Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wabi-Sabi

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lakkbehandling Trondheim?
onsdag 07. september 2016, klokken 20:26
Jeg fikk lakkforseglet min S hos en kar på Heimdal som gjør dette meget bra,
han har et godt rykte innenfor detailer miljøet.
Han bruker EXO som er et lignende produkt.
Vet ikke om han ønsker navnet sitt her så PM meg hvis interesse.
#2
@ Øyvind.h
De har vist i mer enn tre år at de stadig sender ut Model S som er langt fra feilfri.
Hva er det som får deg til å tro at dette blir bedre med X ?
#3
Dette lover ikke godt for ventetiden på servicesenterne:
"My 15 Issues with the Model X, that I found during delivery"

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/62046-My-15-Issues-with-the-Model-X-that-I-found-during-delivery

#4
@ ob. lix

Hovedpoenget i denne sammenhengen er vel det slurvete og dårlige arbeidet
som montørene på Teslafabrikken gjør, og ikke minst den katastrofalt dårlige
sluttkontrollen på Teslafabrikken.

Håper for guds skyld at ikke noen blir skadet av dette.


#5
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:39
Det er rart at så få tar inn over seg hvor alvorlig dette er. Tesla har jo ikke mange bilene på veien sammenlignet med andre merker, og likevel holder de på å reparere livet av seg på dem. Det er ikke bærekraftig, og et særdeles sterkt sykdomstegn. Helt grunnleggende kvalitetskontroll i produksjonen holder på å kvele et serviceapparat som allerede har hatt astma i et par år.

Veldig enig i dette; biler som er elendig skrudd sammen fra fabrikk og service sentra
som jobber for fullt med reklamasjonsreparasjoner, dette kombinert med svært dårlig
kundekommunikasjon er langt ifra beroligende og Tesla burde være meget bekymret.

Men dessverre ser det ikke ut til at dette blir bedre, Model X er ifølge innlegg på US forums
minst like dårlig skrudd sammen og slutt-kvalitetskontrollen på fabrikken ser ut til å
være minst like dårlig som tidligere. Så Service sentrene får nok helt sikkert mye å
drive med når Model X kommer ut i noe antall, ventetiden blir nok heller lengre i tiden
som kommer.
Hva koster det å drifte alle service sentra? Husk at disse knapt genererer en eneste krone for Tesla.
Og det som er minst like foruroligende er hvor lenge vil kundene finne seg i Teslas elendige service.
Her er mine egne erfaringer:
- Fikk min P85D i slutten av mars, med dårlig tilpassede dører pluss div. Reklamerte umiddelbart v levering.
- Jeg vet ikke hvor mange purremails jeg har sendt uten å få svar.
- til slutt reiste jeg til servicesenteret og ble lovet tilbakemelding,
- dette fikk jeg dessverre ikke.
- jeg reiste dit igjen og først etter 6 måneder tok de inn bilen.
- fikk bilen igjen med en takluke som lekker (den var tett før)
- førerdør justert slik at den må smelles hardt igjen for å gå i lås
- bakluke og bakdør fortsatt dårlig justert.
++ vanlige gjengangerfeil som dugg i baklykter...

Ikke noe katastrofalt vil kanskje mange si, men min entusiasme våren 2015
har sakte men sikkert avtatt, og har gått mer og mer over til skuffelse og frustrasjon.
Og jeg også føler den samme frykt for Teslas fremtid som Muffinman uttrykker i innlegg over.

Jeg solgte bilen i desember og kommer nok ikke til å kjøpe Tesla igjen.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlagring
søndag 03. januar 2016, klokken 21:19
Nå gikk det slik at jeg solgte Teslaen før jul, så det ble ikke noe vinterlagring.

Jeg kjøpte dette originale Tesla trekket nevnt over, men nå får jeg nok ikke bruk for det.
Det ligger fortsatt uutpakket i esken det kom i.

Er det noen som er interessert i å kjøpe det?

Ta gjerne kontakt:
tlf 41556290
email: iamoystein@gmail.com
eller PM
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 16. desember 2015, klokken 19:57
Autopilot sammenlignes med en dårlig app:
http://www.adressa.no/bil/article656969.snd
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / Car Cover - Trekk til Tesla
tirsdag 15. desember 2015, klokken 23:14
Selges nytt ubrukt originalt Tesla Car Cover. :

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-indoor-car-cover

Kjøpte dette nå nettopp, men nå er Teslaen solgt så jeg trenger det ikke likavel.

Selges under kostpris for kr 3000,- inkl frakt i Norge m posten.

tlf 41556290
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
søndag 22. november 2015, klokken 08:44
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. november 2015, klokken 07:16
Jeg ble stoppet av politiet for noen år siden etter at bilen hadde fått en skade foran dagen før og manglet skilt foran (det lå i vinduet).

Når jeg ble stoppet viste jeg frem det ødelagte skiltet og spurte om jeg kunne lage et midlertidig pappskilt foran til jeg fikk nytt.
Men det fikk jeg beskjed om at jeg overhodet ikke måtte gjøre da der ville være dokumentfalsk å lage en etterligning av skiltet.

Her tok han nok grundig feil han som stoppet deg.
Reg skiltet har i oppgave å identifisere bilen. Ved å lage et skilt selv, ville du gjøre nettopp
det, gjøre bilen identifiserbar.
Du forsøkte ikke å påberope deg en fordel eller egenskap du ikke hadde, noe som kreves for
å kunne kategorisere dette som dok.falsk.

En annen sak er når man har sykkelstativ bak på bilen og skiltet blir skjult bak syklene;
I Aftenposten den 16. august 2011, bekreftet politiinspektør O. Markussen i UP at man
kan lage skiltet selv, nettopp for å gjøre bilen identifiserbar:

"...  Klare regler

Reglene er helt klare: Hvis du skjuler baklysene og nummerskiltet med stativ og sykler, plikter du å henge på en lysbjelke med baklys, blinklys, bremselys og refleks, samt bilens kjennemerke.

- Du trenger ikke få trykket opp noe eget nummerskilt. Svarte plastbokstaver på hvit bunn holder, sier politiinpspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet..."


Da jeg skiftet skilt på Toyotaen ba jeg biltilsynet om å få beholde et av de gamle nettopp for
å ha på sykkelstativet, det fikk jeg ikke, så det måtte jeg lage selv.

Artikkelen her:
http://www.aftenposten.no/bil/Frakter-du-sykkelen-din-ulovlig-3591.html#.Vaa_KGCATCo
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
lørdag 21. november 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Veggen på søndag 15. november 2015, klokken 13:12
Antagelig vanker det nok et forelegg for dokumentforfalskning også.

Dette mener jeg er helt feil, om bilen ikke er avskiltet eller har noe uoppgjort med "øvrigheita"
er det absolutt ikke dok.falsk.

Wiki:
Dokumentfalsk er en kriminel handling, hvor en person anvender et forfalsket og dermed uægte dokument for egen vindings skyld.

Her i ligger det at man påberoper seg en "egenskap" man ikke innehar, for å oppnå en fordel, det
er ikke tilfellet her.
Om man derimot blir stoppet i kontroll og bilen blir avskiltet, og eieren dernest drar hjem
og "snekrer" et par skilt selv og så drar ut på nye eventyr er det dok.falsk. I.E. han vil gi
inntrykk at bilen er registrert. Eller i jobbmarkedet der noen påberoper seg en batchelor
man ikke har (jfr. Sigve Brekke i Telenor  ;D)

Det er ikke tilfellet her, om alt ellers er i orden med denne bilen mht forsikring, Eu-godkj osv.
(som jeg forutsetter) faller dette IKKE innunder begrepet dok.falsk.

PS. dok.falsk straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
søndag 15. november 2015, klokken 09:29
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 14. november 2015, klokken 13:15
Sitat fra: lunitiks på lørdag 14. november 2015, klokken 06:28
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 13. november 2015, klokken 21:44
Hæ? Har fyren virkelig laget et klistremerke av registreringenummeret og kleiset på fronten og trodd at det er OK? :o
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65720466&searchclickthrough=true

"-US grill uten nummerskilt", skriver han. Kjøretøyforskriften kapittel 39?!?
Og det store spørsmålet må jo være "hvorfor i alle dager har han en US-grill på bilen?"

Er det det store spørsmålet?  ::)
Noen liker sikkert den "cleane looken" uten nummerskilt foran,
PR bilder fra Tesla viser nesten uten unntak Model S uten skilt foran.
Personlig synes jeg dette ser betraktelig bedre ut
uten at noen har "kleiset" skiltet midt i grillen.  ::)

Det er sikker også bedre mht aerodynamikk.

US griller ligger til salgs på eBay ca 10stk pr dd.

Om dette strider dette mot Kjøretøyforskriftens paragraf 39, er jeg ikke så sikker på.
Noen Alfa Romeo har f.eks samme skiltplassering, skiltet ser ut til å ha samme
størrelse og skrifttype som originalt. ?
Det står ikke nevnt at skiltet skal være kjøpt på Biltilsynet...
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
lørdag 14. november 2015, klokken 07:18
I noen stater i USA er det ikke krav om nummerskilt foran, og der leveres
TS med "grill" uten skiltholder.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlagring
onsdag 11. november 2015, klokken 22:34
@Sjøhyene

Temperaturen er vel ca 5-9 grader, ganske jevnt, så det burde vel være ok.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlagring
onsdag 11. november 2015, klokken 22:31
@Tuxedo

Takker for råd om lading og CarCover, ja bilen står i kjellern
og det er ganske mye støv der.
Tenkte "CarCover" ville være bra, jeg får vurdere det.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vinterlagring
onsdag 11. november 2015, klokken 22:27
Sitat fra: RaBalder på onsdag 11. november 2015, klokken 20:34
Helt ærlig, så er det første som slår meg sammenligningen med kyr som står hele livet i fjøset på båsen og aldri kommer ut. Aldri gå på enga å spise gress selv, kjenne vinden eller hilse på katta.

Skal du pakke bort Teslaen.
Ikke la den få snø på seg.
Skli på isen.
Spinne litt oppover bakkene.
Og slenge med rompa i svingene.

Fysjom....  :o



(((
Jeg ville satt lading til 50% og latt den stå plugget i. Hvis du kan se til bilen selv hver 14. dag, så ville jeg også satt den i strømsparemodus. Eventuelt tatt en power-off.

Aircondition m/kompressor ville jeg kjørt noen minutter hver måned.
)))


Hehe, takk for konstruktive råd, og takk for kritikk.
Ja, det er skrekkelig å tenke at Teslaen kan bli våt og kald på potene  :-)

Neida, jeg ser helt klart ditt poeng, og beslutningen om å gjøre dette er sammensatt,
Oppkjørselen til garasjen er veldig bratt, det er ca 1cm klaring under bak når
jeg kjører opp fra gata. Og om det er is vil den ta nedi. Og er redd jeg kan
begynne å skli, der er trangt og bratt.
Og selvfølgelig saltingen her i Trondheim er et punkt i avgjørelsen.
Så valget sto mellom vinterdekk og en Toyota, det ble en trist Toyota.

Gode råd:
Rådet om om aircondition hadde jeg ikke tenkt på, takker.
Lading til 50% høres fornuftig ut, takker for den også. Hvordan tar jeg power-off?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA