Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars Rødset

#1
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 06. mai 2015, klokken 15:41
Gjorde vårvasken for ca 2 uker siden. Har ikke tenkt på det førr men såg det tydlig nå. Bagasjeluken har laget mærke i bakfangern og et liknende mærke i fangern.

Når jeg senket luken, å lukket den såg jeg med en gang forskjellen på karosseri-glipen, høyre vs venstre. Tilogmed lyset låg 3-4mm lågare på høyre side.

Møller blei kontaktet, de hade bilen en 1/2 dag. Så idag har jeg leverert bilen før omlakkering og justering. Følg med på dette før det blir for ille  :o

Hvor lang tid tok det fra bilen var inne til du leverte den for omlakkering og justering? Hadde min inn 21. april og venter fortsatt på svar fra garantiavdelingen.
#2
e-Golf / Sv: Tur til Sunnmøre fra Bergen
onsdag 29. april 2015, klokken 14:56
Spennende!

Kan bli aktuelt å kjøre fra Bergen til Ålesund for min del :)
Har du notert noe kjøredata? Distanser, forbruk o.l.?
#3
Sitat fra: Lars Rødset på mandag 20. april 2015, klokken 09:08
Skjevt panser og skjevt bagasjelokk >:(
Får samme lakkskaden på bakfanger som nevnt tidligere i tråden. Helt utrolig at det er mulig.
Skal ha bilen inn hos Møller i morgen. I tillegg knirker demperene mine fælt, og jeg kommer til å klage på skurring ved streaming av musikk over BT. Har en følelse av at jeg ikke kommer til å se bilen på en stund.. :'(

Panser ble justert hos Møller og sitter nå som det skal.
Skaden på bakfanger og bagasjelokk som følge av skjevt bagasjelokk er fotografert og sendt til "garantiavdelingen hos importøren".
Foringer ble skiftet, men det knirker fortsatt i hjulopphenget over fartshumper. Kommer til å klage på dette og samtidig stille spørsmål ved ulyden som kommer når man har fullt rattutslag i lav fart. Har lest at andre på forumet også har sistnevnte problem.
#4
e-Golf / Sv: Skrytebilder
mandag 20. april 2015, klokken 09:32
#5
Skjevt panser og skjevt bagasjelokk >:(
Får samme lakkskaden på bakfanger som nevnt tidligere i tråden. Helt utrolig at det er mulig.
Skal ha bilen inn hos Møller i morgen. I tillegg knirker demperene mine fælt, og jeg kommer til å klage på skurring ved streaming av musikk over BT. Har en følelse av at jeg ikke kommer til å se bilen på en stund.. :'(
#6
e-Golf / Sv: Rekuperasjon??
mandag 16. mars 2015, klokken 09:50
Sitat fra: Råde på søndag 15. mars 2015, klokken 19:31
Skal du bremse, så bruk bremsen. Da vil bilen rekuperere så mye den kan.

Det siste du skriver her har jeg sett flere på forumet som påstår, men jeg er ganske overbevist om at det er feil (det som følger nå er sånn jeg tror det fungerer, har ingen dokumentasjon :-\). Dersom du bruker "B" eller rekuperasjonstrinn 1/2/3, så kobler man inn en last som trekkes rundt av bilens "rullekraft" og igjen lader batteriene (minimalt elektrisk tap). Dersom du bremser med pedalen så er det de vanlige bremsene på bilen som bruker bilens "rullekraft" til å trekke rundt en last.
I det siste tilfellet vil jeg tro at mer energi går tapt i friksjon og varmeutvikling. Det er kanskje ikke snakk om så mye energi, men jeg vil tro at det er snakk om så mye at volkswagen valgte å lage "B" og rekuperasjonstrinnene.
Hadde bremsing vært like tapsfritt som vanlig rekuperasjon så er det ikke sikkert disse funksjonene hadde eksistert (synsing).

Av denne grunnen forsøker jeg å bruke bremsen minst mulig og rekuperasjon mest mulig. Da sparer jo en gjerrig sunnmøring litt på bremseklossene og  ;D :P
#7
e-Golf / Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?
fredag 13. februar 2015, klokken 14:03
Sitat fra: HelectriC på fredag 13. februar 2015, klokken 13:29
den bilen det fungerer på oven er fra uke 46. jeg fikk registreringsnummeret hannes og snakket med Møller om at jeg og vil ha dette. de sjekket og den er fra uke 46. fortsatt ikke noe løsning for oss med biler før uke 45:-(

Ahh. Irriterende. Jeg synes vi som mangler disse funksjonene har krav på å få de og ikke bør gi oss. Det minste jeg er villig til å gå med på er en detaljert beskrivelse av hvilke tekniske begrensninger våre biler har. At noe er teknisk umulig å løse i 2015 er renspikket pissprat. I værste fall er det veldig dyrt, men umulig? Tull.
#8
e-Golf / Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?
fredag 13. februar 2015, klokken 12:53
Sitat fra: rlnd på lørdag 07. februar 2015, klokken 01:27
Det begynte med at jeg ikke fikk registrert bilen på carnet, hadde den inne hos møller for at de skulle ordne registreringen men de fikk ikke ordnet det den dagen. Så plutselig en uke senere fikk jeg registrert den, men en kamerat som akkurat hadde fått sin egolf hadde flere funksjoner enn meg. Så da sendte jeg en ny epost til møller for å høre hvorfor jeg manglet funksjoner,  sånn jeg har forstått det har servicelederen her tatt det direkte med fabrikken i tyskland og plutselig i dag fikk jeg de ekstra funksjonene på plass.

Hvilken Møller-avdeling er det du har vært hos?
#9
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
fredag 13. februar 2015, klokken 10:15
#10
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
fredag 13. februar 2015, klokken 10:14
Sitat fra: Askøy på fredag 13. februar 2015, klokken 06:24
Sitat fra: Lars Rødset på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:00
Da er helgeturen min over :)

Jeg ønsker å kjøre omtrent samme ruten som deg, men jeg skal bare til Odda.

Kan du utdype litt?
Hadde du fullastet bil?
Kjørte du på eco+?
Klarte du å holde fartsgrensen?
Må man lade til 100% i Nordheimsund for å rekke inn til Odda med full bil?

Jeg tror jeg kommer til å slite med å komme meg fra Askøy til Nordheimsund med full bil på vinterstid, sliter med å få forbruket under 20KWh/100km.

Hei :)

Skal prøve å utdype litt.
Til Norheimsund: Gyldenpris - Norheimsund er cirka 8 mil og over to små snølagte fjell. Jeg hadde 100% batterikapasitet ved start, og 44% ved ankomst Norheimsund. Kjørte med ullsokker og dunjakke pågrunn av rekkeviddeangst. Skrudde på varmeapparatet på toppen av Kvamskogen når jeg så at jeg hadde mye strøm til overs. Alene i bilen og med lite bagasje. Forbruk 16kWh/100km. Kjørte i Eco+ helt til kvamskogen, da endret jeg til Eco. Jeg kjørte både over og under fartsgrensen fordi jeg ofte triller opp i fart og fordi med tanke på rekkevidde er det ikke lurt å bremse med mindre man må ;)

Til Odda (via jondal): Du må ikke lade til 100% for å kjøre fra Norheimsund til Odda. Her møter du på alt fra smale, trange og svingete veier til rette tunneler på 10km. Jeg tror det er lurt å bruke cruise control i disse tunnelene da jeg tror den er flinkere enn oss til å vedlikeholde en fart med minimalt energiforbruk på sånne strekninger. Sett den på 80 km/t og la bilen gjøre resten. Ikke bruk lane assist om du har det.

Du skriver at du sliter med å komme under 20 kWh/100km. Gjelder dette variert kjøring rundt om i Bergen/Askøy? Da er det i tilfelle ikke så rart. Du vil nok oppleve å kjøre mye mer effektivt på en lengre tur.
Her er noen tips for hvordan du kan få ned forbruket (i prioritert rekkefølge). Jeg har ikke noen tall eller bevis for det jeg påstår under, det er bare basert på egen erfaring. Og jeg beklager med største ydmykhet ovenfor alle som er uenig i det jeg påstår

1. Trill. Bevar den energien du allerede har brukt på å få bilen opp i fart ved å trille mest mulig. Om du kommer ut av en sving eller et kryss og inn i en slak nedoverbakke, la bilen trille opp i fart (så sant du ikke har bil bak deg da). Denne bilen er jo en trillemaskin, og det er definitivt her den største besparelsen ligger! Før du skal ut på en langtur med fullastet bil ville jeg uten å nøle ha sjekket at lufttrykket i dekkene er korrekt for den lasten.

2. Som du helt sikkert allerede vet så er det ikke lurt å akselerere raskt. Eco kan være med å hjelpe sånne som meg som har ekstra tung høyrefot.

3. Om du triller i en lang nedoverbakke og ser at bakken ender med en krapp sving der du må senke farten, så vil det være besparende å regenerere litt nedover hele bakken istedenfor å hogge i bremsen i bunnen av bakken. Men generelt gjelder det at du skal regenerere minst mulig, og trille mest mulig.

4. Om forholdene ligger til rette for det, går det an å legge seg bak tungtransport og utnytte dragsuget ;D ;D Hehe, det må jo gjøres på forsvarlig vis, men her er det faktisk mye mer å spare på flat veg enn hva de fleste er klar over.

5. Forvarm bilen (tilkoblet strøm) før du kjører. Som man ser i andre tråder på forumet bruker bilen mye energi rett etter start på varme. Begrens varmeapparatet, men sørg for at pasasjerene dine har det behagelig :)

Nå har jeg ikke sett tall på hvor mye forbruket øker ved å ha fullastet bil, men i utgangspunktet tror jeg at turen din skal være mulig. Det kommer jo litt an på hvor på askøy du bor også da :) Synd at ikke ladestasjonen på Trengereid er klar ennå. Den er veldig bra plassert før man begynner på stigningene til Voss og Kvamskogen. Du finner adressen til ladestasjonene på ladestasjoner.no. Legg de inn på navigasjonen så har du hele tiden kontroll på hvor mange kilometer det er igjen. Gjør litt hoderegning undervegs med hjelp av denne indikasjonen og "tankmåleren". Om det er 90 km til Norheimsund, du har kjørt 45 km og måleren har passert under 50% strøm så har du et problem :)

Mvh Lars
#11
Hordaland elbilforening / Sv: Hurtiglading på ABB
tirsdag 03. februar 2015, klokken 14:52
Du skal ikke se vekk ifra at det er ansatte hos ABB med elbil som opptar disse p-plassene. Tror ABB har litt sprengt parkeringskapasitet, og disse plassene er nært inngangene og er reservert for elbil.
#12
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
torsdag 22. januar 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 21. januar 2015, klokken 16:41
Virker lovende.
Jeg har hytte på Nerskogen, 110km og 700 høydemeter fra Trondheim. Får ikke bil før til våren, så det blir først neste vinter jeg får prøvd om golfen klarer turen med 4 personer og baggasje uten ladepause.
Er det mye stigning opp til Kvamskogen, 400m?

Tror det er cirka 450m ja :)
#13
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:00
Da er helgeturen min over :)

Jeg startet med maks rekkeviddeangst og kjørte deretter. Bergen -> norheimsund (80 km) kjørte jeg med 16kWh/100km. Hadde 44% strøm igjen når jeg kom til Norheimsund. Må nevne at man på denne strekningen må over kvamskogen (fjell og snø), og på slutten av strekningen satte jeg på godt med varme og musikk da jeg så at jeg hadde mye strøm å gå på  :)

Hjem fra hytten kjørte jeg 161km med 16.2kWh/100km i forbruk. Da med varme, høy musikk, hjemlengsel og mye nedoverbakke.

Jeg tør påstå at jeg har "knekt koden" for hvordan man skal kjøre mest mulig effektivt, men når alt kommer til alt er man avhengig av gode kjøreforhold. Når man kjører opp bratte, snølagte fjellveier så ser man at "tankmåleren" synker ubehagelig fort ;D

Om du kan kjøre 14,4 mil (Gjøvik-Oslo) avhenger nok mest av hvor mye stigning det er, og hvor flink du er å kjøre. Det burde være mulig om du kjører gjerrig og er varmblodig :)
#14
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
fredag 16. januar 2015, klokken 13:53
Takk for gode råd :)

Har du (eller andre) erfaringer med bruk av cruise control med tanke på forbruk? Flere fossilbiler som jeg har kjørt har ganske heftige aksellerasjoner når man bruker cruise control og det er mulig å kjøre mye gjerrigere på egenhånd.
#15
e-Golf / Første "langtur", tips?
fredag 16. januar 2015, klokken 10:17
Hei på dere!
Har akkurat kjøpt meg e-golf (brukt).

Etter jobb i dag kjører jeg strekningen Bergen -> Røldal. Har planer om å hurtiglade i Norheimsund.
Det gir to etapper på henholdsvis 79,2 Km og 74,7 Km.
Starter da med 100% batterikapasistet, og så får vi se hvor mye jeg lader i Norheimsund.
Til nå har jeg bare brukt bilen til bykjøring med mye start og stans, og forbruket har ligget rundt 20-23 kWh/100km.

Det er ikke noe å legge skjul på at rekkeviddeangsten nå inntreffer for fullt, spesielt på den siste etappen som består av noen bratte bakker og lave temperaturer. Jeg kan stoppe å lade i Odda, men ønsker å klare meg uten.

Har dere noen tips eller erfaringer for å døyve angsten? ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA