greit å komme til Voss. Der starter en helt normal ladesesjon med hurtigladeren, en ABB stasjon, helt lik den i Odda, men denne er underlagt BKK sin Bilkraft app. Jeg lader til slutt også litt på Trengereid, også her uten problemer.


Jeg sendte en epost til GK og forklarte hva som var skjedd. De svarte at de beklaget den kjedelige situasjonen og at de skulle be ABB sjekke ladestasjonen.


Har bilen en logg man kan sjekke?


Dette er et ganske sårbart system. Mange av ladestedene har kun en ladestolpe, og er den i ustand, så står man der. Det er ganske surt en kald vinterdag.


Nå var dette nærmest et eksperiment fra min side, som ikke vil bli gjentatt vinterstid, på en god stund. Det var heller ikke plan A å kjøre elbil over fjellet. Plan A var å kjøre mitt gamle dieseldyr, men min sønn rakk ikke å få den eu-godkjent i tide.


Nå som alle kroppens lemmer igjen er oppvarmet, ser jeg fortsatt lyst på elbil-livet. Vi har datokjøring i Bergen og alles vitser om hvor lang skjøteledning jeg har forstummer.
#15
BMW i3 / Sv: Turrapport: Bergen-Hønefoss t/r E134 og RV7 på vintertid
tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:52
Jeg kjørte Bergen - Oslo via E134 22.12. Valgte å prøve etter å ha lest Balto sine forundersøkelser. Jeg trodde Rv7 var eneste alternativ, og de 12 milene mellom Eidsfjord og Ål fristet overhodet ikke vinterstid.


Jeg ladet slik: Trengereid-Nordheimsund-Odda-Røldal-Åmot-Notodden-Drammen. Kjørte fra Fyllingsdalen i Bergen til Hovseter i Oslo. Brukte nesten 14 timer.... inkl drøyt 30min venting på ferge.


Jeg kommer til å kjøre samme vei tilbake.


Korte betraktninger:
Det var regnvær omtrent hele veien.
Alle ladestasjoner var ledige og klussfrie.
Jeg har før denne turen kun kjørt i og nært Bergen sentrum, og ikke spesielt økonomisk. Det fikk jeg fort merke da jeg startet langkjøringen. Tilpassing til økonomisk kjøring var bratt lærekurve. Lett trykk på gass, og prøve å holde hastighet til 70 der rekkevidde var tema, dvs over fjellet, og til Notodden. Over fjellet kjørte jeg eco pro plus, og var glad for god dunjakke. Jeg ladet til 100% i Røldal for trygghetens skyld, og hadde 21% igjen i Åmot.


Veldig irriterende at ACC slår seg av i vått vær, ganske ofte. Altfor ofte. Har heller ikke tenkt spesielt over at det ikke er lyktespylere på bilen, før nå.


14t er mye, men med pauser føltes det tross alt ikke som 14t sliten. Men vintertur frister ikke til gjentagelse, før de nye laderne er på plass, og man kan tilpasse lading bedre, og lade stort sett mellom 20 og 80 %.


Takk til dette forum for mye nyttig info, og hjelpsomhet!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA