Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JanIvar

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Mercedes C350e
tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:28
Problemet med denne og Passat GTE og tilsvarende (hvis det kommer) fra Audi er at de ikke er 4wd. Volvo V60 PHEV har en slags 4WD som hjelper siste bakken opp til hytta. C350E er Mercedes-slede med bakhjulstrekk. Hadde denne hatt Volvoløsningen på 4WD hadde den havnet øverst på prioriteringslista når Dieselbilen skal byttes inn.


J
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde, jobbpendling, type bil
fredag 30. januar 2015, klokken 14:46
Bestilte titangrå med vinterdekk.
Levering juli/august. (jeg har det ikke travelt).

Pris - rett over 260 000.

J

#3
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde, jobbpendling, type bil
fredag 30. januar 2015, klokken 11:23
Takk for alle svar :)

Endte opp med å bestille Soul EV etter å ha prøvekjørt den i skikkelig grisevær i dag. Kjørte ca samme rute som til jobb en vei(48km) og hadde 67% batteri igjen etter turen.

J
#4
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
fredag 30. januar 2015, klokken 11:18
Måtte prøvekjøre Soul EV etter alle de gode rapportene her i tråden. Første gang jeg kjører en elbil.

1-2 grader, slaps, sludd,regn og frisk bris/liten kuling. Kaldstart utenfor forhandler. Ikke oppvarmet bil.
60-sone og 20 % 80-sone motorvei.
Klima på 21 grader.

Forbruk: 17,2 kw/100 km.
Rest batteri etter 48 km: 67 %

Jeg bestilte bilen jeg :)

J
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
torsdag 22. januar 2015, klokken 11:22
Interessant tråd:
http://www.mybclasselectricdrive.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=148

Sitat
I told them if it went 85 miles at 65 miles an hour I
would buy it.

With 100% SOC in the MB I proceeded to the Freeway maintained
65 miles an hour and returned with 84 miles and 11 miles
of range still showing. It was very close to 1% a mile.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde, jobbpendling, type bil
onsdag 21. januar 2015, klokken 09:21
Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:29
Hvis du forteller litt hvor ruten går så kan kanskje vi hjelpe litt mer. Jeg bor selv i Bergens området og er vant til dette klimaet. Kjører for eksempel fint 120km til Voss med 15-20% kapasitet igjen i 4-5 minus og i 0-føre med slaps og regn/sludd. Har en Leaf 13 modell. Har aldri kjørt under 10mil på vinteren her hjemme på en lading.

Tusen takk for tilbakemelding. Ruten går tur-retur Nordhordland til Sotra, så det er stort sett flatt, 9 tunneller og 50/50-mix mellom 80 og 60-soner med gode sjanser for kø(Åsane, Sotrabroen, Fløyfjellet).

Utfra tilbakemeldingene over vil nok de fleste "200"-km biler fungere fint (E-Golf, Leaf, MB-E, Zoe, Soul). Men etter å ha sett Soul live er den ikke så stygg som jeg fikk inntrykk av første gang. Leveringstiden på Soul derimot .. Alt annet enn Titangrå er ukjent (dvs - sept/oktober tidligst) fikk jeg beskjed på. Nå har jeg det ikke travelt - i løpet av året holder for meg - har leasingbil som bør gå ut tiden sin.

J
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjoner danmarksplass
tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:24
Sitat fra: Gus1 på mandag 19. januar 2015, klokken 23:57
Fint med ladere. Mye god info her. Men hva lader man, og med hvilken trøkk?

CHADEMO, Combo +++?


Hentet fra: http://www.bkk.no/privat/kundeservice/flere-tjenester/Elbiler_og_lading/article45231.ece


Grønt Energipunkt Danmarks plass er bygd med følgende ladepunkter:

CHAdeMO ladepunkt (50 kW DC) for blant annet Nissan LEAF, Peugeot Partner, Mitsubishi i-MiEV, Kia Soul, Nissan eNV og Mitsubishi Outlander
CCS/Combo ladepunkt (50 kW DC) for blant annet BMW i3, VW e-up og e-Golf og Mercedes B
Ladepunkt med den nye elbilkontakten Type 2 (22 kW AC semihurtig) for blant annet Tesla Model S, Renault ZOE, Renault Kangoo, BMW i8 og alle elbiler som kan bruke Type 2-kontakt i den ladefarten bilen kan ta imot.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde, jobbpendling, type bil
mandag 19. januar 2015, klokken 20:01
Takker for hurtige svar !

Jeg tenkte meg innom Kia for å høre på leveringstid på Soul, samt se om jeg klarer utseende "live". MB kan også være et alternativ, men dersom den kommer på vel 100k mer så skal jeg drive med endel salg til meg selv for å overbevise meg om at det er verdt pengene....

J
#9
Kjøpe elbil? / Rekkevidde, jobbpendling, type bil
mandag 19. januar 2015, klokken 19:25
Hei!

Jeg har nå sett gjennom noen av de tråder som går på rekkevidde, og melder meg på med mitt eget spørsmål.
Jeg trenger en anbefaling på en elbil som kan klare følgende:
- 95 Km tur-retur jobb.
- Bergensklima (dvs - skjelden under 0, men ofte 4-10 grader og regn).
- Ikke lading på jobb(Det er ladeplasser der, men de er fulle før jeg kommer på jobb).
- Varmeapparat og klima skal brukes slik de er ment. Altså 20 grader i kupeen hele året.
- Vei: 1/2 80 sone 4-felt, 1/2 60/70 sone der det aldri går over 70.

Så vidt jeg har skjønt på poster her vil dette kunne gå med:
- Kia Soul EV
- Mercedes B-klasse (kanskje - når vi får tester av denne i reell trafikk ? )
- Andre alternativer(foruten Tesla) ? Vil E-Golf klare dette ?

Mvh,
JanIvar


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA